Reklamplats:

Klicka på bilden för ett erbjudande från våran sponsor!
Vill DU också synas? Klicka här!
Välkommen gäst Aktiva konversationer | Logga in | Registrera dig

4 Pages123>»
Tips vid bygge/köp av gevär för IPSC
gose
#1 Postad : den 6 februari 2010 00:23:17(UTC)
Rank: Har varit med ett tag

Grupper: Medlem
Registrerade sig: 2008-12-08(UTC)
Meddelanden: 752
Område: Kalifornistan

Was thanked: 0 time(s) in 0 post(s)
Eftersom jag får en hel del frågor vad som är lämpliga vapen för IPSC Rifle tänkte jag att jag lika gärna kunde plita ner det i en tråd för allmän beskådan istället. Det kommer i huvudsak handla om AR15, då det råkar vara det jag har mest erfarenhet av och det är också den platform som har de största möjligheterna till customiseringar. Allt eftersom jag får fler frågor så hade jag tänkt att uppdatera den första posten/posterna i tråden. Jag kommer också hålla tråden ren och rensa bort alla ovidkommande poster om tex licenser mm.

Vapnet:
* Gassystem:
Finns i huvudsak i tre olika längder, carbine, mid och rifle. Vilket man väljer beror lite på vad man har för piplängd, eftersom tex ett rifle är för långt för att kunna användas på tex en 16"-pipa. Generellt sett så vill man ha så långt som möjligt då ett längre gassystem är något funktionsäkrare och inte lika ammunitionskänsligt som ett kortare. Ett kortare system innebär också att systemet har en något kortare funktionstid vilket kompenseras genom att släppa genom mer gas. Detta leder till lite våldsammare operation och mer vapenrörelse (en stor del av rekylupplevelsen är pga rörelsen i bolt carrier group och rekylbuffer).
De flesta tillverkare erbjuder ju nu också olika varianter av pistongdrivna gevär (tex HK MR223), men jag skulle avråda från att köpa en pistongbössa då de (för tävlingsbruk) inte erbjuder några som helst fördelar.

* Gasblock:
Det enda man måste välja mellan här är om man vill ha ett justerbart gasblock eller inte. Ett justerbart gassystem gör att man kan ställa in det mer precist efter rådande förhållanden och ammunition och på så sätt få mindre vapenrörelse. Nackdelen är dock att det blir mer som kan strula. Jag vet inte hur många gånger jag sett folk som ställt sina system för snålt och därmed får vapenstrul.

* Pipa:
Precisionsmässigt så är det egentligen ingen skillnad alls mellan en 16" och 20", så det behöver man inte fundera så mycket på. Ett vapen med en 16"-pipa är något lite smidigare att hantera än en 18" eller 20", men den största nackdelen med en 16" är att man inte kan få ett rifle gassystem (alla tillverkare har inte rifle i sina 18" heller). I vissa 16"-pipor måste man dessutom gasa på sina 55gr-kulor hyggligt bra för att säkert komma upp i minor. Det enda man egentligen vinner med en 20" mot en 18" är lite mer fart (vilket iofs inte ska underskattas när man ska putta omkull stål på lite håll). Lite beroende på pipprofil så kan dock en 20" bli ganska tung och lite långsammare i målväxlingar.
Personligen så tycker jag nog att en 18" är det bästa och säkraste valet om man är lite osäker och vill skjuta Open.
I Standard så vill man ha så lång visirlinje som möjligt och där kan det vara värt att titta på en 20" (eller tom längre).
När det gäller stigning så är det bästa allroundvalet 1/8, då den kan skjuta allt från 55-77gr med god precision. Har man tänkt sig att bara skjuta tyngre kulor så kan man ta en 1/7, men då kan man få problem med 55gr kulor. Har man tänkt sig att bara skjuta lättare kulor kan man ta en 1/9, även om de klarar upp till 69gr utan problem.

* BCG (bolt carrier group/slutstycksläde(?)):
Finns i några olika varianter, allt ifrån ruskigt lätta i aluminium till "vanliga" milspec. En ganska stor del av rekylrörelsen kommer från rörelsen av BCGn så ju lättare BCG desto mindre rörelse. JPs aluminium är dock så lätta att de blir ganska känsliga för smuts. JPs eller YHMs lättade är nog de vanligaste.

