logo
Varför ska jag registrera mig och logga in?
Welcome Guest! To enable all features please Logga in or Registrera dig.

Notification

Icon
Error

3 Pages<123>
Options
View
Gå till senaste meddelandet Go to first unread
Scrap  
#21 Postad : den 27 december 2015 13:42:22(UTC)
Scrap

Rank: Uppvärmd

Registrerade sig: 2012-09-06(UTC)
Meddelanden: 19
Område: Göteborg

Was thanked: 9 time(s) in 6 post(s)
Blev lite förhastat idag med bandslipen, slang och förstörde infästningen för greppet i bakkant. Blir att vända sig till Hera arms och se om de kan hjälpa mig med reservdelar.. :)
Anledningen till att jag har slipat är för att triarii inte är anpassad för LPA justerbara sikten, vilket jag numera har monterat.

EDIT: Varför guiden gick sönder vet jag ej, jag nuddade den aldrig med slipen, troligtvis fanns det en spricka i plasten som gav vika i samband med vibrationerna som blev efter bandslipen, annars inga skador på utsidan, vilket framkommer från bilden.

UserPostedImage
UserPostedImage
UserPostedImage

Edited by user den 27 december 2015 13:52:07(UTC)  | Reason: Not specified

CZ 75 SP-01 Shadow
Smith & Wesson k38/m14
Unique 69
Hera Arms Triarii
GunPowder  
#22 Postad : den 27 december 2015 13:57:52(UTC)
GunPowder

Rank: Stabil medlem

Registrerade sig: 2010-10-03(UTC)
Meddelanden: 470
Sweden
Område: DDR / Västra Götaland

Was thanked: 179 time(s) in 93 post(s)
Originally Posted by: Scrap Go to Quoted Post
Blev lite förhastat idag med bandslipen, slang och förstörde infästningen för greppet i bakkant. Blir att vända sig till Hera arms och se om de kan hjälpa mig med reservdelar.. :)
Anledningen till att jag har slipat är för att triarii inte är anpassad för LPA justerbara sikten, vilket jag numera har monterat.

UserPostedImage
UserPostedImage
UserPostedImage

Aj aj....jädrans vad synd....men, det skall inte vara något problem för Hera-Arms att skicka den delen (de svarar väldigt snabbt på mail). Tur i oturen att det var en "lös" del som lätt kan ersättas....

Nedan ser du (i den mån det går att se) hur lite som behövdes filas ner (för hand!!!! inte med bandslip...he he)från TRIARII texten förbi "Made in Germany" så filade jag medvetet sluttande för att göra plats för siktet på CZán.... å andra sidan så verkar du ju enligt bilderna fått till det bra på själva rampen....den tar väl knappast i längre?

UserPostedImage

"A well armed society is a polite society"
thanks 1 user thanked GunPowder for this useful post.
Scrap on 2015-12-27(UTC)
Scrap  
#23 Postad : den 27 december 2015 14:24:57(UTC)
Scrap

Ja, lite tur i oturen kanske.
Du har helt rätt, ganska van vid bandslip så var inte speciellt rädd att det skulle bli fel. ;)
Jag tog i lite, kan tänka mig att pistolen möjligtvis flexar lite i riggen, gör inget att ta i tänkte jag. :)
På bilden tar bladet på siktet i, tanken är att jag får justera ner siktet när jag ska skjuta med riggen.

Här kommer också en bild på den skada som kan ske på pistolen om "charing handle" är av gammal typ, detta händer inte alla men det hände ägaren(av czan) innan mig i hans rigg han hade, även med den tidigare ägaren av riggen jag har nu fick lättare skador, därför har handtaget slipats ner på insidan. Skadan var nere i metallen, har lagt i lite blånering för att dölja det värsta.
Fick svar på 15 min från est2010.se, reservdelen finns, han skall återkomma imorgon med pris osv. Grymt snabbt svar från honom!

