Välkommen gäst Aktiva Trådar | Logga in | Registrera dig

2 Pages12>
IPSC Gevär - Lärdomar från EM 2012 Bulgarien
SunTzu
#1 Postad : den 7 augusti 2012 13:27:35(UTC)

Rank: Veteran

Grupper: Medlem
Registrerade sig: 2010-01-18(UTC)
Man
Område: EU

Was thanked: 252 time(s) in 177 post(s)
EM i IPSC Gevär i Bulgarien hölls på förhållandesvis korta avstånd.

Då vi i delar har en liknande situation på många skjutbanor här i Sverige tänkte jag att det kunde vara värt
att delge hur det upplevdes när den initiala besvikelsen hade lagt sig.

Förhoppningsvis kan det ge banläggare lite tips.

Det som skiljer är väl att i Bulgarien hade man oftast 180 grader med sig. ThumpUp

* Korta banor är helt ok. Sätt upp en station och låt ett antal skjuta den på tid och poäng och du får alltid någon som får högst faktor.
Det måste inte alls bli tråkigt som man tror.
* Man kan få banor med korta avstånd att kännas som långa genom att använda mindre tavlor eller lerduvor.

* I Bulgarien arbetade de mycket med vänster-höger och små tavlor (mini eller A4) eller frangibles (lerduvor) i bildäck.
Man hade också en hel del liggande gluggar och andra former av barrikader.

* Lerduvor i bildäck var annorlunda och jag kan inte riktigt rekommendera det då man trots träff hade svårt att se om duvan gick sönder.
En .223 går rakt igenom utan att duvan går sönder och om man träffar däcket så flyger duvan = ingen träff = reshoot.
Att använda billigt kakel eller påsar med mjöl kan nog fungera bättre, men jag hoppas få se mer frangibles ute på tävlingarna som variation.

Att blanda billigt svart och vitt lågpriskakel på lite avstånd kan nog bli skoj. En press runt så blir det lättstädat.

* Station 11 och speciellt 12 hade en riktigt rolig lösning med poppers, där man hade blandat poängpoppers med straffpoppers på kanske 50-60 meters avstånd efter en
sisådär 30-40 sekunders skytte. De täckte och överlappade varandra och så sköt man frihand såklart :)

* De flesta plåtmål på avstånd var självmarkerande och RO skrek "Hit" vid träff.
Jag är ingen större anhängare av detta, men kan förstå att man som arrangör gillar den lösningen.

* Bonusmål - riktigt skoj! Det blev en utmaning inte bara att beskjuta, utan att räkna efter om det lönade sig att beskjuta bonustavlorna.

http://erc2012.eu/

ERC Booklet innehåller alla stationerna.
Everything will be alright in the end. If everything is not alright, then it is not the end.
6 users thanked SunTzu for this useful post.
JohnJ på 2012-08-08(UTC), ormen på 2012-08-07(UTC), heintron på 2012-08-07(UTC), Jason på 2012-08-07(UTC), Dalmas på 2012-08-07(UTC), MathiasP på 2012-08-07(UTC)
2Sharp
#2 Postad : den 7 augusti 2012 14:05:03(UTC)
Rank: Stabil medlem

Registrerade sig: 2010-05-03(UTC)
Område: Malmö

Was thanked: 32 time(s) in 16 post(s)
Intressant, trevligt! Detta tackar jag för! ThumbsUp

Har du några personliga "utförandetekniska" detaljer att dela med dig av? :)
Froglube fanclub # 1
SunTzu
#3 Postad : den 7 augusti 2012 14:44:53(UTC)

Man

2Sharp skrev:

Förstår tyvärr inte frågan. Menar du rent skjuttekniskt?
Everything will be alright in the end. If everything is not alright, then it is not the end.
1 user thanked SunTzu for this useful post.
2Sharp på 2012-08-07(UTC)
RogerT
#4 Postad : den 7 augusti 2012 15:07:18(UTC)

Grupper: Medlem, Moderator
Registrerade sig: 2008-12-07(UTC)
Område: Växjö

Was thanked: 176 time(s) in 77 post(s)
Sönderfallande mål är OK, påsar med mjöl eller dylikt ska vi nog undvika annat än på träning....