* Rekylbuffer:
Finns i lite olika varianter, beroende på vilken längd man har på sitt gassystem, och det säkraste kortet är att välja det som är anpassat till det gassystem man har. Har man ett ställbart gasblock kan man även titta på de lättare varianterna för att minska den rörliga massan och få mindre rekylrörelse. Ju lättare man väljer desto känsligare blir det dock för störningar.

* Handskydd:
Det enda man egentligen behöver tänka på är att man får ett friliggande handskydd, sedan exakt vad det man plockar på är mer personliga preferenser. Det vanligaste är antingen ett i kolfiber (för att spara vikt) eller ett i aluminium. Undvik dock allt vad rails heter, de är bara obekväma och ivägen.

* Kompensator:
En .223 har inte speciellt mycket rekyl, men en komp är mer eller mindre ett krav för snabba andraskott. Det finns en uppsjö med bra kompar, men några som är värda att nämnas är JPs tank brake (av många ansedd som den absolut bästa), DNTC, SJC Titan, Arredondo, Rolling Thunder.

* Kolv:
Väldigt personligt, själv så föredrar jag en vanlig simpel A2-kolv eller en standard ACE skeleton-kolv. Vet man inte vad man vill ha så är en A2-kolv ett billigt och säkert alternativ.

* Tryck:
Liksom i det flesta andra skyttegrenar så är ett bra tryck väldigt viktigt. Att byta tryckdelar på en AR15 är dock väldigt simpelt. JP, Timney eller Giselle är väl de vanligaste. Personligen föredrar jag enstegstryck (JP 3lbs), och det är nog det vanligaste, men det trivs man bättre med ett tvåstegstryck så behöver inte det vara sämre

* Pistolgrepp:
Vilket som av de 234234 olika alternativ som finns.

* Benstöd:
Inte heller så noga, så länge man väljer något av god kvalitet.
.22, 7.65, 9x19, .357, .40, 10mm Auto, .45 ACP
.22, 5.45x39, .223, 6.5x55, 7.62x39, .308, 30-06
12/70, 12/76
gose
#2 Postad : den 6 februari 2010 00:23:37(UTC)

Övrigt:

Sikten:
Oj oj oj, här finns det mycket att välja på.

* Open:
I Open så finns det två huvudalternativ, antingen så väljer man ett lågförstorande sikte (1-4x, eller 1-6x), eller ett 2-7x/3-9x i kombination med ett rödpunktsikte. När det gäller lågförstorande så föredrar jag (och de flesta) något med belysning, tex Meopta K-Dot, Burris XTR eller Swarovski Z6i 1-6x. Oavsett vilket man väljer så räcker det alldeles utmärkt med upp till 6 ggr förstoring. Vrider man upp till mer än 6x så blir det ganska skakigt och ens FOV (field of view) blir så litet att det blir svårt att växla mellan mål.

* Standard:
Ett korn (med kornfot) som kan monteras så långt fram på pipan som möjligt är att föredra. Kör man med ett vanligt A2sikte så bör man nog byta till ett något smalare korn så man inte skymmer små mål på längre håll.

Magasin:
AR15 är ganska okänsliga när det gäller magasin. Själv så kör jag antingen med stålmagasin eller PMags. Aluminiummagasin försöker jag undvika då det är lätt att magasinsläpparna få stryk, med problem som följd. Ett par 20-magasin är bra att ha då det ibland förekommer skjutställningar som är så låga att man inte kan använda 30-skottare. Vanligast är dock att köra med två ihopsatta 30-skotts magasin. För långa stationer kan det vara bra att ha något längre magasin, tex ett PMag med 18-skotts extension (48 totalt), eller C-Products 44-skottare. Beta-magasin ser man då och då, men de är ganska ömtåliga och känsliga för skit och det finns egentligen inte något behov av mer än de 44-48 man få med ett CP eller PMag. Dessutom är de snordyra, så jag ser inget större behov av ett sådant.

