logo
Varför ska jag registrera mig och logga in?
Welcome Guest! To enable all features please Logga in or Registrera dig.

Notification

Icon
Error

2 Pages12>
Options
View
Gå till senaste meddelandet Go to first unread
MrXray  
#1 Postad : den 22 oktober 2017 10:55:01(UTC)
MrXray

Rank: Uppvärmd

Registrerade sig: 2017-05-07(UTC)
Meddelanden: 18
Sweden

Naturligtvis svårt att svara på en sådan fråga.

I Juli 2017 bestämde jag mig för vilket A-vapen jag skulle köpa. Ville naturligtvis klämma på pistolen först. Provade först några mail utan svar. Det tog 5 telefonsamtal innan vi kunde enas om en tid för att titta på vapnet. De första 4 samtalen gick i stil med att det var svårt att säga när det passar, men återkom på X-dag så vet jag mer. Kanske kan man tycka att man redan efter detta skulle funderat lite.

När det jag väl kunde titta på vapnet så räckte det med att blindavfyra en gång för att veta att det var vad jag ville ha. Otroligt skön avtryckare. Stor pistol men den låg ändå bra i mina relativt små händer. Vapnet skulle kunna komma med i augustileveransen.

Polisen i Stockholm behövde ca 2,5 månader för att behandla ansökan. Efter att jag mailade och frågade om det var något problem tog det bara några dagar.

I början av september skickar jag mail och SMS till handlaren att alla papper är klara. Inget svar. Ringer och får veta att pistolen inte finns hemma men att den kommer. Frågar om vi paratar oktober, november eller december. Oktober skulle det bli. Han hör av sig. Nu slutet av oktober och inte ett ord.

Har väl som alternativ att lämna in ansökan på annan pistol, borde gå fortare så här års. Man kanske t.o.m. kan ringa handläggaren och förklara läget. Eller så får jag ansöka om importtillstånd och handla från Danmark. Fattar att tiden kommer att gå, men ska man behöva ta vad som helst för att få köpa ett bra vapen. Ni som har efarenhet, är det här normalt? Är alla handare så här? Jag kanske bara är överkänslig. Blink
Pardini SP22
Cuz  
#2 Postad : den 22 oktober 2017 16:00:47(UTC)
Cuz

Rank: Har varit med ett tag

Registrerade sig: 2010-03-24(UTC)
Meddelanden: 909
Område: Sth

Was thanked: 103 time(s) in 82 post(s)
Vet att vissa handlare har svårt att svara i telefon eftersom de i första hand servar kunderna i butiken.
Har alltid fått bra service över disk och aldrig haft några problem med leveranser. Däremot kan det varit väntan i butiken när det är många köpare med olika frågor. De jag handlat av har oftast haft det jag behöver hemma.
Ibland har det hänt att vissa delar är restnoterade och det kan ta 1-2 månader innan de får hem dem. Har också hänt att de förklarat att vissa delar kan ta längre tid eftersom de helst inte vill beställa enstaka delar utan väntar tills de kan göra en större leverans, vilket jag har full förståelse för.
veni, vidi, accepi intendunt
Tihvan  
#3 Postad : den 23 oktober 2017 06:17:12(UTC)
Tihvan

Rank: Nykomling

Registrerade sig: 2015-11-01(UTC)
Meddelanden: 6

Was thanked: 1 time(s) in 1 post(s)
Har väntat 6månader nu på ett vapen som jag har betalat häften på och inte fått ett svar när den kan tänkas dyka upp..
Cuz  
#4 Postad : den 23 oktober 2017 07:33:59(UTC)
Cuz

Rank: Har varit med ett tag

Registrerade sig: 2010-03-24(UTC)
Meddelanden: 909
Område: Sth

Was thanked: 103 time(s) in 82 post(s)
Originally Posted by: Tihvan Go to Quoted Post
Har väntat 6månader nu på ett vapen som jag har betalat häften på och inte fått ett svar när den kan tänkas dyka upp..

Det skulle jag aldrig acceptera om det inte var uppgjort innan.
Normalt borde handlaren vara snabbare än tillstånd (reservation för specialvapen).