Självmarkerande plåtmål som kräver en RO för att utläsa träff är också något som passar bäst på träning, förvånar mig att det godkändes på EM...
Vi har haft det på en level 1 en gång, men det är inte enligt regelbok 2012.

Visst kan man ha en gevärstävling på korta skjutbanor, men problemet blir att man inte uppfyller alla kriterier för avståndsfördelning på en IPSC match, men hellre det än ingen tävling alls...
Samuel Colt - The original inventor of the "Point-and-Click" user interface.....
2Sharp
#5 Postad : den 7 augusti 2012 15:15:24(UTC)

SunTzu skrev:
2Sharp skrev:

Sorry, jag är trött i huvudet :)

Skjutteknisk, förberedelser, egentoigen vad som men som du fick "aha" uppleveleser inför/under/efter tävlingen.

:)
Froglube fanclub # 1
Mansell
#6 Postad : den 7 augusti 2012 15:20:41(UTC)

Rank: Har varit med ett tag

Grupper: Medlem, Moderator
Registrerade sig: 2008-12-07(UTC)
Man
Område: Hufvudstaden

Was thanked: 141 time(s) in 47 post(s)
RogerT skrev:
Självmarkerande plåtmål som kräver en RO för att utläsa träff är också något som passar bäst på träning, förvånar mig att det godkändes på EM...

Om jag nu inte har blivit helt slutkörd och förvirrad av dagens fyspass så var det väl självmarkerande mål på årets NM? Sen fick skytten själv välja om denne indikerade själv eller om RO skulle hjälpa till, så förutsättningarna kanske skiljer lite. Jag ser både för och nackdelar med dem. Det kan bli tolkningsproblem om skytten anser att han har fått in en kantträff och RO inte anser det. "Steel must fall to score" tolkningen funkar inte riktigt. Om det krävs för att markeringstiderna skall gå att hantera så varför inte? För min del, om det är det som går åt för att få till roliga tävlingar, använd dem.
Speed is fine but accuracy is final.
orca
#7 Postad : den 7 augusti 2012 16:48:00(UTC)

Registrerade sig: 2010-10-23(UTC)
Man
Område: Göteborg

Was thanked: 36 time(s) in 22 post(s)
Håller med Roger T helt vad gäller självmarkerande plåtmål, efter att ha sett hur det funkar på NM och EM.

Man skall tjäna vanvettigt med markeringstid för att det skall vara en option tycker jag.

Vad gäller frangibles, så tror jag också mer på kakelplattor än lerduvor, särskilt vid hög luftfuktighet..

Frangibles är kul, men kräver en del av stationsdesignen för att få avsedd effekt.

En annan sak är att plåtar på långt håll kan poängsättas till 10 istället för 5 p, så blir det lite mer lönt att lägga tid på. Missar man en 10-poängs plåt, så kostar det ju 20 p, vilket kan vara värt en del tid. Detta tillämpades konsekvent på EM.

För övrigt är A4-tavlor trevligt, och jag hoppas vi ser mer av sådana framöver här hemma. Finns det inte någon leverantör så är ju närmaste skrivare aldrig långt borta..

/E
Har helt tappat tron på VG:s tillståndshantering - förstatliga hela myndigheten NU! Det kan omöjligt bli sämre..
Madsen
#8 Postad : den 7 augusti 2012 17:44:25(UTC)

Registrerade sig: 2008-12-25(UTC)
Område: Skåne

Was thanked: 91 time(s) in 19 post(s)
RogerT skrev:

Jaha...

Då kan jag upplysa om att på årets SM så kommer Ni att möta minst 16st självmarkerande plåtmål...
Samma model som fanns på NM2012 och NM2011 och DM 2012...alla level 3.

