Välkommen gäst Aktiva Trådar | Logga in | Registrera dig

Grepp problematik?
Petfrogg
#1 Postad : den 2 augusti 2012 11:48:56(UTC)

Rank: Har varit med ett tag

Grupper: Medlem
Registrerade sig: 2009-05-01(UTC)
Man
Område: Stockholm

Was thanked: 9 time(s) in 9 post(s)
Jag har ett lite lustigt problem jag tacklar just nu och skulle vilja ha lite resonemang kring.

När jag skjuter med två händer så förskjuts min träffbild till vänster. Detta så passa mycket på 25 meter att jag nästan hamnar i ramen. Att jag skjuter ”lägre” med två händer hänger ju ihop med att avståndet till korn och öga minskar så det är ju inga problem med det är just ”vänsterförskjutningen” som är problemet. Senaste Fälttävlingen så tog jag alla stationer utan stödhand och i 45 graders utgångsläge. Detta förvånande många stationschefer men eftersom det inte på något sätt gav mig en fördel, utan tvärt om nackdel, så lät de det passera.

Någon som har/haft liknande problem och hittat en lösning?
mvh
Petfrogg

Motto:
Jag förbehåller mig alltid rätten att ha fel.
2Sharp
#2 Postad : den 2 augusti 2012 11:53:04(UTC)
Rank: Stabil medlem

Registrerade sig: 2010-05-03(UTC)
Område: Malmö

Was thanked: 32 time(s) in 16 post(s)
Är det kanske så att du håller ganska löst och gör avfyringsrörelse även med vänster hand?
Har du tumme över tumme eller har du tummarna parallella?
Froglube fanclub # 1
Johan B
#3 Postad : den 2 augusti 2012 12:05:13(UTC)
Rank: Veteran

Registrerade sig: 2008-12-31(UTC)

Was thanked: 61 time(s) in 50 post(s)
Om det är en station i fältskytte där "stödhand är tillåten" behöver du inte använda den, likaså behöver du inte hålla uppe i målet vid start, på stationer där man inte anger 45 graders utgånggställning. Om du vill får du skjuta alla stationer med en hand och 45 graders utgångsställning...jag vet en skytt som gör så och oftast även tar ner till 45 grader mellan tavlorna inom samma station för att "träna duellskytte" även när han skjuter fält...

Angående sidoförflyttningen är det svårt att säga utan att veta hur du stöjder med stödhanden (finns ju en mängd olika sätt att använda stödhanden) - men troligen ändrar du skjuthandsgreppet och eller tappar "låsningen" i skjuthandens handled.

Mvh
Johan B
Kireus
#4 Postad : den 2 augusti 2012 13:02:14(UTC)

Registrerade sig: 2010-10-10(UTC)

Was thanked: 11 time(s) in 10 post(s)
Jag vet en del som hävdar att det är ett problem med synen. Det beror på att avståndet till kornet ändras och blir kortare när man håller dubbelfattat, vilket gör att träffbilden ändras. Jag har inte märkt det själv, så jag vill låta det vara osagt om det verkligen är så, men det kan ju vara något att undersöka.
Ett alternativ i så fall är att du behåller samma skjutställning som med en hand, och använder stödhanden till att hålla upp skjutarmen i handleden istället för att hålla i själva pistolen. Jag vet de som gör så och det verkar fungera för dem.

EDIT: Såg nu att du redan skrivit om avståndet till ögat...
Petfrogg
#5 Postad : den 2 augusti 2012 13:03:48(UTC)

Man

Tumme över tumme - skjuter 1911

Johan B skrev:
... sidoförflyttningen är det svårt att säga utan att veta hur du stöjder med stödhanden (finns ju en mängd olika sätt att använda stödhanden) - men troligen ändrar du skjuthandsgreppet och eller tappar "låsningen" i skjuthandens handled.

