logo
Varför ska jag registrera mig och logga in?
Welcome Guest! To enable all features please Logga in or Registrera dig.

Notification

Icon
Error

3 Pages<123>
Options
View
Gå till senaste meddelandet Go to first unread
Soldier  
#21 Postad : den 4 januari 2012 12:53:19(UTC)
Soldier

Rank: Veteran

Registrerade sig: 2008-12-12(UTC)
Meddelanden: 2,323
Område: Skyttegraven

Was thanked: 358 time(s) in 135 post(s)

Arne is back !!! Dancing

Med två nya artiklar så är han tillbaka.
I slutet av den första artikeln förklarar han också varför skrivandet legat nere ett tag.
Men nu är han alltså tillbaka, till hela skyttesveriges stora glädje.

Welcome back, Arne !! ThumpUp

KUNGSHOLMEN  
#22 Postad : den 4 januari 2012 13:36:42(UTC)
KUNGSHOLMEN

Rank: Har varit med ett tag

Registrerade sig: 2008-12-09(UTC)
Meddelanden: 560
Område: STOCKHOLM

Was thanked: 101 time(s) in 60 post(s)
Yay! Ser fram mot att läsa hans nya och kommande artiklar!
Skeletor Goes To Mars
Soldier  
#23 Postad : den 4 januari 2012 16:13:12(UTC)
Soldier

Registrerade sig: 2008-12-12(UTC)
Meddelanden: 2,323
Område: Skyttegraven

Was thanked: 358 time(s) in 135 post(s)
.
Mod: Jaja, blanda inte in VG-soppan även i den här tråden nu. Det räcker med alla femtielva andra trådarna om licenshysterin. /Soldier

Edit: Tråd rensad från off topic inlägg. /Soldier

.

Edited by user den 4 januari 2012 16:22:28(UTC)  | Reason: Not specified

heintron  
#24 Postad : den 4 januari 2012 16:25:32(UTC)
heintron

Registrerade sig: 2009-12-03(UTC)
Meddelanden: 1,129
Område: x

Was thanked: 200 time(s) in 131 post(s)
Arne är jättebäst Wub

Jag måste försöka bygga hans lilla hjälpmedel till dillonkrutdoseraren en vacker dag. Enda jag retar mig på med min 550B... Blir så mycket vägande innan det blir rätt nu.
Toba  
#25 Postad : den 20 augusti 2012 13:51:31(UTC)
Toba

Rank: Stabil medlem

Registrerade sig: 2012-08-20(UTC)
Meddelanden: 119
Område: Östergötland

Was thanked: 13 time(s) in 11 post(s)
heintron wrote:
Arne är jättebäst Wub

Jag måste försöka bygga hans lilla hjälpmedel till dillonkrutdoseraren en vacker dag. Enda jag retar mig på med min 550B... Blir så mycket vägande innan det blir rätt nu.

Jag tittade lite på Dillons hemsida för han hänvisade till att de byggde en krutdoserare utifrån hans bygge, men hittade den inte.
Iofs är den länken rätt gammal men är det någon som vet om de fortfarande har det krutmåttet och hur jag isf hittar det på deras hemsida?
Stener  
#26 Postad : den 12 oktober 2012 09:45:44(UTC)
Stener

Rank: Uppvärmd

Registrerade sig: 2012-09-25(UTC)
Meddelanden: 11
Område: Stockholm

Was thanked: 7 time(s) in 2 post(s)
Jag är också ett fan av Arne's artiklar. Jag håller på och flyttar över allt i en ny miljö som tack för hans insatser.
Eftersom detta sker manuellt så tar det lite tid men vad det lider så kommer det att se lite modernare ut.

thanks 6 users thanked Stener for this useful post.
Whistler on 2012-10-12(UTC), SunTzu on 2012-10-12(UTC), Grizzly WM 45 on 2012-10-12(UTC), backstedt on 2012-10-12(UTC), nissan92 on 2012-10-12(UTC), haklin on 2012-11-22(UTC)
BenelliMP90  
#27 Postad : den 23 oktober 2012 23:48:34(UTC)
BenelliMP90

Rank: Stabil medlem

Registrerade sig: 2009-09-15(UTC)
Meddelanden: 163
Område: Pennybridge, gnällbältets huvudstad!

Was thanked: 24 time(s) in 11 post(s)
Toba wrote:
heintron wrote:
Arne är jättebäst Wub

Jag tittade lite på Dillons hemsida för han hänvisade till att de byggde en krutdoserare utifrån hans bygge, men hittade den inte.
Iofs är den länken rätt gammal men är det någon som vet om de fortfarande har det krutmåttet och hur jag isf hittar det på deras hemsida?