Magasinshållare:
Det byts inte magasin så ofta så det spelar inte så stor roll vad man har. Själv kör jag med ett BladeTech som sitter på bältet i ryggslutet, så det inte är i vägen.
12/70, 12/76
gose
#3 Postad : den 6 februari 2010 00:24:33(UTC)

Överdelen (upper) på en AR15 tar inte många sekunder att byta och för många blir det då intressant att skaffa en upper i en annan kaliber. De som verkar röna mest intresse är .22 och 9mm, så här kommer lite info och reflektioner om dessa..

9mm uppers är lite av en soppa då det, till skillnad fran i 5.56, finns mycket som inte ar standardiserat här. Den största "fallgropen" är väl att det finns (i huvudsak) två olika magasinslösningar. Ytterligare ett problem är att 9mm kräver en annan hane och en annan rekylbuffer och som grädde på moset finns det oändligt många olika lösningar för hur man får ett 9mm magasin att passa (och mata) i en .223 öppning (sk magblock). Mao, det ar lite meckigt att växla mellan .223 och 9mm och då en lower inte ar sa jäkla dyr, så lika gärna köpa en komplett 9mm bössa istället. Personligen ser jag ingen jättestor nytta med 9mm om det inte enbart är för att man vill kunna skjuta grovt med mindre risk (avstånd). Är det bara for utbildning och träning så känns en .22 klart mer lockande och samliga problem ovan försvinner då. Dra tva sprintar, byt upper och magasin och det är klart Dessutom så är ju .22 väldigt mycket billigare. Min .22 upper funkar klockrent med den billigaste (skit) standardammo jag kan få tag på.

9mm
* Magasinsblock:
I huvudsak finns det två olika lösningar:
- En adapter som man helt enkelt stoppar in i magasinsbrunnen och som hålls på plats av mag releasen, Eftersom de hålls på plats via den vanliga magreleasen så har de oftast någon typ av paddle release för att frigöra magasinet. Nackdelen är då självklart att man då inte kan använda den vanliga magreleasen för att byta magasin. Sista skottetspärren funkar dock med de flesta av dessa
- En adapter som droppas in ovanifrån. Fördelen här är då att man kan använda den vanliga magreleasen, men tyvärr så funkar inte sistaskottetspärren med någon (vad jag vet) av dessa. Hahn har ett block som droppas in ovanifrån och som aktiverar sistaskottetspärren, problemet med denna är att man måste plocka bort bolt releasen för att få dit den, vilket gör det ännu meckigare att byta kaliber.
För att göra det lite krångligare så finns dessutom båda varianterna i olika varianter som tar olika magasin :)

* Magasin:
De allra flesta upper använder sig av Colts system och de bästa magasinen är Colts eller C-products (om jag inte tar fel så tillverkar CP 9mm magasinen för Bushmaster). Modifierade UZImagasin är också ganska vanliga, men de var vanligare förr innan CP började tillverka 9mm mag och Colts magasin var snordyra. Idag finns det egentligen ingen större anledning att köra UZI magasin.
Modifierade Stenmagasin är det nog det vanligaste alternativet för icke-Coltlösningar.
Undvik Promag!

* Hane
Inget konstigheter, inget speciellt man bör tänka på annat än att det måste rivas runt litei tryckdelarna för att byta (vilket jag personligen inte vill göra i en matchbössa)

* Rekylbuffer
Inga konstigheter här heller. Gå snabbt att byta när man tagit av uppern

* Gassystem
Inget man behöver tänka på då 9mm uppers är rekylomladdade.

.22

Som jag skrev ovan, så ser jag inte någon större nytta med att köpa en 9mm upper, då det blir ganska meckigt när man ska byta. En .22 överdel/växelsats är därför klart smidigare (och ammon billigare) ;)

Det finns i huvudsak två olika sätt att bygga om sin .223 till .22, antingen så köper man en helt ny dedikerad upper, eller en växelsats. Till skillnad mot en 9mm upper så behöver man inte byta hane, eller några andra delar för att det ska funka.

Tyvärr finns det även för .22or ett par olika, icke kompatibla, lösningar, även om de flesta uppers och váxelsatser är baserade på Cieners system.