Jag är höger-hänt så jag har gissat att det varit högerhandens grepp som varit problemet. Du träffar dock en mycket bra poäng genom att hävda att det kan vara min stödhand som är problemet. Jag har testat att greppa "löst" med vänster handen - kanske bara ska vända på det och greppa hårt med vänsterhanden.

mvh
Petfrogg

Motto:
polaris
#6 Postad : den 2 augusti 2012 16:54:55(UTC)

Registrerade sig: 2010-11-01(UTC)
Område: polarisen

Du får förhållandevis bredare luftspalter och klämmer kornet utan att märka det lika väl som utan stödhand? Testa med smalare siktskåra. Eller bredare korn, men observera att korn kan bli för breda, det är ofta svårt att hålla koll på sidorna om de går över 5 mm.
Petfrogg
#7 Postad : den 5 augusti 2012 18:13:34(UTC)

Man

En av mina skyttepolare är skjutinstruktör och han hade med sig en liten laser för att se var pipan pekar. Han använder den regelbundet i början av träning med nybörjare. Sagt och gjort - så satte vi upp det hela.

Efter lite tester kom vi fram till att det är mina ögon som är skeva. För att dubbelkolla det hela så lät han mig testa sin pistol som gick "rakt" och han testade sedan min. Resultatet är jag troligtvis har brytningsfel som gör att kornet inte hamnar korrekt. Jag har glasögon med både hög styrka och brytningskorrigering så det det kan mycket väl stämma. Vi uteslöt att jag skulle ha avfyringsfel då jag även skjuter luftpistol vilket skulle ha varit extremt tydligt där i så fall.

Slutsats:
Genom att ”våga” ifråga sätta hela min hela min teknik kommit fram till att min kropp är (mer) unik och därmed kommer även min skyttestil bli det. Hade jag gått på det som de flesta nästan slentrianmässigt brukar säga ”avfyrningsfel” eller ”det är bara att skjuta” hade jag aldrig hitta detta.

Det sades till mig från början ”lär dig rätt från början så slipper du lära om” - detta är nog det dummaste tips man som nybörjare kan få. Det hade varit bättre om instruktören hade varit ödmjuk i framtoningen och sagt ”detta är en teknik och detta är en annan teknik – testa vad som känns rätt för dig”.
mvh
Petfrogg

Motto:
Pär Hylander
#8 Postad : den 5 augusti 2012 19:05:45(UTC)

Registrerade sig: 2008-12-13(UTC)
Område: Laholm

Was thanked: 31 time(s) in 23 post(s)
Petfrogg skrev:
En av mina skyttepolare är skjutinstruktör och han hade med sig en liten laser för att se var pipan pekar. Han använder den regelbundet i början av träning med nybörjare. Sagt och gjort - så satte vi upp det hela.

Efter lite tester kom vi fram till att det är mina ögon som är skeva. För att dubbelkolla det hela så lät han mig testa sin pistol som gick "rakt" och han testade sedan min. Resultatet är jag troligtvis har brytningsfel som gör att kornet inte hamnar korrekt. Jag har glasögon med både hög styrka och brytningskorrigering så det det kan mycket väl stämma. Vi uteslöt att jag skulle ha avfyringsfel då jag även skjuter luftpistol vilket skulle ha varit extremt tydligt där i så fall.

Hur använde ni lasern menar du? Monterade ni den i pipan på konstaterade att pekade eller inte pekade på samma ställe som du siktar, eller menar du på annat sätt?

Löste ni ditt problem? Dvs har du ingen träffbildsförskjutning nu?
Petfrogg
#9 Postad : den 5 augusti 2012 22:50:28(UTC)

Man

Den lasern han hade var en 9mm laser som helt enkelt lades in som en vilken kula som helst.

Det vi såg var att när jag "uppfattade" träffbild så pekade lasern inte där. Det vi kom fram till var att något med min bild av verkligheten "stämde inte" med var pipan "pekade". Detta fick oss att fundera på om det var så att jag har brytningsfel som mina glasögon inte kompenserade för. När sedan han testade att mitt vapen mycket riktigt gick dit riktmedlen pekade för honom så var det inte så mycket att prata om. Inte för att lasern är exakt och det finns ju fortfarande avfyrningsfel att titta efter men den visade att saker inte stod rätt till.

Jag kommer nu att justera riktmedlen efter mina ögon. Träffbilden är ju den som räknas. Kan jag konsekvent prestera en bra träffbild så är det ju bara att skruva in det hela mot högre och högre poäng. Det är ju tråkigt att ingen annan kan skjuta med mina vapen men det är ju som det är.

