logo
Varför ska jag registrera mig och logga in?
Welcome Guest! To enable all features please Logga in or Registrera dig.

Notification

Icon
Error

Options
View
Gå till senaste meddelandet Go to first unread
Antisniper95  
#1 Postad : den 27 oktober 2017 11:38:53(UTC)
Antisniper95

Rank: Nykomling

Registrerade sig: 2017-10-25(UTC)
Meddelanden: 2

Hej är helt ny inom området inom skytte och försökt söka och läsa igenom så mycket som möjligt.
Men har lite frågor som jag kanske kan få svar på?

Jag är en ganska ung kille på 22 år och bor i göteborg och försöker ta mig in på skytte antingen i eller i grannkommunerna runtom.
Försökt undersöka om det finns någon förening med gevärs skytte då jag inte har så mycket intresse för pistol skytte men ganska svårt runtom göteborg....
Förstår att man måste vara aktiv i en skytteklubb i 6 månader minst och delta i träningar och klara proverna för att få ansöka om 22lr och sedan vid 1 år för grovkaliber.
Men jag är mer intresserad av att lära mig gevärsskytte och inte genom jaktlicens, och vill kanske i framtiden kunna ta mig in på långdistans skytte.

Sedan med klubb, "MÅSTE" man delta i tävlingar ifall att jag behöver börja med pistol eller kan jag hålla det till bara träningarna+proven för att vara aktiv inom klubben?

Är super sugen på att börja så snart som möjligt men vill helst ha lite kunskap med mig och veta vad som krävs för att jag skall kunna gå över till gevär, då jag vill införskaffa mig ett gevär i 22lr (grovkaliber kommer sedan när man kanske tröttnat)

//slakta mig inte med kommentarerna helst tackRazz

JK  
#2 Postad : den 27 oktober 2017 12:14:37(UTC)
JK

Rank: Har varit med ett tag

Registrerade sig: 2008-12-08(UTC)
Meddelanden: 613
Område: Sthlm

Was thanked: 56 time(s) in 35 post(s)
Är ditt intresse primärt målskytte med gevär så finns det egentligen två vägar att börja.
1. Sök upp en klubb som håller på med målskytte med gevär.
2. Ta jägarexamen och sök upp en jaktskytteklubb som kan tänkas ha lite målskytte på programmet.

Att söka sig till en pistolklubb blir i sammanhanget en omväg, och du kommer ändå tvingas ta vägen via gevärsskyttet för att få licenser på gevär.

Jag skulle nog råda dig att ta kontakt med någon jaktskytteklubb i närområdet och fråga dem vilka föreningar som är lämpliga att kontakta.

Tyvärr är jag inte den som har koll på vilka långvapenklubbar som finns kring Göteborg.
thanks 1 user thanked JK for this useful post.
Antisniper95 on 2017-10-27(UTC)
Antisniper95  
#3 Postad : den 27 oktober 2017 14:49:34(UTC)
Antisniper95

Rank: Nykomling

Registrerade sig: 2017-10-25(UTC)
Meddelanden: 2

Skulle vara kanon om man kunde börja men gevär och undvika pistol om jag ändå inte har något intresse av det för det :/ ,
Jag vill helst hålla mig till målskytte då jag inte är insatt i jakt heller :/ och även hört att man kan få avslag på vissa vapen man ansöker om.

Undrar också om de finns vissa krav om man vill börja med gevär typ om det är speciell åldersgräns eller något annat sådant?
Och är det på något sätt svårare att få licens för gevär än pistol?

Har lite svårt att använda sök funktionen på svenska skytteförbundet som visar alla skytteföreningar i göteborgs området?

JK  
#4 Postad : den 27 oktober 2017 17:41:30(UTC)
JK

Rank: Har varit med ett tag

Registrerade sig: 2008-12-08(UTC)
Meddelanden: 613
Område: Sthlm

Was thanked: 56 time(s) in 35 post(s)
Åldersmässigt är det 18år som gäller för licens (med vissa undantag ner till 15år för skyttegymnasium etc). Åldersgräns för utbildning är lägre. För luftskyttet finns nog ingen skriven gräns, men det faller sig oftast naturligt utifrån när ungdomarna i fråga är tillräckligt stor och mogna för att klara av att hantera ett luftgevär/pistol. För krutskyttet vill jag minnas att gränsen i pistol är året som du fyller 14år.

Snabbaste sättet att komma igång är nog en intensivkurs för jägarexamen. Vilket kan avklaras med tre veckors självstudier och en förlängd helg för kurs och prov. Jag skulle föreslå en mer omfattande kurs för en fördjupad kunskap och kompletterande träning på skjutbanan.

För målskytte med gevär vet jag inte hur proceduren är med väntetid och teoretiska/praktiska kompetenskrav. Jag inbillar mig att kraven för att få licens i stort är de samma. Du ska vara 18år, laglydig, ha ett styrkt behov och uppfyllt teoretiska/praktiska kompetenskrav.
thanks 1 user thanked JK for this useful post.
Antisniper95 on 2017-10-28(UTC)
Användare som läser denna konversation
Guest (16)
Gå till  
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.