Växelsats
För att byta till en vävelsats, drar man bakre sprinten, drar ut BCGn och ersätter den med växelsatsen, stäng och skjut,

+ billig
+ man kan använda den i sin vanliga matchupper

- Fel räffelstigning i pipan, leder ofta till halvtaskig precision
- Skjuter man mycket .22 genom pipan så kan det slagga igen gasporten.

Dedikerad upper
+ Pipa anpassad till .22
+ Ofta bättre funktion än växelsatser

- dyrare
- svårt att få exakt samma setup som i matchbössan

* Magasin:
Då de flesta använder sig av Cieners system, så finns det alldeles ypperliga magasin tillverkade av BDM (Black Dog Machine).

* Hane
Inget konstigheter egentligen, vanliga tryck fungerar oftast utmärkt med .22. Vissa lätta matchtryck kan dock ha problem att tända .22or. Med mitt 3lbs JP-tryck så hade jag 10-20% klickar, vilket gör det ganska värdelöst. Med 4lbs tryck så tuffar den dock på bra.

* Rekylbuffer
Eftersom rekylfjädern ár inkluderad i "paketet" så behövs det egentligen ingen buffer eller fjäder, men jag brukar låta dem sitta i ändå.

* Gassystem
Inget man behöver tänka på då alla .22 uppers och växelsatser är rekylomladdade.
12/70, 12/76
Rem44
#4 Postad : den 6 februari 2010 01:28:03(UTC)

Rank: Veteran

Registrerade sig: 2008-12-09(UTC)
Meddelanden: 1 670
Område: Skaraborg

Was thanked: 4 time(s) in 4 post(s)
Oj oj.. Det blir ju hur mycket delar som helst som man bör ersätta/byta ut på en sån där AR15 ?!
Kan man inte köpa den färdig med dessa tydligen rätt nödvändiga tunings delar från början?
För dom original delar som blir över när man bytt ut till bättre fungerande blir väl ändå svårt att sälja till nån annan?
Och alla dessa saker finns väl bara att inhandla från andra sidan Atlanten istort sett,
Jag skulle kunna tänka mig att om IPSC Rifle blir en populär sportgren här när det väl drar igång ordentligt så kan ju det ju samtidigt öppna för en mer inriktad marknad på just dessa tunings delar och kanske även några inhemskt tillverkade delar eller kanske en komplett super bra bössa rent av? :-)

Hej Hopp gummistropp! Allt under cal ,464 är klenare..
gose
#5 Postad : den 6 februari 2010 04:55:09(UTC)

Rem44 wrote:
Oj oj.. Det blir ju hur mycket delar som helst som man bör ersätta/byta ut på en sån där AR15 ?!
Kan man inte köpa den färdig med dessa tydligen rätt nödvändiga tunings delar från början?
För dom original delar som blir över när man bytt ut till bättre fungerande blir väl ändå svårt att sälja till nån annan?
Och alla dessa saker finns väl bara att inhandla från andra sidan Atlanten istort sett,
Jag skulle kunna tänka mig att om IPSC Rifle blir en populär sportgren här när det väl drar igång ordentligt så kan ju det ju samtidigt öppna för en mer inriktad marknad på just dessa tunings delar och kanske även några inhemskt tillverkade delar eller kanske en komplett super bra bössa rent av? :-)

Lite av det trevliga med en AR15 ar att i stort sett allt ar saker man kan byta ut hemma i garaget med minimalt med verktyg, en sak i taget. Ar man helt gron pa gevarsskytte sa kanske man inte behover en bossa for 30000, utan man kan noja sig med nagot annat klart billigare lagga pengarna pa ammo och sedan byta ut lite prylar allt eftersom.
Har i USA ar det inga storre problem att bli av med grejor man plockar av, det ar alltid nagon som haller pa att plocka ihop nagot annat som behover just de delarna, men jo, det blir sakert lite annorlunda i Sverige, iaf till en borjan, da de allra flesta kommer kopa liknande kompletta vapen och fa ungefar samma delar over ;)

Valdigt ofta sa koper man ett matchgevar av nagon vapensmed, som plockat ihop det efter ens onskemal, pa samma satt som manga koper en Openpistol, eller tex en JP, Les Baer och liknande, om man vill ha en fardigbyggd racebossa.
S&W MP15 PC och Bushmaster V-Match ar andra bossor som inte ar helracers, men som ar bra startbossor som man kan bygga vidare pa utan att behova byta ut speciellt mycket.

