logo
Varför ska jag registrera mig och logga in?
Welcome Guest! To enable all features please Logga in or Registrera dig.

Notification

Icon
Error

Options
View
Gå till senaste meddelandet Go to first unread
Tq  
#1 Postad : den 2 november 2016 11:37:53(UTC)
Tq

Rank: Stabil medlem

Registrerade sig: 2009-09-01(UTC)
Meddelanden: 345
Område: Banan/jobbet

Was thanked: 43 time(s) in 29 post(s)
Igen tanke att väcka någon debatt, utan tänkte att detta kunde vara av intresse.
Känner skyttar som blivit uppringda och varnade av polisen att de skulle förlora licenser om de drar på sig fler hastighetsböter, men har inte sett så många fall där licenser dragits in, grundat på icke våldsrelaterade brott.

Skjutvapenstillstånd återkallas – ägaren var skyldig till för många brott

En man i 70-årsåldern får sitt tillstånd att inneha skjutvapen återkallat av polisen. Detta efter att ha begått en rad brott.

Det var den 13 november förra året som polismyndigheten beslutade att återkalla tillståndet att inneha vapen. Enligt polismyndigheten uppfyller inte ägaren, en man i 70-årsåldern, vapenlagstiftningens krav på omdöme, ansvar, pålitlighet och laglydighet. Därför anses han inte som lämplig ägare av ett skjutvapen.

I domslutet framgår det att mannen gjort sig skyldig till bland annat vårdlös skatteredovisning och sju hastighetsöverträdelser mellan januari 2003 och februari 2008. I september 2010 dömdes han också för bokföringsbrott vid fem tillfällen. Till följd av detta uppmärksammade polismyndigheten honom på de stränga krav som vapenlagstiftningen ställer på den som innehar ett skjutvapen. Mannen varnades också om att vapentillståndet skulle återkallas om ytterligare brott begicks.

Trots detta slarvade han med bokföringen och dömdes för bokföringsbrott vid åtta tillfällen mellan juli 2011 och november 2014. Ett år senare, i november 2015, kom därför beslutet om att hans tillstånd för skjutvapen skulle återkallas.

Mannen, som vill behålla sitt vapentillstånd, har överklagat beslutet, men förvaltningsrätten i Uppsala står fast vid polisens beslut. De menar att den upprepade brottsligheten tyder på bristande respekt för lagen, och då spelar det ingen roll att brotten som mannen gjort sig skyldig till egentligen inte har något samband med vapeninnehavet .

Länk till tidningsartikel

Edited by user den 2 november 2016 11:45:20(UTC)  | Reason: Not specified

Skulle egentligen haft användarnamnet TL men det blide inte så.
thanks 5 users thanked Tq for this useful post.
Peppe on 2016-11-02(UTC), GunPowder on 2016-11-02(UTC), Richard on 2016-11-02(UTC), Skuggmagnus on 2016-11-03(UTC), Pankoon on 2017-03-22(UTC)
Peppe  
#2 Postad : den 2 november 2016 11:48:52(UTC)
Peppe

Registrerade sig: 2012-08-17(UTC)
Meddelanden: 119
Område: Uppsala

Was thanked: 8 time(s) in 8 post(s)
Tack för att du lade upp den informationen.
191,6 Svenskt Rekord Fripistolfinal (20 skott 2013-2016)
GunPowder  
#3 Postad : den 2 november 2016 12:54:02(UTC)
GunPowder

Registrerade sig: 2010-10-03(UTC)
Meddelanden: 478
Sweden
Område: DDR / Västra Götaland

Was thanked: 191 time(s) in 98 post(s)
Finns säkert en & annan svensk vapenägare som mer eller mindre förnöjt drar på smilbanden efter att ha läst ovan VLT länk..... "det är väl för väl att denne avskyvärde skattesmitare blir av med sina licenser.... själv är jag ju såååå laglydig & duktig" samtidigt som han/hon ivrigt klappar sig själv på axeln.