UserPostedImage
UserPostedImage
(innan blånering)
UserPostedImage

Edited by user den 27 december 2015 14:35:19(UTC)  | Reason: Not specified

CZ 75 SP-01 Shadow
Smith & Wesson k38/m14
Unique 69
Hera Arms Triarii
thanks 1 user thanked Scrap for this useful post.
GunPowder on 2015-12-27(UTC)
GunPowder  
#24 Postad : den 27 december 2015 14:55:18(UTC)
GunPowder

Sweden

Scrap !

Vad jag kan se så har du exakt samma LPA sikte som jag har....men, mitt har alltid varit & är nerskruvat i botten.... (skulle annan höjd på kornet för din del kanske vara en lösning om du nu har ett högt sådant?)

Siten/företaget du kontaktade kände jag inte till....alltid bra med flera svenska aktörer på marknaden som erbjuder Triariin..... & jepp, inte illa att få svar på en Söndag.... ska bli intressant att se vad han vill ha för infästningsdelen...det fästet kan ju trots allt vara något som med tiden går sönder för andra Triarii ägare....

Med tanke på både korn (i mitt fall högt fiberkorn) & sikte som kan skrapa i Trairii rampen när man sätter i CZán i riggen (dvs man har filat till rampen så att ingenting skarpar i under själva mantelrörelsen... utan vid själva monteringen).... jag har märkt att jag undviker detta helt genom att låta kolven vila mot marken/golvet & fronten på Triariin peka rätt upp.... sedan sätter jag i CZán i den bakre infästningen (som greppar bakom/under "beavertailen" & sedan skjuter jag sakta ner fronten på Riggen som greppar om CZáns rail..... detta fungerar perfekt utan att något tar emot överhuvudtaget.

Edited by user den 27 december 2015 16:10:25(UTC)  | Reason: Not specified

Scrap  
#25 Postad : den 27 december 2015 16:11:14(UTC)
Scrap

Originally Posted by: GunPowder Go to Quoted Post
Scrap !

Vad jag kan se så har du exakt samma LPA sikte som jag har....men, mitt har alltid varit & är nerskruvat i botten.... (skulle annan höjd på kornet för din del kanske vara en lösning om du nu har det uppskruvat högt?)

Siten/företaget du kontaktade kände jag inte till....alltid bra med flera svenska aktörer på marknaden som erbjuder Triariin..... & jepp, inte illa att få svar på en Söndag.... ska bli intressant att se vad han vill ha för infästningsdelen...det fästet kan ju trots allt vara något som med tiden går sönder för andra Triarii ägare....

Med tanke på både korn (i mitt fall högt fiberkorn) & sikte som kan skrapa i Trairii rampen när man sätter i CZán i riggen (dvs man har filat till rampen så att ingenting skarpar i under själva mantelrörelsen... utan vid själva monteringen).... jag har märkt att jag undviker detta helt genom att låta kolven vila mot marken/golvet & fronten på Triariin peka rätt upp.... sedan sätter jag i CZán i den bakre infästningen (som greppar bakom/under "beavertailen" & sedan skjuter jag sakta ner fronten på Riggen som greppar om CZáns rail..... detta fungerar perfekt utan att något tar emot överhuvudtaget.

Jag har LPA kittet, med högt svart kort fram (gammal bild med lågt fiber). På bilden är pistol inställd för precision(siktar under bollen.)
Jepp, man måste slipa hela banan som manten går i för att kornet inte skall ta i, det är precis att kornet inte tar i, i dagsläget, men vill inte riskera att ramen på triarii tar i kornet, skall återkomma när jag fått tag i ett bättre bits till min dremmel för att fila upp den banan.

Det kan låta för andra att det är krångligt med triarii, jag vill absolut inte avråda någon från att köpa, anledningen till att vi måste fila/slipa är för att vi använder LPAsikten och det är Triarii inte gjord för, samt att skaven man får på stommen är ett problem som är åtgärdats på senare modeller, men är också lätt att fixa till själv om man har en äldre variant.

