logo
Varför ska jag registrera mig och logga in?
Welcome Guest! To enable all features please Logga in or Registrera dig.

Notification

Icon
Error

Options
View
Gå till senaste meddelandet Go to first unread
MrXray  
#1 Postad : den 7 maj 2017 10:37:01(UTC)
MrXray

Rank: Uppvärmd

Registrerade sig: 2017-05-07(UTC)
Meddelanden: 11
Sweden

Hej,

Jag är färsking som pistolskytt och det börjar dra ihop sig till första grovpistolen. Hittills har jag bara skjutit precision .22LR. Har en Pardini SP som jag är grymt nöjd med. Min kropp börjar bli gammal och stel, d.v.s. närmar sig 50, tror därför inte att jag kommer att ägna mig åt mer akrobatiskt skytte än precision och fälttävlan.

Det jag är ute efter är något som har bra precision och avvtryck. Förstås subjektivt. Har händer åt small-medium. Jag har sneglat på CZ 75 SP-01 Shadow 9 mm. Låter det vettigt? Läst en del om Springfield XDm också, inte hittat om de finns att köpa i Sverige. Jag kanske bara krånglar till det och borde köpa något vanligt och enkelt. Vad är i så fall det?

I klubben finns ingen som skjuter med något av ovanstående. Har provat Glock 17, en mycket gammal variant av CZ 75, en Taurus (vet ej vilken modell), en Sig Sauer P226 och revolver S&W .38 (oklar modell) och en magnumrevolver.

Om någon har tid att lämna lite tips eller synpunkter skulle det vara toppen!

Sorry - skulle förstås(?) postat under pistoler. Någon mod kanske kan flytta? Annars hoppas jag att det går bra i alla fall.

Edited by user den 7 maj 2017 10:40:09(UTC)  | Reason: Not specified

GunPowder  
#2 Postad : den 7 maj 2017 11:23:42(UTC)
GunPowder

Rank: Stabil medlem

Registrerade sig: 2010-10-03(UTC)
Meddelanden: 470
Sweden
Område: DDR / Västra Götaland

Was thanked: 179 time(s) in 93 post(s)
Originally Posted by: MrXray Go to Quoted Post
Hej,

Jag är färsking som pistolskytt och det börjar dra ihop sig till första grovpistolen. Hittills har jag bara skjutit precision .22LR. Har en Pardini SP som jag är grymt nöjd med. Min kropp börjar bli gammal och stel, d.v.s. närmar sig 50, tror därför inte att jag kommer att ägna mig åt mer akrobatiskt skytte än precision och fälttävlan.

Det jag är ute efter är något som har bra precision och avvtryck. Förstås subjektivt. Har händer åt small-medium. Jag har sneglat på CZ 75 SP-01 Shadow 9 mm. Låter det vettigt? Läst en del om Springfield XDm också, inte hittat om de finns att köpa i Sverige. Jag kanske bara krånglar till det och borde köpa något vanligt och enkelt. Vad är i så fall det?

I klubben finns ingen som skjuter med något av ovanstående. Har provat Glock 17, en mycket gammal variant av CZ 75, en Taurus (vet ej vilken modell), en Sig Sauer P226 och revolver S&W .38 (oklar modell) och en magnumrevolver.

Om någon har tid att lämna lite tips eller synpunkter skulle det vara toppen!

Sorry - skulle förstås(?) postat under pistoler. Någon mod kanske kan flytta? Annars hoppas jag att det går bra i alla fall.

SP-01 Shadow eller Shadow II är förnuftiga val.....lätt att få tag på reservdelar & magasin till en jämförelsevis human kostnad.
Själv har jag en SP-01 Shadow.....sitter riktigt bra i handen (speciellt om man inte har jättelabbar).
Trycket tycker jag är bra...´+ att det finns en stor tillgänglig marknad för eftermarknadssikten....beroende på vad just du föredrar.

Iom att Shadow II har släppts så ökar utbudet/möjligheterna att köpa en begagnad SP-01 Shadow till bra skick & pris.

Springfield XD modellerna är det väl Vildsvin.se som säljer i Sverige....(har ej själv testat någon av de modellerna...tyvärr ).

Finns inte mycket som kan gå fel med ett köp av en CZ....vilken du än väljer.

Striker fired pistoler som Glock är trevliga på sitt sätt men för Precision & Fält som du avser att tävla i så är de ju inte första hands val direkt...

Sedan kan man ju dra på sig spenderbyxorna & satsa på betydligt smäckrare alternativ....ex olika (oftast DYRA) 1911/2011 förmågor....eller SIG´s utbud av 226ór osv....