Edited by user den 23 oktober 2017 07:35:01(UTC)  | Reason: Not specified

veni, vidi, accepi intendunt
mrcash  
#5 Postad : den 23 oktober 2017 09:42:45(UTC)
mrcash

Registrerade sig: 2012-05-22(UTC)
Meddelanden: 41
Sweden
Område: sthlm

Was thanked: 6 time(s) in 5 post(s)
Detta skrev jag i en annan tråd när jag beställt en smith & wesson från Staffans vapen i Borlänge:

Tjoho! efter 14 månaders väntan kom den äntligen.

Beställde den i slutet på Januari 2016 av Staffans vapen.

Han sa då att den skulle komma innan sommaren typ maj/juni förra året vilket den alltså inte gjorde.

Jag fick aldrig några besked alls om ordern , utan var själv tvungen att ringa och fråga hur statusen var.

Det blev många samtal och mail utan några riktiga besked.

Fick bara höra "innan sommarn" " i sommar" "i höst" "före jul" osv, så man tröttnade ju rejält.

Någon gång i höstas kontaktade jag själv smith & Wesson och frågade om det var några pistoler på gång över till Sverige, men de svarade att jag var tvungen att fråga Staffans vapen...

Hur som helst har den nu kommit och tro inte att jag blev kontaktad av Staffan och meddelad detta, Nix jag fick själv ringa och kolla.

Ringde förra Torsdagen och fick då reda på att det kommit massa pistoler från USA men att dessa ej var inskrivna och att Staffan inte var där så prova att ringa på Måndag igen.

Så i Måndags ringde jag och fick besked av Staffan att min pistol äntligen kommit Dancing

Jag blev så glad att jag nästan ramlade av stolen och frågade om det gick bra att komma och hämta den på Onsdag, vilket gick alldeles utmärkt.

Så i Onsdags tog jag ledigt från jobbet och slängde mig i bilen och åkte till Borlänge från Sthlm 26 mil enkel resa för att hämta min puffra.

Killen i kassan går in i vapenrummet för att hämta pistolen och blir borta en lång stund.

Till slut kommer han tillbaka tomhänt och förklarar att jag måste fått fel besked av Staffan, och att min pistol inte kommit!

Jag hade beställt modellen med gängad pipa och det som kommit var de andra modellerna, SUCK!

Nu hade jag på riktigt lust att spränga stället i bitar, men det hade nog inte blivit så bra efteråt, eftersom jag inte har lust att bo på anstalt.

Skit samma tänkte jag , och köpte en ogängad istället.

Jag kommer givetvis aldrig mer att köpa något från Staffans vapen, och jag kommer rekommendera alla jag känner det samma.

Herrejösses vilken oseriös handlare.

Så hur var pistolen då?

Den känns riktigt bra kvalitetsmässigt, har skönt grepp och är väl balanserad.
Trycket är rätt tungt, men rent.
Jag antar att det sliter in sig och blir lite lättare med tiden.
Jag är mycket nöjd med den, och vet att jag kommer ha mycket skoj och skjuta fina serier med den i framtiden.
.Tanfoglio Limited Custom 9mm
.Ruger sr1911 45ACP
.Colt Trooper 357M
.Colt Anaconda 44M
.Glock 42 380 Auto
.S&W22 Victory
thanks 1 user thanked mrcash for this useful post.
galnasmeden on 2017-10-29(UTC)
Tihvan  
#6 Postad : den 23 oktober 2017 12:07:07(UTC)
Tihvan

Registrerade sig: 2015-11-01(UTC)
Meddelanden: 6

Ja samma handlare för mig med...
Riktigt less och inköpstillståndet är snart ogiltigt med..
GunPowder  
#7 Postad : den 23 oktober 2017 13:18:26(UTC)
GunPowder

Rank: Stabil medlem

Registrerade sig: 2010-10-03(UTC)
Meddelanden: 478
Sweden
Område: DDR / Västra Götaland

Was thanked: 191 time(s) in 98 post(s)
Originally Posted by: mrcash Go to Quoted Post
Detta skrev jag i en annan tråd när jag beställt en smith & wesson från Staffans vapen i Borlänge:

Tjoho! efter 14 månaders väntan kom den äntligen.

