Välkommen gäst Aktiva Trådar | Logga in | Registrera dig

3 Pages123>
Froglube
nanoti
#1 Postad : den 7 mars 2012 05:55:56(UTC)

Rank: Uppvärmd

Grupper: Medlem
Registrerade sig: 2010-08-31(UTC)
Man
Område: Dalarna så klart !!!

Was thanked: 2 time(s) in 2 post(s)
Någon som provat Froglube ??
Kollat lite på video klipp och är det bara hälften så bra som det verkar så måste den produkten vara fantastisk.

Mod: Flyttad från Snacklåda till Tillbehör. /Whistler
Feffe79
#2 Postad : den 7 mars 2012 07:34:19(UTC)

Rank: Veteran

Registrerade sig: 2010-03-30(UTC)
Område: Stockholm

Was thanked: 30 time(s) in 30 post(s)
Aaaw.. Smörjmedel gjort på grodor? Inte snällt.
Colt Python .357Mag
Colt 1911 MkIV S80 Government 9mm
Colt 1911 MkIV S80 Officer .45ACP
Walther GSP .22lr
Henke
#3 Postad : den 7 mars 2012 13:55:34(UTC)

Rank: Stabil medlem

Registrerade sig: 2008-12-08(UTC)
Man
Område: Kristianstad

Was thanked: 23 time(s) in 14 post(s)
Gör ett test av Froglube till VapenTidningen. Produkten tillhandahölls av svenska Defendor. Så här långt verkar produkten riktigt lovande.
"Never argue with an idiot. They'll drag you down to their own level and beat you with experience"
Sören Franson
#4 Postad : den 7 mars 2012 14:08:48(UTC)

Registrerade sig: 2008-12-12(UTC)
Man
Område: Malmö

Was thanked: 382 time(s) in 157 post(s)
Japp, jag fixade distributionsrätten för FrogLube i Sverige på SHOT Show. Namnet kommer av att det är ett antal Navy SEAL:s (dvs "frogs") som marknadsför produkten.

Jag har skickat ut varuprover till ett antal handlare och hoppas ha ett antal ÅF inom kort. Jag har även skickat prover till Henke och ett par andra strategiskt placerade individer, och hittills är alla positivt överraskade. Min 1911 och mitt Oberland doftar sedan en tid tillbaka Jenka (stort - och återkommande - tack till Torkel Persson som identifierade doften LOL ).

Jag PM:ar info till de som är intresserade.
loko3
#5 Postad : den 14 mars 2012 17:06:50(UTC)

Registrerade sig: 2008-12-14(UTC)
Woman

Was thanked: 295 time(s) in 185 post(s)
Grymt!

http://www.froglubesverige.se/

Har pastan men behöver vätskan :p
Sören Franson
#6 Postad : den 14 mars 2012 17:15:40(UTC)

Man

loko3 skrev:
Grymt!

http://www.froglubesverige.se/

Har pastan men behöver vätskan :p

Haha, jag skulle precis lägga upp länken.

Jag kan skicka på fredag (är på affärsresa just nu). PM:a mig info eller maila via hemsidan så fixar jag.
Sören Franson
#7 Postad : den 14 mars 2012 17:20:25(UTC)

Man

Jason
#8 Postad : den 14 mars 2012 19:01:53(UTC)

Registrerade sig: 2010-01-02(UTC)
Man
Område: oaklakecity

Was thanked: 48 time(s) in 33 post(s)

Å jag som hade för mig att någon starkt rekommenderade Slip2000 och TW-25B till AR på annan plats...BigGrin
Dax för revidering.....

Men ärligt talat, är det bra skit det där med grodorna?
I jämförelse med vad?

Naturligtvis vill man ju ha det som är bäst...!

"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity" - Sigmund Freud
enum
#9 Postad : den 14 mars 2012 19:29:50(UTC)
Rank: Uppvärmd

Registrerade sig: 2009-10-30(UTC)

Was thanked: 6 time(s) in 5 post(s)
Jag håller på att testa! :) Behandlade 3 pangar igår, som redan var rena! (trodde jag). Lossnade mer smuts från glocken från ställen som borde varit rena! Trumman på alaskan släppte också mer sot (var också ren sen innan). Behandlade även trycket på RSR kan rekomenderas även det. Ska också behandla 22:an! men jag inser at jag måste ha mer froglube :) (mycket mer). Svårt att förklara men alla delar liksom glider bättre nu på glocken och glockgnisslet är borta! Positivt är att det är giftfritt! (Skadar inte att det luktar Jenka heller)... Återkommer efter fieldtest. Värmde med (min sambos)hårtork,smetade på froglube överallt, väntade ca 10 min och putsade av! Klart!
Testobjekt just nu: S&W 686, RSR Alaskan .44, Glock 17.
Kommande:Pardini SP22

/enum
1 user thanked enum for this useful post.
Sören Franson på 2012-03-15(UTC)
Thomas-
#10 Postad : den 14 mars 2012 19:30:41(UTC)