Hur rolig sak som helst, tänk bara på att ammo-kontot kommer spräcka .ev budget.. ;)

Edited by user den 27 december 2015 16:15:25(UTC)  | Reason: Not specified

CZ 75 SP-01 Shadow
Smith & Wesson k38/m14
Unique 69
Hera Arms Triarii
thanks 1 user thanked Scrap for this useful post.
GunPowder on 2015-12-27(UTC)
GunPowder  
#26 Postad : den 28 december 2015 17:15:45(UTC)
GunPowder

Sweden

Som bomull för själen så fick jag betala 549kr i StraffKonfiskeringsSkattTullAvgift för senaste paketet.... men, skitsamma...vad gör man inte som hängiven skytt & Triarii ägare...he he

Surheten över att paketet fastnade i Tullen övergick i förtjusning när jag monterade & testade den....

Crimson Trace CMR-206 Green Laser

UserPostedImage

UserPostedImage

Varför köpa laser ? Är det inte lite väl töntigt? WannabeTacticool kanske?

Äh, hade jag brytt mig vad vissa tycker så hade jag aldrig ens funderat på att skaffa en Triarii från första början.... jag beställde den (lasern) faktiskt primärt att ha ensam till CZán & sekundärt till Triariin.....men, efter att ha testat den så blir det tvärtom... den kommer att få sitta på Triariin !

Fungerar perfekt.... den gröna punkten syns riktigt tydligt... bättre än de röda lasersikten jag sett.... samt att man kan stänga av rödpunktsiktet & köra på lasern i stället...dvs, man tittar ju genom siktet men ser istället en grön punkt.... plus att lasern är skyddad litegrann...när man lägger Triariin på sidan så tar the charging handle mot på ena sidan & lampan på andra.

Så som jag har det nu så manövrerar jag lasern med pekfingret & lampan med tummen...fungerar finfint.

Vid de få tillfällen det blir tävling där man kan ställa upp med CZán & laser är tillåten så flyttar jag över den till pistolen....

Mörkerfält med klass för Enclosure kits hade ju inte varit helt fel.... BigGrin Applause !!! he he
GunPowder  
#27 Postad : den 30 december 2015 18:05:43(UTC)
GunPowder

Sweden

Det tar ju ca 3 veckor eller mer att få Triariin efter beställning & det ger en chansen att beställa de tillbehör man eventuellt vill ha & ha dem klara när man väl får sitt Enclosure kit.

Ett tips om man har för avsikt att byta kolv eller byta end plate till ex ett QD mount....är att beställa en Castle Nut Wrench.... det behöver inte vara något märkvärdigt eller dyrt (min kostade under 100kr & fungerar utmärkt).

UserPostedImage

Vapnet skall ju proppas & jag hatar lösa proppar (om jag inte konstant står vid skjutbänken).... så, jag hade ju en QD sling swivel jag inte hade användning för & en nyckel jojo jag köpt i förebyggande syfte.... borrade ett litet hål i Tapco proppen... satte två st små buntband på själva swiveln för att nyckeljojjon skulle säkras & inte åka fram & tillbaks & skramla... samt ett buntband för att fästa Tapcon...

Perfekt....när jag behöver så kan jag enkelt sätta i swiveln/jojjon... annars så ligger den i väskan.

UserPostedImage

UserPostedImage

UserPostedImage

UserPostedImage

Richard  
#28 Postad : den 30 december 2015 21:07:53(UTC)
Richard

Registrerade sig: 2010-06-13(UTC)
Meddelanden: 63
Område: Umeå

Was thanked: 2 time(s) in 2 post(s)
Fantastisk tråd, tyvärr drar det ihop säg till en dyr historia för undertecknadBlushing
Tack för alla bilder och tips också, mycket uppskattat!
Hur håller den inskjutningen mellan i och ur monteringar av pistolen?
thanks 1 user thanked Richard for this useful post.
GunPowder on 2015-12-30(UTC)
GunPowder  
#29 Postad : den 30 december 2015 21:42:55(UTC)
GunPowder

Sweden

Originally Posted by: Richard Go to Quoted Post
Fantastisk tråd, tyvärr drar det ihop säg till en dyr historia för undertecknadBlushing
Tack för alla bilder och tips också, mycket uppskattat!
Hur håller den inskjutningen mellan i och ur monteringar av pistolen?

Hej Richard !

Skoj att du tycker om tråden.... förhoppningen/målsättningen är ju att fler (än de som redan finns) skall bli intresserade & inspirerade av att skaffa ett Enclosure kit.

