Välkommen gäst Aktiva Trådar | Logga in | Registrera dig

4 Pages«<234
Hur många använder sina IPSC Gevär till tävling?
loko3
#61 Postad : den 12 juli 2012 19:50:06(UTC)

Rank: Veteran

Grupper: Medlem
Registrerade sig: 2008-12-14(UTC)
Woman

Was thanked: 295 time(s) in 185 post(s)
Visa upp sporten för vilka då? Oss själva? Hur många journalister eller personer från allmänheten går in på förbundets hemsida
för att läsa tror ni? Det som sprider gott ljus på sporten är artiklar som den senaste Mälardals-tävlingen i Västerås där
Vestmanlands Läns Tidning var och gjorde ett reportage.

http://vlt.se/sport/1.17...tar-pa-plats-i-vasteras

Såg inte många från södra Sverige på den tävlingen.... Visst vi snackar rifle här
men jag tycker lika väl man kan rikta samma kritik mot pistol och hagel i så fall.
Värre är det att folk skriver på Sveriges största skytteforum som dagligen indexeras av Google
och svartmålar vår verksamhet.

Se till att ha journalister på plats i Malmö för SM !
Farb
#62 Postad : den 12 juli 2012 20:36:45(UTC)

Registrerade sig: 2008-12-09(UTC)
Område: SKÅNE

Was thanked: 112 time(s) in 68 post(s)
loko3 skrev:
Visa upp sporten för vilka då? Oss själva? Hur många journalister eller personer från allmänheten går in på förbundets hemsida
för att läsa tror ni? Det som sprider gott ljus på sporten är artiklar som den senaste Mälardals-tävlingen i Västerås där
Vestmanlands Läns Tidning var och gjorde ett reportage.

http://vlt.se/sport/1.17...tar-pa-plats-i-vasteras

Såg inte många från södra Sverige på den tävlingen.... Visst vi snackar rifle här
men jag tycker lika väl man kan rikta samma kritik mot pistol och hagel i så fall.
Värre är det att folk skriver på Sveriges största skytteforum som dagligen indexeras av Google
och svartmålar vår verksamhet.

Se till att ha journalister på plats i Malmö för SM !

Den 1 juli så höll IPSC Kristianstad sin deltävling i SweDenCup, så det är kanske inte så konstigt om folk stannade kvar i södern då Smile

och som svar på frågan, vilka som skall bjudas in:
Bjud in nationellaskyttar - så de kan se att de negativa ryktena om IPSC inte stämmer Smile
Tyvärr så är det inte ofta de kommer icke IPSC skyttar och tittar - men är vi öppna och vill visa, så skapar vi ett lite varmare klimat...skyttar emellan!

Det har fungerat till viss del i Kristianstad! Där faktiskt rent nationellaskyttar, som snackat skit om IPSC - mer eller mindre bett om ursäkt för sina fördomar efter att ha sett hur en IPSC match går till! Smile

Hoppas det hjälpte lite! Smile

// Håkan
Kontaktperson IPSC Kristianstad
Instruktör IPSC Pistol and Rifle
NROI CRO
www.shinko.se
Sören Franson
#63 Postad : den 12 juli 2012 20:37:57(UTC)

Registrerade sig: 2008-12-12(UTC)
Man
Område: Malmö

Was thanked: 382 time(s) in 157 post(s)
loko3 skrev:
Visa upp sporten för vilka då? Oss själva?

Ja, inte minst "oss själva" dvs övriga förbundsanslutna föreningar och klubbar (och som RogerT mfl redan noterat så rapporteras det ju inte in till förbundet under vars paraply vi alla bedriver verksamheten).

Citat:
Visst vi snackar rifle här men jag tycker lika väl man kan rikta samma kritik mot pistol och hagel i så fall.

Okej, men då kvartstår ju problematiken, eller hur? Men, som du mycket riktigt säger så är det specifikt aktivitet knuten till IPSC Rifle som efterfrågas.

Citat:
Värre är det att folk skriver på Sveriges största skytteforum som dagligen indexeras av Google och svartmålar vår verksamhet.

