boblindeman skrev:Ok, de gränser och anledningar till varför de sattes i rifle har jag dels fått från andra forum och hört av andra, så det kan ju vara att jag har fel.
Däremot kvarstår det faktum, som var anledningen till att tråden skapades, och det är att p.g.a dessa gränser så skjuter 80-90% minor och .223. Det kan ju sedan diskuteras om detta är riktigt eller om det borde göras något åt, d.v.s att kraft har inte samma relation till hastighet och precision i rifle som det har i pistol.
Dags att ta tillbaka tråden till ursprungsfrågan.
true that :)
Att det är fel tror jag de flesta håller med om, frågan är som sagt vad man gör åt det...
1. Behåller det som det är.
De flesta kommer fortsätta skjuta minor. De som har tid och pengar i överflöd klurar ut utrustning och laddningar i 6.5/6.8 och de som mest tycker det är kul när det smäller lite mer och inte bryr sig så mycker om placeringar skjuter andra kalibrar.
2. Sänk faktorn lite, till 300.
De som mest skjuter för att det är kul kan skrämma upp x39/.300 blk i major utan att tokladda, även om det fortfarande troligtvis kommer vara en nackdel att skjuta dem så blir det lite jämnare, .308 kan laddas ner lite och de som skjuter 6.5/6.8 borde kunna konkurrera på allvar utan att mecka för mycket
3. Sänk faktorn ordentligt, till 250.
x39, .300 blk mfl kan nu skjutas i major med ungefär samma hastighet som man kan skjuta .223 i minor. De som skjuter för att hamna högst på pallen blir mer eller mindre tvingade att skjuta något annat än .223 för att inte tappa mot konkurrenterna. Den stora massan i mitten/slutet som skjuter .223 påverkas inte speciellt mycket då få av de icke-toppskyttarna kommer köpa ny utrustning. De mellanskyttar som köper ny utrustning kan kanske plocka några få placeringar mot de som inte byter.
2 är kanske både rimligt och genomförbart. 3 kommer aldrig genomföras, motståndet är för stort.
Dock tror jag att resultatet i slutänden blir 1...
.22, 7.65, 9x19, .357, .40, 10mm Auto, .45 ACP
.22, 5.45x39, .223, 6.5x55, 7.62x39, .308, 30-06
12/70, 12/76