Välkommen gäst Aktiva Trådar | Logga in | Registrera dig

P210 ST Funderingar
ActualX
#1 Postad : den 28 juni 2012 21:08:06(UTC)
Rank: Nykomling

Grupper: Medlem
Registrerade sig: 2012-06-04(UTC)
Område: Sverige

Was thanked: 0 time(s) in 0 post(s)
Jag är sedan mars 2012 ägare av en P210 Super Target som köptes ny fr Sportec.
Under tiden fram tills nu och fortfarande, har ett antal funderingar dykt fram som jag behöver få svar på:

- Varför ser tändhattarna ut som i bifogade bilder och har så gjort från första skottet (560 hittills) oavsett am?

- Ska hanen tryckas synligt mera bakåt från tryckpunkt tills upphaket släpper när jag kramar avtryckaren?

- Ska det vara metall/metall-kontakt hela vägen mellan pipans bakplan och stötbottnen i manteln?

- Varför är inte Bertys rekylfjäderstång (2-stegsfjädrar) standard som i X-5 t ex istf den som är original?

- Måste jag värma stommen m varmluftspistol (gänglåsning?) när jag ska just avstyckarstoppet och vad är det för skalle på skruven?

- Hur får jag lös säkringsspärren/avtryckarhuset? Medföljande bruksanvisning/sprängskiss är för Legenden!

- Finns det öht någon bruksanvisning m sprängskiss för denna pistol (hur f-n kan SS bifoga en till Legenden???)

- Kolvsidorna glappar i längsled, jag har dragit åt skruven 2 ggr, nu vågar jag inte mer!

Jag har ställt ovan frågor/skickat samma bilder till Sportec och jag kommer att redovisa deras svar om någon/några av er här i forat kan/vill svara.
Bifogad(e) fil(er):
DSC00806.jpg (262kb) nedladdat 10 gång(er).
ActualX bifogade följande bild(er):
DSC00809.jpg (228kb) nedladdat 48 gång(er).

You cannot view/download attachments. Try register.
Rem44
#2 Postad : den 29 juni 2012 14:51:55(UTC)

Rank: Veteran

Registrerade sig: 2008-12-09(UTC)
Område: Skaraborg

Was thanked: 42 time(s) in 41 post(s)
Hej!
Jo hanen ska spännas bakåt ytterligare lite precis innan den faller när man avfyrar så det är riktigt!
Att hattarna ser ut så kan bero på att hålet där slagstiftet kommer ut i stötbotten är onödigt stort.
Om kolvsidorna glappar så kan man lättast tejpa lite med maskeringstejp där spelet är.
Inte så vanligt att icke original delar används, å Bertys 2 stegs stång är väl nått som Berty tillverkar å säljer till P-210 å inte Sig? Så det kan ju vara en enkel anledning. :)

SIG P210-7, SIG P210-2-XH-IGB.
ActualX
#3 Postad : den 29 juni 2012 21:08:40(UTC)
Rank: Nykomling

Registrerade sig: 2012-06-04(UTC)
Område: Sverige

Was thanked: 0 time(s) in 0 post(s)
Rem44: tack för dina svar! BigGrin

Nu är ett frågetecken (hanens rörelse) uträtat!

Jag har en pågående dialog m Sportec och vill inte gå händelser i förväg (ge dem en chans) men svaren jag har fått är "vet inte" med variationer utom tändhattarns utseende där svaret är "vi har visat dina bilder för fabrikens tekniker och de säger att det inte finns ngn anledning till oro. Utseendet behöver inte bero på fel hos ditt vapen utan kan bero på tändhattarnas kvalité". Dock har de begärt och fått foton på stötbottnen och de är i skrivande stund under utvärdering...

Grejjen är att jag inte accepterar de fel som mitt vapen kan vara behäftat med och att kolvsidorna börjar glappa samt att inte bli seriöst bemött av företaget i fråga. ThumbDown
Ett vapen med det arv, marknadsföring och prislapp som Super Tageten har (25700 SEK i mitt fall) ska hålla en sådan kvalitet och kvalitetskontroll innan det lämnar fabriken, att det får min 15 år gamla Beretta 92FS Inox när den var ny, att vara ett sladdrigt/glappt rackel med ständiga eldavbrott i jämförelse. Tyvärr så är det inte riktigt så... Mad

När det gäller rekylfjäderstången så kanske jag uttryckte mig otydligt.
Vad min frågeställning gäller är, varför just Super Targeten inte har en 2-stegsstång (Bertys design eller ngn annan) när andra SigSauer-vapen m jämförbar rekylerande massa har det som standard?
Efter att ha skjutit drygt 250 skott m original fjäderstång och drygt lika många m Bertys imonterad (om originalstången har tighta toleranser så är Bertys ett par snäpp tightare, iaf min + att hålet till skillnad mot org är tydigt gradat åt det håll där mantelspärren förs in) så märker jag tydlig skillnad i rekyleringen till Bertys fördel. Framför allt så reduceras uppslaget ordentligt och att återhämtningstiden reduceras, vilket kommer att underlätta mitt fältskytte. Även snärtigheten jämnas ut och påminner mer om en 45:a. Dock är Bertys fjädrar väl hårda så nu i kombination med råheten i vapnet i övrigt, är det just så pass att hylsorna "rullar" ut ur vapnet när jag skjuter m HN 125grs TC.

Som sagt: jag är tacksam för svar på mina funderingar då de som ska svara, säger sig inte kunna.

Användare som läser denna Tråd
Guest
Gå till  
Du kan inte skapa nya Trådar i detta forum.
Du kan inte svara på Trådar i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

YAFVision Theme by Jaben Cargman (Tiny Gecko)