Att vi bor i skilda delar av landet må så vara.... om tillfälle ges så kanske vi kan hälsa på respektive klubb & tävla.... i annat fall kan vi nog fixa till tävlingar där man skjuter på hembanan & sedan samlas resultaten ihop.

Kostnaden är ju vad den är men man behöver ju inte köpa allt på en gång.... ett RTU kit & Rödpunkt är det som behövs (om man ämnar köpa en Triarii)... allt annat som är frestande kan man ta allt eftersom.

När/Om du gör slag i saken (oavsett vilket märke du väljer) .... posta gärna i tråden .... ju fler vi är/blir desto bättre förutsättningar för tävlingar blir det.

En annan grej.... jag väljer medvetet att kalla det Enclosure & inte Conversion.... då jag tycker att det beskriver bättre vad det handlar om....vi konverterar ingenting...däremot omsluter vi pistolen i en "kostym" som gör att vi kan använda den med ex rödpunktsikte & på fler sätt än vanligt.... utan några som helst modifieringar.

Edit: Glömde ju att svara på din fråga.... jag har inte märkt av någon som helst skillnad i precisionen mellan i & ur montering av pistolen.

Undertecknad kommer nog aldrig att bli någon Skanåker....skjuter på tok för snabbt i förhållande till min skicklighet... det är det tempo jag trivs med & då blir det en hel del flyers både här & där.....men, när jag skjuter med Triariin så blir det resultat likt en bättre skytt hade klarat av med en Neuhausen....

Edited by user den 30 december 2015 22:09:35(UTC)  | Reason: Not specified

GunPowder  
#30 Postad : den 1 januari 2016 16:09:53(UTC)
GunPowder

Sweden

Köper man RTU (ready to use) versionen utan avsikt att göra någon förändring...så som att byta stock eller endplate så kan man bortse från första tipset i detta inlägg....

När jag skulle till att byta stock på min Triarii så tyckte jag att det var lite väl mycket friktion mellan Buffertubens gängor, the Castle Nut & även den del av Triariin som Tuben skruvas in i.... så, jag kom på att jag hade en lite burk med grease som jag köpt för att användas på gängorna till mina ficklampor (också aluminium).

Suveränt....mycket bättre & kommer att spara gängorna på både Buffertube & Triarii

UserPostedImage

Nedan exempel på att en sådan här liten burk är det absolut billigaste "tillbehöret" hittills. Fasttech är för övrigt en bra kinesisk site & man kan betala med Paypal (jag väljer numera alltid "registered mail" då det går lite snabbare).

https://www.fasttech.com/product...ne-grease-for-flashlight

https://www.fasttech.com/product...se-for-flashlight-mainte

Ett annat tips....

Hera-Arms har ett tillbehör de kallar för "SFU" (Side folding unit) vilket är en adapter som sätts mellan Triariin & stocken.... & möjliggör att man får en fällbar sådan.

Personligen så valde jag att inte skaffa en SFU när jag beställde.... då jag inte ser mig ha någon användning för den.... men, det gäller nog inte alla & vill bara tipsa om att man i så fall definitivt skall beställa den i samband med att man lägger beställningen av RTU kitet.... om man inte gör det utan i efterhand kommer på att man vill ha adaptern så blir den betydligt dyrare.

GunPowder  
#31 Postad : den 5 januari 2016 09:26:13(UTC)
GunPowder

Sweden

Precis hämtat ytterligare ett Triarii relaterat paket....

UTG Leapers ABC 34"

En lite annorlunda design jämfört med de populära "tactical go to war" typen av vapenväskor..... i allra högsta grad diskret & för tankarna mer till något man förvarar Tennisrackets i....än skjutvapen.

I den översta yttre dragkjedsfickan så sitter det ett enkelt pistolhölster fäst med velcro (i syfte att transportera pistol i väskan)... samt att det även följde med ett extra likadant nylonhölster.

Väldigt positivt initialt intryck av väskan.... uppdaterar om det är något jag är mindre nöjd med.