Värre hur och än vad?
loko3
#64 Postad : den 12 juli 2012 20:59:45(UTC)

Woman

Finns det krav på anslutna föreningar att anmäla all form av tävlingsverksamhet till förbundet? Om inte, då finns det ju inget
att klaga på. Det givna hade ju varit årsrapporter om man nu vill ha sånt.

Jag har svårt att se problematiken då verksamheten är under uppbyggdad. Allt för tidigt att
dra några slutsatser. Återkommer gärna om 3-4 år i frågan.

Värre än att rapportera tävlingar syftade jag på i sista stycket.

Rom byggdes in på en dag och alla har olika förutsättningar.
Sören Franson
#65 Postad : den 12 juli 2012 21:33:50(UTC)

Man

loko3 skrev:
Jag har svårt att se problematiken då verksamheten är under uppbyggdad. Allt för tidigt att dra några slutsatser. Återkommer gärna om 3-4 år i frågan.

Okej, klartext okrypterat: problematiken är just det att verksamheten är under uppbyggnad och att det är av största vikt att SAMTLIGA föreningar som bedriver IPSC Rifle-verksamhet (oavsett om det bara är klubbtävlingar eller om det tävlingar med 100+ tävlande) berättar om/marknadsför denna så att vi IPSC Sverige samlat kan visa - och därmed även försvara mot överheten - den verksamhet vi bedriver så att vi kan fortsätta och även vidareutveckla den.

Vissa av oss upplever det som att det här i södra Sverige försöks arrangera gevärstävlingar så mycket det bara går (och vilka det snackas om vitt och brett här och annorstädes) medan det från Mälardalen inte hörs ett knyst om någon verksamhet annat än att ni är flitigare än oss här nere på att pilla ihop bössor och fotografera dem. Detta kan naturligtvis vara en massuppfittning av gigantiska mått, men när då någon ställer frågan vilken verksamhet som bedrivs så ges det olika variationer på följande två svar:
    1. "Vi har inte möjlighet att arrangera stora tävlingar // alla har olika förutsättningar" (vilket inte är ett svar på den fråga som ställdes); eller,
    2. "Vi rapporterar in verksamheten i samband med licensansökningar och/eller i årsrapporter" (vilket är ett annat sätt att säga "det har ni inte med att göra")

Dvs svar som knappast undanröjer några frågetecken utan snarare skapar nya: varför är svaren så undvikande och/eller defensiva? Varför vill ni inte berätta om den verksamhet ni bedriver?

Att du själv dessutom hänvisar till pistolverksamhet (hur berömvärd den verksamheten än mår vara) stärker ju inte din argumentation på något sätt då den inte har med sakfrågan att göra (IPSC Rifle och huruvida de gevär som ägs används för tävlande (eller ens träning)).

Min förhoppning är att ni oavsett hur utpekade ni tycker frågeställning är, tar till er den och att vi framledes kommer att höra mer om era tävlingar - även om vi inte alltid kan delta. Det har ju redan noterats tidigare i denna tråd, och i andra, att det är svårt att få en verksamhet som ingen talar om att växa.

Citat:

Då får du gärna förklara hur det är värre att skriva på forum än att rapportera in resultat, samt även på vilket sätt någon av dessa saker skulle vara dåliga?
SunTzu
#66 Postad : den 12 juli 2012 21:55:28(UTC)

Registrerade sig: 2010-01-18(UTC)
Man
Område: EU

Was thanked: 256 time(s) in 180 post(s)
Min klubb arrangerade strax innan nyår en liten IPSC Tournamnet med pistol, gevär och hagel.
Sedan har vi arrangerat en tävling på ett militärt skjutfält i våras, återigen trevapen.
Jag kunde inte vara med själv, men jag tror det var en tvådagars.
Troligen kör vi ett KM med trevapen i höst och målet är att bjuda in en klubb som ofta bjuder in oss. :)
Det ser dock lite tjockt ut med bokningar på banan så vi får se.

Om detta är inrapporterat eller ej vet jag inte, men jag lovar att vapnen ser mer än insidan på vapenskåpen.

