Nationellt eller ipsc

Hej på er.

Jag började kursen i fjol, godkänt teoriprov,
skjutit fordringarna, fått gröna kortet och väntar/ tränar mycket skytte med klubbens lånevapen (en äldre uniqe). Precision. Grymt kul men har tennisarmbåge vilket känns vid kan jag lova.

Prövat vänster utan resultat. Har skjutit lite fält och ppc men det känns inte som min grej heller.

Har därför som den gamle airsoftare jag är så sköt vi mycket och seriös dynamiskt. Helt ofantligt roligt. Med säker vapenhantering, timing adrenalin, förflyttning osv

Har påbörjat ipsc kurs där jag kommer få låna klubbens vapen men det kanske är för tidigt att hoppa på det tåget? Vad tänker ni?

Köpte ni en nationell picka direkt och sköt nationellt innan ni bytte vapen och började med ipsc eller ipsc direkt?
Jag är lite inne på det senare nämligen

Tack på förhand

Är det första .22:an du tänker på för nationella skyttet? Annars är det ju inget som hindrar att du skaffar tex ett A-vapen som du både kan ha till nationellt och IPSC.

Man behöver ju inte heller investera en förmögenhet i sin första .22:a. Finns bra begagnat och nu är det väl vårauktion på Walterborg snart?

1 gillning

Finns renodlade IPSC-klubbar där man inte har något 22-skytte med pistol alls, så den enda begränsningen du har i att gå vidare till IPSC är om din klubb har några egna krav.

1 gillning

6 månaders medlemskap samt föreningsintyg för .22 licens.
1 års medlemskap samt föreningsintyg för grövre vapen.
Föreningsintyg erhålles efter aktivitet.
Första vapnet bör (skall) vara .22. Med bra motivering går det att komma runt.
Min rekommendation till “Softpaw” är att fortsätta med nationellt och sedan börja med IPSC.
Antar att problemet med armbågen även kommer att de dig problem i allt skytte.

1 gillning

Det blir den första jag köper nu.
Jag kommer av olika anledningar skaffa en cz eller canix i 22 för att börja träna för ipsc.
Så blir det ett A-vapen nästa år förmodligen samma fabrikat.

Mitt YT flöde har senaste 4 åren ca 2 timmar om dagen bestått av testskjutningar, jämförelser, erfarenheter, prisklasser, hållbarhet, tillbehör, behov efter smak och tycke och tillgänglighet på den svenska marknaden etc.

Har endast tittat på tävlingsskytte och vapensmeder som unboxar och demonstrerar en produkt för målskjutning, då alla ”Hillbillys” som testar för homedefense eller personal protection eller bara plinkar bakom huset ger Absolut INGENTING.

Tagit åt mig många kloka tips och erfarenheter från både proffs och nybörjare.

Har även tittat på laddutrustning då det KOMMER behövas.

”Reloading is my hobby”
”Shooting is my passion”

Det är endast nationellt skytte som är svårt att hålla vapnet med en hand trots att jag har back on track, får akupunktur 1- 2 ggr i månaden
(äter imunsupremerande så voltaren går bort)
Min klubb godkänner 22 för ipsc om det finns vesäntliga anledningar vilket det gör.
Kör även bil yrkesmässigt så armen vilar inte jättemycket.

Klubben har godkänt det i mitt fall pga armbågen.
Äter imunsupremerande så voltarengår bort.

Får akupunktur och har en backontrack

Policy rörande sportskyttevapen för dynamiskt skytte
Version 2021-02-01
(Tidigare reviderad 2020-06-24, 2016-07-19 och 2013-01-29,
ursprungligen antagen av FS 2012-11-24).
Utmärkande för dynamisk målskjutning är kombinationen av grovkalibriga vapen,
snabbt skytte och rörligheten under utförandet av skjutmomentet.
De tävlingsredskap i form av vapen och tillhörande utrustning som används karakte-
riseras av hög precision, tillförlitlighet/tålighet, god ergonomi och mångsidighet.
Vapen som är uppenbart olämpliga för målskjutning ska inte beviljas föreningsintyg
inom förbundets verksamhet, till exempel:
• vapen som inte uppfyller kraven för en IPSC-division,
• vapen med undermåliga eller inga riktmedel,
• vapen med bristfällig precision,
• vapen med så korta pipor att minsta kraftfaktorgräns inte kan uppnås,
• gevär med kortare pipa än 40 centimeter (cirka 16 tum).