Som skytt så har jag inga större problem med dessa mål men den stora vinsten är för arrangör och tävlingen.
OM vi skulle ha markering på papp alt resa plåtar på SM i september så hade vi fått minska deltagarantalet radikalt.
Och det vill vi inte.

För att göra det så bra som möjligt kommer vi att ha en dedikerad vaken "spotter" med kikare på varje station.

//Madsen
ursus
#9 Postad : den 7 augusti 2012 18:15:46(UTC)

Grupper: Moderator, Medlem
Registrerade sig: 2008-12-08(UTC)
Man
Område: Herrljunga

Was thanked: 132 time(s) in 81 post(s)
RogerT skrev:
...
Vi har haft det på en level 1 en gång, men det är inte enligt regelbok 2012....

Hej,
Att självmarkerande mål inte skulle vara tillåtna enligt regelboken vet jag inte om det stämmer längre?

Hur tolkar man annars regel 4.3.1.4 ?
"Metal targets and no-shoots must be shot and fall, overturn or self-indicate to score."

Att det kommer finnas sådana på kommande Rifle tävlingar är nog något vi får vänja oss vid.
Personligen har jag skjutit fyra tävlingar där denna typ av mål finns och jag kan inte påstå att det har varit några större problem med att "spottern" gjort ett dåligt jobb.
Tycker också att det faktiskt är riktigt kul med dessa mål.
Dock måste man nog tillse att "spottern" är skärpt och vaken så man slipper diskussioner med skyttarna.
På NM löse vi det så att vi satte en CRO på stationen vilket gör att eventuella diskussioner går relativt snabbt att klara ut.

Fördelarna med markering av dylika plåtar på stationer med långa håll kommer nog göra att många arrangörer väljer denna typ av mål.

Lite tips till er som väljer att använda dessa mål bara. Om man ställer upp flera stycken i sida bör man ställa dem med någon/några meters djupskillnad också. När de står på linje i djupled sliter splittret rätt rejält på stödbenen. Benen blir sönderblästrade av en dags skjutning.
Sedan bör man skaffa extra vagnsbult av mycket god kvalitet som reserv (M14 bult) vid några träffar på vagnsbultskallarna med "fel sorts ammo" spricker vagnsbultskallen från gängan och tillslut trillar plåten loss. Det blir rätt tråkigt om man inte kan fixa till målet under match! Enda sättet att lösa det isåfall är ju att stryka stationen.

Man får nog också vara medveten om att plåtmål till rifle istortsett är "förbrukningsvara"!

PS: Håller på och klurar på en "hållare" för frangibles som skall tillse att genomskjutningsrisken utan att duvan splitras minskas radikalt. Tanken är att duvan skall slittras i alla lägen med hjälp av hållaren.
Ursus

"Artibus et armis recuperatur gloria"
SunTzu
#10 Postad : den 7 augusti 2012 18:37:58(UTC)

Man

RogerT skrev:
Sönderfallande mål är OK, påsar med mjöl eller dylikt ska vi nog undvika annat än på träning....

Visst kan man ha en gevärstävling på korta skjutbanor, men problemet blir att man inte uppfyller alla kriterier för avståndsfördelning på en IPSC match, men hellre det än ingen tävling alls...

Det var några filipiner som tipsade om att ha mjöl i påsar. Om det är reko enligt reglerna eller ej vet jag inte.

Självmarkerande mål användes på NM. Just de målet tyckte jag var något sämre än de som användes på EM, även om skillnaden var liten.
Det som krävs är en vaken spotter som skriker högt.

När det gäller avstånd - om man räknar med att man ex. en 50 eller 100 metersbana och små tavlor eller A4 så känns avståndet inte så bekvämt längre.
Jag såg inte så mycket frihandsskytte på dessa om man säger så.