Beställde den i slutet på Januari 2016 av Staffans vapen.

Han sa då att den skulle komma innan sommaren typ maj/juni förra året vilket den alltså inte gjorde.

Jag fick aldrig några besked alls om ordern , utan var själv tvungen att ringa och fråga hur statusen var.

Det blev många samtal och mail utan några riktiga besked.

Fick bara höra "innan sommarn" " i sommar" "i höst" "före jul" osv, så man tröttnade ju rejält.

Någon gång i höstas kontaktade jag själv smith & Wesson och frågade om det var några pistoler på gång över till Sverige, men de svarade att jag var tvungen att fråga Staffans vapen...

Hur som helst har den nu kommit och tro inte att jag blev kontaktad av Staffan och meddelad detta, Nix jag fick själv ringa och kolla.

Ringde förra Torsdagen och fick då reda på att det kommit massa pistoler från USA men att dessa ej var inskrivna och att Staffan inte var där så prova att ringa på Måndag igen.

Så i Måndags ringde jag och fick besked av Staffan att min pistol äntligen kommit Dancing

Jag blev så glad att jag nästan ramlade av stolen och frågade om det gick bra att komma och hämta den på Onsdag, vilket gick alldeles utmärkt.

Så i Onsdags tog jag ledigt från jobbet och slängde mig i bilen och åkte till Borlänge från Sthlm 26 mil enkel resa för att hämta min puffra.

Killen i kassan går in i vapenrummet för att hämta pistolen och blir borta en lång stund.

Till slut kommer han tillbaka tomhänt och förklarar att jag måste fått fel besked av Staffan, och att min pistol inte kommit!

Jag hade beställt modellen med gängad pipa och det som kommit var de andra modellerna, SUCK!

Nu hade jag på riktigt lust att spränga stället i bitar, men det hade nog inte blivit så bra efteråt, eftersom jag inte har lust att bo på anstalt.

Skit samma tänkte jag , och köpte en ogängad istället.

Jag kommer givetvis aldrig mer att köpa något från Staffans vapen, och jag kommer rekommendera alla jag känner det samma.

Herrejösses vilken oseriös handlare.

Så hur var pistolen då?

Den känns riktigt bra kvalitetsmässigt, har skönt grepp och är väl balanserad.
Trycket är rätt tungt, men rent.
Jag antar att det sliter in sig och blir lite lättare med tiden.
Jag är mycket nöjd med den, och vet att jag kommer ha mycket skoj och skjuta fina serier med den i framtiden.

Skoj att du nu har din S&W 22 Victory & att du är nöjd med den(antar att det var den du beställde).

Har tämligen svårt att förstå varför den svenske Generalagenten inte engagerade sig betydligt mer i att lansera Victory modellen....speciellt som att S&W hade ett försprång gentemot Ruger MK IV modellerna som nu kommit ut.... synd....konkurrens & mångfald i utbudet gynnar ju oss konsumenter i slutändan..... & min gissning är att MKIV modellerna kommer att sälja som smör....har precis provskjutit & tallat lite på ett par av dem & de var väldigt trevliga.... precis som jag misstänker att Victory är också.

Vad det gäller handlare som visar nonchalans......värsta jag vet!

Om jag tagit beslutet att spendera mina surt förvärvade pengar på en produkt eller service.....så förutsätter jag att få den service, kommunikation & bemötande jag förtjänar.... & om det uteblir så återvänder jag inte & det företaget har dels förlorat mig som kund för all framtid.... dels att mina rekommendationer uteblir.

Problemet är inte sällan att vissa Företag.....när de har tillräckligt mycket business.....blir "Fat & happy".....de behöver inte stå på tå....de behöver inte anstränga sig...& de har en ledning/ägare som lutar sig tillbaks......vilket i slutändan blir förödande.