Alla enhandsvapen med halvautomatisk funktion, samt revolvrar, med en kaliber
över 9 mm (.354) och minsta hylslängd 19 mm är tillåtna. Kalibern ska uppfylla en
minsta kraftfaktor.

För övningsbruk som komplement till tävlingsvapen är det även lämpligt med hela
enhandsvapen eller växelsatser i .22 LR.
För grenen godkända vapen (samt hela enhandsvapen och växelsatser i .22LR) kan
även användas i Nordic Steel Challenge.

1 gillning

Den här frågeställningen är i stil med att man tycker det är jättekul att åka alpin skidåkning och undrar då om man borde börja med att köpa ett par längdskidor…

Det är jättetokigt med den här missuppfattningen att IPSC skulle vara någon slags påbyggnadsgren till nationellt. Så är det inte. Om det är IPSC trådskaparen vill skjuta ska hen naturligtvis skaffa ett vapen lämpat för det.

4 gillningar

Håller med dig fullständigt men med tanke på utformningen av licensansökan är det nog lättast att gå den normala vägen. Jag lyckades att kringgå att min son skulle införskaffa en .22:a som 1:a vapen men det krävde en hel del innan det gick igenom.
Han ville också börja med IPSC. Gjorde det direkt när han fyllt 18.

1 gillning

Kunde han söka för A vapen direkt efter ipsc kursen istället för C vapen?

Jag tänker att man är aktiv medlem 6 månader, klarat fordringarna och är berättigad klubbintyg för att söka licens på C-vapen men fortsätter istället vara aktiv medlem 6 månader till med klubbvapen/lånevapen för att skaffa A-vapen som första vapen?

Eller missförstår jag?

Tack på förhand

Enligt SPSFs regler är det inte tillåtet att “hoppa över” C-vapnet, se SHB bilaga 8 punkt 2. Däremot kan TS ta IPSC-fordringarna istället och få föreningsintyg enligt det förbundets regler. Det tar sannolikt lite längre tid eftersom den klockan börjar räkna 12 månader från tagen licens, inte från medlemskap i klubben.

Han sökte på A-vapen direkt efter IPSC-kursen. Hade dock varit medlem i skytteförening över 12 månader.
Lika svårt att motivera ett ickebehov av C-vapen som att motivera ett behov :thinking:.
Han skaffade ett C-vapen senare för nationellt skytte.

Det är inte styrande i vapenlagen.

1 gillning

Det stämmer, men en förening som struntar i SPSFs regler riskerar att uteslutas ur förbundet. Dessutom har polisen koll på reglerna, och vissa regioners tillståndsenheter har en historia av att “hjälpa till” med regeluppföljningen. När de ser en ansökan som inte följer reglerna så ställer de till ett väldigt liv.

Vapenlagen säger inget om att första enhandsvapen ska vara ett C-vapen, MEN om man vill ha ett föreningsintyg som styrker “behovet” (som är grunden till om polisen ska utfärda ett tillstånd/“licens”), ska föreningen följa förbundets regler.

Skjuter man i en förening som INTE är anslutna till dynamiska förbundet och därmed vill ha föreningsintyget inom pistolskytteförbundets verksamhet, är det första vapnet styrt till ett C-vapen…

Däremot finns det inget som säger exakt vilket C-vapen man ska köpa - man kan köpa billigast möjliga “skrot” (som uppfyller kraven för att kunna användas enligt skjuthanboken) och dagen efter man sökt föreningsintyg på C-vapnet kan man lämna in ansökan på A-vapen, därefter kan man första dagen man har C-vapnet i sin hand, sälja det… :wink:

Dock skulle jag i detta fallet lyfta blicken och FÖRST få till någon form av behandlingsplan på armbågen innan du fortsätter med skyttet - annars är risken stor att du inte kommer skjuta alls framöver.