UserPostedImage

UserPostedImage

GunPowder  
#32 Postad : den 6 januari 2016 16:06:57(UTC)
GunPowder

Sweden

Då vart det iväg en sväng till banan med Triariin idag igen.... snörvligt & kallt som bara f-n efter ett par timmar i kylan (förstår inte hur ni som bor långt upp i landet klarar av det...) bara att bita ihop några månader så blir det snart varmare igen....

En liten vid som visar skyttekollegan & Triariin:

https://youtu.be/4p1rKZZ70Qk

dcop  
#33 Postad : den 7 januari 2016 21:11:17(UTC)
dcop

Registrerade sig: 2011-06-20(UTC)
Meddelanden: 100

Was thanked: 6 time(s) in 5 post(s)
Vad roligt med tråden😃😃
Saken är den att jag för flera kanske 5? år sedan kommer över en Triari till sig 226. Den var då inte tänkt till civila marknaden😎. Och jag vet inte om det är så på de nya men på min står det "only for law and military forces". Och texten är "matt" som på aimpoints tactical sikten.
Hur eller hur så sköt vi som satan med den och jag fattade inte varför det inte lossnade runt om och varför folk inte fick upp ögonen för tingesten.
Något jag kommer ihåg att jag noterade var att när man sköt mycket fort med den och inte var i rörelse. Så blev det mycket krutgaser som jag upplevde störde. Men som sagt fantastiskt rolig köpte till ett 30 skotts magasin😈. Kommer ihåg att vi drog paralleller och jämförde med mp-5 som har samma kaliber

Lade i vart fall undan den och den har legat tills jag såg tråden. Nu är den framplockat har skiftat till magpul kolv, vikbart framgrepp mm. Och tror sannerligen att hon återigen behöver luftas på banan.

Återkommer med bilder
thanks 1 user thanked dcop for this useful post.
GunPowder on 2016-01-07(UTC)
GunPowder  
#34 Postad : den 7 januari 2016 22:20:51(UTC)
GunPowder

Sweden

Originally Posted by: dcop Go to Quoted Post
Vad roligt med tråden😃😃
Saken är den att jag för flera kanske 5? år sedan kommer över en Triari till sig 226. Den var då inte tänkt till civila marknaden😎. Och jag vet inte om det är så på de nya men på min står det "only for law and military forces". Och texten är "matt" som på aimpoints tactical sikten.
Hur eller hur så sköt vi som satan med den och jag fattade inte varför det inte lossnade runt om och varför folk inte fick upp ögonen för tingesten.
Något jag kommer ihåg att jag noterade var att när man sköt mycket fort med den och inte var i rörelse. Så blev det mycket krutgaser som jag upplevde störde. Men som sagt fantastiskt rolig köpte till ett 30 skotts magasin😈. Kommer ihåg att vi drog paralleller och jämförde med mp-5 som har samma kaliber

Lade i vart fall undan den och den har legat tills jag såg tråden. Nu är den framplockat har skiftat till magpul kolv, vikbart framgrepp mm. Och tror sannerligen att hon återigen behöver luftas på banan.

Återkommer med bilder

Intressant... "only for law and military forces" står inte präglat någonstans på min..... Vem vet....Polis & Militär kanske initialt var Hera-Arms primära målgrupp med Triarii konceptet (visst vore det trevligt om vi kunde bidra till att fler målskyttar inser hur skoj det är att skjuta & tävla med denna typ av Enclosure kits).

Vad det gäller krutgaserna så måste jag erkänna att det skiftar... dvs, jag har kommit på mig själv att ha skjutit flera magasin utan glasögon & inte haft det minsta ont av bakblås.... & som sist hann jag bara skjuta en handfull skott förrän jag kände att jag ville ta på mig skyddsglasögonen.... vete sjutton om det har att göra med hur vinden ligger på osv... hur som, inget som tar bort det halvfåniga leendet man konstant är behäftad med då man skjuter Triariin...he he.

Det skall bli skoj att se bilder på din setup... samt ta del av dina erfarenheter.

Vilken landsända/län bor du i?