Tror inte jag känner en enda egenföretagare eller för den delen löntagare/löneslav som inte mer eller mindre... på ett eller annat sätt... utan att skämmas.... fuskar med skatten.

Å ena sidan verkar det som att vapenägaren artikeln syftar till sköter sina kort synnerligen klantigt.... å andra sidan så anser jag att en svensk motsvarighet till NRA-ILA skulle behövts.... som i sin tur hade kunnat koppla in hängivna målinriktade jurister för att se till att prejudikat inte skapas....
Det är det senare som jag ser som en fara....att antivapenlobbyn ges ytterligare ett verktyg i syfte att avväpna befolkningen. Om denna dörr öppnas (vilket ha skett).... var drar man då gränsen för "dåligt omdöme" ?
Tre fortkörningsböter? kanske räcker det med en?!?

Svenska Polisens ledning fungerar inte....det vet ju de flesta av oss vapenägare vid det här laget..... Svenskt rättsväsen har jag inget som helst förtroende för.... då de anstränger sig för att fälla laglydiga produktiva vapenägare för petitesser.... medans grova brottslingar som åker fast med insmugglade automatvapen & handgranater....behandlas med silkesvantar.

Edited by user den 2 november 2016 12:54:43(UTC)  | Reason: Not specified

"A well armed society is a polite society"
thanks 3 users thanked GunPowder for this useful post.
Matte J on 2016-11-02(UTC), Huntsman on 2016-11-02(UTC), Richard on 2016-11-02(UTC)
Natskytt  
#4 Postad : den 2 november 2016 19:24:39(UTC)
Natskytt

Rank: Uppvärmd

Registrerade sig: 2012-08-05(UTC)
Meddelanden: 49
Område: Storsthlm

Was thanked: 10 time(s) in 5 post(s)
Om jag förstår det hela rätt så lyckades han först åka fast ett rätt stort antal gånger för fortkörning sen dömdes han för bokföringsbrott. Han varnades då av polisen att fortsatt brottslighet kunde leda till att licenserna drogs in.

Trots varningen så fortsatte han att begå brott och vidare åka fast igen och dömas. Då drogs licenserna in. Jag ser faktiskt inget konstigt med det.
thanks 3 users thanked Natskytt for this useful post.
Skuggmagnus on 2016-11-03(UTC), Björn Nordström on 2016-11-03(UTC), malajo on 2016-11-05(UTC)
LeifG  
#5 Postad : den 3 november 2016 08:16:00(UTC)
LeifG

Rank: Nykomling

Registrerade sig: 2013-01-03(UTC)
Meddelanden: 8
Område: Umeå

Was thanked: 5 time(s) in 1 post(s)
även om polisens hantering rörande vapenlicenser är som den är, så måste jag ändå säga att det här ändå är ett av de mer rationella besluten från vår myndighet.

Som vapenägare måste man helt enkelt visa lite bättre omdöme vare sig man tycker det är struntsaker eller inte som man gör sig skyldig till. Så länge något är reglerat i lag och man riskerar hamna i belastningsregistret vid överträdelse måste man alltid väga värdet i överträdelsen mot risken och konsekvensen om man åker fast.

I det här fallet tycker jag polismyndigeten varit väldigt snäll som låtit så många förseelser passera innan licenserna påverkades.
thanks 5 users thanked LeifG for this useful post.
Skuggmagnus on 2016-11-03(UTC), Nova on 2016-11-03(UTC), Natskytt on 2016-11-03(UTC), Feffe79 on 2016-11-03(UTC), Björn Nordström on 2016-11-03(UTC)
Whistler  
#6 Postad : den 3 november 2016 11:33:32(UTC)
Whistler

Rank: Veteran

Registrerade sig: 2008-12-09(UTC)
Meddelanden: 4,840
Sweden
Område: Sverige

Was thanked: 703 time(s) in 354 post(s)
Vidare så ger det en indikation om hur mycket man faktiskt måste missköta sig för att det ska bli tal om återkallelse. Det finns gott om trådar där folk är livrädda för licenserna efter en-två fortkörningar och det kan man väl säga är lite överdrivet om än inte obefogat.
IPSC Revolver - inte lika snabbt, men dubbelt så roligt!
RobertSt  
#7 Postad : den 4 november 2016 20:48:32(UTC)
RobertSt

