logo
Varför ska jag registrera mig och logga in?
Welcome Guest! To enable all features please Logga in or Registrera dig.

Notification

Icon
Error

3 Pages123>
Options
View
Gå till senaste meddelandet Go to first unread
GunPowder  
#1 Postad : den 21 december 2015 18:05:40(UTC)
GunPowder

Rank: Stabil medlem

Registrerade sig: 2010-10-03(UTC)
Meddelanden: 478
Sweden
Område: DDR / Västra Götaland

Was thanked: 190 time(s) in 97 post(s)
Har länge suktat efter en Hera-Arms Triarii till min CZ 75 SP-01 Shadow .... och till slut så lyckades jag övertala & motivera mig själv (trots totalkostnaden) att skaffa en.... samt de tillbehör jag ville ha till den.

Det blev ett mail till Caliber 44 i Varberg för beställning.... Top notch service från C44 personalen som vanligt & efter några veckors otålig väntan så anlände min efterlängtade Triarii (bor man på köravsånd kan man hämta den på plats annars skickas den).

På de flesta bilder av denna modell så visas ett Magpul Angle foregrip på RTU versionerna... men Hera-Arms har numera valt att istället skicka med sitt eget MFG vertical foregrip (i mitt tycke bättre då jag tycker det känns väldigt bra + att fingrarna kommer inte ivägen för krutgaserna som vill ut bla bakom/framför "the charging handle"....).

Jag valde att byta ut M4 stocken mot en Vltor Emod stock, satte på ett Vortex Sparc II rödpuntssikte, några UTG rail guards & väntar på ett Troy QD sling mount endplate (från C44).

Vltor Stocken var dyr men är riktigt trevlig & Sparc II siktet var jämförelsevis mot andra Märken/modeller inte så dyr men väldigt prisvärd.

Om ni tittar noga på bilden så ser det ut som att det ställbara siktet på CZán tar i.....det gör det inte nu men det gjorde det förut....dvs, när jag först satte i pistolen så märkte jag att siktet skrapade i.
Ok, vad göra? Byta till lägre fast sikte & korn? Nä...det ville jag inte. Det var väldigt lite som behövde tas bort på den del av Triariin som skrapade i & med hjälp av lite tålamod så gick det som en dans att fila bort de grader som behövdes.... estetiskt så blev resultatet över förväntan då det i princip inte syns & efter 250 skott så har jag inte haft ett enda eldavbrott som berott på Triariin.

Hur är det då att skjuta med den? Jag har ingen erfarenhet av annat än just denna modell & kan inte jämföra med Roni, Kpos & de andra märken/modeller som finns på marknaden.

Det jag kan säga är.... Holy crap ! Vad skoj det är... & vilken enorm skillnad på kontroll av pistolen man får....måste upplevas!

För de som inte har testat att skjuta med Enclosure Kit som Triarii men som tror att ni skulle tycka om det.... jag kan inte nog rekommendera konceptet.....även om det blir lite pengar allt som allt.... så är det värt varenda krona.
Inte en enda skytt (inklusive mig själv) som testade denna i helgen ....lade ner Triariin utan brett leende.

UserPostedImage
"A well armed society is a polite society"
thanks 3 users thanked GunPowder for this useful post.
Richard on 2015-12-21(UTC), Magnus.F on 2015-12-21(UTC), jenholg on 2015-12-24(UTC)
Huntsman  
#2 Postad : den 21 december 2015 18:58:32(UTC)
Huntsman

Registrerade sig: 2011-05-16(UTC)
Meddelanden: 233
Område: Norrland

Was thanked: 67 time(s) in 41 post(s)
Cool.

Har funderat på något liknande till Glocken, men finns det någon gren ett dylikt muskedunder platsar i..?
Eller är det bara ägandets glädje som ska motivera ett inköp?
thanks 1 user thanked Huntsman for this useful post.
GunPowder on 2015-12-21(UTC)
GunPowder  
#3 Postad : den 21 december 2015 20:19:02(UTC)
GunPowder

Sweden

Originally Posted by: Huntsman Go to Quoted Post
Cool.

Har funderat på något liknande till Glocken, men finns det någon gren ett dylikt muskedunder platsar i..?

Inte vad jag vet....än i alla fall.
Andra EU länder skall tydligen vid tillfällen ha lagt till en Enclosure klass vid IPSC tävlingar vad jag har hört.

Det hindrar ju inte att man ändå kan anordna tävlingar (då menar jag inte nödvändigtvis IPSC stil....en fältrunda hade ju inte varit fel heller) för de med Enclosure kits.... helt enkelt för skojs skull. Det kan ju inte bli annat än en trevlig upplevelse med tanke på hur skoj det är att skjuta dessa.