Jag har lagt upp hundratals bilder på IPSC hemsida, dock aldrig skrivit någon matchrapport men vi får väl bättra oss om det nu är det som garanterar vår framtid. ;)
Everything will be alright in the end. If everything is not alright, then it is not the end.
Roland
#67 Postad : den 13 juli 2012 04:42:10(UTC)

Område: Finland

Was thanked: 175 time(s) in 96 post(s)
glader skrev:
Jag kan instämma att det känns märkigt att nästan inga rifletävlingar utannonseras på IPSC:s hemsida men att det verkar arrangeras många småtävlingar " invitation only". Det ger ju en lie skev bild av skyttet. Det vore kul om de som arrangerar dessa småtävlingar kunde knäppa några bilder och skriva några rader och sedan få det publicerat på IPSC Sveriges hemsida. Det behöver inte vara några jättereportage bara att man hållit en liten tävling.

Jag har full förståelse att det kan vara svårt att arrangera en "publik" tävling men med dessa reportage om småtävlingar så ser man iaf att det pågår en tävlingsverksamhet. Annars blir det ju mest en subkultur för de närmast sörjande som inte attraherar några nya skyttar eftersom man inte vet om att skyttet "finns".

Jag kan hålla med om att en effektiv inrapportering av tävlingar till IPSC förbundet är ett självklart positiv grej så har dom lite mera central koll och inblick i läget. Polisen får väl annars gott med samlad info från hela landet där IPSC skyttar lämnar aktivitetsintygen som krävs för att få självaste bössan.

Men om det är ett problem att det upplevs som om att det förekommer för lite aktivitet så kanske man kan finna lite tröst i att det kanske blir 5 års licenser på IPSC gevär i framtiden.
Korsholmsnejdens Reservister: http://www.kore.fi
heintron
#68 Postad : den 13 juli 2012 06:44:27(UTC)

Registrerade sig: 2009-12-03(UTC)
Man
Område: x

Was thanked: 188 time(s) in 123 post(s)
Sören Franson skrev:
loko3 skrev:
Jag har svårt att se problematiken då verksamheten är under uppbyggdad. Allt för tidigt att dra några slutsatser. Återkommer gärna om 3-4 år i frågan.

Okej, klartext okrypterat: problematiken är just det att verksamheten är under uppbyggnad och att det är av största vikt att SAMTLIGA föreningar som bedriver IPSC Rifle-verksamhet (oavsett om det bara är klubbtävlingar eller om det tävlingar med 100+ tävlande) berättar om/marknadsför denna så att vi IPSC Sverige samlat kan visa - och därmed även försvara mot överheten - den verksamhet vi bedriver så att vi kan fortsätta och även vidareutveckla den.

Vissa av oss upplever det som att det här i södra Sverige försöks arrangera gevärstävlingar så mycket det bara går (och vilka det snackas om vitt och brett här och annorstädes) medan det från Mälardalen inte hörs ett knyst om någon verksamhet annat än att ni är flitigare än oss här nere på att pilla ihop bössor och fotografera dem. Detta kan naturligtvis vara en massuppfittning av gigantiska mått, men när då någon ställer frågan vilken verksamhet som bedrivs så ges det olika variationer på följande två svar:
    1. "Vi har inte möjlighet att arrangera stora tävlingar // alla har olika förutsättningar" (vilket inte är ett svar på den fråga som ställdes); eller,
    2. "Vi rapporterar in verksamheten i samband med licensansökningar och/eller i årsrapporter" (vilket är ett annat sätt att säga "det har ni inte med att göra")

Dvs svar som knappast undanröjer några frågetecken utan snarare skapar nya: varför är svaren så undvikande och/eller defensiva? Varför vill ni inte berätta om den verksamhet ni bedriver?

Att du själv dessutom hänvisar till pistolverksamhet (hur berömvärd den verksamheten än mår vara) stärker ju inte din argumentation på något sätt då den inte har med sakfrågan att göra (IPSC Rifle och huruvida de gevär som ägs används för tävlande (eller ens träning)).

Min förhoppning är att ni oavsett hur utpekade ni tycker frågeställning är, tar till er den och att vi framledes kommer att höra mer om era tävlingar - även om vi inte alltid kan delta. Det har ju redan noterats tidigare i denna tråd, och i andra, att det är svårt att få en verksamhet som ingen talar om att växa.

Citat:

Då får du gärna förklara hur det är värre att skriva på forum än att rapportera in resultat, samt även på vilket sätt någon av dessa saker skulle vara dåliga?