Dillon eller någon annan tillverkare har inte gjort något utifrån Arnes bygge, det fanns nämligen en produkt ute på marknaden när Arne skrev sin artikel,

http://privat.bahnhof.se...e/dillon_modifiering.htm
Copyright Arne Nohlberg 2004 10

vs.

"UniqueTek, Inc. Introduces Micrometer Powder Bar Kit for Dillon Auto Powder Measures

Gilbert, AZ – July 22, 2004 – UniqueTek, Inc. introduced its Micrometer Powder Bar Kit, a micrometer adjuster upgrade for all Dillon Precision Auto Powder Measures. The Micrometer Powder Bar Kit is the only product currently available that upgrades Dillon powder bars with a precision micrometer head, providing both true indexing capability and 1/1000th-inch adjustment increments. "

I min kalender så är oktober 2004 fyra månader efter juli 2004 så om någon snott någon annans ide så är det Arne.

"Nu kan du köpa denna krutdoserare tillverkad i USA av Dillon efter en ide från denna hemsida" är med andra ord inte korrekt för fem öre.

och

"Sedan hösten 2005 har jag varit i kontakt med Dillon i USA och gett dom min ide och nu finns den äntligen i produktion, tillverkad i USA."

Dillon säger själva att dom inte tillverkat något dylikt.

"Om du som läser detta har en annan uppfattning eller en andra ideer, hör av dig så testar vi denna."

När jag påpekade det felaktiga i hans påstående så blev han oförskämd och sen dess har jag tagit allt han skrivit med en stor nypa salt, det borde alla göra.

Arne har dock genom åren skrivit mycket tänkvärt men även en hel del strunt, vad sägs om...

"Finkalibriga pistoler, bör man vara något restriktiv med att rengöra med en mässingsborste, oftast sliter en rengöring med mässingsborste lika mycket som tusen skott."

och

"Jag vet att många drar ut sin 22 pipa med mässingsborste efter varje skjutning, gör INTE detta, det sliter mer på pipan är de skotten du skjuter."

från http://privat.bahnhof.se...ne/artikel_rengoring.htm

Ja mässing sliter ju så hemskt mycket på stål... eller inte, jag testade bara för sakens skull att låta en Dremel @ cirka 25k rpm med mässingsborst snurra mot utsidan av en pipa i totalt 2 timmar... inte ens en liten repa.

Edited by user den 23 oktober 2012 23:53:31(UTC)  | Reason: Not specified

mikebike  
#28 Postad : den 24 oktober 2012 07:31:56(UTC)
mikebike

Registrerade sig: 2008-12-08(UTC)
Meddelanden: 1,405
Område: Solna/Stockholm

Was thanked: 111 time(s) in 72 post(s)
BenelliMP90 wrote:

När jag påpekade det felaktiga i hans påstående så blev han oförskämd och sen dess har jag tagit allt han skrivit med en stor nypa salt, det borde alla göra.

Exakt samma erfarenhet har jag efter att ha påpekat en del felaktigheter i hans atrikel om luftpistoler.
Social kompetens är nog inte hans starka sida?
Stener  
#29 Postad : den 14 november 2012 11:12:23(UTC)
Stener

Stener wrote:
Jag är också ett fan av Arne's artiklar. Jag håller på och flyttar över allt i en ny miljö som tack för hans insatser.
Eftersom detta sker manuellt så tar det lite tid men vad det lider så kommer det att se lite modernare ut.

NU är det nära.
Stener  
#30 Postad : den 22 november 2012 10:39:36(UTC)
Stener

Vi får se hur Arne väljer att göra. Sajten ligger just nu på Arne's nya sida
mikebike  
#31 Postad : den 22 november 2012 10:46:31(UTC)
mikebike

Registrerade sig: 2008-12-08(UTC)
Meddelanden: 1,405
Område: Solna/Stockholm

Was thanked: 111 time(s) in 72 post(s)
Stener wrote:

Betydligt snyggare än tidigare. Nu fungerar det med olika breda fönster, tidigare försvårade "hårda radslut" läsningen.
Stener  
#32 Postad : den 22 november 2012 10:48:38(UTC)
Stener

mikebike wrote:
Stener wrote:

Betydligt snyggare än tidigare. Nu fungerar det med olika breda fönster, tidigare försvårade "hårda radslut" läsningen.

