Välkommen gäst Aktiva Trådar | Logga in | Registrera dig

4 Pages<1234>
Hur många använder sina IPSC Gevär till tävling?
Mansell
#21 Postad : den 10 juli 2012 21:18:36(UTC)

Rank: Har varit med ett tag

Grupper: Medlem, Moderator
Registrerade sig: 2008-12-07(UTC)
Man
Område: Hufvudstaden

Was thanked: 141 time(s) in 47 post(s)
Den erfarenhet jag har återspeglar inte gevärsskytte speciellt annorlunda i förhållande till pistoldelen. Det är en begränsad del som går att få med ut på tävlingar. Generellt så är det en begränsad del av skyttarna som man ser åka land och rike runt. Eftersom det procentuellt sett inte är så himla många som har ett gevär i förhållande till pistoler så är det kanske inte så himla konstigt.
Speed is fine but accuracy is final.
1 user thanked Mansell for this useful post.
Terpenoid på 2012-07-11(UTC)
El especia
#22 Postad : den 10 juli 2012 22:33:25(UTC)

Rank: Uppvärmd

Grupper: Medlem
Registrerade sig: 2009-11-30(UTC)
Man
Område: NV Skåne

Was thanked: 5 time(s) in 5 post(s)
Märkligt, Mansell skrev ganska exakt samma som jag själv tänkte skriva.
Jag tror beskrivet fenomen är betydligt vanligare inom pistol men inte relativt större eller mindre.
Själv väntar jag spänt på föreningsintyg. Efter det har jag två sporter att utöva. Den ena brinner jag för som Madsen, men den andra (som också är mer inarbetad) måste jag underhålla för att inte bli av med. För att få ut lika aktivitet ur alla grenar behövs lite 3-guns och förstående famlij :).

OT: Vill vi leta efter olämpliga innehavare är offentlig Facebook och enpunkts-remmar en bra början...
Mattias Gustafsson
#23 Postad : den 11 juli 2012 13:38:31(UTC)

Rank: Stabil medlem

Registrerade sig: 2008-12-20(UTC)

Was thanked: 28 time(s) in 14 post(s)
För att få lite balans i debatten...

...jag tycker att dina synpunkter är riktiga, Leif. Det är vår (IPSC Sveriges) idrottsverksamhet och tävlingar som gett oss tillståndet att ge föreningsintyg för gevär. Det är idrotten som legitimerar behovet av ett vapen. Detta intygas på heder och samvete på föreningsintyget. Vilken förening kan säga att man bedriver tävlingsverksamhet med gevär idag? IPSC Växjö skall i sommar arrangera sin 4:e tävling.

Snälla, ifall det förekommer tävlingar i Stockholmsområdet, skriv om dessa här och på förbundets hemsida. Vi skall ju inte smyga med vår verksamhet. Även notiser om klubbmatcher är trevlig läsning. Information gör att vi sprider vår kompetens och för sporten framåt.

Så sist ett förslag:

Sälj en pickatinny-skena och åk på en tävling istället. Eller arrangera en egen match...
Mattias Gustafsson

6 users thanked Mattias Gustafsson for this useful post.
Farb på 2012-07-11(UTC), MK på 2012-07-11(UTC), Madsen på 2012-07-11(UTC), Goliat40 på 2012-07-11(UTC), Nexus på 2012-07-12(UTC), KBVNF på 2012-07-13(UTC)
MK
#24 Postad : den 11 juli 2012 14:14:48(UTC)
Rank: Veteran

Was thanked: 70 time(s) in 54 post(s)
Förra året hade vår klubb 13 starter på wcro, och då var det två, tre licenser utfärdade i föreningen.
I år på wcro tror jag det är minst lika många starter som det finns licenser hos oss.

Ja, vi borde bli bättre på att rapportera våra level 1 matcher, men det känns lite... fjuttigt.
Men det är bra, det ska vi försöka få in i rutinen att göra.
Permanent utloggad
1 user thanked MK for this useful post.
Farb på 2012-07-11(UTC)
Mattias Gustafsson
#25 Postad : den 11 juli 2012 14:26:16(UTC)

MK skrev:

Ja, vi borde bli bättre på att rapportera våra level 1 matcher, men det känns lite... fjuttigt.
Men det är bra, det ska vi försöka få in i rutinen att göra.

