Reklamplats:

Klicka på bilden för ett erbjudande från våran sponsor!
Vill DU också synas? Klicka här!
Välkommen gäst Aktiva konversationer | Logga in | Registrera dig

2 Pages12>
Ny tillämpning av klädreglemente inom ISSF
turebrand
#1 Postad : den 8 februari 2010 20:23:14(UTC)
Rank: Stabil medlem

Grupper: Medlem
Registrerade sig: 2008-12-31(UTC)
Meddelanden: 121
Område: sverige

Was thanked: 0 time(s) in 0 post(s)
Såg på via länk på TargetTalk att ISSF ska börja tillämpa en hårdare tolkning av klädreglementet.

Jeans och liknande byxor i icke sportmässig färg ska inte vara tillåtna vid officiell träning, tävling och prisceremoni...

länk till ISSF

Det gäller givetvis större internationella tävlingar WC, världsdelsmästerskap, VM och OS där media bevakar.
Knappast någon tävling i sverige alltså.

Alla ska tydligen gå runt i träningsoverall för att det ska seriöst ut.
Ingen har nog frågat pistolskyttarna.
Bara att hoppas att alla (de flesta iaf) nationsförbund säger nej till detta.
Reinhamre
#2 Postad : den 8 februari 2010 22:11:13(UTC)
Rank: Har varit med ett tag

Registrerade sig: 2008-12-08(UTC)
Meddelanden: 512
Man

turebrand wrote:
Ingen har nog frågat pistolskyttarna.
Bara att hoppas att alla (de flesta iaf) nationsförbund säger nej till detta.

Så länge förbunden betalar så. Tror nog att de flesta skyttar som skjuter internationellt vill känna samhörighet med sina landsmän om det så bara är en tröja. Sponsorer har också ett ord med i laget.
Kent
turebrand
#3 Postad : den 8 februari 2010 22:25:14(UTC)

Mitt problem med detta är snarast att jag inte kan med att ha på mig hel träningsoverall bland folk, jag ogillar träningsoverallsbyxor.
Jag går alltid i jeans eller chinos eller liknande, även hemma.

Plumbum
#4 Postad : den 8 februari 2010 23:44:10(UTC)

Registrerade sig: 2008-12-07(UTC)
Meddelanden: 227

Måste man ha husvagn och matchande outfitt till frun också....
Pär Hylander
#5 Postad : den 9 februari 2010 00:28:06(UTC)

Registrerade sig: 2008-12-13(UTC)
Meddelanden: 267
Område: Laholm

Plumbum wrote:
Måste man ha husvagn och matchande outfitt till frun också....

Föreställ dig denna bild istället.

I direktsändning från fripistolfinalen på OS så är finalisterna klädda på samma sätt som godtycklig fältskyttepatrull på kretsfältskjutning.

Det är väl inte den imagen man vill förmedla i TV. Sen kan man tycka en massa om att det är upp till var och en att klä sig, men det är det faktiskt inte i dom sammanhangen, för man representerar inte sig själv utan sitt land.
turebrand
#6 Postad : den 9 februari 2010 10:37:41(UTC)

Jag tycker att det räcker gott och väl med jackan.
Alternativet är väl att förbundet tar fram vettiga byxor/shorts (det kan vara varmt) för pistolskyttar.

Gevärsskyttarna har ju redan sina skyttedräkter, så de påverkas inte av de nya regeltillämpningarna.

Jag håller med Pär i sak, man ska inte vara klädd hur som helst på OS/VM.

Rem44
#7 Postad : den 9 februari 2010 10:59:45(UTC)

Rank: Veteran

Registrerade sig: 2008-12-09(UTC)
Meddelanden: 1 670
Område: Skaraborg

Was thanked: 4 time(s) in 4 post(s)
turebrand wrote:
Jag tycker att det räcker gott och väl med jackan.
Alternativet är väl att förbundet tar fram vettiga byxor/shorts (det kan vara varmt) för pistolskyttar.

Gevärsskyttarna har ju redan sina skyttedräkter, så de påverkas inte av de nya regeltillämpningarna.

Jag håller med Pär i sak, man ska inte vara klädd hur som helst på OS/VM.