Edited by user den 23 oktober 2017 13:20:19(UTC)  | Reason: Not specified

"A well armed society is a polite society"
thanks 1 user thanked GunPowder for this useful post.
galnasmeden on 2017-10-29(UTC)
MrXray  
#8 Postad : den 23 oktober 2017 15:55:04(UTC)
MrXray

Sweden

Tack för era svar. Skönt att veta att man inte är ensam. Lite tråkigt också. Som man frågar får man förstås svar. Det finns säkert många med bra erfarenheter. När jag köpte min 22:a gick allt som på räls, så jag blev lite förvånad när samma handlare inte kunde leverera en 9:a som avtalat. Får se om jag ska vänta lite till, importera eller köpa ett annat vapen. Skulle ju vara trist att försöka handla av någon annan och sen hamna i samma sits. d'oh!
Pardini SP22
malajo  
#9 Postad : den 23 oktober 2017 16:43:53(UTC)
malajo

Registrerade sig: 2014-04-26(UTC)
Meddelanden: 200
Sweden
Område: Halland

Was thanked: 3 time(s) in 3 post(s)
Vad e det för vapen det handlar om?
Finns det ingen annan handlare du kan vända dig till?
Jag kan oxå förstå att det kan vara svårt att ta telefon i alla lägen och då borde mail funka bättre.
Har man butik och man bryr sig om sina kunder tycker jag i alla fall att ett mail ska vara besvarat innom ett dygn.
Även om man inte kan besvara frågor med fakta så tycker jag åtminstone att mailet ska besvaras så gått det går så man vet att nån läst det.
Benelli MP-90
S&W Mod 14
MrXray  
#10 Postad : den 24 oktober 2017 11:14:19(UTC)
MrXray

Sweden

Originally Posted by: malajo Go to Quoted Post
Vad e det för vapen det handlar om?
Finns det ingen annan handlare du kan vända dig till?
Jag kan oxå förstå att det kan vara svårt att ta telefon i alla lägen och då borde mail funka bättre.
Har man butik och man bryr sig om sina kunder tycker jag i alla fall att ett mail ska vara besvarat innom ett dygn.
Även om man inte kan besvara frågor med fakta så tycker jag åtminstone att mailet ska besvaras så gått det går så man vet att nån läst det.

Det är en Pardini GT9. Finns bara en säljare i Sverige. Svarar sällan på mail eller SMS. Har mailat Huntershouse och frågat vad de har för leveranstid. Annars får jag skaffa nytt föreningsintyg och söka igen på en annan pistol. Nu är ju för all del inte oktober slut ännu. Det var då pistolen skulle komma enligt senaste budet. Om den gör det lovar jag att uppdatera så att inte säljaren framstår i oförtjänt dålig dager.

Edit: Säljaren ringde tillbaka efter mitt senaste SMS. Telepati? Han väntar på besked från Pardini angående leveranser. Kanske finns hopp i alla fall. Vore ju kul att kunna skjuta lite innan vår utomhusbana invaderas av vintern.

Edited by user den 24 oktober 2017 12:34:30(UTC)  | Reason: Not specified

Pardini SP22
malajo  
#11 Postad : den 24 oktober 2017 12:40:16(UTC)
malajo

Registrerade sig: 2014-04-26(UTC)
Meddelanden: 200
Sweden
Område: Halland

Was thanked: 3 time(s) in 3 post(s)
Nu vill jag inte vara negativ men jag vet vilken handlare du snackar om.
En klubbkompis väntade typ ett år på sitt vapen som denna handlare skulle leverera.

Benelli MP-90
S&W Mod 14
Nemo  
#12 Postad : den 24 oktober 2017 13:57:38(UTC)
Nemo

Registrerade sig: 2011-08-31(UTC)
Meddelanden: 30
Område: South of Heaven

Was thanked: 4 time(s) in 4 post(s)
Originally Posted by: MrXray Go to Quoted Post
Finns bara en säljare i Sverige.

..och där har du roten till problemet med service i denna hobby, bristen på konkurrens.