Även på NM så laborerades det en del med stora och små tavlor i olika gluggar. Station 4 tror jag alla kommer ihåg Whistle
boblindeman
#11 Postad : den 7 augusti 2012 18:47:54(UTC)

Registrerade sig: 2011-08-20(UTC)
Man

Was thanked: 23 time(s) in 14 post(s)
Självmarkerande plåtar är kul att skjuta på och om någon har problem med att se träffarna borde de kanske skjuta Major. Såg en kille skjuta .308 på stn 2 på NM, och det gick inte att betvivla alls om han träffade, lol
orca
#12 Postad : den 7 augusti 2012 18:58:00(UTC)

Registrerade sig: 2010-10-23(UTC)
Man
Område: Göteborg

Was thanked: 36 time(s) in 22 post(s)
boblindeman skrev:
Självmarkerande plåtar är kul att skjuta på och om någon har problem med att se träffarna borde de kanske skjuta Major. Såg en kille skjuta .308 på stn 2 på NM, och det gick inte att betvivla alls om han träffade, lol

Jovisst, det är jättekul, men problemet är ju inte om man ser träffarna eller inte, problemet är kvittensen från RO så att man kan gå vidare, skjuter man .223 kan det ju gå fort med målväxlingen..

På en station på EM så erbjöds man att räkna bort tid, om det var så att man hann skjuta på plåten igen om inte träffen hann rapporteras - helt klart i strid mot formella regler, men det funkade. Sånt undviker man om man istället har mål som faller och stannar nere när de träffas.

Jag tror att omaket med markering bara kan undvaras om man har plåtar som kan återställas med fjärrkontroll, efter att man skjutit klart. Inte alls omöjligt att lösa, och det är på gång.

Tills dess är en plåt som välter bättre på tävling än en som bara blinkar till, inte minst för standardskyttar som inte ser träffen i kikaren.

För övning är statiska plåtar kanon.
Har helt tappat tron på VG:s tillståndshantering - förstatliga hela myndigheten NU! Det kan omöjligt bli sämre..
SunTzu
#13 Postad : den 7 augusti 2012 19:05:45(UTC)

Man

2Sharp skrev:
SunTzu skrev:
2Sharp skrev:

Sorry, jag är trött i huvudet :)

Skjutteknisk, förberedelser, egentoigen vad som men som du fick "aha" uppleveleser inför/under/efter tävlingen.

Det kan lätt bli en uppsats här så jag tar en snabbis:

Förberedelser - träning och inskjutning. Fixa vapenpass m.m. Lättare konditionsträning.
NM låg ju tätt inpå och då jag tydligen mentalt var på ett annat ställe dag 1 än på NM så insåg jag att man måste "vara med" precis hela tiden.

Hade hjälp av två klubbmedlemar med större erfarenhet som kom med tips och bra stöttning under träningen.
Ex. -"OK, nu sköt du den där omgången på 9 sekunder med 3 C. Nästa gång ska du hålla samma tid fast med alla A"
Alltså små delmål här och där som andra ser och utmanar dig hela tiden.
Man kan gå ner till banan och dra 500 bulor och inte få ut något, eller så kan man skjuta 50 bulor och lära sig ofantligt med rätt teknik.

Skjutteknik - Noterade vissa brister i hur jag håller geväret på NM. Eller snarare - andra på bättre placering än jag hade en möjlig bättre lösning.
Hade gärna tränat det mer, men ville inte byta fattning så tätt inpå.
Skjuta med lägre förstoring - prova på! Det går att skjuta bra träffar med lägre förstoring.

Har i princip enbart kört med Swarovski Z6i som huvudkikare, och aldrig använt min sidomonterade Aimpoint.
Inför EM ställde jag in rödpunkten igen och det var en jäkla tur det, för till slut dök de där stationerna upp där man verkligen hade nytta av det.