Jag highlightade frågan och svaret för att hjälpa dig lite ThumpUp

Klart folk blir defensiva när de anklagas indirekt för att bara vilja ha tävlingsredskap för vapenfetischism och inte för att arrangera tävlingar, en indirekt anklagelse som bär med sig innebörden att de inte öht har med vapen att göra eller sporten i sig.

Att ligga på den här sandlådenivån och boxas på ett öppet forum skadar naturligtvis sporten mer än att verksamheten rapporteras dåligt. Det borde alla förstå. Jag tror alla här tycker likadant i grund och botten och älskar vår sport. Kan vi inte bara kramas och mötas på banan och panga AA istället? För den här diskussionen börjar bli löjlig. Wub
4 users thanked heintron for this useful post.
SvempaL på 2012-07-13(UTC), Roland på 2012-07-13(UTC), Aarrgghh! på 2012-07-19(UTC), swiw på 2012-07-22(UTC)
SvempaL
#69 Postad : den 13 juli 2012 06:53:27(UTC)

Rank: Stabil medlem

Registrerade sig: 2010-02-20(UTC)
Område: Stockholm

Was thanked: 43 time(s) in 26 post(s)
Jag håller med Heintron. Känns även som vi glidit ifrån ursprungsfrågan och nu är inne i nån slags Nord vs Syd rapbattle.
2 users thanked SvempaL for this useful post.
heintron på 2012-07-13(UTC), Feffe79 på 2012-07-14(UTC)
glader
#70 Postad : den 13 juli 2012 08:18:53(UTC)

Registrerade sig: 2009-10-27(UTC)
Man
Område: Stockholm

Was thanked: 31 time(s) in 15 post(s)
Jag kan förtydliga mig lite. Min tanke med att man skriver några rader om sina klubb/"invitation only" tävingar är för att visa övriga IPSC skyttar i Sverige att man har lite tävlingar då och då. En orsak till att jag inte visat något intresse för rifle är att jag bor i stor sthlm och att det inte verkade finnas några tävlingar här. Varför skulle jag lägga ned 15000-25000 kr på utrustning om det ändå inte går att tävla inom en rimlig körsträcka.?Enligt IPSC Swedens hemsida finns det ju bara 2-3 tävlingar per år och de är alla i södra sverige.

Hade det då funnits lite blänkare om små tävlingar i mälardalen hade det gjort mig mer benägen att börja med rifle, även två av mina andra IPSC pistolkompisar tänker likadant.
Köpa grejer som inte används är inte min melodi helt enkelt.

Det tar inte lång tid att svänga ihop några rader och skicka in till förbundet och förhoppningsvis få det utlagt. Min tanke har aldrig varit att några andra än IPSC skyttar har något som helst intresse för dessa reportage. Att journalister skulle hitta dit för att hitta info tror jag är helt osannolikt. Att "pålisen" skulle göra detsamma är ännu mer osannolikt.

Det är alltid kul, tycker jag, att läsa lite såna rapporter och se att skytteformen "lever" över hela landet. Helt enkelt devisen "syns man inte så finns man inte".

Om en bieffekt av det blir att det inte blir något missförstånd mellan landsdelar är det bara en fördel. Det är ju tråkigt att den situation uppstått där det verkar bli tjafs mellan IPSC skyttar i landet pga vapenfördelning kontra tävlingsfördelning. Så många skyttar är vi inte att vi har råd med internt groll och missförstånd.

4 users thanked glader for this useful post.
Sören Franson på 2012-07-13(UTC), SvempaL på 2012-07-13(UTC), Farb på 2012-07-14(UTC), BulM5 Swe på 2012-07-14(UTC)
Dalmas
#71 Postad : den 14 juli 2012 00:12:43(UTC)

Rank: Har varit med ett tag

Registrerade sig: 2008-12-11(UTC)
Område: Norra Syd Europa

Was thanked: 95 time(s) in 37 post(s)
Och med gladers ord är det hög tid att låsa denna tråd ;-)
Team Capsicum Infinity
Nej, du vet, jag är mas. Vi blir kanske äldre, men inte gamla. (Nicklas Lidström)
www.matsbackstrom.com
BulM5 Swe
#72 Postad : den 14 juli 2012 09:15:37(UTC)

Registrerade sig: 2011-01-23(UTC)
Område: Växjö

Was thanked: 19 time(s) in 12 post(s)
Dalmas skrev:
Och med gladers ord är det hög tid att låsa denna tråd ;-)

Det är just det man INTE ska göra!
Om det är nånting som kan förknippas med DDR och forna öststater(för att anknyta till Rolands kommentar) så är det censurering och blockering av fri information.

