Välkommen gäst Aktiva Trådar | Logga in | Registrera dig

3 Pages<123>
Vapen spåras via Blocket - politiker kräver lagskärpning
Plinker
#21 Postad : den 12 juni 2012 09:13:36(UTC)
Rank: Stabil medlem

Grupper: Medlem
Registrerade sig: 2011-09-18(UTC)
Man
Område: Uppland

Was thanked: 18 time(s) in 14 post(s)
Stovepipe skrev:
Plinker skrev:
Ett ovanligt uselt reportage, t.o.m. för att vara på Rapport. De påstår att det säljs "illegala vapen" på blocket

Har sett inslaget två gånger och kan inte hitta var dom påstår att det säljs illegala vapen där. det dom menar är att kriminella kan spåra
vapnen till adresser för att sedan stjäla dom och därigenom göra dom illegala. den enda som snurrar till det rejält är Caroline Szyber
som antagligen missförstått vad inslaget gick ut på...

Jag skrev ur minnet från vad jag såg på Rapport igår kväll. Det som ligger på web-sidan verkar inte vara exakt samma, det är en annan klippning tror jag. Det jag minns om illegala vapen var nog dessutom i en påannonsering av inslaget, inte i själva inslaget i sig. (Eller så minns jag fel, det kan man aldrig utesluta.)
Instabilt som fan
Sören Franson
#22 Postad : den 12 juni 2012 10:05:44(UTC)

Rank: Veteran

Registrerade sig: 2008-12-12(UTC)
Man
Område: Malmö

Was thanked: 382 time(s) in 157 post(s)
Som redan noterats så är det ju upp till annonsören att besluta huruvida han/hon vill vara anonym. Där finns heller inget - och inte heller bör där finnas - lagstadgat krav att vapenägare måste vara anonyma. Om en person inte vill skylta med att de äger vapen så finns det inget som förhindrar att döljer detta för omvärlden - du måste ju inte använda blocket för att sälja dina vapen. Sen ser man ju bara ena halvan av transaktionen; "jaha, Pelle i Åmål hade 4 jaktvapen men nu har han sålt dem..."

Det som tillståndsenheterna däremot kan ha reagerat på är det faktum att det ibland dyker upp svartkrutsvapen på blocket som påstås ha ett tillverkningsår före 1890 (varför de ej är licenspliktiga) men då det egentligen rör sig om nytillverkade kopior av dylika vapen så är de licenspliktiga.

I vilket fall finns där inget behov av en lagändring; däremot skulle ju polisen kunna rekommendera att Blocket ändrar vilken information som är synlig för just vapenannonser (typ att personnamn och telefonnummer inte är synliga och att köparen måste maila via blockets hemsida för att ta kontakt med säljaren).
Sören Franson
#23 Postad : den 12 juni 2012 10:48:09(UTC)

Man

Jag har skickat dem följande fråga:
Citat:
Hej,

Jag läste Er kommentar på SVT:s hemsida om att Ni anser ny lagstiftning är nödvändig med tanke på de uppgifter som framkommit i SVT:s reportage om vapenhandel på Blocket. Jag skulle gärna höra mer om vad för ny lagstiftning Ni anser är nödvändig?

Som noterats i artikeln så är Polisens vapenregister (VÄS) sekretessbelagt; det finns dock inget - och där bör ej heller finnas något - lagstadgat krav att en enskild vapenägare i sin vardag måste dölja att han/hon är vapenägare. Om så vore fallet skulle det bli omöjligt att bedriva jakt och sportskytte i vårt land (hur kommer Ni i kontakt med ett jaktlag eller en skytteförening om Ni inte får meddela någon att Ni äger vapen, medan de heller inte får berätta att de bedriver jakt eller skytte?).

Om Ni besöker olika idrottsföreningar ute i landet så hittar Ni där annonser om begagnade golfklubbor, cyklar, skridskor - allt beroende på vad föreningen har för inriktning. Besöker Ni en jakt - och/eller skytteförening så kommer Ni finna annonser för begagnade vapen som är till salu. Är det Er önskan att även sådan annonsering måste begränsas? Hur anser Ni då att fri handel av dylika varor skall ske mellan privatpersoner (fri handel som inkluderar vapenlicenser bör jag kanske tillägga)?