Kruxet är ju att nå ut till de som har denna typen av kits för en eventuell inbjudan....

Scrap  
#4 Postad : den 23 december 2015 23:07:06(UTC)
Scrap

Rank: Uppvärmd

Registrerade sig: 2012-09-06(UTC)
Meddelanden: 19
Område: Göteborg

Was thanked: 9 time(s) in 6 post(s)
Originally Posted by: GunPowder Go to Quoted Post
Originally Posted by: Huntsman Go to Quoted Post
Cool.

Inte vad jag vet....än i alla fall.
Andra EU länder skall tydligen vid tillfällen ha lagt till en Enclosure klass vid IPSC tävlingar vad jag har hört.

Det hindrar ju inte att man ändå kan anordna tävlingar (då menar jag inte nödvändigtvis IPSC stil....en fältrunda hade ju inte varit fel heller) för de med Enclosure kits.... helt enkelt för skojs skull. Det kan ju inte bli annat än en trevlig upplevelse med tanke på hur skoj det är att skjuta dessa.

Kruxet är ju att nå ut till de som har denna typen av kits för en eventuell inbjudan....

Tjenare, har en likadan till min cz, är dina portar framför pipan urfrästa? Har sett några som är det, vissa som inte. Problemet jag har är att jag får extrema mängder gas tillbaka i ansiktet, upplever du detta?

Mvh
CZ 75 SP-01 Shadow
Smith & Wesson k38/m14
Unique 69
Hera Arms Triarii
thanks 1 user thanked Scrap for this useful post.
GunPowder on 2015-12-24(UTC)
GunPowder  
#5 Postad : den 24 december 2015 00:41:19(UTC)
GunPowder

Sweden

Originally Posted by: Scrap Go to Quoted Post

Tjenare, har en likadan till min cz, är dina portar framför pipan urfrästa? Har sett några som är det, vissa som inte. Problemet jag har är att jag får extrema mängder gas tillbaka i ansiktet, upplever du detta?

Mvh

Nix.... mina portar är inte öppna.... på ovansidan (den längsmedgående picatinnyrail som man sätter rödpunktsiktet på) strax framför där pipan på CZán slutar är det öppning utfräst i botten på railen.... samt förstås vid the charging handle.

Säkert en generations grej kanske.... har för mig att någon Youtube video jag tittat på nämnt något om öppna portar på Triariin...men den var säkert minst ett par år gammal.

Jodå.... reagerade inte på bakblåset av krutgaserna innan jag tog av mig glasögonen vid ett tillfälle...he he...de åkte snabbt på igen. Men, så länge jag har dem på så upplever jag det inte som besvärande....

Vad bra.... du bor ju i grannskapet så att säga....då kanske vi allteftersom kan skrapa ihop några fler & knåpa ihop någon skoj tävling där vi kan använda våra kära Triarii´s. Råkar du känna till fler skyttar som har samma typ av Enclosure kit?

Edited by user den 24 december 2015 00:42:39(UTC)  | Reason: Not specified

Mr_Blue  
#6 Postad : den 24 december 2015 09:33:02(UTC)
Mr_Blue

Registrerade sig: 2014-04-28(UTC)
Meddelanden: 128
Sweden

Was thanked: 16 time(s) in 16 post(s)
Hur är precisionen med en sån här monterad? Med ett vanligt gevär håller man ju lätt vapnets egenprecision på pistolavstånd 25-50 meter. Går det att hålla motsvarande ransom rest med fullt stöd?
thanks 1 user thanked Mr_Blue for this useful post.
GunPowder  
#7 Postad : den 24 december 2015 16:31:41(UTC)
GunPowder

Sweden

Originally Posted by: Mr_Blue Go to Quoted Post
Hur är precisionen med en sån här monterad? Med ett vanligt gevär håller man ju lätt vapnets egenprecision på pistolavstånd 25-50 meter. Går det att hålla motsvarande ransom rest med fullt stöd?

Nu har ju jag bara varit ute två pass hittills med Triariin....första passet för att ställa in rödpunktsiktet på 25 m (& det gjordes stående). En av våra skyttar som också är en erfaren gevärsskytt prickade in (stående) 46p 10ór & 9ór första gången han testade den & då sköt han alla skott i en följd & snabbt.
Min erfarenhet hittills.... iom att man har så mycket bättre kontroll på vapnet....dels bättre stöd men också för rekylen (jämfört med stående tvåhandsfattning) så går det betydligt snabbare att "get back on target" när man skjuter snabbt.
Vapnet blir ju fixerat på flera punkter (jag menar inte i själva Triariin utan när man håller det) & sedan inbillar jag mig att Triariins vent holes eller vad de nu kallas fungerar lite som en kompensator...men, jag kan ju ha fel.