Jo, jag har jagat hårda radslut som ett skållat troll...
Whistler  
#33 Postad : den 22 november 2012 10:49:24(UTC)
Whistler

Meddelanden: 4,813
Sweden
Område: Sverige

Was thanked: 685 time(s) in 348 post(s)
Kul att det händer lite och att det flyttats till en mer modern plattform, men den blev ju om möjligt ännu mer oöverskådlig då det är mängder av kategorier och förhandsgranskningar utan någon form av snabb översikt. Klickar man på "Artiklar" har man 16 sidor med förhandsgranskningar att bläddra igenom. Blog-formatet är inte lämpligt för artiklar i mitt tycke. Personligen fick jag dra ner teckenstorleken i min webläsare till 50% för att ens kunna börja navigera.

Ta inte detta som att jag inte bryr mig om artiklarna, jag har haft mycket nöje, intresse och nytta av det som Arne skrivit. Hade jag varit negativt inställd hade jag inte kommenterat alls. Smile
IPSC Revolver - inte lika snabbt, men dubbelt så roligt!
Stener  
#34 Postad : den 22 november 2012 10:53:05(UTC)
Stener

Whistler wrote:
Kul att det händer lite och att det flyttats till en mer modern plattform, men den blev ju om möjligt ännu mer oöverskådlig då det är mängder av kategorier och förhandsgranskningar utan någon form av snabb översikt. Klickar man på "Artiklar" har man 16 sidor med förhandsgranskningar att bläddra igenom. Blog-formatet är inte lämpligt för artiklar i mitt tycke. Personligen fick jag dra ner teckenstorleken i min webläsare till 50% för att ens kunna börja navigera.

Ta inte detta som att jag inte bryr mig om artiklarna, jag har haft mycket nöje, intresse och nytta av det som Arne skrivit. Hade jag varit negativt inställd hade jag inte kommenterat alls. Smile

Det finns "Sök" nu.
Whistler  
#35 Postad : den 22 november 2012 11:01:18(UTC)
Whistler

Sweden

Då måste man veta att artikeln finns. Man vill ju gärna kunna botanisera bland artiklar man inte sett efter sådant man inte uppenbart letar efter men ändå får nöje av att läsa.
Stener  
#36 Postad : den 22 november 2012 11:08:40(UTC)
Stener

Whistler wrote:
Då måste man veta att artikeln finns. Man vill ju gärna kunna botanisera bland artiklar man inte sett efter sådant man inte uppenbart letar efter men ändå får nöje av att läsa.

Jo. Man kan ha fler kategorier om man vill smalna av områdena. Artiklar innehåller ju allt, sen finns just nu några undergrupper. Arne får välja själv. Jag hjälper honom med det han vill.
Stener  
#37 Postad : den 22 november 2012 11:46:54(UTC)
Stener

Johan B  
#38 Postad : den 22 november 2012 12:12:31(UTC)
Johan B

Registrerade sig: 2008-12-31(UTC)
Meddelanden: 1,572

Was thanked: 106 time(s) in 87 post(s)
Visserligen är listan fullt "sökbar" men det hade varit mycket mer överskådligt att dela upp listan i ett antal underkategorier, t ex: Pistol, Revolver, Ammunition, Handladdning, Laddkomponenter (kan vara underkategori till handladdning), Laddutrustning (kan vara underkategori till handladdning), Juridik, Debatt/politik, Diverse/övrigt.

Kategorierna kan säkert göras annorlunda men jag tror som sagt att det blir mer lättöverskådligt om man sorterar artiklarna på något sätt.

Mvh
Johan B
Whistler  
#39 Postad : den 22 november 2012 12:47:22(UTC)
Whistler

Sweden

God bit på vägen! Skitbra med snabb respons. Smile
Proppen  
#40 Postad : den 7 mars 2013 20:42:33(UTC)
Proppen

Registrerade sig: 2012-11-27(UTC)
Meddelanden: 36
Område: Skåne

Was thanked: 1 time(s) in 1 post(s)
Vill bara uppmärksamma att Arnes publiceringar av nya inlägg ökat markant den sista tiden Applause

Ps. Missa inte att klicka på "blogg" på startsidan för det är där alla nya inlägg publiceras. Tyvärr verkar det inte finnas en direktlänk att klistra i verktygsfältet. Måste gå via gamla startsidan så man måste klicka TVÅ ggr på musen. I- eller U-landproblem. Välj själv BigGrin
Användare som läser denna konversation
Guest (14)
3 Pages<123>
Gå till  
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.