Att kopa tex en Sabre Defense M4 ar ganska meningslost eftersom man aker pa att byta ut ganska mycket for att fa den "racefardig".

12/70, 12/76
Jörgen A
#6 Postad : den 6 februari 2010 06:57:00(UTC)

Rank: Stabil medlem

Meddelanden: 154
Område: Arns rike

Snyggt Gose Applause

Det enda jag vill tillägga är att man ka få precisionsproblem med kronans 62 gr pilar i en 1/9 pipa, eftersom de projektilerna är långa till förhållande mot sin vikt. De kan kräva en snabbare stigning.
Reaper
#7 Postad : den 6 februari 2010 09:29:08(UTC)

Registrerade sig: 2009-12-29(UTC)
Meddelanden: 212
Område: Sundsvall

Was thanked: 1 time(s) in 1 post(s)
Trevligt initiativ Gose, inte för att jag tänker bygga någon den närmsta tiden. Men det är intressant läsning Applause
Roland
#8 Postad : den 6 februari 2010 10:16:22(UTC)

Meddelanden: 733
Område: Finland

gose wrote:
Vapnet:
* Gassystem:
Finns i huvudsak i tre olika längder, carbine, mid och rifle. Vilket man väljer beror lite på vad man har för piplängd, eftersom tex ett rifle är för långt för att kunna användas på tex en 16"-pipa. Generellt sett så vill man ha så långt som möjligt då ett längre gassystem är något funktionsäkrare och inte lika ammunitionskänsligt som ett kortare. Ett kortare system innebär också att systemet har en något kortare funktionstid vilket kompenseras genom att släppa genom mer gas. Detta leder till lite våldsammare operation och mer vapenrörelse (en stor del av rekylupplevelsen är pga rörelsen i bolt carrier group och rekylbuffer).

Detta är ju till stor del relaterat till hur pass lång pipan är. Man vill inte ha ett rifle system på en 16" pipa, då har man ett värdelöst gevär, impulsen hinner inte starta innan trycket sjunker och man får en "short stroke" varje gång man skjuter. Det är viktigt att man har ett system som är inpassat för sitt vapen. 16" pipor funkar absolut bäst med mid-length t.ex. Carbine är menade för 14.5" men man ser en hel drös med pipor på marknaden med 16" / Carbine gassystem.

Kombinationen 16"/Carbine så leder till att omladdningen kommer snabbare och "dwell time" blir längre, d.v.s. tiden som trycket är högt, vilket nöter mera på delarna. Man får alltså en våldsammare omladdning, till råga på detta så dom flesta tillverkare som kommer med 16"/Carbine konfigurationer är inte alltid milspec heller, t.ex. gasportarna är ofta förstorade för att öka pålitligheten med en större mängd ammunition, med tiden så får alla AR-15 gevär nått som heter "gas port erosion", alltså gasporten eroderar och släpper igenom mera gas, detta gör ett redan övergasat system ännu våldsammare och bidrar till mera slitage.

Men inte att gråta för mycket, det finns lösningar man kan ta till, t.ex. en tyngre rekylbuffert, orginellt framtagna för att sänka hastigheten vid helautoskytte, dom funkar lika bra här för att förlänga tiden som slutstycket är låst innan det åker tillbaka, det = mjukare omladdning och kortare dwell time. Det finns som gose sade gasblock som man kan ställa in mängden gas manuellt på. Det spar på delarna. Det finns också gasrör med samma funktionalitet.

Bara nått att tänka på ifall man har en 16"/Carbine system.

Quote:
* Kompensator:
En .223 har inte speciellt mycket rekyl, men en komp är mer eller mindre ett krav för snabba andraskott. Det finns en uppsjö med bra kompar, men några som är värda att nämnas är JPs tank brake (av många ansedd som den absolut bästa), DNTC, SJC Titan, Arredondo, Rolling Thunder.