Övrigt: Det var väldigt varmt nere i Bulgarien. Vi pratar en basvärme på minst +25C och stigande uppåt över 40C.
Upp med solen 05:30 varje dag, 40 minuter i bil på riktig kassa vägar och 07:00 på banan, första skott 07:30...och sen 6 stationer per dag.
Körde med vatten och resorb och fyllde på med mer socker under dagen. Frukost på vårt hotell åt jag aldrig, utan hade med mig lite knäcke
och köpte lite blandat till morgonen. Vi blev stammisar på ett café. En kopp kostade 2 kr. ThumbsUp Man blir lite förvånad när man räcker fram
en tia och får 6 kr tillbaka på två koppar bra kaffe.
Maten på banan var knappt ok, inte mer.

Annars var maten på stan och på vårt hotell över förväntan och riktigt, riktigt billig. Men kaninstuvningen en vän åt var ingen höjdare. Drool

Lärdomar: Det är inte slut förräns det är slut. Missade stort genom att missa en swinger på sista stationen, men fort gick det i alla fall...
Kostade massor och det lär jag ångra ett bra tag. Cursing

Stort tack till Förbundet som gav oss tröjor. Det skapade en identitet och lagkänsla och såg jäkligt bra ut!
Ta gärna med det till framtida tävlingar.

Några ord om "Finnarna" - jag tog mig en titt på deras utrustning. Vi svenskar kan iaf inte klaga på att vi har undermålig utrustning.
Vi har minst lika bra om inte bättre gevär och optik. Raine har ingen rödpunkt utan kör med Z6i enbart.
Sen kanske de kör med fisladdat Lapua precis på gränsen, men det är inte där man vinner en match.
Raine planerar att vinna VM i hagel med en 20 år gammal bössa... Wink

6 users thanked SunTzu for this useful post.
shotgun joe på 2012-08-08(UTC), JohnJ på 2012-08-08(UTC), ormen på 2012-08-07(UTC), loko3 på 2012-08-07(UTC), MathiasP på 2012-08-07(UTC), Jolin76 på 2012-08-08(UTC)
2Sharp
#14 Postad : den 7 augusti 2012 19:44:26(UTC)

Tack!! Applause
Froglube fanclub # 1
El especia
#15 Postad : den 7 augusti 2012 21:15:27(UTC)

Rank: Uppvärmd

Registrerade sig: 2009-11-30(UTC)
Man
Område: NV Skåne

Was thanked: 5 time(s) in 5 post(s)
Madsen skrev:

...på årets SM så kommer Ni att möta minst 16st självmarkerande plåtmål...

Jag tycker detta är en mycket bra lösning. Som skytt tycker jag det är helt ok att en spotter rapporterar ifall jag träffar eller ej. Alternativet är inte IPSC tavlor utan vanlig plåt. Förvisso borde det inte bli mycket dyrare med en sådan lösning men problemet är att man själv ska verifiera det (på >300m !).

För övrigt ska vi nog försöka hålla oss borta från diverse konstiga substitut (mjölpåsar, mm) så det inte spårar ur (från mjölpåsar är nog inte steget långt till cola-burkar, cola-flaskor och ketchup-flaskor BigGrin). 4.4.1 gäller bara bräckliga, sönderfallande mål (kakel/lera).
Jörgen A
#16 Postad : den 7 augusti 2012 21:40:58(UTC)

Grupper: Medlem, Handlare
Område: Arns rike

Was thanked: 45 time(s) in 19 post(s)
Som vanligt är det mycket upp till skjutplatsen vilken typ av stationer det blir, men givetvis ser man även mer kulturella skillnader i stationsbyggnationen. Jag sköt EM -09 i Norge och den matchen var väldigt lik matcherna på Remmene, väldigt tekniska.

Årets NM var nog den för övrigt den svåraste Rifle matchen jag har skjutit.