I dagsläget möjliggör Blocket att en annonsör/säljare döljer sitt namn och telefonnummer; det är dock upp till den enskilda användaren att bestämma huruvida de vill vara anonyma eller ej. Istället för att kräva ny lagstiftning så kanske det skulle vara enklare att be Blocket ändra sin policy så att vapenannonser måste vara anonyma?

Men än en gång; vad för ny lagstiftning är det Ni anser är nödvändig?

Med vänlig hälsning,
1 user thanked Sören Franson for this useful post.
Roland på 2012-06-12(UTC)
Sören Franson
#24 Postad : den 12 juni 2012 11:44:33(UTC)

Man

Har fått svar från Caroline och Morgan. Morgan valde inte att gå in i detalj utan sa att Blocket bör ändra sin policy annars bör där ske en lagändrings. Caroline vill se en ändring av sekretesslagen så att den även omfattar Blocket.
jhnhan
#25 Postad : den 12 juni 2012 11:45:35(UTC)

Registrerade sig: 2011-01-28(UTC)

Was thanked: 15 time(s) in 10 post(s)
Gio skrev:
Johan Pehrson (FP) vill lagstifta kring försäljning av legala vapen, inom ramen av den utredning kring skärpning av vapenlagstiftningen som sker. Så jag mailade och frågade hur han menar att det skulle minska antalet illegala vapen i samhället, fast i lite längre ordalag än så... Får se om han är lika snabb att svara som Johan.

Folkpartiet (trots "Liberalerna" i partinamnet) är nog, näst efter kommunisterna, det mest förbudsivrande partiet vi har. Man är även varma förespråkare av EMU och Datalagringsdirektivet. Pehrson själv är inte främmande för ett förbud av kryptering av enskilds datatrafik.
/Johan
Roland
#26 Postad : den 12 juni 2012 11:48:00(UTC)

Registrerade sig: 2008-12-09(UTC)
Område: Finland

Was thanked: 175 time(s) in 96 post(s)
Sören Franson skrev:
Har fått svar från Caroline och Morgan. Morgan valde inte att gå in i detalj utan sa att Blocket bör ändra sin policy annars bör där ske en lagändrings. Caroline vill se en ändring av sekretesslagen så att den även omfattar Blocket.

Låter absurt, ska dom börja göra en lag för ett specifikt bolag?
Korsholmsnejdens Reservister: http://www.kore.fi
Sören Franson
#27 Postad : den 12 juni 2012 12:36:19(UTC)

Man

Roland skrev:
Sören Franson skrev:
Caroline vill se en ändring av sekretesslagen så att den även omfattar Blocket.
Låter absurt, ska dom börja göra en lag för ett specifikt bolag?

Precis...
Sören Franson skrev:
Caroline Szyber skrev:
hej,
jag kan instämma att det vore enklare att ändra Blockets policy och det var också därför jag var kritisk att de själva inte såg allvarligare på att det säljs vapen och att det leder till att vissa sedan söker upp dem via Blocket och stjäles vapen.

Så görs ingen ändring som gör att sekretesslagen gäller även där så kanske lagstiftningen (sekretesslagstiftningen) måste ändras, det var det jag sa och att vi får diskutera hur detta görs på bästa sätt.

MVH
Caroline
Hej Caroline,

Tack för ett mycket snabbt svar! Jag är dock fundersam över hur du tänkt dig att sådan sekretesslagändring skall fungera; skall ändringen bara vara begränsad till privathandel via nätet (såsom på Blocket), eller skall den även gälla vapenhandlare?

Jag anser att det är överilat att börja tala om lagändringar om inte RPS eller BRÅ kunnat påvisa ett direkt samband mellan annonser på Blocket och vapenstölder. Som jag noterade i mitt inledande brev; bara för att Polisens vapenregister är sekretessbelagda så betyder det inte att en enskild vapenägare måste hantera uppgifter om sitt eget vapenägande som sekretessbelagd uppgift.

MVH

Sören Franson
SunTzu
#28 Postad : den 12 juni 2012 12:50:19(UTC)

Registrerade sig: 2010-01-18(UTC)
Man
Område: EU

Was thanked: 256 time(s) in 180 post(s)
Du kan ju passa på att fråga hur de ser på sammanslagningen av Polisen som är på gång.

