logo
Varför ska jag registrera mig och logga in?
Welcome Guest! To enable all features please Logga in or Registrera dig.

Notification

Icon
Error

Options
View
Gå till senaste meddelandet Go to first unread
ThorSven  
#1 Postad : den 26 februari 2017 21:04:51(UTC)
ThorSven

Rank: Uppvärmd

Registrerade sig: 2016-06-20(UTC)
Meddelanden: 18

Det här är ett verkligt hot som vi måste förhålla oss till. Jag har t ex valt skåp med nyckel ist för kombination. Hur ska man möta detta?
GunPowder  
#2 Postad : den 27 februari 2017 02:23:25(UTC)
GunPowder

Rank: Stabil medlem

Registrerade sig: 2010-10-03(UTC)
Meddelanden: 476
Sweden
Område: DDR / Västra Götaland

Was thanked: 190 time(s) in 97 post(s)
Å ena sidan...
Njaäää..... det är väl liiite väl överdramatiserat att förvänta sig att man skall bli rånad på sina skjutvapen...va?!?

Statistiskt sett så är det väl en astronomiskt liten risk för vapenstöld i Sverige.... eftersom vi i Sverige kan klappa oss själva på axeln jämfört med andra EU-länder vad det gäller förvaringskrav (SS-3492).

Tycker vi alla skall sitta lugnt i båten & inte måla fan på väggen....

Å andra sidan....
så är det väl motsvarande astronomiskt liten chans statistiskt sett att det börjar brinna i ens hem.... & inte fan grundat på detta kastar man ut brandsläckaren & brandvarnaren i en naiv övertygelse att allt blir bra bara man stoppar huvudet i sanden...

Så, för det första så har vi vapenägare redan händerna bakbundna för att kunna freda oss från rån/hemfridsbrott.... då vi inte har vapnen för skydd.
Våra vapen gör ingen nytta då de inte är på vår person... utan istället oladdade & inlåsta i ett vapenskåp.... skulle vi behöva vapnet för skydd (nödvärn) så är chansen stor att vi inte hinner få fram det i tid.

Bortsett från skyddsaspekten.... vad kan vi göra & vilka premisser krävs för att försvåra för stöld/rån?

Jag anser att det INTE skall vara möjligt för allmänheten att kunna söka på regnummer (fordon) & få upp ägar/adress uppgifter.
Som presumtiv köpare av ett fordon får man helt enkelt nöja sig med Carfax rapport & att antingen själv eller anlita någon kunnig som undersöker skicket på det aktuella fordonet.

Klubbarna behöver ta sitt ansvar & INTE publicera deltagar/resultat listor så att vem som helst kommer åt dem.... Hur svårt kan det vara att lösa detta på ett mer säkert & effektivt sätt så att våra namn som vapenägare INTE finns att beskåda för vem som helst?

En annan aspekt....
Vet er respektive vad er kod är till vapenskåpet/har de en extra nyckel (även om hon/han inte själv är vapenägare)?
"Nej" säger ni.... "det vore ju olagligt".

Hhmm.... kan ni tänka er hur misshandlad er Fru eller respektive hade blivit om hemfridsbrottet/rånet sker när ni inte är hemma... då de kriminella vill åt nyckeln/kombinationen till skåpet....

Vad kan då den enskilde vapenägaren göra för att säkra sitt hem?

"A well armed society is a polite society"
thanks 1 user thanked GunPowder for this useful post.
Tomme_s on 2017-02-27(UTC)
RobertSt  
#3 Postad : den 27 februari 2017 02:25:00(UTC)
RobertSt

Registrerade sig: 2012-04-28(UTC)
Meddelanden: 208
Område: Västmanland

Was thanked: 10 time(s) in 10 post(s)
Har du en fysisk nyckel så när de 'bad guys' väl fått tag i den så kommer de garanterat in i ditt skåp. Har du den bara i huvudet (minnet, kombinationen) så kan det vara svårare för dem att komma åt. De blir då tvugna att utföra ett mycket allvarligare brott, tortyr eller hot om tortyr för att få dig att uppge den. Dessutom kan du ju alltid påstå att det är någon annan som har kombinationen av säkerhetsskäl.
Har du ett kombinationslås och huset brinner så bör du ha något ställe på baksidan av ditt skåp där du kan låta någon skära hål för att få ut innehållet där du inte förvarar vapen och ammunition.
När du transporterar dina vapen i bil, ha dem i ett litet fastsatt kassaskåp. Gärna kombinationslås, lätt att säga att du inte vet kombinationen, det är en skyttekompis som möter upp vid skjutbanan som har den. Själv öppnar du skåpet med nyckel när du är hemma, och du bor inte ensam. Om brottslingarna inte har med sig rätt utrustning kommer de inte åt dina vapen/kritiska vapendelar, ammunition.
Det är mina '2 cent' om detta.
Rilledill  
#4 Postad : den 27 februari 2017 08:36:33(UTC)
Rilledill