Edited by user den 24 oktober 2017 13:59:34(UTC)  | Reason: Not specified

thanks 1 user thanked Nemo for this useful post.
galnasmeden on 2017-10-31(UTC)
MrXray  
#13 Postad : den 24 oktober 2017 15:54:39(UTC)
MrXray

Sweden

Originally Posted by: malajo Go to Quoted Post
Nu vill jag inte vara negativ men jag vet vilken handlare du snackar om.
En klubbkompis väntade typ ett år på sitt vapen som denna handlare skulle leverera.

Oj - vet att det råder delade meningar om hur väl det funkar, men ett år låter ju onekligen illa. För en månad sedan fick jag höra att det väntades besked inom några dagar. Samma sak idag. Man är ju godtrogen. LOL. Men hör jag inget inom kort så är det kanske dags att gå vidare. Det finns ju andra pistoler att skjuta med än Pardini, fast avtryckaren var onekligen en ren njutning och jag gillade kolvvinkeln.
Pardini SP22
Wizard  
#14 Postad : den 24 oktober 2017 17:25:16(UTC)
Wizard

Registrerade sig: 2016-01-15(UTC)
Meddelanden: 9

Was thanked: 2 time(s) in 2 post(s)
Jag gissar vilken handlare det rör sig om och vill gärna lägga in några ord i den motsatta vågskålen. Jag beställde min Pardini samtidigt som jag sökte licens i somras. När licensen kom efter 11 veckor låg pistolen bokad och klar och det var bara att åka och hämta. Säljaren är jättetrevlig och tog god tid på sig att förklara och ställa in efter mina händer. Fick med lite småprylar utan att fråga.

Två tips för just denna handlare: Undvik kommunikation runt älgjakten. Ring.

För övrigt tror jag att han levererar så gott han kan och att leveranssvårigheter mer beror på fabrikanten. Vad skulle han vinna på att förhala?
thanks 1 user thanked Wizard for this useful post.
NisseH on 2017-10-24(UTC)
MrXray  
#15 Postad : den 24 oktober 2017 19:40:34(UTC)
MrXray

Sweden

Originally Posted by: Wizard Go to Quoted Post
Jag gissar vilken handlare det rör sig om och vill gärna lägga in några ord i den motsatta vågskålen. Jag beställde min Pardini samtidigt som jag sökte licens i somras. När licensen kom efter 11 veckor låg pistolen bokad och klar och det var bara att åka och hämta. Säljaren är jättetrevlig och tog god tid på sig att förklara och ställa in efter mina händer. Fick med lite småprylar utan att fråga.

För övrigt tror jag att han levererar så gott han kan och att leveranssvårigheter mer beror på fabrikanten. Vad skulle han vinna på att förhala?

Ha ha. Jo jag har förstått att älgjakten är en dålig period. Har full respekt för det. Jag känner för övrigt helt igen din beskrivning. Väldigt trevlig och hjälpsam när man väl kommer till skott. Funkade klockrent när jag köpte 22:an. Är kanske lite därför som jag blir förvirrad när det strular så med den här pistolen. När jag var och tittade på Tanfoglio så sa de, att om de inte hade pistolen hemma, så kunde det ta ett halvår att få pistoler från Italien. Två månader för att tillverka pistolen och fyra för byråkratin kring export. Han kanske överdrev lite, men det lät som att det kunde vara lite strul med Italien. Jag fortsätter att hoppas på det bästa. :-)
Pardini SP22
Mr.Ekliden  
#16 Postad : den 25 oktober 2017 20:59:10(UTC)
Mr.Ekliden

Registrerade sig: 2016-06-03(UTC)
Sweden
Område: Stockholm

Originally Posted by: Wizard Go to Quoted Post

Håller absolut med dig! Har köpt ett flertal vapen av honom och han svarar t.o.m. i telefon mitt under jakten BigGrin Om han inte svarar brukar han alltid ringa upp efter en liten stund. När man är där och hämtar sitt vapen så tar han verkligen tid på sig att hjälpa till med inställning av både kolv och trycket. Han kan ta lång tid på sig att svara på mail, så därför ringer jag allltid istället.
MrXray  
#17 Postad : den 27 oktober 2017 16:57:18(UTC)
MrXray

Sweden

Ville egentligen inte att detta skulle handla om en specifik handlare (han har varit bra och hjälpsam när han haft en pistol att sälja). Var mer ute efter om det "brukar" vara strul när man handlar vapen och hur mycket tålamod man ska ha. Med tanke på att man knappast har några alternativ i Sverige när man väl bestämt sig för vilket vapen man ska ha, finns ju oftast bara ungefär en handlare att välja på, så får man kanske ha det tålamod som krävs.

