2Sharp skrev:SunTzu skrev:2Sharp skrev:Har du några personliga "utförandetekniska" detaljer att dela med dig av? :)
Förstår tyvärr inte frågan. Menar du rent skjuttekniskt?
Sorry, jag är trött i huvudet :)
Skjutteknisk, förberedelser, egentoigen vad som men som du fick "aha" uppleveleser inför/under/efter tävlingen.
Det kan lätt bli en uppsats här så jag tar en snabbis:
Förberedelser - träning och inskjutning. Fixa vapenpass m.m. Lättare konditionsträning.
NM låg ju tätt inpå och då jag tydligen mentalt var på ett annat ställe dag 1 än på NM så insåg jag att man måste "vara med" precis hela tiden.
Hade hjälp av två klubbmedlemar med större erfarenhet som kom med tips och bra stöttning under träningen.
Ex. -"OK, nu sköt du den där omgången på 9 sekunder med 3 C. Nästa gång ska du hålla samma tid fast med alla A"
Alltså små delmål här och där som andra ser och utmanar dig hela tiden.
Man kan gå ner till banan och dra 500 bulor och inte få ut något, eller så kan man skjuta 50 bulor och lära sig ofantligt med rätt teknik.
Skjutteknik - Noterade vissa brister i hur jag håller geväret på NM. Eller snarare - andra på bättre placering än jag hade en möjlig bättre lösning.
Hade gärna tränat det mer, men ville inte byta fattning så tätt inpå.
Skjuta med lägre förstoring - prova på! Det går att skjuta bra träffar med lägre förstoring.
Har i princip enbart kört med Swarovski Z6i som huvudkikare, och aldrig använt min sidomonterade Aimpoint.
Inför EM ställde jag in rödpunkten igen och det var en jäkla tur det, för till slut dök de där stationerna upp där man verkligen hade nytta av det.
Övrigt: Det var väldigt varmt nere i Bulgarien. Vi pratar en basvärme på minst +25C och stigande uppåt över 40C.
Upp med solen 05:30 varje dag, 40 minuter i bil på riktig kassa vägar och 07:00 på banan, första skott 07:30...och sen 6 stationer per dag.
Körde med vatten och resorb och fyllde på med mer socker under dagen. Frukost på vårt hotell åt jag aldrig, utan hade med mig lite knäcke
och köpte lite blandat till morgonen. Vi blev stammisar på ett café. En kopp kostade 2 kr.

Man blir lite förvånad när man räcker fram
en tia och får 6 kr tillbaka på två koppar bra kaffe.
Maten på banan var knappt ok, inte mer.
Annars var maten på stan och på vårt hotell över förväntan och riktigt, riktigt billig. Men kaninstuvningen en vän åt var ingen höjdare.
Lärdomar: Det är inte slut förräns det är slut. Missade stort genom att missa en swinger på sista stationen, men fort gick det i alla fall...
Kostade massor och det lär jag ångra ett bra tag.
Stort tack till Förbundet som gav oss tröjor. Det skapade en identitet och lagkänsla och såg jäkligt bra ut!
Ta gärna med det till framtida tävlingar.
Några ord om "Finnarna" - jag tog mig en titt på deras utrustning. Vi svenskar kan iaf inte klaga på att vi har undermålig utrustning.
Vi har minst lika bra om inte bättre gevär och optik. Raine har ingen rödpunkt utan kör med Z6i enbart.
Sen kanske de kör med fisladdat Lapua precis på gränsen, men det är inte där man vinner en match.
Raine planerar att vinna VM i hagel med en 20 år gammal bössa...
Everything will be alright in the end. If everything is not alright, then it is not the end.