Registrerade sig: 2012-07-08(UTC)
Meddelanden: 113
Område: Stockholm

Was thanked: 32 time(s) in 20 post(s)
Originally Posted by: RobertSt Go to Quoted Post
Har du en fysisk nyckel så när de 'bad guys' väl fått tag i den så kommer de garanterat in i ditt skåp. Har du den bara i huvudet (minnet, kombinationen) så kan det vara svårare för dem att komma åt. De blir då tvugna att utföra ett mycket allvarligare brott, tortyr eller hot om tortyr för att få dig att uppge den. Dessutom kan du ju alltid påstå att det är någon annan som har kombinationen av säkerhetsskäl.
Har du ett kombinationslås och huset brinner så bör du ha något ställe på baksidan av ditt skåp där du kan låta någon skära hål för att få ut innehållet där du inte förvarar vapen och ammunition.
När du transporterar dina vapen i bil, ha dem i ett litet fastsatt kassaskåp. Gärna kombinationslås, lätt att säga att du inte vet kombinationen, det är en skyttekompis som möter upp vid skjutbanan som har den. Själv öppnar du skåpet med nyckel när du är hemma, och du bor inte ensam. Om brottslingarna inte har med sig rätt utrustning kommer de inte åt dina vapen/kritiska vapendelar, ammunition.
Det är mina '2 cent' om detta.

När det går in 3-4 maskerade personer i ditt hem/bil och börjar slå ut tänder på dig så lycka till att argumentera om att du inte känner till kombinationen till vapenskåpet. Det är bara att låsa upp och låta dem ta grejerna, sedan får Polisen göra sitt jobb och se till att du får tillbaka dem.
ThorSven  
#5 Postad : den 28 februari 2017 03:03:56(UTC)
ThorSven

Så vad gör du om rånarna trängt in i huset och du hunnit få tag i ditt vape. Retirerar., men sedan. Skjuter du dem?
GunPowder  
#6 Postad : den 28 februari 2017 04:13:16(UTC)
GunPowder

Registrerade sig: 2010-10-03(UTC)
Meddelanden: 476
Sweden
Område: DDR / Västra Götaland

Was thanked: 190 time(s) in 97 post(s)
Originally Posted by: ThorSven Go to Quoted Post
Så vad gör du om rånarna trängt in i huset och du hunnit få tag i ditt vape. Retirerar., men sedan. Skjuter du dem?

Asså... för egen del... det absolut viktigaste för mig är att följa devisen "Alla liv är lika mycket värda"... & därför skulle jag utan att tvekan naturligtvis låta brottslingarna ta mina ägodelar.... men.... inte bara det... vill de samtidigt våldta min Fru, dotter , son eller mig... så får de väl göra det.
I min värld så finns det ingen som helst ursäkt eller godtagbart skäl att skada en annan människa....
Man får ju inte glömma att brottslingen kanske haft en jobbig traumatisk barndom & kanske inte samma förutsättningar som oss andra....som har så mycket....

Brick wall Brick wall Brick wall Unsure Unsure Brick wall Brick wall

Vilken Far, Mor, Make eller Maka med någon som helst självaktning & självrespekt skulle inte göra allt & använda alla till buds stående medel för att skydda dem de älskar?

Låt oss vända på frågan.... Vad hade du själv gjort?

"A well armed society is a polite society"
thanks 2 users thanked GunPowder for this useful post.
Huntsman on 2017-02-28(UTC), crko on 2017-02-28(UTC)
RobertSt  
#7 Postad : den 28 februari 2017 17:40:14(UTC)
RobertSt

Registrerade sig: 2012-04-28(UTC)
Meddelanden: 208
Område: Västmanland

Was thanked: 10 time(s) in 10 post(s)

Eftersom jag bor i Sverige så skulle jag naturligtvis straffas hårdare än de som trängt in hos mig, så nej.

Jag har mina vapen som sport, där det gäller att träffa mitten på en tavla i papper. Jag skulle inte kunna skjuta någon, jag är alldeles för feg för att kunna göra något sådant. Dessutom riskerar jag ju att ta ett liv! Liv är heligt för mig. Myggor och getingar kan jag slå ihjäl, men inte en humla. Jag hade tom. svårt att avliva min 23år gamla katt hos en veterinär när hon var 'helt slut'...

