Petfrogg skrev:Jag misstänker att förskjutningen mycket är för att jag har huvudet riktat olika mot tavlan. Vid tvåhandsfattning så står jag rakt emot och vid enhandsfattning så står jag snett.
Jag är 35 år gammal så jag hoppas inte mina ögon redan är på dekis.
Du har väl kanske sådär en 5 år kvar tills ögonen börjar bli på dekis...

Ålderssyntheten kommer märkas snabbare om du är översynt. Själv är jag närsynt, så jag klarar mig kanske några år till. Har testat och jag kan redan nu vid 42 års ålder få bättre skärpa på nära håll (30-40 cm) med kompensering via nya glasögonlinser, men har avstått. Blir såklart dyrare och jag lider inte av det än till vardags.
Intressant fenomen du upplever. Jag hade haft lättare att förstå om det var enhandskytte som spökade i och med att du då tittar snett genom glasögonlinserna. Men ett besök till Hans Bark eller kanske Sportoptik på Kungsgatan kanske vore en idé? Så att du förhoppningsvis kan få samma träffpunkt med både en- och tvåhandsfattning.
Jag skjuter med huvudet vänt så rakt som möjligt mot målet oavsett om jag skjuter med en- eller tvåhandsfattning. Mitt brytningsfel gör att jag inte ser skarpt och får viss bildförvrängning om jag tittar snett genom mina glasögonlinser. En viss vinkel tillåter linserna och jag har nog inte huvudet precis rakt mot målet vid enhandsskytte, men inte så långt ifrån.
Lycka till med att komma tillrätta med problemet! Rapportera gärna hur det går, är nyfiken med tanke på att jag p g a min syn kanske kommer att råka ut för något liknande någon gång.