Registrerade sig: 2012-04-28(UTC)
Meddelanden: 208
Område: Västmanland

Was thanked: 10 time(s) in 10 post(s)
Jag är lite kluven. Å ena sidan har han ju visat sig vara omdömeslös. Å andra sidan, vad har hans innehav egentligen med detta att göra? Jag menar finns det något som pekar i andra riktningen? Te.x. att 'eftersom han har vapenlicens så är han pålitlig och slipper därför kreditprövning'...?
Nåväl, han vart ju iofs varnad först.
Man kanske skulle ha gått en annan väg: inga licensförnyelser de närmsta 10 åren...
Som det nu blev, vad hindrar honom från att tämligen omedelbart söka nya licenser? Kan de vägra honom nya baserat på hans andra, nästan helt, orelaterade göranden? Har de ens någon 'flagga' för det vid utfärdande av nya licenser?
Som sagt, jag är lite kluven. Kanske ett fall för EU-domstolen, ungefär som skattemyndigheten nu utdömer både skattetillägg och böter för ett och samma brott. Det lär komma ett utslag i frågan snart. Detta låter som ett fall för dem?!
Björn Nordström  
#8 Postad : den 5 november 2016 18:54:08(UTC)
Björn Nordström

Registrerade sig: 2010-08-11(UTC)
Meddelanden: 301
Område: Bålsta

Was thanked: 48 time(s) in 34 post(s)
Originally Posted by: RobertSt Go to Quoted Post
Jag är lite kluven. Å ena sidan har han ju visat sig vara omdömeslös. Å andra sidan, vad har hans innehav egentligen med detta att göra? Jag menar finns det något som pekar i andra riktningen? Te.x. att 'eftersom han har vapenlicens så är han pålitlig och slipper därför kreditprövning'...?
Nåväl, han vart ju iofs varnad först.
Man kanske skulle ha gått en annan väg: inga licensförnyelser de närmsta 10 åren...
Som det nu blev, vad hindrar honom från att tämligen omedelbart söka nya licenser? Kan de vägra honom nya baserat på hans andra, nästan helt, orelaterade göranden? Har de ens någon 'flagga' för det vid utfärdande av nya licenser?
Som sagt, jag är lite kluven. Kanske ett fall för EU-domstolen, ungefär som skattemyndigheten nu utdömer både skattetillägg och böter för ett och samma brott. Det lär komma ett utslag i frågan snart. Detta låter som ett fall för dem?!

Nej. Det låter inte som ett fall för dem. Solklart att gubben visar uppenbar brist på respekt för att följa lagar och regler och därför diskvalificerar sig för innehav av vapen.

Björn Nordström
Bålsta Skyttesällskap
thanks 1 user thanked Björn Nordström for this useful post.
Skuggmagnus on 2016-11-05(UTC)
Whistler  
#9 Postad : den 5 november 2016 21:53:49(UTC)
Whistler

Rank: Veteran

Registrerade sig: 2008-12-09(UTC)
Meddelanden: 4,840
Sweden
Område: Sverige

Was thanked: 703 time(s) in 354 post(s)
Relaterat:

http://www.hogstadomstol...affning-ne-bis-in-idem-/

Quote:
I sitt beslut redovisar Högsta domstolen flera domar från senare tid där Europadomstolen har bekräftat att ordningen med både körkortsåterkallelse och straff på grund av trafikbrott inte strider mot förbudet mot dubbelbestraffning
IPSC Revolver - inte lika snabbt, men dubbelt så roligt!
thanks 3 users thanked Whistler for this useful post.
Skuggmagnus on 2016-11-05(UTC), Björn Nordström on 2016-11-06(UTC), Natskytt on 2016-11-06(UTC)
Användare som läser denna konversation
Guest (2)
Gå till  
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.