(Det är helt okej att kalla mig för mäktig, feg och andra epitet.om Ni tycker så om mig Jag bryr mig inte.)
ThorSven  
#8 Postad : den 5 mars 2017 21:10:20(UTC)
ThorSven

Om man retirerar och inte har en flyktväg har man rätt till nödvärn. Om man är hotad och det är fara för ens liv så får man skjuta för att stoppa angreppet. Om motståndaren flyr, blir liggande oskadliggjord eller dör är irrelevant. Sedan kommer ändå polus, förhör, ev häktning, kanske åtal och domstol. Men man lever iaf.
Rilledill  
#9 Postad : den 6 mars 2017 09:53:17(UTC)
Rilledill

Registrerade sig: 2012-07-08(UTC)
Meddelanden: 113
Område: Stockholm

Was thanked: 32 time(s) in 20 post(s)
Om man retirerar och inte har en flyktväg har man rätt till nödvärn. Om man är hotad och det är fara för ens liv så får man skjuta för att stoppa angreppet. Om motståndaren flyr, blir liggande oskadliggjord eller dör är irrelevant. Sedan kommer ändå polus, förhör, ev häktning, kanske åtal och domstol. Men man lever iaf.

Intressant att du som bara har tre inlägg på ett forum för målskytte direkt och enbart diskuterar om att använda dina vapen för försvar mot angrepp. Känns som att du kanske ska tänka om gällande ditt innehav och sälja vapnen så att du får lugn och ro, och även vi andra.
thanks 1 user thanked Rilledill for this useful post.
Pankoon on 2017-03-22(UTC)
ThorSven  
#10 Postad : den 6 mars 2017 12:04:51(UTC)
ThorSven

Originally Posted by: Rilledill Go to Quoted Post

Intressant att du som bara har tre inlägg på ett forum för målskytte direkt och enbart diskuterar om att använda dina vapen för försvar mot angrepp. Känns som att du kanske ska tänka om gällande ditt innehav och sälja vapnen så att du får lugn och ro, och även vi andra.

Den här trådens ämne är ju detta - stör du dig på att tråden finns? Varför läser du isf tråden alls?

Anders N  
#11 Postad : den 6 mars 2017 12:28:20(UTC)
Anders N

Registrerade sig: 2009-04-22(UTC)
Meddelanden: 448
Område: Tyvärr i VG... Trollhättan

Was thanked: 62 time(s) in 36 post(s)
Originally Posted by: Rilledill Go to Quoted Post

Har ThorSven fel i sitt inlägg? Vi har ju faktiskt rätt till nödvärnsagerande. Sedan om man skulle använda sin vapen i ett sådant fall är en annan sak. Om du skulle skjuta ett varningsskott eller råka skjuta skurnken i benet så stör det inte mig. Första skottet rätt i pannbenet, då är det en annan sak.
För min del skulle jag inte hinna hämta något vapen. Det skulle bli brandsläckaren, en kökskniv, vas, kastrull eller vad som finns nära till hands. OM jag skulle gå i försvarsläge. Man kanske inte hinner för att man har en kniv mot strupen, fasthållen eller glor in i en pipmynning.
Jag kan bara spekulera i hur jag skulle reagera. Har inte varit i en sådan situation.

Min åsikt om en åsikt Think

/Anders
Natskytt  
#12 Postad : den 6 mars 2017 20:15:17(UTC)
Natskytt

Registrerade sig: 2012-08-05(UTC)
Meddelanden: 49
Område: Storsthlm

Was thanked: 10 time(s) in 5 post(s)
Ett tips är att läsa Annika Norées bok "Polisens rätt att skjuta". Den avhandlar nödvärnsreglerna, dessa är identiska för poliser och civil. Så det som står i boken är lika giltiga för civila.

Det finns förövrigt inget krav alls på att retirera innan man försvarar sig, våldet får vara oförsvarligt men inte uppenbart oförsvarligt. angreppet måste vara pågående eller överhängande. Att använda skjutvapen för att försvara sig är dock något som man bör vara ytterst restriktiv med.

Hursom, läs boken och sen är det värt att diskutera vidare. Låt nu diskussionen återgå till vanligt civilt tävlingsskytte.
ThorSven  
#13 Postad : den 7 mars 2017 01:49:34(UTC)
ThorSven

Vårt sätt att synliggöra vår sport leder till att information on våra namn, adresser och vapen är helt öppna. Det saknas ett samtal runt detta.
ThorSven  
#14 Postad : den 24 augusti 2017 23:55:32(UTC)
ThorSven

Enligt Expressen är en liga igång och angriper skyttars bostäder.
Användare som läser denna konversation
Guest (28)
Gå till  
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.