Vet inte om du skämtar med inlägget eller inte, men generellt sett så har metoden att "lägga locket på" sällan fungerat.
Visst är det olyckligt att det uppstått "interna meningsskiljaktigheter" i officiellt medium, men detta skall också redas ut i samma medium.
Det är viktigt, annars ger vi verkligen "ved till brasan" till våra belackare.

Grunden till den hetsiga debatten är ju uppenbarligen ett missförstånd.
Jag skjuter inte gevär själv, men jag tog mig en ordentlig funderare när många av mina klubbkamrater drog igång. Jag har RO:at SDC:s gevärstävling och det ser förbannat kul ut.
Men jag valde att vänta med gevär tills vidare, dels för att jag satsar på pistolgrenen och dels för att jag tyckte att det rörde sig om för mycket pengar för så liten verksamhet.

Som poängterats i tråden tidigare så är det viktigt att reportage, tävlingsrapporter och dylikt kommer åtminstone oss invigda till del så att man som presumtiv utövare kan se att det förekommer aktivitet.
Och jag har precis som andra noterat att det varit minst sagt skralt med uppgifter från tävlingar i gevärsgrenen, åtminstone på de officiella platserna där man förväntar sig hitta sådan information.
Men det framgår ju i den här tråden att det faktiskt förekommer en hel del aktivitet där ute - det har bara inte lyfts fram tillräckligt. Och det är ju detta som vi måste förbättra.
Vi måste alla hjälpas åt att vara goda företrädare för vår sport speciellt i tider då det blåser snålt, vi sitter alla i samma båt.
My 10c
/Rob
loko3
#73 Postad : den 14 juli 2012 14:17:54(UTC)

Woman

Farb skrev:

...och som svar på frågan, vilka som skall bjudas in:
Bjud in nationellaskyttar - så de kan se att de negativa ryktena om IPSC inte stämmer Smile

Det har gjorts både en, två och tre gånger. Intresset ökar vilket kanske inte är så populärt bland de övriga nationella skyttarna. Problemet ligger ofta inte hos de yngre skyttarna.

Sören Franson skrev:

Är det ett krav som du eller förbundet ställer? Är det förmedlat till alla föreningar? Vilka förfrågningar har förbundet eller du fått att visa statistik på tävlingar och träningar? I vilket samband då? Är detta dina egna personliga åsikter eller förbundets?

Med tanke på den vapenutredning som nu pågår så tror jag inte det spelar så stor roll om det arrangeras 5 eller 8 tävlingar i en region på ett år. Problemet ligger högre än så.

Att konstant skriva rapport och fotografera deltagare är jag själv personligen inte så sugen på. Speciellt inte då det stått mystiskt folk på parkeringsplatsen när det samtidigt skett inbrottsförsök hos skyttar som då var på banan. Större tävlingar är en annan sak. Förhoppningsvis kommer det fler tävlingar norr om Skåne framöver.

Sören Franson skrev:

De flesta klubbar här ska i år arrangera sitt första KM. I en av klubbarna går det första rifle kursen denna månad. Det är bara att konstatera, det går långsammare
men brist på vilja saknas inte. Det jobbas i alla föreningar hårt med att fixa
till banor, klassa om, försöka få med sig de nationella skyttarna osv.

Jag tror att ni i söder äger betydligt flera IPSC-vapen än oss här i norr. Det finns ett fåtal personer här inkl. mig själv som gillar att bygga och lägger upp foton. Skulle vara kul och höra med GP och DAE var i landet de flesta bössor säljs. De bössor som finns i Sthlm skjuts det mycket med i varje fall. Det problem som trådskaparen försöker förmedlar ser inte jag i varje fall. Verkar mer vara ett lokalt problem i söder.

