Rem44: tack för dina svar!
Nu är ett frågetecken (hanens rörelse) uträtat!
Jag har en pågående dialog m Sportec och vill inte gå händelser i förväg (ge dem en chans) men svaren jag har fått är "vet inte" med variationer utom tändhattarns utseende där svaret är "vi har visat dina bilder för fabrikens tekniker och de säger att det inte finns ngn anledning till oro. Utseendet behöver inte bero på fel hos ditt vapen utan kan bero på tändhattarnas kvalité". Dock har de begärt och fått foton på stötbottnen och de är i skrivande stund under utvärdering...
Grejjen är att jag inte accepterar de fel som mitt vapen kan vara behäftat med och att kolvsidorna börjar glappa samt att inte bli seriöst bemött av företaget i fråga.
Ett vapen med det arv, marknadsföring och prislapp som Super Tageten har (25700 SEK i mitt fall) ska hålla en sådan kvalitet och kvalitetskontroll innan det lämnar fabriken, att det får min 15 år gamla Beretta 92FS Inox när den var ny, att vara ett sladdrigt/glappt rackel med ständiga eldavbrott i jämförelse. Tyvärr så är det inte riktigt så...
När det gäller rekylfjäderstången så kanske jag uttryckte mig otydligt.
Vad min frågeställning gäller är, varför just Super Targeten inte har en 2-stegsstång (Bertys design eller ngn annan) när andra SigSauer-vapen m jämförbar rekylerande massa har det som standard?
Efter att ha skjutit drygt 250 skott m original fjäderstång och drygt lika många m Bertys imonterad (om originalstången har tighta toleranser så är Bertys ett par snäpp tightare, iaf min + att hålet till skillnad mot org är tydigt gradat åt det håll där mantelspärren förs in) så märker jag tydlig skillnad i rekyleringen till Bertys fördel. Framför allt så reduceras uppslaget ordentligt och att återhämtningstiden reduceras, vilket kommer att underlätta mitt fältskytte. Även snärtigheten jämnas ut och påminner mer om en 45:a. Dock är Bertys fjädrar väl hårda så nu i kombination med råheten i vapnet i övrigt, är det just så pass att hylsorna "rullar" ut ur vapnet när jag skjuter m HN 125grs TC.
Som sagt: jag är tacksam för svar på mina funderingar då de som ska svara, säger sig inte kunna.