Jag får uppdatera erfarenheterna när jag prövat att skjuta på 50m....

Laerkkan  
#8 Postad : den 24 december 2015 19:01:29(UTC)
Laerkkan

Registrerade sig: 2013-06-03(UTC)
Meddelanden: 136
Sweden
Område: Olofström

Was thanked: 12 time(s) in 10 post(s)
Vad kostar en sådan kolv? Hur lång tid tar det att montera på/av pistolen på den?

Är lite sugen på en, får se om man får loss lite "lekpengar" sen.
Feinwerkbau AW93 .22lr
Colt Python .357mag
CZ 75 SP-01 Shadow 9x19
thanks 1 user thanked Laerkkan for this useful post.
GunPowder  
#9 Postad : den 24 december 2015 20:19:57(UTC)
GunPowder

Sweden

Originally Posted by: Laerkkan Go to Quoted Post
Vad kostar en sådan kolv? Hur lång tid tar det att montera på/av pistolen på den?

Är lite sugen på en, får se om man får loss lite "lekpengar" sen.

Kostnad för kitet:

Caliber44 begär för Triarii RTU (Ready to use) = 7190kr

Det tar sekunder att sätta i & ta ur pistolen ur Triariin.

Jag kan speca ett par av kostnaderna jag valt förutöver själva kitet

Vortex Sparc II ca 2100kr
Vltor EMOD (stock) ca 1850kr

Kör på Laerkan..... du kommer inte att ångra dig!

thanks 1 user thanked GunPowder for this useful post.
Laerkkan on 2015-12-25(UTC)
ppc-fan  
#10 Postad : den 25 december 2015 08:59:43(UTC)
ppc-fan

Registrerade sig: 2010-07-07(UTC)
Meddelanden: 366
Område: Best-side-of-sweden

Was thanked: 17 time(s) in 17 post(s)
Jag har en till 1911:an Triarii CPE kallas den, Har dock inte fått tummen ur att ta med den till skjutbanan ännu....
"Det e inte farten som dödar, det e smällen efteråt"

thanks 1 user thanked ppc-fan for this useful post.
GunPowder on 2015-12-25(UTC)
GunPowder  
#11 Postad : den 25 december 2015 15:38:44(UTC)
GunPowder

Sweden

Originally Posted by: ppc-fan Go to Quoted Post
Jag har en till 1911:an Triarii CPE kallas den, Har dock inte fått tummen ur att ta med den till skjutbanan ännu....

Nice ! Har du den på bild så man får se skönheten?

GunPowder  
#12 Postad : den 25 december 2015 15:49:19(UTC)
GunPowder

Sweden

Var precis & hämtade paketet med QD fästet från Caliber 44 Smile

Troy M4 OEM = 655kr (C44)
Magpul MS4 sling = ca 800kr (USA)

UserPostedImage

UserPostedImage

UserPostedImage
devildenied  
#13 Postad : den 26 december 2015 06:59:47(UTC)
devildenied

Registrerade sig: 2008-12-07(UTC)
Meddelanden: 297
Område: lidköping

Was thanked: 22 time(s) in 12 post(s)
Tycker dessa verkar rätt tuffa...men är det ingen som tycker att det känns lite olustigt när man håller handen framför mynningen?
Hämmerli sp20, sig sauer x-six, x5 SO
thanks 1 user thanked devildenied for this useful post.
GunPowder on 2015-12-26(UTC)
jenholg  
#14 Postad : den 26 december 2015 12:07:04(UTC)
jenholg

Registrerade sig: 2014-01-23(UTC)
Meddelanden: 35
Sweden
Område: Västra Götaland

Was thanked: 10 time(s) in 6 post(s)
Är och har varit jäkla sugen på att handla en Triarii till min Shadow en längre tid. Men att hosta upp 10k så här i juletider när ungarnas kina-plast-julklappar holkat ur plånboken intill utplåning vete fan om jag skulle få igenom. Vore lite enklare om man kunde peka på faktisk användning förutom "rolighetsfaktorn". Borde man inte kunna smälla upp någon fälttävlings-variant eller liknande här i VG? (vill någon bli av med begagnad för vettig peng så hosta till vettja)

Edited by user den 26 december 2015 12:07:45(UTC)  | Reason: Not specified

thanks 1 user thanked jenholg for this useful post.
GunPowder on 2015-12-26(UTC)
GunPowder  
#15 Postad : den 26 december 2015 12:41:17(UTC)
GunPowder

Sweden

Originally Posted by: devildenied Go to Quoted Post
Tycker dessa verkar rätt tuffa...men är det ingen som tycker att det känns lite olustigt när man håller handen framför mynningen?