En av idéerna med att ha uppdelat var väl att vapenregister m.m. skulle vara uppdelat på landet så att en eventuell inkräktare inte skulle få tillgång till samtliga Sveriges vapenägare i ett nafs.

Där kanske man har ett än storre problem, men det har de säkert tänkt på ;) (genom att i förlängningen avväpna befolkningen, då finns ju inga register)
Everything will be alright in the end. If everything is not alright, then it is not the end.
Sören Franson
#29 Postad : den 12 juni 2012 13:55:57(UTC)

Man

SunTzu skrev:
En av idéerna med att ha uppdelat var väl att vapenregister m.m. skulle vara uppdelat på landet så att en eventuell inkräktare inte skulle få tillgång till samtliga Sveriges vapenägare i ett nafs.

Efter att ha bevittnat en inloggning i polisens datasystem (dvs uppstart av dator följt av inloggning) så kan jag säga med viss säkerhet att inget i det systemet sker på ett nafs. Förutom en krasch då... Wink
Whistler
#30 Postad : den 12 juni 2012 13:56:05(UTC)

Grupper: Moderator, Medlem
Registrerade sig: 2008-12-09(UTC)
Man
Område: Jönköping

Was thanked: 427 time(s) in 246 post(s)
Detta fick jag som svar från Johan Linander:

Citat:
Hej och tack för ditt mejl. Det du beskriver är så som det säkert går till i 99 fall av 100, och det är inte dessa som vi vill komma åt eller behöver göra något åt. Det är det hundrade fallet. Och att det hundrade fallet tyvärr finns det är polisen tydliga med. Jag håller med om att insmugglade vapen är ett större problem, men vi måste agera på flera fronter samtidigt.

Precis som du säger är det viktigt att ny lagstiftning inte drabbar skyttar och jägare och andra som har legala vapen för legalt bruk, därför har jag inte heller sagt något om precis hur det ska gå till. Vid vår senaste debatt i riksdagen om ny vapenlagstiftning så betonade jag mer än någon annan just att lagstiftningen inte ska drabba skyttar och jägare, det får inte bli en "jakt" på alla vapenägare.

Mvh Johan Linander, f.d. tävlingsskytt i min ungdom
IPSC Revolver - inte lika snabbt, men dubbelt så roligt!
Plinker
#31 Postad : den 12 juni 2012 14:25:33(UTC)

Registrerade sig: 2011-09-18(UTC)
Man
Område: Uppland

Was thanked: 18 time(s) in 14 post(s)
Jag gjorde några stickprov på befintliga vapenannonser på Blocket...

Visst, det förekommer både namn och telefonnummer, oftast på jaktvapen av de jag såg, men i de flesta fall är annonserna tämligen anonyma, speciellt på pistoler. Ofta förekommer en karta också, men det är nästan alltid till postnumret, inte till en exakt adress. Nålen pekar på en godtycklig punkt i postnummerområdet. (Poängen är just att man ska kunna ge en ledtråd om var en ev. hämtning skulle vara utan att avslöja exakt adress.)

Jag kan inte se att det är värre än att Blocket skulle kunna lösa det med ett par kryssrutor för om det är ett vapen, och om det i så fall är licenspliktigt, med tillhörande råd om hur man bör göra i så fall (eller i värsta fall restriktioner på vad man har för information i annonsen).

Att börja yra om lagstiftning är ju ett klassiskt fall av politikerpanik.
Instabilt som fan
Scramble
#32 Postad : den 12 juni 2012 15:01:07(UTC)

Registrerade sig: 2009-03-18(UTC)
Område: Värmland

Was thanked: 38 time(s) in 13 post(s)
Och eftersom det alltid handlar om pengar i slutänden så föreslår jag att Blocket inför speciella vapenannonser med extra service.
På så sätt kan säljaren får lite extra hjälp och skydd och Blocket kan ta ut några kronor för denna förhoppningsvis attraktiva vapenannonsering.
Gio
#33 Postad : den 12 juni 2012 19:13:15(UTC)

Registrerade sig: 2008-12-11(UTC)
Område: Färingsö

Was thanked: 13 time(s) in 12 post(s)
nu har jag fått svar från alla jag mailat. hyfsat vettigt svar från Johan P.
de ska ändå ha cred för att de svarat under samma dag.
Citat:
Håller med dig i huvudsak.
Det är väl omdömeslöst att sätta en skylt trädgården att jag har vapen i huset eller sätta upp motsvarande skylt på nätet/Blocket. Detta är inget stort samhällsproblem men jag ska" titta på" det eftersom svensk stats-tv påstår just detta i sitt hårt vinklade reportage. Det var det jag sa.