Registrerade sig: 2008-12-08(UTC)
Man

Was thanked: 10 time(s) in 8 post(s)
När används pastan vs vätskan?
// Thomas Björklund
Rosersberg PK
IPSC Handgun, Rifle & Shotgun
loko3
#11 Postad : den 14 mars 2012 19:33:21(UTC)

Woman

Min erfarenhet hittils är att det fungerar mycket bra. Dock så har jag bara provat pastan för rengöring och sedan M7 för smörjningen. Inte bra att blanda. Ska bli
intressant att testa med vätskan också så man kan köra den överallt. Enligt Sören och andra mer insatta är det inte bra att blanda petrokemiska grejjer och froglube vilket man kan förstå då froglube löser upp sånt. Har dock inte skjutit bössan sedan rengöringen så det blir till att göra om och rätt.

Lukten påminner helt klart om jenka, eller Thaiboxningslinement.

På VFGs ska man använda pastan eller vätskan eller inte alls?

Sören Franson
#12 Postad : den 14 mars 2012 19:33:49(UTC)

Man

Jason skrev:
Å jag som hade för mig att någon starkt rekommenderade Slip2000 och TW-25B till AR på annan plats...BigGrin
Dax för revidering.....

I jämförelse med vad?

Japp Slip2000 och TW-25B kan jag fortfarande starkt rekommendera; dock verkar FrogLube slå dem på fingrarna. Dock är jag ju partisk i frågan eftersom min arbetsgivare nu (tack vare mitt initiativ) är svensk distributör för FrogLube.

Min egen erfarenhet säger att FrogLube är ett bättre smörjmedel och rostlösare än Slip2000. Det är inte heller lika kletigt som TW-25B och jag upplever att där är mindre friktion med FrogLube än med TW-25B. SIG-Sauers SIG Academy har sedan en tid tillbaka gått över till att enbart (och officiellt) rekommendera FrogLube. Det som är riktigt trevligt med pastan är att om du behandlar vapendelarna enligt instruktionerna så kan du ha ett vapen som är "torrt" när det inte används, men som blir "blött" när det börjar skjutas (och blir varmt). Framför allt så kommer ni märka att friktionen mellan delarna minskar. Där finns även rapporter om ökade kulhastigheter när loppet behandlats med FrogLube, men jag har inte sett några officiella siffror på det. Jag har applicerat FrogLube på tre av mina vapen (AR15, 1911 och XD40) och märker en klar skillnad mot tidigare produkter.

Det löser upp krutrester vid kontakt så mitt "party-trick" (som jag stulit av Larry Lasky) är att trycka ned pekfingret i en riktigt skitig del av vapnet, och därefter ta litet FrogLube på tummen. Därefter gnuggar jag tummen och pekfingret mot varandra varpå fingret blir rent igen. FrogLube är dock ingen kopparlösare; men efter att ha lyssnat till vad Todd Hoddnet har att säga om saken så är jag inte lika oroad över koppar i pipan längre. Men, för dem av Er som är det; Slip2000 Copper Cutter löser jobbet.

Om ni skickar ett självadresserat kuvert med två frimärken till adressen nedan så skickar jag en 5 ml engångsförpackning så länge lagret räcker. Jag är dock på resande fot till och med fredag så det blir först nästa vecka som proverna kommer fram:
    Defendor AB
    Skeppsgatan 19
    211 11 Malmö

Sören Franson
#13 Postad : den 14 mars 2012 19:40:34(UTC)

Man

loko3 skrev:
På VFGs ska man använda pastan eller vätskan eller inte alls?

Ja. Wink

Du kan använda pasta eller vätska; eller inte alls. Efter att kollat VFG-manualen så verkar de inte ha några problem med att man använder solventer eller polerpasta så då torde det vara safe att använda FrogLube också.
Sören Franson
#14 Postad : den 14 mars 2012 19:46:16(UTC)

Man

Jag använder pastan för att behandla delarna och istället för fett. Vätskan använder jag när jag drar igenom loppet samt i tryckesdelar där det kan vara svårt att komma åt med pastan. Jag använder även vätskan om jag vill efterkomplettera med en droppe i en skjutpaus (tänk gasringarna på ett AR).
loko3
#15 Postad : den 14 mars 2012 19:59:28(UTC)

Woman

En annan produkt som jag funnit väldigt värdefull när man gör rent bössan innomhus och inte vill ha solvent, krutrester och annan skit sprättandes runt.
Funkar kanon och man tar enkelt av locket och tömmer den på lappar när rengöringen är klar.

http://www.vapenvardsbut...e/index.php?product=2101
g26
#16 Postad : den 15 mars 2012 10:07:59(UTC)