Jag funderade på att handla från Huntershouse. De kunde ha en pistol på någon vecka(?!). Jag har ingen erfarenhet av att handla utomlands. Det kanske inte är så krångligt, men jag är lite feg tror jag. De visste inte om det var polygonpipa eller ej i pistolen, det berodde på vad fabriken skickade. Jag vände mig till tillverkaren som berättade att Huntershouse inte var deras officiella återförsäljare och att det inte kunde svara på vilka pipor som levererades dit. Lite som extra info berättade de att de inte hade några polygonpipor och att nästa batch väntas bli klar om några månader. Verkar ju lite tveksamt att det skulle komma en pistol med polygonpipa till handlaren i Sverige den närmaste tiden då.

Vänta eller söka och köpa en Sig Sauer X5/X6 istället. Det är vad jag frågar mig nu. Blir säkert strul om jag byter spår också. LOL. Trevlig helg på er allihop!
Pardini SP22
swehab  
#18 Postad : den 28 oktober 2017 08:54:15(UTC)
swehab

Registrerade sig: 2009-04-01(UTC)
Meddelanden: 111

Was thanked: 9 time(s) in 9 post(s)
Pardini är en liten tillverkare som historisk haft problem att hinna med leveranser.
Jag har själv tre pistoler från dom .
Handlaren i fråga är nog den mest hjälpsamma i Sverige men det är svårt när varorna inte kommer från fabrik.
galnasmeden  
#19 Postad : den 29 oktober 2017 20:54:08(UTC)
galnasmeden

Registrerade sig: 2016-03-22(UTC)
Meddelanden: 15

Den handlaren många nämner har även problem med ej licensbelagda produkter.

2/10 2017 (måndag) skrev jag ett mail om en ombyggnads sats till Steyr LP1, kolsyra till luft.
Dom svarade ganska omgående faktiskt och gav mig besked om att dom ska få varor skickade på onsdagen 4/10.

Jag gick till deras hemsida och beställde satsen.
Har än idag inte fått något. Snigel post? Vet ej men jag skrev ett mail till och avbokade min beställning.
Beställer själv direkt från någon i Tyskland då det inte är licenspliktiga delar.

En sak till som man kanske borde nämna är att även vissa andra handlare är hjälpsamma ända tills dom får produkten såld. Får man problem blir dom helt plötsligt svåra att få tag på...

Bojkott!!!

Edited by user den 29 oktober 2017 20:57:11(UTC)  | Reason: Not specified

Wizard  
#20 Postad : den 29 oktober 2017 21:15:38(UTC)
Wizard

Registrerade sig: 2016-01-15(UTC)
Meddelanden: 9

Was thanked: 2 time(s) in 2 post(s)
Originally Posted by: galnasmeden Go to Quoted Post
Den handlaren många nämner har även problem med ej licensbelagda produkter.

2/10 2017 (måndag) skrev jag ett mail om en ombyggnads sats till Steyr LP1, kolsyra till luft.
Dom svarade ganska omgående faktiskt och gav mig besked om att dom ska få varor skickade på onsdagen 4/10.

Jag gick till deras hemsida och beställde satsen.
Har än idag inte fått något. Snigel post? Vet ej men jag skrev ett mail till och avbokade min beställning.

När namn inte nämns kan det förstås bli problem. Den Steyrhandlare som du talar om är nog inte den Pardinihandlare som resten av tråden handlar om.

Kan också meddela att Pardinifabriken har svårt att levera, ligger någon månad efter med beställningar. Så det är inte Pardinihandlarens fel. (För övrigt, efter alla lovord i den här tråden kanske det snart inte skadar att nämna namn.)
Användare som läser denna konversation
Guest (27)
2 Pages12>
Gå till  
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.