Sören Franson skrev:

Svaren är definitivt inte undvikande. Personligen tycker jag det luktar avundsjuka/jantelag om hela denna tråd. Om jag vill köpa ett, fem eller tio vapen
är det upp till mig. Nu är det ju så att IPSC har ju ingen ensamrätt att skriva
ut gevär utan man kan få licens på många andra sätt också. Om verksamheten finns att läsa i årsberättelserna.
MathiasP
#74 Postad : den 14 juli 2012 18:44:47(UTC)

Registrerade sig: 2011-04-02(UTC)
Område: Göteborg

Was thanked: 53 time(s) in 35 post(s)
loko3 skrev:
Farb skrev:

...och som svar på frågan, vilka som skall bjudas in:

Det har gjorts både en, två och tre gånger. Intresset ökar vilket kanske inte är så populärt bland de övriga nationella skyttarna. Problemet ligger ofta inte hos de yngre skyttarna.

Sören Franson skrev:

Är det ett krav som du eller förbundet ställer? Är det förmedlat till alla föreningar? Vilka förfrågningar har förbundet eller du fått att visa statistik på tävlingar och träningar? I vilket samband då? Är detta dina egna personliga åsikter eller förbundets?

Med tanke på den vapenutredning som nu pågår så tror jag inte det spelar så stor roll om det arrangeras 5 eller 8 tävlingar i en region på ett år. Problemet ligger högre än så.

Att konstant skriva rapport och fotografera deltagare är jag själv personligen inte så sugen på. Speciellt inte då det stått mystiskt folk på parkeringsplatsen när det samtidigt skett inbrottsförsök hos skyttar som då var på banan. Större tävlingar är en annan sak. Förhoppningsvis kommer det fler tävlingar norr om Skåne framöver.

Sören Franson skrev:

De flesta klubbar här ska i år arrangera sitt första KM. I en av klubbarna går det första rifle kursen denna månad. Det är bara att konstatera, det går långsammare
men brist på vilja saknas inte. Det jobbas i alla föreningar hårt med att fixa
till banor, klassa om, försöka få med sig de nationella skyttarna osv.

Jag tror att ni i söder äger betydligt flera IPSC-vapen än oss här i norr. Det finns ett fåtal personer här inkl. mig själv som gillar att bygga och lägger upp foton. Skulle vara kul och höra med GP och DAE var i landet de flesta bössor säljs. De bössor som finns i Sthlm skjuts det mycket med i varje fall. Det problem som trådskaparen försöker förmedlar ser inte jag i varje fall. Verkar mer vara ett lokalt problem i söder.

Sören Franson skrev:

Svaren är definitivt inte undvikande. Personligen tycker jag det luktar avundsjuka/jantelag om hela denna tråd. Om jag vill köpa ett, fem eller tio vapen
är det upp till mig. Nu är det ju så att IPSC har ju ingen ensamrätt att skriva
ut gevär utan man kan få licens på många andra sätt också. Om verksamheten finns att läsa i årsberättelserna.

Måste allt vara ett krav för att ni delar med er om eran skytteverksamhet till förbundet. Tycker det mer är en självbevarelsedrift.
När det gäller "skumma personer" misstänker jag det handlar lite om paranoi. Finns det statestik att vapenägare är mer utsatta för brott?

Nu är jag övertygad om att det inte handlar om någon jantelag eller liknande utan helt enkelt att folk är oroliga om någon ipsc-förening skulle missbruka behovet att tävla. Speciellt gevär då dessa vapen bevisligen inte är populära hos RPS. Där inte sagt någon förening skulle göra det. Personligen är jag inte ett dugg avundsjuk att bo på bästkusten där det anordnas klart flest tävlingar. Wink

Föresten finns det andra förbund mer än ipsc som kan utfärda licens på en AR?
1 user thanked MathiasP for this useful post.
Sören Franson på 2012-07-15(UTC)
454Casull
#75 Postad : den 14 juli 2012 19:19:14(UTC)

Man
Område: Nybro

Was thanked: 10 time(s) in 8 post(s)
Vi skriver alltid referat om våra små matcher i Emmaboda. Referaten skickar vi in till IPSC Sverige. Det är en glädje att se att så många läser dem.
Örjan, ESKF
Failure is not an option/Gene Krantz, NASA

www.tollbom.com
1 user thanked 454Casull for this useful post.
cazorp på 2012-07-19(UTC)
Sören Franson
#76 Postad : den 16 juli 2012 15:48:52(UTC)