Jag kommer att fråga honom om mera tips sedan men detta var mycket, mycket givande.
mvh
Petfrogg

Motto:
polaris
#10 Postad : den 6 augusti 2012 20:12:16(UTC)

Registrerade sig: 2010-11-01(UTC)
Område: polarisen

Det är ju mycket vanligt att någon annans pistol går lite snett i den enes händer, men när du skjuter med stödhand använder du väl samma öga och samma riktmedel som när du skjuter utan stödhand?

Så gott som alla synfel som gör att man behöver glasögon är brytningsfel. Det vanligaste felet av de som får folk att se skevt ( runda grejer är inte runda/raka grejer är inte raka) kallas för astigmatism. Astigmatiska fel (värderas i grader) är varierande vid olika ljusstyrkor och våglängder. Har du inga problem med luftpistolen kan det bero på att dina ögon fungerar bättre med elbelysning eller att man inte skjuter luft med stödhand. Så ung verkar du inte vara.
En korrekt korrigeringslins för astigmatism kan hjälpa ditt skytte och få ditt träffläge att överensstämma även med lånevapen, förutsatt att ägarens syn är korrekt. Naturligtvis ska astigmatismen redan vara åtgärdad i dina vanliga glasögon, men de är färskvara. Däremot förändras den inte vid användning av stödhand.
Att justera riktmedlen efter ögonen låter ju sunt, alla gör det, men att skruva på stödhandsstationer känns lite vanskligt med tanke på avståndsvariationer.
Ta med pickan till optikern och säg att du vill ha fokus på kornet.
Petfrogg
#11 Postad : den 6 augusti 2012 21:06:16(UTC)

Man

När det kommer till Fältskytte lär jag köra på att skjuta utan stödhand och troligtvis i 45 graders utgångsläge. Om jag gör det "maximalt" svårt för mig så är det ju "OK".

Det är i PPC som det hela blir lite annorlunda. Som jag ser det just nu så är det så att jag, utöver att ha pistolen närmre ögonen vid två handsfattning, även vinklar huvudet i relation till pistolen när jag skjuter Precision. Detta lär ju även det påverka riktmedlens vinkel och brytning genom mina glasögon. Har inga större problem att ha en annan vinkel vid enhandsskytte i PPC än i Precision.

Men som sagt - ingen regel utan undantag och jag kommer självklart testa och återtesta mera saker i min teknik.
mvh
Petfrogg

Motto:
Pär Hylander
#12 Postad : den 7 augusti 2012 14:11:27(UTC)

Registrerade sig: 2008-12-13(UTC)
Område: Laholm

Was thanked: 31 time(s) in 23 post(s)
polaris skrev:

Så gott som alla synfel som gör att man behöver glasögon är brytningsfel. Det vanligaste felet av de som får folk att se skevt ( runda grejer är inte runda/raka grejer är inte raka) kallas för astigmatism. Astigmatiska fel (värderas i grader) är varierande vid olika ljusstyrkor och våglängder. Har du inga problem med luftpistolen kan det bero på att dina ögon fungerar bättre med elbelysning eller att man inte skjuter luft med stödhand. Så ung verkar du inte vara.

Det där var ju attans intressant! Har i alla år försökt förstå korrektion av astigmatism, på något sätt har det alltid kännts som att optikerna använder förenklad modell för att beskriva och korrigera, för det har aldrig blivit rätt för mig. En rund tavla blir alltid oval för mig. I vardagslivet märker jag inget (alltså funkar modellen för det) men i skyttet blir det inte rätt.

T o m när jag frågade på ett optikforum för ngt år sedan så blev jag inte riktigt klok på det

Finns det ngt lättillgängligt på nätet att läsa vidare om detta?

mvh, Pär
solus
#13 Postad : den 8 augusti 2012 12:36:24(UTC)

Registrerade sig: 2010-09-20(UTC)

Was thanked: 15 time(s) in 14 post(s)
Ögats hornhinna har i idealfallet en perfekt sfärisk krökning åt alla håll. Lider man av astigmatism (brytningsfel) så har sfären olika diameter i olika riktningar eller andra ojämnheter. Detta gör att fokus på näthinnan inte blir korrekt i alla ledd. Se bilderna till höger i länken nedan. Känner igen detta från utprovning av mina egna glasögon.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Astigmatism

Precis som Petfrogg har jag själv rejäl styrka för att kompensera närsynthet men har även hyfsad astigmatism på båda ögonen (vi har alltså mer gemensamt än S&W m17! Smile ).
Har dock aldrig upplevt sådan extrema skillnader mellan en- och tvåhandsfattning som Petfrogg.