Först tänkte jag...varför i allsin dar skulle man hålla handen framför mynningen...tills jag tänkte till lite... & vänster handen befinner sig ju faktiskt framför mynningen....fast ändå inte.... he he.
I ärlighetens namn så har jag faktiskt inte ens reflekterat över det.

GunPowder  
#16 Postad : den 26 december 2015 13:09:15(UTC)
GunPowder

Sweden

Originally Posted by: jenholg Go to Quoted Post
Är och har varit jäkla sugen på att handla en Triarii till min Shadow en längre tid. Men att hosta upp 10k så här i juletider när ungarnas kina-plast-julklappar holkat ur plånboken intill utplåning vete fan om jag skulle få igenom. Vore lite enklare om man kunde peka på faktisk användning förutom "rolighetsfaktorn". Borde man inte kunna smälla upp någon fälttävlings-variant eller liknande här i VG? (vill någon bli av med begagnad för vettig peng så hosta till vettja)

Bara vi får ihop en handfull Enclosure skyttar så fixar jag gärna en fälttävling.... vilket har varit tanken sedan jag beställde Triariin.

Man kan ju också förena nytta med nöje så att säga.... anordnar man en fälttävling så gör man det som Föreningstävling.... utan standardmedaljer & låter det framgå i inbjudan vad som gäller... man kan ha de vanliga klasserna & även en Enclosure klass. Vilket innebär att när man ändå tar sig till tävlingen kan skjuta sin/a ordinarie klasser & få externt tävlingsresultat att visa upp för Polisen när man söker förnyelse/nyförvärv. Man har naturligtvis ingen nytta av Enclosure klassen på papper men det kan ju vara skoj att den står med.

Rolighetsfaktorn är tungt vägande för att köpa ett Enclosure kit..... att tävla i syfte att få medalj & erkännande kan vi inte...än....men, tävla för vårt eget höga nöjes skulle kan vi allt.

Visst det är en summa pengar....jag har varit allvarligt sugen på detta koncept under mer än ett år....men, till slut så ryckte jag på axlarna & bestämde mig. Jag hade att välja mellan att köpa en specifik revolver eller Triarii kitet.... slutsumman allt som allt hamnar på ungefär samma (med de tillbehör jag valt). Revolvern kan jag köpa senare skulle det vara så att den fortfarande frestar..... Triariin ångrar jag inte en sekund.... skojigaste jag köpt hittills (i vapenväg).

Från det att jag beställde till leverans tog ca 3 veckor.

jenholg on 2015-12-26(UTC)
GunPowder  
#17 Postad : den 26 december 2015 13:32:56(UTC)
GunPowder

Sweden

Ytterligare ett par bilder....

UserPostedImage

UserPostedImage
GunPowder  
#18 Postad : den 26 december 2015 14:32:18(UTC)
GunPowder

Sweden

En kort liten vid från banan med Triariin....

https://youtu.be/aH8f-YCfJfM
jenholg on 2015-12-27(UTC)
Scrap  
#19 Postad : den 27 december 2015 12:03:42(UTC)
Scrap

Registrerade sig: 2012-09-06(UTC)
Meddelanden: 19
Område: Göteborg

Was thanked: 9 time(s) in 6 post(s)
Snyggt!

Här kommer några bilder på min simpla rigg:

Magpul m4-stock
magpull backup sikten
bushnell rödpunkt
Sikteshöjare
random vertical forhand grip
förlängd m4/ar-15 buffertube
random sling
random ling mount

Man skall dock passa sig för vissa, troligtvis tidiga triarii, de kan skada stommen på vänster sida, gäller så vitt jag vet endast Sp-01/shadow.
UserPostedImage

UserPostedImage

UserPostedImage
CZ 75 SP-01 Shadow
Smith & Wesson k38/m14
Unique 69
Hera Arms Triarii
thanks 3 users thanked Scrap for this useful post.
jenholg on 2015-12-27(UTC), GunPowder on 2015-12-27(UTC), ppc-fan on 2016-01-18(UTC)
GunPowder  
#20 Postad : den 27 december 2015 13:04:54(UTC)
GunPowder

Sweden

Originally Posted by: Scrap Go to Quoted Post
Snyggt!

Här kommer några bilder på min simpla rigg:

Magpul m4-stock
magpull backup sikten
bushnell rödpunkt
Sikteshöjare
random vertical forhand grip
förlängd m4/ar-15 buffertube
random sling
random ling mount

Man skall dock passa sig för vissa, troligtvis tidiga triarii, de kan skada stommen på vänster sida, gäller så vitt jag vet endast Sp-01/shadow.

Snyggt Scrap !

Fascinerande vad mycket det gör för utseendet att byta stock.....som att byta till snyggare fälgar på bilen...he he.

Användare som läser denna konversation
Guest (13)
3 Pages123>
Gå till  
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.