Revolver kan du ju avvakta med tills du blivit varm i kläderna med ditt A vapen....

"A well armed society is a polite society"
thanks 1 user thanked GunPowder for this useful post.
MrXray on 2017-05-09(UTC)
Tq  
#3 Postad : den 7 maj 2017 21:59:56(UTC)
Tq

Registrerade sig: 2009-09-01(UTC)
Meddelanden: 341
Område: Banan/jobbet

Was thanked: 41 time(s) in 27 post(s)
Det finns en massa trådar om val av grovpang.
Exempelvis denna http://skytteforum.com/d...aspx?g=posts&t=38635

Om du pratar grovvapen, skulle jag säga börja med en revolver.

Men om det är pistol du vill ha och du är inriktad på precision och fält skulle jag rekommendera något med bra trycke och egenprecition. Med egenprecition menas hur tajt pistolen skjuter. Det vill säga ett vapen anpassat för fält och precision.

I första hand rekommenderar jag begagnat då du ofta får en massa pang för pengarna.

Om du gillar din pardini varför inte titta på en pardini 9mm? Hade själv en sådan som första 9mm ett riktigt bra vapen men ett fantastiskt trycke.
Sedan finns ju Sig sauer x-serie fina vapen med bra trycken eller en Sig Sauer P210, finns både som de nya supertaget och de lite äldre Sig Neuhausen p210.
Finns flera bra tillverkare av 1911 såsom STI, som kan vara intressant. Finns även andra lite mer ovanliga pistoler som är riktigt bra.
Rekommenderar att du kollar in exempelvis http://huntershouse.dk/ för att se sortimentet.

Om det är möjligt är det bra att testa ett antal olika pistoler så du känner skillnaden på grepp, vinkel och tryck. Detta kan bara funka om du vet lite mer vad du vill ha annars är det som att ge tips på vilken bil du ska köpa. Det beror på vad du vill ha i motorkraft och modell, för att inte tala om vilka bilstolar som passar dig.
Om det inte finns vapen att prova i klubben åk på lite tävlingar, så kan du få se modeller och förmodligen även få testa lite andra skyttars pangar om du frågar snällt.

CZ- shadov är en av de bästa tjänstevapnen slår glock, Springfield XD, och pp2 (tjänstevapnet ej x-serien) på fingrarna, men det är ett tjänstevapen. Du har inte samma trycke och egenprecition som ett vapen byggt för precision.

Priset på en begagnad precitionspang är lite högre än vad du skulle få ge för en ny tjänstepang. Men det går fortare att lära sig behärska en tävligspang dvs det går åt mindre ammo, vilket även det kostar pengar. Samt att du slipper fundera på om det är du eller pangen som inte klarar av att träffa rätt.
Skulle egentligen haft användarnamnet TL men det blide inte så.
thanks 2 users thanked Tq for this useful post.
Skuggmagnus on 2017-05-08(UTC), MrXray on 2017-05-09(UTC)
MatteusRex  
#4 Postad : den 8 maj 2017 08:02:53(UTC)
MatteusRex

Registrerade sig: 2014-02-18(UTC)
Meddelanden: 83
Sweden
Område: Stockholm

Was thanked: 20 time(s) in 17 post(s)
Originally Posted by: Tq Go to Quoted Post

CZ- shadov är en av de bästa tjänstevapnen slår glock, Springfield XD, och pp2 (tjänstevapnet ej x-serien) på fingrarna, men det är ett tjänstevapen. Du har inte samma trycke och egenprecition som ett vapen byggt för precision.

Nja, just Shadow är ju inte direkt ett renodlat tjänstevapen (även om jag stött på en polis i Bangkok som använde modellen som tjänstevapen, de är å andra sidan tvungna att betala sina egna puffror och kan välja fritt).

Edited by user den 8 maj 2017 08:04:12(UTC)  | Reason: Fel i koden.

Ruger Mk II SS
CZ 75 SP-01 Shadow SAO
Ruger GP100
madhouse  
#5 Postad : den 8 maj 2017 15:04:47(UTC)
madhouse

Registrerade sig: 2010-07-25(UTC)
Meddelanden: 128
Område: Dalarna

Was thanked: 11 time(s) in 7 post(s)
Som första grovpistol skulle jag valt en S&W 686 eller GP100 revolver kosta på 500kr på en trimning av trycket och en tusenlapp på bätte riktmedel än original om det inte sitter på redan) då kan du skjuta 38spl och 357 om du vill. Men det är lite av en personlig åsikt jag tycker bättre om revolver. Ska du ha en pistol för precision så är inte en Pardini GT9 fel.
thanks 1 user thanked madhouse for this useful post.
Ljungbackaerik  
#6 Postad : den 8 maj 2017 16:18:09(UTC)
Ljungbackaerik