Petfrogg:
Har du kollat dina ögon hos optiker på länge? Eller har du möjligen runda linser som kan vrida sig i dina glasögon? Har råkat ut för detta för länge sedan, och då såg jag plötsligt extremt illa med det aktuella ögat (fast det upplevdes ju hela tiden förstås...). Linser som korrigerar astigmatism måste ju sitta i ett visst läge för att det skall fungera som avsett.

Sen vet jag ju inte din ålder, men för egen del börjar ålderssynthet att komma smygande, d v s jag har svårt att fokusera på föremål som är på nära håll. Linserna i ögonen har börjat stelna och kan därför inte fokusera på lika nära håll längre. Detta brukar ofta börja i omkring 40-årsåldern. Korrigeras även det med speciella linser i glasögonen.

Petfrogg
#14 Postad : den 8 augusti 2012 14:30:25(UTC)

Man

Jag misstänker att förskjutningen mycket är för att jag har huvudet riktat olika mot tavlan. Vid tvåhandsfattning så står jag rakt emot och vid enhandsfattning så står jag snett.

Jag är 35 år gammal så jag hoppas inte mina ögon redan är på dekis.
mvh
Petfrogg

Motto:
nissan92
#15 Postad : den 8 augusti 2012 15:49:28(UTC)

Registrerade sig: 2009-02-06(UTC)
Område: Umeå

Was thanked: 21 time(s) in 18 post(s)
Hans Bark har några intressanta artiklar om skytte och synfel..

http://www.barksoptik.com/links.htm

och han är både optiker och skytt så han vet vad han talar om...
solus
#16 Postad : den 9 augusti 2012 07:53:04(UTC)

Registrerade sig: 2010-09-20(UTC)

Was thanked: 15 time(s) in 14 post(s)
Petfrogg skrev:
Jag misstänker att förskjutningen mycket är för att jag har huvudet riktat olika mot tavlan. Vid tvåhandsfattning så står jag rakt emot och vid enhandsfattning så står jag snett.

Jag är 35 år gammal så jag hoppas inte mina ögon redan är på dekis.

Du har väl kanske sådär en 5 år kvar tills ögonen börjar bli på dekis... Smile Ålderssyntheten kommer märkas snabbare om du är översynt. Själv är jag närsynt, så jag klarar mig kanske några år till. Har testat och jag kan redan nu vid 42 års ålder få bättre skärpa på nära håll (30-40 cm) med kompensering via nya glasögonlinser, men har avstått. Blir såklart dyrare och jag lider inte av det än till vardags.

Intressant fenomen du upplever. Jag hade haft lättare att förstå om det var enhandskytte som spökade i och med att du då tittar snett genom glasögonlinserna. Men ett besök till Hans Bark eller kanske Sportoptik på Kungsgatan kanske vore en idé? Så att du förhoppningsvis kan få samma träffpunkt med både en- och tvåhandsfattning.

Jag skjuter med huvudet vänt så rakt som möjligt mot målet oavsett om jag skjuter med en- eller tvåhandsfattning. Mitt brytningsfel gör att jag inte ser skarpt och får viss bildförvrängning om jag tittar snett genom mina glasögonlinser. En viss vinkel tillåter linserna och jag har nog inte huvudet precis rakt mot målet vid enhandsskytte, men inte så långt ifrån.

Lycka till med att komma tillrätta med problemet! Rapportera gärna hur det går, är nyfiken med tanke på att jag p g a min syn kanske kommer att råka ut för något liknande någon gång.
Användare som läser denna Tråd
Guest
Gå till  
Du kan inte skapa nya Trådar i detta forum.
Du kan inte svara på Trådar i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

YAFVision Theme by Jaben Cargman (Tiny Gecko)