Överdelen (upper) på en AR15 tar inte många sekunder att byta och för många blir det då intressant att skaffa en upper i en annan kaliber. De som verkar röna mest intresse är .22 och 9mm, så här kommer lite info och reflektioner om dessa..
9mm uppers är lite av en soppa då det, till skillnad fran i 5.56, finns mycket som inte ar standardiserat här. Den största "fallgropen" är väl att det finns (i huvudsak) två olika magasinslösningar. Ytterligare ett problem är att 9mm kräver en annan hane och en annan rekylbuffer och som grädde på moset finns det oändligt många olika lösningar för hur man får ett 9mm magasin att passa (och mata) i en .223 öppning (sk magblock). Mao, det ar lite meckigt att växla mellan .223 och 9mm och då en lower inte ar sa jäkla dyr, så lika gärna köpa en komplett 9mm bössa istället. Personligen ser jag ingen jättestor nytta med 9mm om det inte enbart är för att man vill kunna skjuta grovt med mindre risk (avstånd). Är det bara for utbildning och träning så känns en .22 klart mer lockande och samliga problem ovan försvinner då. Dra tva sprintar, byt upper och magasin och det är klart Dessutom så är ju .22 väldigt mycket billigare. Min .22 upper funkar klockrent med den billigaste (skit) standardammo jag kan få tag på.
9mm* Magasinsblock:
I huvudsak finns det två olika lösningar:
- En adapter som man helt enkelt stoppar in i magasinsbrunnen och som hålls på plats av mag releasen, Eftersom de hålls på plats via den vanliga magreleasen så har de oftast någon typ av paddle release för att frigöra magasinet. Nackdelen är då självklart att man då inte kan använda den vanliga magreleasen för att byta magasin. Sista skottetspärren funkar dock med de flesta av dessa
- En adapter som droppas in ovanifrån. Fördelen här är då att man kan använda den vanliga magreleasen, men tyvärr så funkar inte sistaskottetspärren med någon (vad jag vet) av dessa. Hahn har ett block som droppas in ovanifrån och som aktiverar sistaskottetspärren, problemet med denna är att man måste plocka bort bolt releasen för att få dit den, vilket gör det ännu meckigare att byta kaliber.
För att göra det lite krångligare så finns dessutom båda varianterna i olika varianter som tar olika magasin :)
* Magasin:
De allra flesta upper använder sig av Colts system och de bästa magasinen är Colts eller C-products (om jag inte tar fel så tillverkar CP 9mm magasinen för Bushmaster). Modifierade UZImagasin är också ganska vanliga, men de var vanligare förr innan CP började tillverka 9mm mag och Colts magasin var snordyra. Idag finns det egentligen ingen större anledning att köra UZI magasin.
Modifierade Stenmagasin är det nog det vanligaste alternativet för icke-Coltlösningar.
Undvik Promag!
* Hane
Inget konstigheter, inget speciellt man bör tänka på annat än att det måste rivas runt litei tryckdelarna för att byta (vilket jag personligen inte vill göra i en matchbössa)
* Rekylbuffer
Inga konstigheter här heller. Gå snabbt att byta när man tagit av uppern
* Gassystem
Inget man behöver tänka på då 9mm uppers är rekylomladdade.
.22Som jag skrev ovan, så ser jag inte någon större nytta med att köpa en 9mm upper, då det blir ganska meckigt när man ska byta. En .22 överdel/växelsats är därför klart smidigare (och ammon billigare) ;)
Det finns i huvudsak två olika sätt att bygga om sin .223 till .22, antingen så köper man en helt ny dedikerad upper, eller en växelsats. Till skillnad mot en 9mm upper så behöver man inte byta hane, eller några andra delar för att det ska funka.
Tyvärr finns det även för .22or ett par olika, icke kompatibla, lösningar, även om de flesta uppers och váxelsatser är baserade på Cieners system.
VäxelsatsFör att byta till en vävelsats, drar man bakre sprinten, drar ut BCGn och ersätter den med växelsatsen, stäng och skjut,
+ billig
+ man kan använda den i sin vanliga matchupper
- Fel räffelstigning i pipan, leder ofta till halvtaskig precision
- Skjuter man mycket .22 genom pipan så kan det slagga igen gasporten.
Dedikerad upper+ Pipa anpassad till .22
+ Ofta bättre funktion än växelsatser
- dyrare
- svårt att få exakt samma setup som i matchbössan
* Magasin:
Då de flesta använder sig av Cieners system, så finns det alldeles ypperliga magasin tillverkade av BDM (Black Dog Machine).
* Hane
Inget konstigheter egentligen, vanliga tryck fungerar oftast utmärkt med .22. Vissa lätta matchtryck kan dock ha problem att tända .22or. Med mitt 3lbs JP-tryck så hade jag 10-20% klickar, vilket gör det ganska värdelöst. Med 4lbs tryck så tuffar den dock på bra.
* Rekylbuffer
Eftersom rekylfjädern ár inkluderad i "paketet" så behövs det egentligen ingen buffer eller fjäder, men jag brukar låta dem sitta i ändå.
* Gassystem
Inget man behöver tänka på då alla .22 uppers och växelsatser är rekylomladdade.
.22, 7.65, 9x19, .357, .40, 10mm Auto, .45 ACP
.22, 5.45x39, .223, 6.5x55, 7.62x39, .308, 30-06
12/70, 12/76