Rank: Veteran

Registrerade sig: 2009-11-13(UTC)
Meddelanden: 1,373
United States
Område: Tennessee

Was thanked: 416 time(s) in 135 post(s)
Nu tavlar jag ju inte, men de vapen jag foredrar for prickskytte ar S&W 686 och SIG P226. Bada ar helt i standardutforande, men har mer precision an vad jag sjalv kan prestera. De ar dessutom av fortrafflig kvalitet, och "funkar bra rakt ur kartongen". Det gar att trimma upp dem for att fa battre trycke osv, men ska du kopa begagnat sa skulle jag nog foresla en lagmilare helt i standardutforande. Modifieringar kan vara trevliga, men man vet aldrig hur det ar gjort och av vem, sa standardutforande ar ett sakrare kort.

Jag har haft nagra CZ, men trots att kvaliten var mycket bra (helt i klass med SIG i mening) kande jag mig inte riktigt hemma med dem pga av trycket. Det kandes lite tungt (vilket iofs gar att fixa) och alldeles for langt for mitt avtryckarfinger, men det var allt jag egentligen kunde klaga pa. Som redan namnts ar det viktigt att prova ut vapnet innan man bestammer sig, kanns det inte "gott att halla i" ar det kort redan fran borjan.
If you can't learn to do something well, learn to enjoy doing it poorly.
thanks 1 user thanked Ljungbackaerik for this useful post.
Cuz  
#7 Postad : den 8 maj 2017 18:04:37(UTC)
Cuz

Rank: Har varit med ett tag

Registrerade sig: 2010-03-24(UTC)
Meddelanden: 891
Område: Sth

Was thanked: 101 time(s) in 80 post(s)
Välj i första hand ett vapen som känns "rätt" vad det gäller grepp och vinkling.
När du provsiktar ska det falla rätt utan att du ska behöva leta korn och sikte.

Budgetval;
Glock
Beretta
Medelpris;
CZ
SIG
Pardini
Tanfoglio
Lyx;
STI

Ett urval, listan kan göras i princip hur lång som helst.
Beroende på budget.
Rekommenderar 9 mm.
veni, vidi, accepi intendunt
thanks 1 user thanked Cuz for this useful post.
Mr_Blue  
#8 Postad : den 8 maj 2017 18:32:18(UTC)
Mr_Blue

Registrerade sig: 2014-04-28(UTC)
Meddelanden: 123
Sweden

Was thanked: 16 time(s) in 16 post(s)
Om du bara tänker skjuta nationellt så tycker jag du ska köpa något med bäst förutsättningar för det, alltså någon sextummare som har maximal visirlinje. Sig 210-5, Sig Sauer X6, Tanfoglio Gold Match, Pardini GT9 6" eller STI Targetmaster är bra val.
thanks 1 user thanked Mr_Blue for this useful post.
MrXray  
#9 Postad : den 9 maj 2017 06:27:43(UTC)
MrXray

Registrerade sig: 2017-05-07(UTC)
Meddelanden: 11
Sweden

Oj!

Tack för alla råd. Det blir en del att fundera över. Inser att jag inte var/är riktigt klar över vad jag är ute efter. Jag menar ju inte t.ex. grovpistol som i tävlingsformen grovpistol.

Min ursprungliga tanke var ett tjänstevapen. Å andra sidan talar jag själv emot det eftersom jag ju egentligen mest borde "behöva" ett vapen med bra egenprecision. Fast precisionen har jag i Pardini SP. I det här läget har kanske de flesta grövre pistolerna en bättre egenprecision än jag själv, men tanken är ju att långsamt ändra på det.

Tack igen för alla tips. Toppen med ett forum med så engagerade och hjälpsamma medlemmar.

Edited by user den 10 maj 2017 09:02:29(UTC)  | Reason: Not specified

Feffe79  
#10 Postad : den 10 maj 2017 09:37:08(UTC)
Feffe79

Rank: Veteran

Registrerade sig: 2010-03-30(UTC)
Meddelanden: 1,271
Område: Stockholm

Was thanked: 37 time(s) in 36 post(s)
Jag röstar för en vass 1911. Meckvänlig picka som går att få riktigt bra precision i med lite arbete om man inte väljer en räser-1911 från start. :)
Colt Python .357Mag
Colt 1911 MkIV S80 Government 9mm
Colt 1911 MkIV S80 Officer .45ACP
Walther GSP .22lr
Användare som läser denna konversation
Guest (5)
Gå till  
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.