Vore riktigt roligt. Får erkänna att jag själv missat att rapportera från vår senaste tävling. Information är viktigt. Vi lever i ett litet men avlångt land. Ofta blir det lite av regionsindelning. I det egna området är man väl bekant med verksamheten i klubbarna. Inom gevärsgrenen behöver vi sprida våra erfarenheter och där igenom ge inspiration till att fler tävlingar arrangeras. En match med 4 stationer betyder mycket för sporten, vi lär oss hela tiden.

Ser fram emot att träffa alla skyttar på SM i Malmö.
Mattias Gustafsson

loko3
#26 Postad : den 11 juli 2012 14:26:21(UTC)

Registrerade sig: 2008-12-14(UTC)
Woman

Was thanked: 293 time(s) in 184 post(s)
Tycker mest det verkar vara problem i södra Sverige med en massa klagomål om licenser, för få tävlingar, rädsla för sportens utveckling osv. De problem
som finns i mellan-sverige rör mer att det finns väldigt få banor att skjuta gevär på eller som är klassade för det. Det förekommer klubbtävlingar, jag vet flera,
men att bjuda in till en tävling som kanske är 4-5 stationer som byggs en efter en mot samma vall av deltagarna själva kanske inte är så spännande att åka på.
Bara gratulera de klubbar som kan arrangera större tävlingar där man får in 600-800 kr i anmälan från varje skytt. Inte alla klubbar som har råd att
köpa JP-gevär eller bygga nya stora vallar.

Dock så håller banproblematiken på att åtgärdas i många klubbar där nya vallar ska byggas och befintliga klassas om för IPSC Gevär också. Sånt tar tyvärr tid och i många
föreningar finns det också ett stort motstånd mot IPSC vilket gör processen ännu svårare och långsammare. Alla problem är inte dom samma över landet.

Hur många aktiva IPSC skyttar finns det i Sverige idag? Hur många av dom har köpt ett gevär? Att vi kan samla kanske 120-140 svenska skyttar till ett SM (minst en 50% ökning från förra året)
tycker jag är ett styrkebesked snarare än något man ska se som ett dåligt resultat. Om man ska tro trådskaparen att 9/10 bara är intresserade att äga ett gevär
för det nu är så häftigt så bör det alltså finnas minst 1400 IPSC skyttar som köpt ett gevär. Kan det stämma?

Sverige har i år folk på både EM och VM i gevär respektive hagel, efter vaddå? 1 års verksamhet?
gose
#27 Postad : den 11 juli 2012 15:26:29(UTC)

Registrerade sig: 2008-12-08(UTC)
Område: Kalifornistan

Was thanked: 130 time(s) in 91 post(s)
loko3 skrev:

Sverige har i år folk på både EM och VM i gevär respektive hagel, efter vaddå? 1 års verksamhet?

Sverige har haft folk pa hagel- och gevarstavlingar redan innan det fanns officiell verksamhet ;)
.22, 7.65, 9x19, .357, .40, 10mm Auto, .45 ACP
.22, 5.45x39, .223, 6.5x55, 7.62x39, .308, 30-06
12/70, 12/76
1 user thanked gose for this useful post.
Farb på 2012-07-11(UTC)
Mattias Gustafsson
#28 Postad : den 11 juli 2012 17:21:52(UTC)

I södra Sverige arrangeras flest tävlingar i gevär och även pistol, punkt. Det finns klubbar som sällan eller aldrig arrangerar tävlingar. Ett eget val, förstås. Men kan man då säga att man i klubben bedriver tävlingsverksamhet i den vapengrenen?

Det finns bara ett sätt att få fler tävlingar och locka medlemmar till Idrotten Dynamiskt Skytte: kavla upp de berömda skjortärmarna och gör något.
Mattias Gustafsson

loko3
#29 Postad : den 11 juli 2012 18:16:44(UTC)

Woman

Mattias, du får det att låta så enkelt. Tror inte du förstår magnituden på problemet. Inte så lätt när IPSC-sektioner bli utsparkade från
skjutbanor för de sysslar med dynamiskt, eller i annars nationella klubbar med ett par hundra medlemmar där man inför begränsaningar att den dynamiska
sektionen får max vara 20 personer, där man hittar på egna regler kring vilka kalibrar som får skjutas, inget över 9mm/38 spl eller med kompensatorer.
Där man tycker att IPSC-smäller för mycket och därför har tävlingsförbud men man bjuder gärna in till ett par fältskytte och PPC-tävlingar årligen.