Registrerade sig: 2009-01-21(UTC)
Område: Stornorrlands sista utpost i söder

Was thanked: 1 time(s) in 1 post(s)
Hur är det Jämfört med Slip2000 Carbon cutter, för att rengöra tex revolvertrummor. Och ta bort andra elaka kolavlagringar? Hur ligger det prismässigt mot Slip2000?
seriksson
#17 Postad : den 15 mars 2012 13:21:20(UTC)

Registrerade sig: 2011-02-05(UTC)
Område: Södermanland

Was thanked: 25 time(s) in 17 post(s)
Finns det någon svensk ÅF än?
.223, 6,5x55, 30-06, 12x70, 9x19, .357
Sören Franson
#18 Postad : den 15 mars 2012 18:36:29(UTC)

Man

Ett antal handlare har fått prover för utvärdering, men än så länge har vi inga ÅF. Det går dock (än så länge) att kontakta oss för att handla direkt. Så fort vi etablerat ÅF så kommer jag meddela det här samt att kontaktinfo kan återfinnas under "Köp här" på www.froglubesverige.se

I övrigt citerar jag mig själv från denna tråd:
Sören Franson skrev:
Jason skrev:
Dax för revidering.....

I jämförelse med vad?

Japp Slip2000 och TW-25B kan jag fortfarande starkt rekommendera; dock verkar FrogLube slå dem på fingrarna. Dock är jag ju partisk i frågan eftersom min arbetsgivare nu (tack vare mitt initiativ) är svensk distributör för FrogLube.

Min egen erfarenhet säger att FrogLube är ett bättre smörjmedel och rostlösare än Slip2000. Det är inte heller lika kletigt som TW-25B och jag upplever att där är mindre friktion med FrogLube än med TW-25B. SIG-Sauers SIG Academy har sedan en tid tillbaka gått över till att enbart (och officiellt) rekommendera FrogLube. Det som är riktigt trevligt med pastan är att om du behandlar vapendelarna enligt instruktionerna så kan du ha ett vapen som är "torrt" när det inte används, men som blir "blött" när det börjar skjutas (och blir varmt). Framför allt så kommer ni märka att friktionen mellan delarna minskar. Där finns även rapporter om ökade kulhastigheter när loppet behandlats med FrogLube, men jag har inte sett några officiella siffror på det. Jag har applicerat FrogLube på tre av mina vapen (AR15, 1911 och XD40) och märker en klar skillnad mot tidigare produkter.

Det löser upp krutrester vid kontakt så mitt "party-trick" (som jag stulit av Larry Lasky) är att trycka ned pekfingret i en riktigt skitig del av vapnet, och därefter ta litet FrogLube på tummen. Därefter gnuggar jag tummen och pekfingret mot varandra varpå fingret blir rent igen. FrogLube är dock ingen kopparlösare; men efter att ha lyssnat till vad Todd Hoddnet har att säga om saken så är jag inte lika oroad över koppar i pipan längre. Men, för dem av Er som är det; Slip2000 Copper Cutter löser jobbet.

Om ni skickar ett självadresserat kuvert med två frimärken till adressen nedan så skickar jag en 5 ml engångsförpackning så länge lagret räcker. Jag är dock på resande fot till och med fredag så det blir först nästa vecka som proverna kommer fram:
    Defendor AB
    Skeppsgatan 19
    211 11 Malmö

2 users thanked Sören Franson for this useful post.
JohnJ på 2012-03-15(UTC), greenfish på 2012-04-19(UTC)
Sören Franson
#19 Postad : den 15 mars 2012 18:38:34(UTC)

Man

g26 skrev:
Hur är det Jämfört med Slip2000 Carbon cutter, för att rengöra tex revolvertrummor. Och ta bort andra elaka kolavlagringar? Hur ligger det prismässigt mot Slip2000?

Se gärna detta inlägg. Det jag märkt, och som jag tror övriga kommer notera också, är att FrogLube är riktigt bra på att lösa upp kolavlargringar - och om pangen är behandlad med FrogLube så är det i stort sett bara att torka av pangen med en trasa efter att man skjutit då kolresterna inte sätter sig. För de som äger ett AR: testa gärna FrogLube på slutstyckets bakkant där det brukar fastna ordentligt med skit.
loko3
#20 Postad : den 15 mars 2012 19:17:11(UTC)

Woman

Hur är det med Froglube och kyla? Tex slide glide funkar ju inte speciellt bra när det är kallt ute.
Märkte det på förra årets årsmötesskjutning då jag hade dragit på standard slide glide på pickan
utan att fundera över att det bör vara över 15C ute om man ska köra det. Fick inga klick
eller matningsfel dock så var manteln betydligt tyngre att dra bak.

Hinner jag få vätskan kanske det blir tävlingspremiär med Froglube till årsmötes ;)
Användare som läser denna Tråd
Guest
3 Pages123>
Gå till  
Du kan inte skapa nya Trådar i detta forum.
Du kan inte svara på Trådar i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

YAFVision Theme by Jaben Cargman (Tiny Gecko)