FSC556 är nått som också rekommenderas, JP braken är inte nått som faller alla i smaken :p Själv kör jag med en Smith Vortex, för den kan man fästa en Ase Utra dämpare på med deras snabbfäste. Den dämpar också flammorna otroligt bra, vilket är najs vid mörkerskytte.

Quote:
* Kolv:
Väldigt personligt, själv så föredrar jag en vanlig simpel A2-kolv eller en standard ACE skeleton-kolv. Vet man inte vad man vill ha så är en A2-kolv ett billigt och säkert alternativ.

Magpul ACS har jag hört bra om, ganska billig, inställbar och ger en bra "cheek-weld", själv kör jag på en CTR, finns också en MOE version av den, dvs. en budget version.

Quote:
* Pistolgrepp:
Vilket som av de 234234 olika alternativ som finns.

Om man har långa fingrar som mig vill man ha ett fett grep, det fick jag med mitt magpul miad grepp, jävligt bra förbättring över fabriksgreppet.
Sören Franson
#9 Postad : den 6 februari 2010 11:33:05(UTC)

Registrerade sig: 2008-12-12(UTC)
Meddelanden: 677
Man
Område: Malmö

gose wrote:
Lite av det trevliga med en AR15 ar att i stort sett allt ar saker man kan byta ut hemma i garaget med minimalt med verktyg, en sak i taget.

Att meka AR är litet som att leka med lego eller mekano - det är bara att plocka/skruva bort den gamla delen och trycka dit den nya. Mycket sällan som någon inpassning behövs och rent säkerhetsmässigt så är det svårt att fallera. Näst intill idiotsäker!
SRP
#10 Postad : den 6 februari 2010 13:58:36(UTC)
Rank: Member

Registrerade sig: 2008-12-16(UTC)
Meddelanden: 12
Område: Sverige

Mycket bra initiativ från gose. Applause

Behövs verkligen nu när många är på gång att köpa bössa, men inte vet vad som är rätt att satsa på.
Även intressant för oss hedningar som är hänvisade till något annat är AR systemet.

Än en gång bra jobbat gose.

MVH SRP....Anxious
gose
#11 Postad : den 6 februari 2010 16:50:38(UTC)

Roland wrote:

FSC556 är nått som också rekommenderas, JP braken är inte nått som faller alla i smaken :p Själv kör jag med en Smith Vortex, för den kan man fästa en Ase Utra dämpare på med deras snabbfäste. Den dämpar också flammorna otroligt bra, vilket är najs vid mörkerskytte.

DNTC och FSC556 ar samma komp, enda skillnaden ar att FSC556 aven har flamdampning (och mao ar lite langre)
12/70, 12/76
transatlantic
#12 Postad : den 6 februari 2010 17:15:22(UTC)

Registrerade sig: 2008-12-07(UTC)
Meddelanden: 332
Man
Område: Norrland

gose wrote:
Att kopa tex en Sabre Defense M4 ar ganska meningslost eftersom man aker pa att byta ut ganska mycket for att fa den "racefardig".

Speciellt eftersom den redan kostar 30.000:-. Dessutom är ju själva byggandet är så j-a tråkigt. Eller hur det nu var...

Annars är det en mycket intressant tråd med flera kloka reflektioner. Bra initiativ, gose!

..
Pergite
#13 Postad : den 6 februari 2010 17:42:37(UTC)

Meddelanden: 420

Hur är sabre defence andra vapen tex Competition Deluxe...?!
Denna i mina ögon verkar var ett bra val för tävling.