Vad jag vet så har dynamiskt haft en stark ställning länge i södra Sverige. Förmodligen för att det är den dominerande skytteformen
på kontinenten. Om du blickar norr om Mjölby kommer du se att PPC dominerar och det är för att det ingår i SPF-program vilket det gamla
gardét har blivit tvugna att tycka är "fint". Det kommer bli bättre men det tar tid. Det bästa som hänt är att sporten växer vilket gör
att det blir allt svårare för de krafter som vill motarbeta oss att hålla tillbaka.

Så, då fick jag det sagt !
1 user thanked loko3 for this useful post.
Aarrgghh! på 2012-07-19(UTC)
Sören Franson
#30 Postad : den 11 juli 2012 18:26:35(UTC)

Registrerade sig: 2008-12-12(UTC)
Man
Område: Malmö

Was thanked: 382 time(s) in 157 post(s)
Jag misstänker att en viktig orsak till Madsens undran är det faktum att vi på diverse forum ser bilder på bössor hemmahörandes i Mälardalen och norra Sverige (i den ordningen) men vi hör inte ett knyst om någon aktivitet. Därför är det kanske inte så konstigt om frågan ställs vilken aktivitet som verkligen bedrivs med dessa vapen? Och om andra IPSC-skyttar ställer sig den frågan så kan ni ge er [valfritt kraftuttryck] på att folk inom polisen funderar detsamma. Det är därför, precis som Mattias säger, av största vikt att även klubbtävlingar marknadsförs (SSI) och rapporteras.

Visst, det kanske inte är intressant för mig som boende i Malmö att åka till Sthlm för att delta på en klubbtävling om 4-5 stationer - däremot torde det finnas gott om folk i ert närområd som inte skulle göra hellre för att få chansen att komma ut och tävla.

I den klubb jag tävlar för lägger vi upp alla tävlingar på SSI (kanske inte alltid i förväg om tävlingen inte är öppen för utomstående); dels för att det är smidigt sätt att sköta resultaten om så bara är fem tävlande som skjuter fyra stationer, men även för att det både för den enskilde skytten som föreningen blir lätt att se vilken aktivitet som bedrivits och hur man utvecklas som skytt - samtidigt som det vid öppna tävlingar är ett smidigt sätt att få in folk.

Att man inte har möjlighet att genomföra stora tävlingar är inget försvar. Kanske inte världens mest populära åsikt, men...
dannepang
#31 Postad : den 11 juli 2012 18:28:45(UTC)

Rank: Har varit med ett tag

Was thanked: 16 time(s) in 15 post(s)
Mattias Gustafsson skrev:
För att få lite balans i debatten...

...jag tycker att dina synpunkter är riktiga, Leif. Det är vår (IPSC Sveriges) idrottsverksamhet och tävlingar som gett oss tillståndet att ge föreningsintyg för gevär. Det är idrotten som legitimerar behovet av ett vapen. Detta intygas på heder och samvete på föreningsintyget. Vilken förening kan säga att man bedriver tävlingsverksamhet med gevär idag? IPSC Växjö skall i sommar arrangera sin 4:e tävling.

Snälla, ifall det förekommer tävlingar i Stockholmsområdet, skriv om dessa här och på förbundets hemsida. Vi skall ju inte smyga med vår verksamhet. Även notiser om klubbmatcher är trevlig läsning. Information gör att vi sprider vår kompetens och för sporten framåt.

Så sist ett förslag:

Sälj en pickatinny-skena och åk på en tävling istället. Eller arrangera en egen match...

I söndags höll jag i en gevärsklubbtävling:-)(ska rapportera in till förbundet). Iom med semestertider hade jag inte räknat med så mycket folk kanske 3-4st.. Men det blev över förväntan! Hela 15 pers! Så att det är tryck på tävlingar är nog ganska milt utryckt..
Tävlingen för enbart Glockar:
Glockenspiel Präzision 1/6 2013
http://skytteforum.com/d...aspx?g=posts&t=31946
loko3
#32 Postad : den 11 juli 2012 18:41:22(UTC)

Woman

Sören Franson skrev:
Jag misstänker att en viktig orsak till Madsens undran är det faktum att vi på diverse forum ser bilder på bössor hemmahörandes i Mälardalen och norra Sverige (i den ordningen) men vi hör inte ett knyst om någon aktivitet.