Ska man representera sitt land i mästerskap så är det väl inte för mycket begärt att landet oxå backar upp denna person med allt som krävs för att kunna göra detta, iform av lämpligt klädval och allt annat med som medföljer i form av resor,logi,mat,..
Man får ju isf hoppas att dom har kläder i passande storlek så inte fler än tex Kajsa Bergqvist ständigt behöver bära dessa utvalda kläder i alldeles för liten storlek! :-)
Hej Hopp gummistropp! Allt under cal ,464 är klenare..
Plumbum
#8 Postad : den 9 februari 2010 19:52:08(UTC)

Registrerade sig: 2008-12-07(UTC)
Meddelanden: 227

Pär Hylander wrote:

Föreställ dig denna bild istället.

I direktsändning från fripistolfinalen på OS så är finalisterna klädda på samma sätt som godtycklig fältskyttepatrull på kretsfältskjutning.

Det är väl inte den imagen man vill förmedla i TV. Sen kan man tycka en massa om att det är upp till var och en att klä sig, men det är det faktiskt inte i dom sammanhangen, för man representerar inte sig själv utan sitt land.

Jag raljerade mest. Tillhör dock skaran som inte trivs i träningsoverall. Men så lär jag väl inte vara inärheten av ett sportskytte landslag heller. Någon form av klädkod vore dock mycket välkommen i fältskytte där klädseln börjar bli alt mer bisarr...
Rullen
#9 Postad : den 11 februari 2010 20:03:50(UTC)
Rank: Uppvärmd

Registrerade sig: 2008-12-26(UTC)
Meddelanden: 57
Man
Område: Uppsala

jag är inte med riktigt vad reglerna nu säger men med tanke på alla olika typer av arbetskläder som finns (allt från snickarkläder till kock och serveringspersonal till det som används inom vården )

så borde det väll inte vara så svårt att ha enhälliga kläder för hela laget och då skulle man också kunna ha nått liknande kostymbyxor eller servisbyxor med passande färger eller vad nu de vill ha eller skulle det vara fel ?

eller tänker man sig ett par varselbyxor och jacka i blå/gula färger så är det inte nått som ser ut som jens ju ;)

Regler ska tolkas så vi kan utveckla sporten och inte vara så konservativa när man kan tolka reglementet från olika vinklar så bör man försöka se helheten och inte bara den vinkeln som alla andra ser ifrån för då kan man missa så många tolkningar!

För är man fritänkande och innovativ så kan man utveckla och förnya både tänkande och saker till det bättre!

Pär Hylander
#10 Postad : den 11 februari 2010 21:18:15(UTC)

Registrerade sig: 2008-12-13(UTC)
Meddelanden: 267
Område: Laholm

Rullen wrote:
jag är inte med riktigt vad reglerna nu säger men med tanke på alla olika typer av arbetskläder som finns (allt från snickarkläder till kock och serveringspersonal till det som används inom vården )

så borde det väll inte vara så svårt att ha enhälliga kläder för hela laget och då skulle man också kunna ha nått liknande kostymbyxor eller servisbyxor med passande färger eller vad nu de vill ha eller skulle det vara fel ?

eller tänker man sig ett par varselbyxor och jacka i blå/gula färger så är det inte nått som ser ut som jens ju ;)

Jag tycker också det är kul att vrida och vända på tekniska regler som har med själva skyttet att. Men i det här fallet så handlar det ju inte om det, det handlar ju "varumärket" tävlingsskytte. Alltså om hur vi framstår för alla andra, i dom finaste sammanhangen. Jag förstår inte alls finessen med att se ut som enrenhållningsarbetare eller grävmaskinist på OS.
Rullen
#11 Postad : den 12 februari 2010 14:30:10(UTC)
Rank: Uppvärmd

Registrerade sig: 2008-12-26(UTC)
Meddelanden: 57
Man
Område: Uppsala

Pär Hylander wrote:

Jag tycker också det är kul att vrida och vända på tekniska regler som har med själva skyttet att. Men i det här fallet så handlar det ju inte om det, det handlar ju "varumärket" tävlingsskytte. Alltså om hur vi framstår för alla andra, i dom finaste sammanhangen. Jag förstår inte alls finessen med att se ut som enrenhållningsarbetare eller grävmaskinist på OS.