Specifications out of the box
•Mid-length gas system
•Free-float quadrail handguard
•Front and rear flip-up sights
•Upgraded collapsible buttstock
•Single stage match trigger
•Ergonomic grip

Någon med praktisk erfarenhet utav denna?
----------Pergite-----------
Webpage
www.tacticalprojects.com
Blog
http://tacticalprojects.blogspot.com/
gose
#14 Postad : den 6 februari 2010 18:26:04(UTC)

Specifications out of the box
•Mid-length gas system

Som sagt tidigare, du vill helst ha rifle length på en matchbössa

•Free-float quadrail handguard

Urk, quadrails på en matchbössa? Förkastligt och dina medtävlare kommer skratta åt dig ;)

•Front and rear flip-up sights

Ganska kass, ska du skjuta open behöver du inte dessa och ska du skjuta standard vill du ha något bättre

•Upgraded collapsible buttstock
•Single stage match trigger
•Ergonomic grip

Jag är inte helt förtjust i deras komp heller. Polaren bytte snabbt till en annan komp på sin Sabre. Hans är ruskigt nice, men han har någon specialvariant med rifle length gassystem.

Sabre gör mig dessutom lite nervös då deras kvalitet varit lite si och så med lite väl många måndagsexamplar.
Att de är fullblodsracers direkt ur lådan är inget jag kan hålla med om direkt. Man borde tom i Sverige kunna bygga något bättre för ett lägre pris, eller köpa en JP eller Les Baer istället.
12/70, 12/76
Sören Franson
#15 Postad : den 6 februari 2010 18:48:59(UTC)

Registrerade sig: 2008-12-12(UTC)
Meddelanden: 677
Man
Område: Malmö

Även jag har hört skit om Sabre.
ursus
#16 Postad : den 6 februari 2010 18:57:21(UTC)

Meddelanden: 949
Man
Område: Västra Götaland

Halloj Gose,
Trevlig post!
Roligt med lite info från nån som testat.
Har själv börjat spåna lite och "läsa på"
Många funderingar och frågor dycker upp.
Tänkte ställa lite frågor och så får vi väl se om man kan få dem uträtade här:-)

När man börjat drömma lite så hamnar man ganska fort på JP:s bössor!
Q: Vad är egentligen skillnaden mellan JP-15 och CTR-02?
Ser ju att att det skiljer en del men tänkte lite mer specifikt din uppfattning om "Pros & Cons"

EDIT:
Egentligen lutar det nog åt en lite billigare variant att börja med för mig.
Bushmaster verkar överkommlig och ganska lätt att "lägga vantarna på"
Q: Tittar på Predator eller V-Match. Är det egenligen nån skillnad eller bara design här eller?

Ursus

"Artibus et armis recuperatur gloria"
Roland
#17 Postad : den 6 februari 2010 19:03:05(UTC)

transatlantic wrote:

Speciellt eftersom den redan kostar 30.000:-. Dessutom är ju själva byggandet är så j-a tråkigt. Eller hur det nu var...

Annars är det en mycket intressant tråd med flera kloka reflektioner. Bra initiativ, gose!

..

Sabre Defence i europa är inte samma som i USA dock, inte alls samma kvalitét. Vill påpeka det, för det märket brukar rida på sin amerikanska motsvarighets rykte men har inte tillgång till den del som gör Sabre Defence så bra, deras pipor.

Hoppsan... slagen ganska ordentligt...
Roland
#18 Postad : den 6 februari 2010 19:08:18(UTC)

gose wrote:
Urk, quadrails på en matchbössa? Förkastligt och dina medtävlare kommer skratta åt dig ;)

Själv vill jag ha en Daniel Defense (RIS-II) eller Larue rails för jag gillar hur dom ser ut. Cylindrar är så tråkiga...
gose
#19 Postad : den 6 februari 2010 19:14:13(UTC)

Roland wrote:

Själv vill jag ha en Daniel Defense (RIS-II) eller Larue rails för jag gillar hur dom ser ut. Cylindrar är så tråkiga...

Utseende kan vara nog sa viktigt, men nu var ju huvudsyftet med den har traden att forsoka hjalpa folk att bygga ihop bra matchbossor och da ar jag ganska saker pa att jag har majoriteten med mig nar jag sager att quadrails inte ar nagot man vill ha ;)
12/70, 12/76
Roland
#20 Postad : den 6 februari 2010 19:21:48(UTC)

Jaha okej. Jag är ändå inte ute efter nån renodlad sportbössa.
Användare som läser denna konversation
Guest
4 Pages123>»
Gå till  
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

YAFVision Theme by Jaben Cargman (Tiny Gecko)