Personligen tycker jag det är för lite bilder på IPSC-gevär och folk verkar sitta och trycka på sina bilder ;) Förmodligen är jag på fel forum.

Sören Franson skrev:

Därför är det kanske inte så konstigt om frågan ställs vilken aktivitet som verkligen bedrivs med dessa vapen? Och om andra IPSC-skyttar ställer sig den frågan så kan ni ge er [valfritt kraftuttryck] på att folk inom polisen funderar detsamma. Det är därför, precis som Mattias säger, av största vikt att även klubbtävlingar marknadsförs (SSI) och rapporteras.

Många klubbar har i år sitt första klubbmästerskap och SM förra året i november var mångas först tävling. Det är 7-8 månader sedan.

Sören Franson skrev:

Visst, det kanske inte är intressant för mig som boende i Malmö att åka till Sthlm för att delta på en klubbtävling om 4-5 stationer - däremot torde det finnas gott om folk i ert närområd som inte skulle göra hellre för att få chansen att komma ut och tävla.

Absolut och det sker mycket arbete kring det jag lovar. Var på ett möte senast för någon dag sedan kring möjligheterna att arrangera tävlingar på en ny bana.
Kan vara svårarbetat när de som ska fatta beslut inte har en susning om vad dynamisk skytte är, än mindre sett det.

Sören Franson skrev:

I den klubb jag tävlar för lägger vi upp alla tävlingar på SSI (kanske inte alltid i förväg om tävlingen inte är öppen för utomstående); dels för att det är smidigt sätt att sköta resultaten om så bara är fem tävlande som skjuter fyra stationer, men även för att det både för den enskilde skytten som föreningen blir lätt att se vilken aktivitet som bedrivits och hur man utvecklas som skytt - samtidigt som det vid öppna tävlingar är ett smidigt sätt att få in folk.

Det är en god idé.

Sören Franson skrev:

Att man inte har möjlighet att genomföra stora tävlingar är inget försvar. Kanske inte världens mest populära åsikt, men...

Det finns redan en rad tävlingar inlagda i SSI. I Mälardalar kommer det i år ha arrangerats minst 10 tävlingar i varje fall i pistol + att
säkert många klubbar kört ett rifle KM.
gose
#33 Postad : den 11 juli 2012 18:43:33(UTC)

Registrerade sig: 2008-12-08(UTC)
Område: Kalifornistan

Was thanked: 130 time(s) in 91 post(s)
loko3 skrev:
Mattias, du får det att låta så enkelt. Tror inte du förstår magnituden på problemet. Inte så lätt när IPSC-sektioner bli utsparkade från
skjutbanor för de sysslar med dynamiskt, eller i annars nationella klubbar med ett par hundra medlemmar där man inför begränsaningar att den dynamiska
sektionen får max vara 20 personer, där man hittar på egna regler kring vilka kalibrar som får skjutas, inget över 9mm/38 spl eller med kompensatorer.
Där man tycker att IPSC-smäller för mycket och därför har tävlingsförbud men man bjuder gärna in till ett par fältskytte och PPC-tävlingar årligen.
Vad jag vet så har dynamiskt haft en stark ställning länge i södra Sverige. Förmodligen för att det är den dominerande skytteformen
på kontinenten. Om du blickar norr om Mjölby kommer du se att PPC dominerar och det är för att det ingår i SPF-program vilket det gamla
gardét har blivit tvugna att tycka är "fint". Det kommer bli bättre men det tar tid. Det bästa som hänt är att sporten växer vilket gör
att det blir allt svårare för de krafter som vill motarbeta oss att hålla tillbaka.
Så, då fick jag det sagt !

