Välkommen gäst Aktiva Trådar | Logga in | Registrera dig

IPSC vs Action Air vs ATCS
Pangaren
#1 Postad : den 18 juli 2012 06:26:47(UTC)

Rank: Har varit med ett tag

Grupper: Medlem
Registrerade sig: 2012-01-06(UTC)
Man
Område: Uppsala

Was thanked: 78 time(s) in 37 post(s)
MOD: Delade tråden om Action Air-träningslokal och skapade denna tråd om skillnaderna mellan skytteformerna. /RogerT

Istället för fyrkantiga vita A4-ark som måltavlor... använd riktiga IPSC-tavlor av minimodell. Om de är för stora för era korta avstånd, skär ner men behåll formen.

Billigt med A4-ark? Visst, vänd IPSC-måltavlorna så den vita sidan kommer mot skytten, tejpa upp A4-ark på IPSC-måltavlan som en stor täcklapp, då kan du dra nytta av A4-arken samtidigt som du behåller den korrekta formen på måltavlorna. Det lär dröja bra många serier innan IPSC-tavlorna är så slut att du måste byta ut dem.
El especia
#2 Postad : den 18 juli 2012 07:46:22(UTC)

Rank: Uppvärmd

Registrerade sig: 2009-11-30(UTC)
Man
Område: NV Skåne

Was thanked: 5 time(s) in 5 post(s)
Fungerar det inte bättre att fortsätta köra ATCS istället för att snöa in er på IPSC i en gren som få (om någon) vill se under IPSC i Sverige?
Du har själv förespråkat ATCS i flera år på airsoftsverige.com och promotat det där.
ATCS har ni kört i flera år, det är inarbetat och fungerar bra för er. Det är kanske som action air fast kallas inte IPSC eller dynamiskt skytte (vilket de facto är problemet här). Jag är lite frågande till varför du helt plötsligt börjat med en egen variant av IPSC, men det finns så klart uppenbara fördelar att hoppa in i ett begrepp (och varumärke, registrerat eller ej) som andra arbetat in under flera år.

ATCS är säkert en trevlig sport, men att ställa den vid sidan av Falluja-reenactors i diverse airsoft-forum och webbutiker är ju knappast till er fördel. Av samma anledning känner jag att jag att IPSC inte på något vis skall förekomma i liknande sammanhang.
1 user thanked El especia for this useful post.
Madsen på 2012-07-18(UTC)
seamaster
#3 Postad : den 18 juli 2012 08:08:39(UTC)
Rank: Nykomling

Registrerade sig: 2012-06-22(UTC)
Område: 08

Was thanked: 0 time(s) in 0 post(s)
Pangaren

Det är precis vad vi har gjort, sitter "riktiga ipsc mål bakom
A4 arket samt att zonerna är markerade på pappret
Pangaren
#4 Postad : den 18 juli 2012 08:11:59(UTC)

Man

seamaster skrev:
Pangaren

A4 arket samt att zonerna är markerade på pappret

Om ni ska använda vita papper, använd den vita sidan av måltavlorna.
Om ni ska använda brunt papper, använd den bruna (ofärgade?) sidan av måltavlorna.

Som det ser ut nu så ser i alla fall jag en enda stor vit fyrkant som måltavla...
Peter_Sandberg
#5 Postad : den 18 juli 2012 10:01:47(UTC)

Registrerade sig: 2009-05-11(UTC)

Was thanked: 3 time(s) in 2 post(s)
Airsoft Tactical Combat Shooting...

När man skjuter små plastkulor måste man inte vara så PK med vad saker och ting kallas. Laugh

Finns en lokal i Nyköping också. Vi har bara haft någon träning än så länge.