mena inte att de ska se ut som grävmaskinister men jag menar att det finns många kläder som man bör kunna välja bland

för skulle de komma ett lag som kommer i blå kostymbyxor och en gul skorta eller så tycker iallafall jag att det ser bättre ut än en träningsoverol

Regler ska tolkas så vi kan utveckla sporten och inte vara så konservativa när man kan tolka reglementet från olika vinklar så bör man försöka se helheten och inte bara den vinkeln som alla andra ser ifrån för då kan man missa så många tolkningar!

För är man fritänkande och innovativ så kan man utveckla och förnya både tänkande och saker till det bättre!

Soldier
#12 Postad : den 12 februari 2010 15:09:17(UTC)

Registrerade sig: 2008-12-12(UTC)
Meddelanden: 1 244
Område: Skyttegraven

Was thanked: 4 time(s) in 2 post(s)

Snart röstar ni väl in Blondinbella och Ebba von Sydow i er förbundsstyrelse också.
Men om ni tycker kläderna är så viktiga så kan ni väl klä ut er om ni så vill det.
Ni kan t.o.m. få ett förslag på utstyrsel. Varsågoda:

Detta har iallafall jag inte sett på någon fältskyttepatrull, så då måste det ju vara lämpligt för OS. Whistle

Jag håller inte på och tackar inlägg, uppskattar jag ett inlägg så kan jag faktiskt skriva det själv i tråden istället.

LaLu65
#13 Postad : den 12 februari 2010 19:02:33(UTC)
Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 2008-12-19(UTC)
Meddelanden: 58
Område: Göteborg

När man ser en förening på SM som kommer i någorlunda enhetlig klädsel som klubbjacka eller klubbtröja tycker jag att det ser riktigt snyggt ut.
Och är man ute med ett landslag tycker jag att det borde vara ett krav (Självklart skall tävlingsklädseln vara anpassad till verksamheten).

Det enda som är tråkigt är att det måste regelstyras, att vi själva inte vill visa vår tillhörighet.

Kan vara min militära bakgrund som fostrat dessa blondinbella tankar

:-)
Lars
Hinder är det du ser när du tar ögonen från målet
Soldier
#14 Postad : den 12 februari 2010 20:04:52(UTC)

Meddelanden: 1 244
Område: Skyttegraven

Was thanked: 4 time(s) in 2 post(s)
LaLu65 wrote:
Kan vara min militära bakgrund som fostrat dessa blondinbella tankar

Lars

Även jag har en militär bakgrund. Angel
Och jag kan också dela uppskattningen för stilenlig och enhetlig klädsel.
Men jag fick bara lite avsmak från sånt av min förra klubb, där alla skulle göra på samma sätt, och se ut på samma sätt.

Tycker det är en rätt skoj paradox dock.
Man vill skilja sig från militära associationer, samtidigt som man vill uppträda i enhetliga "uniformer" och enligt "reglementet".

Kan ju poängtera att jag sällan haft några problem med folks klädsel på fälttävlingarna.
Vissa klubbar har ju både snygga och funktionella klubbkläder, medans andra ser ut som GB-hemglass, typ som dom svept in sig i svenska flaggan och sen släpar den i smutsen.
Och den senare varianten skulle inte jag vilja se som represantivt för Sverige iallafall.

Ska man ha en "uniform" som representerar vårt land officiellt, så ska det också ställas krav på hur man för sig och uppträder på en tävling.
D.v.s. inte lalla runt med vapnet dinglandes i varbygeln, eller stå och torrklicka medans man kollar resultattavlorna.
(Som man ser medlemmar från min förra klubb göra på tävlingarna, iförda "enhetlig klädsel" i svenska färgerna.)

"Stripes you wear, respekt you earn."

Jag håller inte på och tackar inlägg, uppskattar jag ett inlägg så kan jag faktiskt skriva det själv i tråden istället.

larema
#15 Postad : den 12 februari 2010 22:37:46(UTC)

Registrerade sig: 2009-05-07(UTC)
Meddelanden: 533
Område: Huddinge

Was thanked: 1 time(s) in 1 post(s)
Tycker inte klädreglerna är så mycket att prata om.

