logo
Varför ska jag registrera mig och logga in?
Welcome Guest! To enable all features please Logga in or Registrera dig.

Notification

Icon
Error

Options
View
Gå till senaste meddelandet Go to first unread
Diman  
#1 Postad : den 28 augusti 2017 16:55:18(UTC)
Diman

Rank: Nykomling

Registrerade sig: 2016-11-12(UTC)
Meddelanden: 4

hej
nu har jag letat och läst i veckor utan att fatta mig på det.
Folk i klubben har svårigheter att klargöra för mig, men jag vill
jättegärna bilda mig en uppfattning över vilka organisationer som styr/är ansvariga för vad i Sverige
och internationellt.
Det gäller såklart tävlig med pistol i diverse grenar, primärt, för min del gäller det ban (precission), fält och luftpistol (ev. fripistol)

Vad jag vet att det finns två stora organisationer i Sverige - Svenska Skyttesportförbundet (SSF / SvSF ) och Svenska Pistolskytteförbundet (SPSF)
Sedan finns det kretsar, jag tillhör Malmöhus krets (M-krets) genom min förening alltså.

SPSF ger ut Skjuthandboken och i den allra först står att:

Quote:
Skytteverksamheten utövas i form av:
Banskjutning
• Precisionsskjutning
• Magnumprecision
• Snabbskjutning
• Nationell helmatch
• Luftpistolskjutning
• PPC
• Militär snabbmatch
• Falling target
Fältskjutning
• Fältskjutning
• Magnumfältskjutning
Skid-/springskytte
• Skidskytte
• Springskytte

SPSF verkar också vara den som håller i Hemortens och ger ut diverse märken/medaljer.

Så den delen är klar (eller ?). Gällande tävlingar i ovannämnda discipliner bör man vända sig till SPSF's tävlingskalender. Men så är inte fallet alltid, då det är SSF som ger ut tävlingslicensen. Eller gäller den licensen bara på SSF's knutna tävlingar?
Sedan är det SSF's tävlingskalender - INDTA som har herrans massa tävlingar inlagda, däribland luft. Är de något helt annat som inte har med SPSF att göra ?
Det har även kommit nåt nytt - Webshooter som jag inte heller kan placera i något fack.. är det bara en samlingsplats för aktuella tävlingar eller är det en produkt av något förbund?

Som jag har förstått så håller båda förbunden i egna SM i diverse grenar, eller har jag fel o de samkör SM-en ?
Sedan hittar jag ingen info om vem av dessa två förbund har vägarna ut mot de internationella tävlinga såsom ISSF World Cup Series och European Championship.

Kan någon med koll bringa lite klarhet i hur det ligger till och vem som håller i vad ?

Tack på förhand
rola  
#2 Postad : den 29 augusti 2017 08:21:32(UTC)
rola

Rank: Uppvärmd

Registrerade sig: 2013-05-31(UTC)
Meddelanden: 68
Område: Uppsala

Was thanked: 1 time(s) in 1 post(s)
Om din förening inte har lyckats förklara detta för dig, eller inte ens vet själva, kan man undra hur dom har lyckats examinera dig till ditt skyttekort?
Uppenbarligen verkar din förening dubbelansluten till båda förbunden.

Edited by user den 29 augusti 2017 08:22:16(UTC)  | Reason: Not specified

Johan B  
#3 Postad : den 29 augusti 2017 08:35:09(UTC)
Johan B

Rank: Veteran

Registrerade sig: 2008-12-31(UTC)
Meddelanden: 1,611

Was thanked: 107 time(s) in 88 post(s)
Saxat från svenska skyttesportförbundets hemsida:
"Information

Skyttesporten är en i världen utbredd idrotter och den utövas i många länder, varav 150 är organiserade i International Shooting Sport Federation, ISSF.

Skytte har funnits med i det olympiska programmet sen Aten 1896 och Sverige är en framgångsrik nation med mängder av OS-, VM- och EM-medaljer.

Vad är Svenska Skyttesportförbundet?

Svenska Skyttesportförbundet, SvSF är en sammanslagning av Svenska Sportskytteförbundet, Frivilliga Skytterörelsen och Skytterörelsens Ungdomsorganisation. SvSF är medlem i Riksidrottsförbundet, Sveriges Olympiska Kommittén och Europeiska och Internationella Skytteförbunden och är samtidigt även en frivillig försvarsorganisation. SvSF har cirka 98 000 medlemmar i 1100 föreningar.

Verksamhetsidé för SvSF:
- Vi arbetar för skyttet som en idrott, med samhällsansvar där alla kan delta på sina villkor.
- Vi verkar för skytte som en stor och populär breddidrott med en framgångsrik elit.
- Vi tillvaratar olika grenars intressen varvid stor variation ska råda."

Mer information finner du på hemsidan:
http://www.skyttesport.se/Information/

Mycket förenklat kan man nog säga:
Svenska pistolskytteförbundet bedriver skytte inom ramen för nationellt (i viss mån nordiskt) skytte.
Svenska skyttesportförbundet bedriver skytte som förgrenar sig ut internationellt i t ex. OS.

Mvh
Johan B
Användare som läser denna konversation
Guest (9)
Gå till  
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.