Jag skrev ut en bild på en IPSC-tavla på ett A3. Tror vi ändå kom fram till att det var enklast att skjuta "plåt". Små tunnplåtsbitar som är vikta så att de står för sig själva.
seamaster
#6 Postad : den 18 juli 2012 11:02:05(UTC)

Pangaren

Är fullt medveten om tavlorna , det vara bara
En tillfällig lösning som vi provade.
seamaster
#7 Postad : den 18 juli 2012 11:28:42(UTC)

Fungerar det inte bättre att fortsätta köra ATCS istället för att snöa in er på IPSC i en gren som få (om någon) vill se under IPSC i Sverige?
Du har själv förespråkat ATCS i flera år på airsoftsverige.com och promotat det där.
ATCS har ni kört i flera år, det är inarbetat och fungerar bra för er. Det är kanske som action air fast kallas inte IPSC eller dynamiskt skytte (vilket de facto är problemet här). Jag är lite frågande till varför du helt plötsligt börjat med en egen variant av IPSC, men det finns så klart uppenbara fördelar att hoppa in i ett begrepp (och varumärke, registrerat eller ej) som andra arbetat in under flera år.

ATCS är säkert en trevlig sport, men att ställa den vid sidan av Falluja-reenactors i diverse airsoft-forum och webbutiker är ju knappast till er fördel. Av samma anledning känner jag att jag att IPSC inte på något vis skall förekomma i liknande sammanhang.

För det första så handlar denna tråd om en lokal som kan nyttjas för träning, sen la jag upp lite bilder och länkar på hur det kan se ut/gå till,
jag har skrivit "ipsc" för att folk ska förstå vad det handlar om.Action air är vad det kallas för och har egena internationella regler som vi också
följer!

Att sen gemföra Falluja-reenactors med action air skyttar, då vet du inte vad du pratar om.

Pangaren
#8 Postad : den 18 juli 2012 11:35:00(UTC)

Man

seamaster skrev:
jag har skrivit "ipsc" för att folk ska förstå vad det handlar om.

Inte för att vara otrevlig, men om det handlar om IPSC så bör det följa regelverk för IPSC. Elelr som minimikrav att måltavlorna ska se ut som de finns beskrivna enligt reglerna för IPSC. Vita fyrkantiga måltavlor har man inte vid IPSC-skytte.

Vill du hitta riktiga plåtar (vet inte om ni har regelmässigt korrekta plåtar nu) så finns det finfina plåtar här: http://ard-shooting.com/shop/

seamaster skrev:
Action air är vad det kallas för och har egena internationella regler som vi också
följer!

OK, om det är action air, varför kallar du det för IPSC? Om det är action air som är förknippat med IPSC borde väl reglerna kräva måltavlor enligt IPSC reglemente, eller?

Ta det på rätt sätt nu, jag är för träning med soft airguns (har en själv och en drös plåtar beställda som följer IPSC-standarden). Men om man vill kalla det för "IPSC", med eller utan citationstecken, så bör man ha måltavlor som ser ut som IPSC-måltavlor. Annars är det mer eller mindra "bara" skytte med soft airgun mot godtyckliga tavlor.

Vilket är kul det med, men det är inte IPSC. :)
Pangaren
#9 Postad : den 18 juli 2012 11:51:31(UTC)

Man

seamaster skrev:
A4 arket...

Nej, inte bakom alla papper i alla fall. En del hade riktiga IPSC-tavlor bakom, men många är bara helt fyrkantiga.

Om du läser reglerna på http://www.ipsc.org/pdf/RulesAir.pdf så ser du att tavlan ska hålla ett mått på 30x37cm, med avfasade hörn. Och det finns inte en chans i världen att en sådan kan "gömma sig" bakom ett A4-ark (som är typ 20x30cm). Oavsett om du tejpar upp pappersarket på den vita elelr den bruna sidan av måltavlan.

Det är en sak att begå misstag och göra fel, en helt annan sak att ljuga om saker och ting. Sanningen räcker längst.
Feffe79
#10 Postad : den 18 juli 2012 12:30:40(UTC)

Rank: Veteran

Registrerade sig: 2010-03-30(UTC)
Område: Stockholm

Was thanked: 30 time(s) in 30 post(s)
Peter_Sandberg skrev:
Airsoft Tactical Combat Shooting..