Man

loko3 skrev:
Sören Franson skrev:

Det är inget krav; det är en vädjan. Och jag representerar på intet sätt förbundet utöver att jag är aktiv medlem i det. Dock är jag ju inte ensam i mina åsikter eller önskan (inte minst då jag fått PM och kommentarer på NM i helgen som bekräftat detta). Och det borde inte heller vara speciellt svårt att förstå varför jag framställer denna önskan eller den allmännytta som finns i att visa upp så mycket av vår verksamhet som möjligt genom föraviseringar/inbjudningar till tävlingar, resultat, och reportage, dels för övriga medlemmar, men även för prospektiva medlemmar såväl som för allmänheten och de som försöker begränsa vår verksamhet.

Citat:

Må så vara, men i dagsläget så har vi en tyvärr region där det inte talas om några tävlingar på någon nivå, och om förbundet väljer att ta en offentlig diskussion och vill kunna hänvisa till alla tävlingar som landet runt så är det i allas vårt intresse att där inte är ett svart hål i den region där det finns flest föreningar. Eller hur? Det är ju trots allt i storstadsregionerna som där råder minst förståelse för skyttesporterna, och om det ser ut som att där inte bedrivs någon verksamhet att tala om i den största av dessa regioner (men där beviljas en massa vapenlicenser där) så är det ju enklare för såväl de boende där som för politiker på samtliga nivåer att hantera frågan på ett sätt som är negativt för oss alla.

Citat:
Att konstant skriva rapport och fotografera deltagare är jag själv personligen inte så sugen på. Speciellt inte då det stått mystiskt folk på parkeringsplatsen när det samtidigt skett inbrottsförsök hos skyttar som då var på banan. Större tävlingar är en annan sak.

Jag har inte sagt något om fotoreportage. SunTzu är den som snackat om att han fotat mycket. Har du ett problem med sådant får du ta upp det med honom, inte med mig. Det är heller inte så svårt att fråga deltagare eller anordnare om de vill figurera i bild eller text innan något publiceras. När jag säger reportage så avser jag bara ett par korta rader såsom vad du ser andra skriva här på Skytteforum - dvs egenproducerade sådana vilka mycket väl kan vara enbart i textform och skrivna utifrån "jag deltog" eller "vi i klubben anordnade"-perspektiv (men lyckas ni väcka lokalpressens intresse så är det bara att gratulera.). Jag har inte heller sagt att du personligen skall ansvara för att det alltid produceras något så fort någon står på skjutbanan (eller att någon annan ska göra det), men det är ju trevligt att du ser det som din uppgift även om du inte är sugen på att utföra den.

Citat:
Förhoppningsvis kommer det fler tävlingar norr om Skåne framöver.

Amen! ThumpUp

Citat:
De flesta klubbar här ska i år arrangera sitt första KM. I en av klubbarna går det första rifle kursen denna månad. Det är bara att konstatera, det går långsammare men brist på vilja saknas inte. Det jobbas i alla föreningar hårt med att fixa till banor, klassa om, försöka få med sig de nationella skyttarna osv.

Okej, men det besvarar ju inte frågan varför de klubbar som redan bedriver Rifle-verksamhet är så tystlåtna om denna - till och med (som RogerT bekräftat) jämte det egna förbundet?

Citat:
Jag tror att ni i söder äger betydligt flera IPSC-vapen än oss här i norr.

Det vet jag inget om, och jag vet inte heller om förbundet begär in sammanställningar på vad och antal därav som det beviljats intyg för från de olika medlemsföreningarna. Personligen kan jag se ett antal fördelar för förbundet att ha tillgång till den informationen om de inte redan har det.

Citat:
Det problem som trådskaparen försöker förmedlar ser inte jag i varje fall. Verkar mer vara ett lokalt problem i söder.

Du ser inte problemet eftersom du tillhör den slutna cirkel inom vilken er regions verksamhet dryftas. För de utanför cirkeln är det en annan fråga. I trådskaparens (tillika min egen) region är det inga problem att se vilken verksamhet som bedrivs var eller av vilka - inte ens för de utanför regionen.

Citat:
Citat:
Personligen tycker jag det luktar avundsjuka/jantelag om hela denna tråd.