Mvh Johan

Sören Franson
#34 Postad : den 12 juni 2012 21:02:34(UTC)

Man

Gio skrev:
nu har jag fått svar från alla jag mailat. hyfsat vettigt svar från Johan P.
de ska ändå ha cred för att de svarat under samma dag.
Citat:
Håller med dig i huvudsak.
Det är väl omdömeslöst att sätta en skylt trädgården att jag har vapen i huset eller sätta upp motsvarande skylt på nätet/Blocket. Detta är inget stort samhällsproblem men jag ska" titta på" det eftersom svensk stats-tv påstår just detta i sitt hårt vinklade reportage. Det var det jag sa.

Mvh Johan

Det är nog fan det ärligaste svaret hittills: "media har skapat ett problem vilket jag är tvingat att reagera på. Fan för media..."
bjoseg
#35 Postad : den 13 juni 2012 06:19:08(UTC)
Rank: Uppvärmd

Registrerade sig: 2009-02-25(UTC)
Område: Stockholm

Was thanked: 8 time(s) in 4 post(s)
Det här kan rimligen inte vara något man ska lagstifta om. Vad blir då nästa steg? Samma regler för andra stöldbegärliga varor? Dyra bilar? Betyder det också att man inte med namn får företräda skytte eller jägare? Hmm... Skanåker verkar skjuta pistol, undrar om det finns vapen hos honom?
Cum catapultae proscriptae erat, tum soli proscript catapultas habebunt.
Om katapulter blir olagliga, kommer bara de kriminella att ha katapulter.
Soldier
#36 Postad : den 13 juni 2012 07:06:27(UTC)

Grupper: Medlem, Moderator
Område: Skyttegraven

Was thanked: 314 time(s) in 130 post(s)

Finns en bunt vapen där Reinfeldt och andra skyddade politiker bor, inge problem med "skyltning" där inte. Sen finns det massa attraktiva vapen ute på militärövningarna, där annars civila personer får hantera och ansvara med militära vapen lite efter eget ansvar, ingen får panik och ropar på lagändring. Sen så går ju var och varannan polis runt med skarpladdade skjutvapen, som ibland glöms kvar på toaletter och dylikt, inga lagändringar eller ens hårda repressalier mot de felande poliserna där heller.

Nä, skärpning mot de laglydiga licensinnehavarna, det är ju tydligen DÄR man löser problemet med illegala vapen i samhället. Brick wall

Varför inte införa en extra straffskatt för alla bilägare för, som bot på alla de brott mot trafikreglerna som biltjuvarna orsakar. Då kan man ju visa att man gjort krafttag mot det problemet, och ingen kommer någonsin behöva bli överkörd av en drogpåverkad biltjuv i framtiden. Problemlösning á la politkerarsle och media.

dlx
#37 Postad : den 13 juni 2012 08:04:08(UTC)

Registrerade sig: 2011-04-16(UTC)
Område: Z

Was thanked: 0 time(s) in 0 post(s)
Så vad kommer att gälla vid tävlingar i framtiden?
Måste man logga in på säker websida med bankid, för att där, två timmar innan tävlingsstart få reda på var/hur tävlingen kommer att hållas.
Därefter packa bilen som om man vore på väg till stranden, allt för att inte väcka uppmärksamhet och sedan köra kors och tvärs för att skaka av sig eventuella förföljare.
När man är säker på att ingen följer efter kan man få åka till tävlingen, alternativt samlas alla som ska tävla i en undangömd hangar där alla får klättra in i skåpet på en lastbil och sedan bussas ut till tävlingsplatsen.
Allt i sekretessens namn.

Kan inte vapenägare bli klassade som folkgrupp? Då skulle inte dylik diskriminering kunna få finnas.
roger63
#38 Postad : den 13 juni 2012 08:39:26(UTC)

Registrerade sig: 2008-12-08(UTC)
Område: Dalsland

Was thanked: 17 time(s) in 6 post(s)
dlx skrev:

Kan inte vapenägare bli klassade som folkgrupp? Då skulle inte dylik diskriminering kunna få finnas.