Fast det har varit samma "magnitud" och exakt samma argument i snart 20 år i Stockholmsområdet... ;)

Med tanke på hur många skyttar som finns i stockholmsområdet så borde det väl finnas tillräckligt med folk att dra minst en tävling / helg hos de klubbar som har banor? Man kan ju faktiskt hjälpa till på andra klubbar om man inte har egna banor...
.22, 7.65, 9x19, .357, .40, 10mm Auto, .45 ACP
.22, 5.45x39, .223, 6.5x55, 7.62x39, .308, 30-06
12/70, 12/76
Mattias Gustafsson
#34 Postad : den 11 juli 2012 18:49:22(UTC)

Svar till Loko3 mfl

Lite olja på vågorna... Jag har full förståelse för situationen i er region. Vi har samma problem men lyckas faktiskt lösa meningsskiljaktigheter på ett konstruktivt sätt.
Tävlingar är oftast lösningen på dessa problem. Att visa sporten från dess absolut snyggaste sida. Vår sport är en uppvisning i disciplin och organisation. Det som våra belackare ofta beskyller oss med att sakna. Under de 20år som jag varit aktiv har jag sett klubbar vackla och resa sig igen men tyvärr har det aldrig lossnat riktigt i huvudstadsregionen. Den förste att beklaga är jag. Sportens starka ställning i söder är troligen helt tack vare Tävlingsverksamhet. 100 skyttar från hela Skandinavien på en tävling får vem som helst att bli imponerad.

Våga visa upp er idrott. Bjud in era "motståndare". Börja bygg ER verksamhet. -Om ingen ställer sig på er sida, börja om, och om igen. Vi har gjort det och kommer att få göra det igen. Det finns ingen anledning att tro att det inte kommer att lösa sig i Sthlm.

Jag ser tillbaka på ett mycket bra SM som arrangerades i Stockholm för ca 10år sedan. Ni har stora kunskaper och gott om erfarenheter inom IPSC. Jag kommer att hänga på låset då nästa tävling kommer upp. -Må det vara Pistol eller Gevär, level 2 eller vad som helst.

Dynamiskt skytte är VÅR sport. Alla under samma gemenskap, IPSC.
Mattias Gustafsson

1 user thanked Mattias Gustafsson for this useful post.
Jason på 2012-07-11(UTC)
loko3
#35 Postad : den 11 juli 2012 18:50:22(UTC)

Woman

gose skrev:

Fast det har varit samma "magnitud" och exakt samma argument i snart 20 år i Stockholmsområdet... ;)

Det kan inte jag svara på då jag bara sysslat med dynamiskt i ett par år. Dock så har motståndet mot dynamiskt
varit väldigt kompakt. Började själv skjuta nationellt tidigt 90-tal med en massa pauser för studier, resor osv.
Som tidigare nationell skytt var det inga positivt man hörde utan bara massa negativa saker, så de som sysslade med
dynamiskt norr om småland kan inte haft det lätt.
Farb
#36 Postad : den 11 juli 2012 19:02:22(UTC)

Registrerade sig: 2008-12-09(UTC)
Område: SKÅNE

Was thanked: 112 time(s) in 68 post(s)
loko3 skrev:

Som tidigare nationell skytt var det inga positivt man hörde utan bara massa negativa saker, så de som sysslade med
dynamiskt norr om småland kan inte haft det lätt.

Välkommen till Skåne i många klubbar även på 2000talet! Sad

Men som Mattias skriver så har inbjudan och uppvisning hjälpt oerhört mycket för en viss acceptans! Smile

Bästa sättet att få bort okunskap är ju att ta sig tid att besvara frågorna och bemöta felaktiga påståenden!

Människor som vägrar att ens försöka förstå finns alltid, tyvärr! Koncentrera er på de andra ThumpUp

// Håkan
Kontaktperson IPSC Kristianstad
Instruktör IPSC Pistol and Rifle
NROI CRO
www.shinko.se
Mattias Gustafsson
#37 Postad : den 11 juli 2012 19:15:13(UTC)

ps. Till de som ej ännu har firat 10IPSC-år. När Madsen blåser i luren lyssnar man, tänker efter och funderar en stund... ds
Mattias Gustafsson

Sören Franson
#38 Postad : den 11 juli 2012 19:24:03(UTC)

Registrerade sig: 2008-12-12(UTC)
Man
Område: Malmö

Was thanked: 382 time(s) in 157 post(s)
loko3 skrev:
Sören Franson skrev:
Jag misstänker att en viktig orsak till Madsens undran är det faktum att vi på diverse forum ser bilder på bössor hemmahörandes i Mälardalen och norra Sverige (i den ordningen) men vi hör inte ett knyst om någon aktivitet.
Personligen tycker jag det är för lite bilder på IPSC-gevär och folk verkar sitta och trycka på sina bilder ;) Förmodligen är jag på fel forum.

Som "AR-intresserad" så tycker jag helt klart att det är trevligt med bilder på dylika, men...