Och än en gång så bemöts frågeställningen med ett undvikande svar. Nåväl, på vilket sätt luktar det avundsjuka/jantelag?

Om något så torde den ju uttrycka en oro för att licenser beviljas för vapen som sedan inte används för tävlande. Nu är det naturligtvis så (som redan påtalats) att det enligt lagen inte ställs några krav på tävlingsaktivitet för att behovskriteriet skall vara uppfyllt. Dock misstänker jag att det trådskaparen är orolig för är att det beviljas licenser för vapen som sedan inte ens används för träning utan enbart för ballfaktor, och sedan när förbundet skall försvara sig så kommer de få mindre smickrande siffror presenterade för sig med frågan varför det beviljat en massa licenser för vapen som uppenbarligen inte används för det uppgivna syftet.

Citat:
Om jag vill köpa ett, fem eller tio vapen är det upp till mig.

Japp, jag har inte sagt annat.

Citat:
Nu är det ju så att IPSC har ju ingen ensamrätt att skriva ut gevär utan man kan få licens på många andra sätt också.

Sant, men i detta fallet är tråden skapad av en IPSC-skytt i avdelningen för IPSC-skytte och ämnet avser vapen beviljade IPSC Rifle. Vapen som inte faller inom ramen av detta är för diskussionen ointressanta. Dock bör jag inflika en liten reservation: om där figurerar bilder på vapen som ser ut som de används för IPSC Rifle även om deras lämplighet för detta kan betvivlas, men som används inom annan anslutning, så är det ju egentligen ännu viktigare för föreningarna runtomkring att "överrösta" med information om sina egna aktiviteter för att förhindra sammanblandning och/eller andra missförstånd.

Citat:
Om verksamheten finns att läsa i årsberättelserna.

Jahapp, jag citerar mig själv:
Citat:

Nåväl, jag avlutar detta med en stilla inofficiell (samt i förbundet ej förankrad) önskan om att alla medlemmar och föreningar tar sig tid att skriva om de tävlingar och/eller träningar som genomförs ute i landet - om så bara är via SSI - så att vi kan utöka antalet medlemmar och så där finns så mycket synlig aktivitet som möjligt för förbundet att hänvisa till i sin dialog med beslutsfattarna. På förhand tack.
1 user thanked Sören Franson for this useful post.
versace84 på 2012-07-17(UTC)
luger6
#77 Postad : den 21 juli 2012 16:42:30(UTC)
Rank: Nykomling

Registrerade sig: 2011-08-08(UTC)

Was thanked: 0 time(s) in 0 post(s)
Lite tråkigt att läsa detta inlägg då jag själv tillhör den skara som inte längre tävlar i den utsträckningen som Leif efterfrågar. Nu har jag ju ingen AR men jag har fortfarande min 1911 openpang och ett antal andra enhandsvapen. Min ambition varje år är att börja skjuta regelbundet igen men förutsättningarna blir sämre ju äldre, fetare och närsynt som man blir. Jakten och jaktskyttet upptar det mesta av min fritid nu.
Vad jag vill komma fram till är att man kanske ska vara lite försiktig att ifrågasätta sin egen verksamhet. När folk på jobbet fråga mig om pistolskytte svalnar intresset ganska fort när man tala om förutsättningarna innan man får egen licens och när jag har tagit med duktiga jaktskyttar till IPSC- tävlingar i Växjö så har bara någon enstaka nappat när man har talat om vad som krävs. Jag tror helt enkelt att man generellt måste göra skytte mer lätttillgängligt för den stora allmänheten i stället för att skapa ytterligare hinder för att utöva en sport som man dessutom kan ha praktisk nytta av (jakt). När jag gick med i hemvärnet för 15år sedan för att slippa repmöten så fick jag gå en kurs på 2dagar
så fick jag en AK4 och 200 plugg med mig hem. Det är säkert inte lika lätt idag men jag tror fortfarande att det är lättare att få tillgång till en automatkarbin via staten än via polisen.
Användare som läser denna Tråd
Guest
4 Pages«<234
Gå till  
Du kan inte skapa nya Trådar i detta forum.
Du kan inte svara på Trådar i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

YAFVision Theme by Jaben Cargman (Tiny Gecko)