Representerar man ett land så skall man göra det i landets färger och se prydlig ut.
Skall man stå på podiet och ta emot ett pris i trasiga jeans, något som verkar vara populärt för tillfället?
Har man sponsor, vilket många har, så vill dom att man ser prydlig och korrekt ut.

Jämför med motorsporten i dom högre klasserna, där är det den "uniform" som sponsorn påbjuder som gäller, inget annat.
Detta gäller ju inte "gärdsgårdserien" i rallykross eller liknande. Men kolla på dom team som kör dragracing och har någon större sponsor, dom är enhetligt klädda.

turebrand
#16 Postad : den 12 februari 2010 23:10:33(UTC)

larema wrote:
Jämför med motorsporten i dom högre klasserna, där är det den "uniform" som sponsorn påbjuder som gäller, inget annat.

Fast de brukar väl ha Nomex overaller, påbjudna av säkerhetsregler, med sponsorsmärkning i överflöd.

Quote:
The intention of ISSF pistol and shotgun clothing rules is that shooters in competitions must wear sports-type clothing that incorporates or displays national, NOC or NF colors and emblems. Appropriate clothing for wear during competitions includes training suits, tracksuits or warm-up uniforms, etc. as issued by national federations or NOCs/[quote]

[quote]Prohibited clothing items for competitions and award ceremonies include blue jeans, jeans or similar trousers in non-sporting colors, camouflage clothing, sleeveless T-shirts, shorts that are too short, ragged cut-off shorts, all types of sandals, trousers with patches or holes as well as shirts or trousers with non-sporting or inappropriate messages

Jag tycker själv att träningsoverall inte är en klädsel som är särskilt lämplig för pistolskytte, det finns varken vettiga fickor eller bra midja eller bälte att ha den fria handen fixerad vid.

Sedan undrar jag vad "non-sporting colors" är? Inte kamouflage antar jag eftersom det nämns specifikt direkt efter...

Jag misstänker att förbundet kommer att hänvisa till landslagsdressen (träningsoverall/överdragsställ), det är antagligen för dyrt att ta fram vettiga byxor.

det här är schysst klädsel på pallen (gubbarna till höger...)
Reinhamre
#17 Postad : den 13 februari 2010 06:38:05(UTC)

Registrerade sig: 2008-12-08(UTC)
Meddelanden: 512
Man

Men, det är ju grabben med jeansen som står på plats ettDancing Vi får inte glömma att det är resultatet som räknas först och främst.
Kent
LaLu65
#18 Postad : den 13 februari 2010 15:14:10(UTC)
Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 2008-12-19(UTC)
Meddelanden: 58
Område: Göteborg

Självklart är det resultaten som räknas i första hand, men det är någon som skall betala så att vi får den möjligheten.
Och vi får fler sponsorer om vi ser probra o enhetliga ut.
Jag hade hellre sponsrat den som ser bra ut och kan skjuta bra.

Lars
Hinder är det du ser när du tar ögonen från målet
Sören Franson
#19 Postad : den 13 februari 2010 15:35:36(UTC)

Meddelanden: 677
Man
Område: Malmö

Asså, vad är problemet; det är ju bara att säga till den uniforms/klädansvariga för landslaget att pistolskyttarnas plagg (byxorna specifikt då i detta fallet) måste uppfylla vissa funktionskrav samtidigt som de ska följa regelkraven från ISSF och följer landslagets färger i övrigt.
Sören Franson
#20 Postad : den 13 februari 2010 15:58:46(UTC)

Meddelanden: 677
Man
Område: Malmö

Litet olika varianter som borde funka:
Tru-Spec® 24-7 Cotton Canvas Pants
Fjällräven (vilket borde vara representativt för Sverige, eller? Whistle )

Sen finns det som redan nämnts en uppsjö med andra arbetsplagg från Blåkläder, Fristads, etc etc. Hmm, denna kanske:

Användare som läser denna konversation
Guest
2 Pages12>
Gå till  
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

YAFVision Theme by Jaben Cargman (Tiny Gecko)