loko3 skrev:Sören Franson skrev:Okej, klartext okrypterat: problematiken är just det att verksamheten är under uppbyggnad och att det är av största vikt att SAMTLIGA föreningar som bedriver IPSC Rifle-verksamhet (oavsett om det bara är klubbtävlingar eller om det tävlingar med 100+ tävlande) berättar om/marknadsför denna så att vi IPSC Sverige samlat kan visa - och därmed även försvara mot överheten - den verksamhet vi bedriver så att vi kan fortsätta och även vidareutveckla den.
Är det ett krav som du eller förbundet ställer? Är det förmedlat till alla föreningar? Vilka förfrågningar har förbundet eller du fått att visa statistik på tävlingar och träningar? I vilket samband då? Är detta dina egna personliga åsikter eller förbundets?
Det är inget krav; det är en vädjan. Och jag representerar på intet sätt förbundet utöver att jag är aktiv medlem i det. Dock är jag ju inte ensam i mina åsikter eller önskan (inte minst då jag fått PM och kommentarer på NM i helgen som bekräftat detta). Och det borde inte heller vara speciellt svårt att förstå varför jag framställer denna önskan eller den allmännytta som finns i att visa upp så mycket av vår verksamhet som möjligt genom föraviseringar/inbjudningar till tävlingar, resultat, och reportage, dels för övriga medlemmar, men även för prospektiva medlemmar såväl som för allmänheten och de som försöker begränsa vår verksamhet.
Citat:Med tanke på den vapenutredning som nu pågår så tror jag inte det spelar så stor roll om det arrangeras 5 eller 8 tävlingar i en region på ett år. Problemet ligger högre än så.
Må så vara, men i dagsläget så har vi en tyvärr region där det inte talas om några tävlingar på någon nivå, och om förbundet väljer att ta en offentlig diskussion och vill kunna hänvisa till alla tävlingar som landet runt så är det i allas vårt intresse att där inte är ett svart hål i den region där det finns flest föreningar. Eller hur? Det är ju trots allt i storstadsregionerna som där råder minst förståelse för skyttesporterna, och om det ser ut som att där inte bedrivs någon verksamhet att tala om i den största av dessa regioner (men där beviljas en massa vapenlicenser där) så är det ju enklare för såväl de boende där som för politiker på samtliga nivåer att hantera frågan på ett sätt som är negativt för oss alla.
Citat:Att konstant skriva rapport och fotografera deltagare är jag själv personligen inte så sugen på. Speciellt inte då det stått mystiskt folk på parkeringsplatsen när det samtidigt skett inbrottsförsök hos skyttar som då var på banan. Större tävlingar är en annan sak.
Jag har inte sagt något om fotoreportage. SunTzu är den som snackat om att han fotat mycket. Har du ett problem med sådant får du ta upp det med honom, inte med mig. Det är heller inte så svårt att fråga deltagare eller anordnare om de vill figurera i bild eller text innan något publiceras. När jag säger reportage så avser jag bara ett par korta rader såsom vad du ser andra skriva här på Skytteforum - dvs egenproducerade sådana vilka mycket väl kan vara enbart i textform och skrivna utifrån "jag deltog" eller "vi i klubben anordnade"-perspektiv (men lyckas ni väcka lokalpressens intresse så är det bara att gratulera.). Jag har inte heller sagt att du personligen skall ansvara för att det alltid produceras något så fort någon står på skjutbanan (eller att någon annan ska göra det), men det är ju trevligt att du ser det som din uppgift även om du inte är sugen på att utföra den.
Citat:Förhoppningsvis kommer det fler tävlingar norr om Skåne framöver.
Amen!
Citat:De flesta klubbar här ska i år arrangera sitt första KM. I en av klubbarna går det första rifle kursen denna månad. Det är bara att konstatera, det går långsammare men brist på vilja saknas inte. Det jobbas i alla föreningar hårt med att fixa till banor, klassa om, försöka få med sig de nationella skyttarna osv.
Okej, men det besvarar ju inte frågan varför de klubbar som redan bedriver Rifle-verksamhet är så tystlåtna om denna - till och med (som RogerT bekräftat) jämte det egna förbundet?
Citat:Jag tror att ni i söder äger betydligt flera IPSC-vapen än oss här i norr.
Det vet jag inget om, och jag vet inte heller om förbundet begär in sammanställningar på vad och antal därav som det beviljats intyg för från de olika medlemsföreningarna. Personligen kan jag se ett antal fördelar för förbundet att ha tillgång till den informationen om de inte redan har det.
Citat:Det problem som trådskaparen försöker förmedlar ser inte jag i varje fall. Verkar mer vara ett lokalt problem i söder.
Du ser inte problemet eftersom du tillhör den slutna cirkel inom vilken er regions verksamhet dryftas. För de utanför cirkeln är det en annan fråga. I trådskaparens (tillika min egen) region är det inga problem att se vilken verksamhet som bedrivs var eller av vilka - inte ens för de utanför regionen.
Citat:Citat:Dvs svar som knappast undanröjer några frågetecken utan snarare skapar nya: varför är svaren så undvikande och/eller defensiva? Varför vill ni inte berätta om den verksamhet ni bedriver?
Personligen tycker jag det luktar avundsjuka/jantelag om hela denna tråd.
Och än en gång så bemöts frågeställningen med ett undvikande svar. Nåväl, på vilket sätt luktar det avundsjuka/jantelag?
Om något så torde den ju uttrycka en oro för att licenser beviljas för vapen som sedan inte används för tävlande. Nu är det naturligtvis så (som redan påtalats) att det enligt lagen inte ställs några krav på tävlingsaktivitet för att behovskriteriet skall vara uppfyllt. Dock misstänker jag att det trådskaparen är orolig för är att det beviljas licenser för vapen som sedan inte ens används för träning utan enbart för ballfaktor, och sedan när förbundet skall försvara sig så kommer de få mindre smickrande siffror presenterade för sig med frågan varför det beviljat en massa licenser för vapen som uppenbarligen inte används för det uppgivna syftet.
Citat:Om jag vill köpa ett, fem eller tio vapen är det upp till mig.
Japp, jag har inte sagt annat.
Citat:Nu är det ju så att IPSC har ju ingen ensamrätt att skriva ut gevär utan man kan få licens på många andra sätt också.
Sant, men i detta fallet är tråden skapad av en IPSC-skytt i avdelningen för IPSC-skytte och ämnet avser vapen beviljade IPSC Rifle. Vapen som inte faller inom ramen av detta är för diskussionen ointressanta. Dock bör jag inflika en liten reservation: om där figurerar bilder på vapen som ser ut som de används för IPSC Rifle även om deras lämplighet för detta kan betvivlas, men som används inom annan anslutning, så är det ju egentligen ännu viktigare för föreningarna runtomkring att "överrösta" med information om sina egna aktiviteter för att förhindra sammanblandning och/eller andra missförstånd.
Citat:Om verksamheten finns att läsa i årsberättelserna.
Jahapp, jag citerar mig själv:
Citat:2. "Vi rapporterar in verksamheten i samband med licensansökningar och/eller i årsrapporter" (vilket är ett annat sätt att säga "det har ni inte med att göra")
Nåväl, jag avlutar detta med en stilla inofficiell (samt i förbundet ej förankrad) önskan om att alla medlemmar och föreningar tar sig tid att skriva om de tävlingar och/eller träningar som genomförs ute i landet - om så bara är via SSI - så att vi kan utöka antalet medlemmar och så där finns så mycket synlig aktivitet som möjligt för förbundet att hänvisa till i sin dialog med beslutsfattarna. På förhand tack.