Som rubriken säger, en bygelrepeter i kaliber .22lr köpes,
omedelbums.
Du behöver inte ens vänta på att min licensansökan skall gå igenom, för min vänligt inställde lokale vapenhandlare tar in den i sin vapenbok tills jag får licens (du blir alltså av med både vapnet och licensbesväret på en gång). Gången är som följer: Jag kommer (förmodligen) och tittar på bössan, betalar och får kvitto samt tar med mig vapnet på lånelicens. När lånelicensen går ut lämnar jag in vapnet till min vapenhandlare, som tar in det på sin vapenbok tills dess min licens är färdigbehandlad. Smidigt, eller hur? Helt enligt reglerna är det också!
Gärna i mellansverige, men jag är inte främmande för att åka både norr- och söderut.
Fabrikat, inte så noga, bara det är någorlunda kvalitet (och bra precision). Winchester 9422, Marlin, Browning, Erma eller dylikt.
GÄRNA en uddamodell, jubiléumsutgåva el. liknande, men en standard funkar det också. Jag betalar "marknadspris", vilket verkar ligga mellan 1500:- och 3500:- för exemplar i gott skick hos vapenhandlare. Är det något extraordinärt är jag beredd att sträcka mig lite längre (men då skall det vara motiverat av modell, skick och utförande).
OBS!!!
Slitage är inget hinder, i synnerhet om det är en äldre bössa. Slitage kan vara charmigt. Men jag skiljer på slitage och misshandel, d.v.s. utsliten blånering är slitage och därmed fullt acceptabelt på en i övrigt frisk bössa., Sönderslitna skruvskallar samt GROVA repor och slagmärken är en annan femma och skall i såna fall återspeglas i priset.
Bössan skall gå på målskjutningslicens, jag betalar inte för kikarsikten, ringar och dylikt.
Kom igen nu, jag måste ju ha en bygel (till)!
Anders Olsson