Sedan kanske man får tänka igenom situationen lite - IPSC-skytte är väldigt krävande både fysiskt, ekonomiskt och tidsmässigt, om det ska göras seriöst…

Mvh
Johan B

Genom att motivera ett ickebehov (vilket min son gjorde) kan man köpa ett A som första vapen.
Således kunde de inte tvinga på honom ett vapen det inte fanns behov för.
Han sökte för nationellt skytte A, föreningen är ansluten till IPSC vilket han då började skjuta.
Det är inget jag rekommenderar men det går.

Är föreningen ansluten till Dynamiska förbundet och vapnet främst skall användas för det skyttet, är det ju korrekt väg att gå; föreningsintyget intygar att vapnet skall användas främst för skytte i det förbundets regi och där är ett C-vapen inte användbart… dock ska man väl ha genomgått IPSC-utbildningen och uppfylla övriga krav (tid som medlem etc.) för att föreningen ska kunna utfärda intyg “den vägen”. Annars blir det tveksamt formellt sett.

Om föreningen däremot inte är anslutna till dynamiska förbundet, är det tvingat att börja med C-vapen…

Mvh
Johan B

1 gillning

Som Johan säger, det här är inte raketforskning. Man söker alltid vapen via ett visst förbund, och motiverar behovet i någon av de grenar som de förbundet har, och som skjuts aktivt i den klubb man är medlem.

Söker man via SPSF (på tex precision, fält eller milsnabb) så måste första vapnet vara en 22lr. Det står skrivet i förbundets intygspolicy.
Söker man via SDSSF så måste det ha gått 12 månader från examinering, plus att man har genomfört minst 2st L2 matcher utan DQ. Även detta står i förbundets intygspolicy. Man kan dock söka på en 22:a om man vill, om klubben utövar SDSSF-grenen Steel Challenge.

En klubb kan naturligtvis frångå förbundets policy, och till exempel skriva intyg på ett A-vapen innan C i SPSF eller skriva intyg på ett vapen till SDSSF före de 12 månaderna har gått. Men den klubb som gör det riskerar att få HELA sin intygsrätt indragen från det förbundet, och det vore ohyggligt dumt att riskera det bara för att en medlem inte vill hålla sig till reglerna.

Intyg ska godkännas av styrelsen i klubben, och den styrelse som riskerar hela klubbens verksamhet genom att skriva felaktiga intyg borde avsättas omgående.

Det här är ett påstående som ibland dyker upp, men jag har inte förstått vad det grundar sig i. Föreningsintyget intygar inte att vapnet “främst” ska användas för skytte i förbundets regi, däremot att ansökan grundar sig i användning i ett visst förbunds regi (eller föreningsegen gren). Titta gärna igen på polisens blankett 551-24.
Så länge skytten har ett motiverat behov i förbund X gren Y kan jag inte förstå varför det skulle vara formellt fel att skytten sen använder vapnet till 90% i förbund A gren B.

Mitt påstående är korrekt!

Titta igen på nämnd blankett och läs instruktionerna på “baksidan” (sidan 3):
Där står det att endast ett förbund “bör” anges (läs “ska”) - jag har haft diskussionen med polisens handläggare då jag har utfärdat många intyg och har haft en del frågor genom åren kring detta.

Polisen säger att man ska ange det förbund som vapnet “främst skall användas inom” och då blir det automatiskt det förbundets regelverk som styr föreningsintyget.

Så om vapnet skall användas 90% inom ett förbund i en viss gren, så är det detta som skall vara styrande i intyget.
Kommer man i ett läge där det är 50/50 gällande förbund och grenar, blir det en avvägningsfråga för styrelsen när de utfärdar intyget.

Mvh
Johan B