ThumbsUp
Skjuter hellre än bra
heintron
#39 Postad : den 13 juni 2012 09:02:48(UTC)

Registrerade sig: 2009-12-03(UTC)
Man
Område: x

Was thanked: 188 time(s) in 123 post(s)
dlx skrev:

Med tanke på vad religiösa kommer undan med i religionsfrihetens namn kanske vi borde starta en religion istället.

Det kostar 500kr/år att registrera vad fan man vill som religion hos kammarkollegiet i Sverige. Enda kravet är någon variant av gudstjänst och där skulle ju vilken träning som helst kvala in. Jag kan lugnt tänka mig att dyrka den heliga smällen samt DO anmäla varenda tjänsteman på tillstånd som nekar mig verktygen för min religionsutövning!

Borde underlätta för skjutbanetillstånd aka kyrkbygge också! ThumbsUp

När samhället är så bisarrt pk får man kanske gilla läget? Skulle förbunden gå med på idén skulle vi få bidrag dessutom då vi hade haft tillräckligt många religionsutövare för att kvala in för det. Jag ser bara möjligheter! ThumpUp
3 users thanked heintron for this useful post.
Ljungman på 2012-06-13(UTC), The Haunted på 2012-06-13(UTC), Per F på 2012-06-20(UTC)
Scramble
#40 Postad : den 13 juni 2012 09:12:32(UTC)

Registrerade sig: 2009-03-18(UTC)
Område: Värmland

Was thanked: 38 time(s) in 13 post(s)
dlx skrev:
Så vad kommer att gälla vid tävlingar i framtiden?
Måste man logga in på säker websida med bankid, för att där, två timmar innan tävlingsstart få reda på var/hur tävlingen kommer att hållas.
Därefter packa bilen som om man vore på väg till stranden, allt för att inte väcka uppmärksamhet och sedan köra kors och tvärs för att skaka av sig eventuella förföljare.
När man är säker på att ingen följer efter kan man få åka till tävlingen, alternativt samlas alla som ska tävla i en undangömd hangar där alla får klättra in i skåpet på en lastbil och sedan bussas ut till tävlingsplatsen.
Allt i sekretessens namn.

Ja, så kommer det att bli, därför att då behöver politiker bara utföra lite pennarbete och med några lagar och direktiv besluta hur legala skyttar skall agera.
Och skyttar är ett ofarligt, snällt, fredligt och fogsamt släkte som suckar lite, knyter näven i fickan och rättar in sig i ledet.
Och på de åtgärderna klarar man sig en mandatperiod.

Alternativet att angripa själva kärna till problemet innebär så enormt mycket mer arbete.
Om tullen skall leta efter illegala vapen blir det storbråk på EU-nivå om handelshinder.
Om polisen skall slå till mot kända eller misstänka brottslingar blir det storbråk med facket om riskfyllt arbete och storbråk med media om utpekande av vissa grupper.
Om riksdagen uttalar att vissa andra länders vapenproduktion borde kollas upp blir det storbråk om att vi inte skall lägga oss i andra länders angelägenheter.
Om domstol utnyttjar straffskalan och dömer ut hårdare straff blir de hotade och får hemmen sprängda, vilket inte är så farligt, men det får Svenskt rättsväsende att tappa i anseende och förtroende vilket i sin tur får både riksdag och regering att framstå som inkompetenta och handlingsförlamade.

Så ja, vi skötsamma jägare och tävlingsskyttar kan räkna med att det kommer att bli ännu besvärligare.
Och övrig skötsamma befolkning kan räkna med att när ni av politiker vaggats in i törnrosadrömmar så krossas fönstret plötsligt en kväll, och jag garanterar att det inte är en balaklavförsedd tävlingsskytt som hoppar in...
Crying Sad
1 user thanked Scramble for this useful post.
Tq på 2012-06-13(UTC)
Användare som läser denna Tråd
Guest (2)
3 Pages<123>
Gå till  
Du kan inte skapa nya Trådar i detta forum.
Du kan inte svara på Trådar i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

YAFVision Theme by Jaben Cargman (Tiny Gecko)