GunPowder  
#35 Postad : den 17 januari 2016 15:24:20(UTC)
GunPowder

Sweden

Hemkommen efter en liten informell men väldigt trevlig & lyckad banfält på Caliber44 mellan två grannklubbar.

När man ändå är på plats & skjuter så vore det ju dumt att inte ta fram Triariin.....

En liten dryrun för framtida banfälttävlingar med tillägget Enclosure klass.....

https://youtu.be/dbLfSCoR8DI
Scrap  
#36 Postad : den 17 januari 2016 21:37:01(UTC)
Scrap

Härligt klipp, var där och sköt för några veckors sedan med en polares pistol i riggen.

Fick svart idag från EST2010 och man måste byta ut hela bakdelen, kostar 750:- från Tyskland, blir att få vänta ett tag till antar jag.
CZ 75 SP-01 Shadow
Smith & Wesson k38/m14
Unique 69
Hera Arms Triarii
ppc-fan  
#37 Postad : den 18 januari 2016 21:53:51(UTC)
ppc-fan

Registrerade sig: 2010-07-07(UTC)
Meddelanden: 366
Område: Best-side-of-sweden

Was thanked: 17 time(s) in 17 post(s)
Originally Posted by: GunPowder Go to Quoted Post
Originally Posted by: ppc-fan Go to Quoted Post
Jag har en till 1911:an Triarii CPE kallas den, Har dock inte fått tummen ur att ta med den till skjutbanan ännu....

Nice ! Har du den på bild så man får se skönheten?

Bild kommer....
"Det e inte farten som dödar, det e smällen efteråt"

dcop  
#38 Postad : den 18 januari 2016 22:35:48(UTC)
dcop

Bilder tagna, men då man är datadyslektiker så blir det problemBlink
Funkar det inte med paddan?

Ja, ja fick in bilderna som bifogade.... Första är i vart fall texten, tätt följt utav transport mode..... För att sluta med "ready to use" ( jag vet töntigt med engelska termerBigGrin )

Sköt ett par hundra idag och det svider i ansiktet utan glas.... Kan bara säga att hål i hål eller tejpa tre smällar med en lapp är inga problem på 25 meter. Sjukt trevlig tingest.

Dock lite ringrostig med handhavandet.

Edited by user den 18 januari 2016 22:43:28(UTC)  | Reason: Not specified

Bifogad(e) fil(er):
image.jpg (1,224kb) nedladdat 70 gång(er).
image.jpg (1,094kb) nedladdat 64 gång(er).
image.jpg (1,174kb) nedladdat 60 gång(er).

You cannot view/download attachments. Try register.
GunPowder on 2016-01-18(UTC)
GunPowder  
#39 Postad : den 18 januari 2016 22:55:47(UTC)
GunPowder

Sweden

Originally Posted by: dcop Go to Quoted Post
Bilder tagna, men då man är datadyslektiker så blir det problemBlink
Funkar det inte med paddan?

Ja, ja fick in bilderna som bifogade.... Första är i vart fall texten, tätt följt utav transport mode..... För att sluta med "ready to use" ( jag vet töntigt med engelska termerBigGrin )

Sköt ett par hundra idag och det svider i ansiktet utan glas.... Kan bara säga att hål i hål eller tejpa tre smällar med en lapp är inga problem på 25 meter. Sjukt trevlig tingest.

Dock lite ringrostig med handhavandet.

Looking good ThumpUp ! High cap magasin har han också ser jag....nice !
Vad är det du har på främre railen (framför the charging handle)...ser ut som fäste för sling/rem?

dcop  
#40 Postad : den 18 januari 2016 23:11:04(UTC)
dcop

Det är en K9... En pryl med 9 sylvassa spikar som man slår in i en barrikad/dörrkarm/vägg etc för att få bra och säkrat stöd. Tror den heter K9 för att det är 9 "spikar" och man vill Få någon koppling till hundars hörntänder (nr 9 och K i tandraden) och därigenom sälja den som ngt coolt till överintresseradeLove Men vad vet jag........ Beställd från staterna i vart fall
GunPowder on 2016-01-18(UTC)
Användare som läser denna konversation
Guest (23)
3 Pages<123>
Gå till  
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.