Amerikanerna som sköt EM i Norge tyckte det var fantastiskt att slippa självmarkerande mål, som de var vana vid. Men jag förstår arangörerna som väljer att använda dom fullt ut, det gör också inte minst att man kan lägga riskområden på ett helt annat sätt.
gose
#17 Postad : den 7 augusti 2012 22:01:53(UTC)

Område: Kalifornistan

Was thanked: 130 time(s) in 91 post(s)
orca skrev:
boblindeman skrev:

Jovisst, det är jättekul, men problemet är ju inte om man ser träffarna eller inte, problemet är kvittensen från RO så att man kan gå vidare, skjuter man .223 kan det ju gå fort med målväxlingen..

Jag tror att omaket med markering bara kan undvaras om man har plåtar som kan återställas med fjärrkontroll, efter att man skjutit klart. Inte alls omöjligt att lösa, och det är på gång.

Här i USA skjuts det på "flash"mål på varenda större gevär/3-gun tävling och jag har inte direkt upplevt det som något större problem. RO brukar vanligtvis kvittera träffar, men om man inte vill det så kan man alltid be dem vara tysta. Själv brukar jag fästa mindre betydelse på vad de säger och mer på vad jag ser och de gånger ROna inte hängt med att ropa ut tráffarna så har det därför inte blivit några problem heller.

Det finns ju flera tillverkare av moderna mål liknande de gamla SAAB-mål försvaret hade, som faller vid träff och sedan reser sig automatiskt efter en viss tid. Dock kostar de ju en del, men nog finns det andra alternativ redan nu.
.22, 7.65, 9x19, .357, .40, 10mm Auto, .45 ACP
.22, 5.45x39, .223, 6.5x55, 7.62x39, .308, 30-06
12/70, 12/76
gose
#18 Postad : den 7 augusti 2012 22:09:01(UTC)

Område: Kalifornistan

Was thanked: 130 time(s) in 91 post(s)
ursus skrev:

PS: Håller på och klurar på en "hållare" för frangibles som skall tillse att genomskjutningsrisken utan att duvan splitras minskas radikalt. Tanken är att duvan skall slittras i alla lägen med hjälp av hållaren.

En liten stålplåt med samma yttermått som duvans innermått är det absolut bästa, träffar man då så är det ingen tvekan om det är träff eller inte :)

Sätter man den sedan på ett stolpe med gångjärn så ökar livslängden dramatiskt...

Lerduvehållare in action
.22, 7.65, 9x19, .357, .40, 10mm Auto, .45 ACP
.22, 5.45x39, .223, 6.5x55, 7.62x39, .308, 30-06
12/70, 12/76
1 user thanked gose for this useful post.
SunTzu på 2012-08-08(UTC)
ursus
#19 Postad : den 8 augusti 2012 06:09:33(UTC)

Grupper: Moderator, Medlem
Man
Område: Herrljunga

Was thanked: 132 time(s) in 81 post(s)
gose skrev:
ursus skrev:

En liten stålplåt med samma yttermått som duvans innermått är det absolut bästa, träffar man då så är det ingen tvekan om det är träff eller inte :)

Sätter man den sedan på ett stolpe med gångjärn så ökar livslängden dramatiskt...

Lerduvehållare in action

Jag vetDancing Problemet just nu i mina tankar är att jag skulle vilja ha frangibles närmare än 50m och plåt framför det är nono.
Ursus

"Artibus et armis recuperatur gloria"
SunTzu
#20 Postad : den 8 augusti 2012 07:30:25(UTC)

Man

Lite bilder från www.3Gun.se

När du får en hyrbil med 3 sittplatser och 7 dörrar är det dags att börja tveka om det blivit rätt vid bokningen... Brick wall
Perfekt med bladfjädring...men gott om plats där bak hade vi i alla fall... Tongue

Vinst i damernas shoot-off ThumbsUp

Herrarnas shoot-off (Open)

Match hotellet. Brutal-betong!

Så här nära var Sverige Guldet! Tongue

Användare som läser denna Tråd
Guest
2 Pages12>
Gå till  
Du kan inte skapa nya Trådar i detta forum.
Du kan inte svara på Trådar i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

YAFVision Theme by Jaben Cargman (Tiny Gecko)