Citat:
Sören Franson skrev:
Därför är det kanske inte så konstigt om frågan ställs vilken aktivitet som verkligen bedrivs med dessa vapen? Och om andra IPSC-skyttar ställer sig den frågan så kan ni ge er [valfritt kraftuttryck] på att folk inom polisen funderar detsamma. Det är därför, precis som Mattias säger, av största vikt att även klubbtävlingar marknadsförs (SSI) och rapporteras.
Många klubbar har i år sitt första klubbmästerskap och SM förra året i november var mångas först tävling. Det är 7-8 månader sedan.

Ok, så baserat på vilken aktivet beviljas licenserna i sådant fall? Förstår du problematiken?

Citat:
Sören Franson skrev:
Det finns redan en rad tävlingar inlagda i SSI. I Mälardalar kommer det i år ha arrangerats minst 10 tävlingar i varje fall i pistol + att
säkert många klubbar kört ett rifle KM.

Pistoltävlingarna är i denna diskussion totalt ointressanta eftersom de inte skall ligga till grund gör aktivitetsintyg för IPSC-rifle. Men bortsett från det så är det ju strålande.
Jason
#39 Postad : den 11 juli 2012 19:28:50(UTC)

Registrerade sig: 2010-01-02(UTC)
Man
Område: oaklakecity

Was thanked: 48 time(s) in 33 post(s)
Som jag ser på det så tror och hoppas jag att gevär fortfarande är lite i sin linda och på uppåtgående.
I vår klubb (ca 25 medlemmar) har jag och en medlem till endast hunnit med en gevärstävling förra året och då med lånat vapen,
eftersom ingen i klubben då ägde något gevär.
I början på året har styrelsen gett aktivitetsintyg till 4 personer för AR.
Skyttet med gevär har så smått kommit igång men huvuddelen av träningstillfällena ägnas fortfarande åt pistol. Naturligtvis.
Dock vet jag att 100% av de med gevärslicenser kommer att tävla med sina vapen.
Hur utvecklingen ser ut för klubben på gevärssidan vet jag inte riktigt idag. Klubbvapen för gevär står på önskelistan.
Men jag är positiv.
Med klubbvapen tror jag på en tillväxt på gevärssidan, för intresset att tävla finns helt klart.
Framöver finns helt klart planer på arrangera tävlingar om en i inte allt för stor skala. Till att börja.
Vi har en bit kvar till fornstora dagar...
Jag vet inte hur statistiken ser ut för ägare kontra tävlande men förhoppningsvis kommer den förbättras. Men man måste ju börja någon stans.
Om vi ger oss till tåls, Leif, så tror jag att det ljusnar i denna fråga. Förhoppningsvis...

"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity" - Sigmund Freud
loko3
#40 Postad : den 11 juli 2012 19:36:11(UTC)

Woman

Sören Franson skrev:

Ok, så baserat på vilken aktivet beviljas licenserna i sådant fall? Förstår du problematiken?

Nu har ju tävlande aldrig varit ett krav för att beviljas licens för målskyttevapen enligt
gällande lagstiftning, så jag förstår inte oron. Träningsverksamhet i klubbens regi räcker.

Precis som Roland skrivit tidigare i tråden så blir det nog bara kvar en klubb för inbördes
beundran den dagen det kommer hårda krav på tävlande för att få köpa ett målskyttevapen.
Nedsläckningen av Kpist-skyttet är ett bra exempel.

Utan den breda massan av utövare, allt ifrån hobbyister till eliten så kommer det arrangeras
färra tävlingar, bli svårare att rekrytera nytt folk samt marknaden för utrustning kommer
krympa ännu mer. Antalet vapenhandlare har ju krymt kraftig senaste årtiondena.

Med tanke på den utredning som nu görs så spelar denna tråd egentligen ingen roll. Blir det
ökade krav + magasinbegränsningar så kommer inga utländska skyttar vilja tävla
i Sverige och vi själv kommer nog hellre åka utomlands. Ni i söder åker till kontinenten medan
vi i norr åker till Norge och Finland primärt och kanske lite söder över ibland.
Användare som läser denna Tråd
Guest (2)
4 Pages<1234>
Gå till  
Du kan inte skapa nya Trådar i detta forum.
Du kan inte svara på Trådar i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

YAFVision Theme by Jaben Cargman (Tiny Gecko)