Aah.. Hade aldrig hört talas om det och Googlade men det kom bara upp något om tåg. LOL

Nu vet jag iaf.
Colt Python .357Mag
Colt 1911 MkIV S80 Government 9mm
Colt 1911 MkIV S80 Officer .45ACP
Walther GSP .22lr
glader
#11 Postad : den 18 juli 2012 13:06:16(UTC)
Rank: Stabil medlem

Registrerade sig: 2009-10-27(UTC)
Man
Område: Stockholm

Was thanked: 31 time(s) in 15 post(s)
En förklaring till att IPSC skyttar tar illa vid sig är att IPSC har fått kämpa hårt för att bli av med bilden som "stridsskytte/bankrånar" skytte. Det var inte många år sedan som poliser trodde att IPSC skytte i princip var sånt som bankrånare tränade. Det hela grundade sig i att när skytteformen kom till Sverige så var den klart mer orienterad mot stridsliknande situationer, då var det en form av "självförsvars/stridsskytte" men det har sedan tonats bort helt. Numer är det en renodlad idrottsform.

IPSC skytte eller praktiskt skytte som det då kallades var inte populärt hos RPS och beslutsfattarna i landet. Sedan har IPSC fått kämpa för att visa att det är en sport och inget annat. Det är därför man inte får ha kamoflagekläder på tävlingarna, väggar och hinder består av blånät osv. Allt för att inte förknippad med strid/rånövning eller liknande.

Att då kalla ett "närbesläktat" skytte för "IPSC" skyte är inte populärt. Risken finns att utomstående blandar ihop och klumpar samman och att sedan IPSC får bära hundhuvudet.

Det är (tror jag) också bland annat därför som IPSC sverige reagerar mot att saker saluförs som IPSC utrustning. IPSC är dessutom varumärkesskyddat och att INTE försvara uttrycket, även i små ärenden, är att tyst acceptera det, vilket i långa loppet är skadligt för IPSC. därför måste IPSC gå in och säga att man inte får använda uttrycket utan deras tillstånd, även om det verkar futigt och fånigt.

Så kalla skyttet för något annat, ex rörligt stationsskytte eller scenarioskytte men undvik att kalla det IPSC skytte om det inte är det och då följer deras regler ochcreglemente till punkt och pricka.

Jag skriver inte detta för att gnälla eller dissa någon skytte form utan för att klargöra varför vissa IPSC skyttar reagerar så starkt på att "icke IPSC skytte" kallad för "IPSC skytte".

5 users thanked glader for this useful post.
Sören Franson på 2012-07-18(UTC), SvempaL på 2012-07-18(UTC), El especia på 2012-07-18(UTC), Dalmas på 2012-07-18(UTC), MathiasP på 2012-07-19(UTC)
El especia
#12 Postad : den 18 juli 2012 20:11:24(UTC)

Registrerade sig: 2009-11-30(UTC)
Man
Område: NV Skåne

Was thanked: 5 time(s) in 5 post(s)
seamaster skrev:
Action air är vad det kallas för och har egena internationella regler som vi också följer!

Att sen gemföra Falluja-reenactors med action air skyttar, då vet du inte vad du pratar om.

Nej, Action Air är en gren inom IPSC i de regioner (länder) där lagar satt stopp för allt annat. Som du säger är det förvisso en vettig träningsform för riktigt dynamiskt skytte, men mer bör det inte bli.

JAG vet vad jag pratar om, men de som inte skjuter ATCS (er gren), riktig IPSC, (eller för den delen någonting alls) kan ha problem att särskilja IPSC och en tvivelaktig kårverksamhet när du kan köpa minor, bajonetter och granatkastare i samma butik som du köper "IPSC Action Air"-utrustning.
Därför vill jag inte förknippa IPSC med soft air, action air eller ATCS för den delen.
1 user thanked El especia for this useful post.
Madsen på 2012-07-18(UTC)
Användare som läser denna Tråd
Guest
Gå till  
Du kan inte skapa nya Trådar i detta forum.
Du kan inte svara på Trådar i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

YAFVision Theme by Jaben Cargman (Tiny Gecko)