Välkommen gäst Aktiva Trådar | Logga in | Registrera dig

2 Pages12>
Helt grön utan jägar examen!
Wireless
#1 Postad : den 29 december 2009 18:52:21(UTC)
Rank: Uppvärmd

Grupper: Medlem
Registrerade sig: 2009-12-26(UTC)

Was thanked: 0 time(s) in 0 post(s)
Jo det jag grubblar över är, vad behövs för att få köpa krut å tändhattar? Har inte ens jägar examen ( men tänkt att ta den till våren) slaglås revolver e ju licens fri om den är före 1890 om jag fattat rätt. Men kan ju inte va licens fritt krut. Skämmer bort mig här me frågor så slipper jag stå som ett fån och skämmas hos vapen handlaren.
Wireless
#2 Postad : den 29 december 2009 20:19:29(UTC)

Eller på just skytteklubbar kanske man kan få köpa dags ransonen med krut å så? Någon med erfarenhet om det? Vill att allt skall vara lagligt och gå rätt till.
Whistler
#3 Postad : den 29 december 2009 21:24:26(UTC)

Rank: Veteran

Grupper: Moderator, Medlem
Registrerade sig: 2008-12-09(UTC)
Man
Område: Jönköping

Was thanked: 417 time(s) in 239 post(s)
Om du får inneha ammunitionen så får du inneha komponenterna lösa också.
Någon form av ägandebevis på vapnet bör du ju kunna få, för att kunna få köpa ammo till det.
IPSC Revolver - inte lika snabbt, men dubbelt så roligt!
Rem44
#4 Postad : den 29 december 2009 21:43:56(UTC)

Område: Skaraborg

Was thanked: 42 time(s) in 41 post(s)
Wireless skrev:
Jo det jag grubblar över är, vad behövs för att få köpa krut å tändhattar? Har inte ens jägar examen ( men tänkt att ta den till våren) slaglås revolver e ju licens fri om den är före 1890 om jag fattat rätt. Men kan ju inte va licens fritt krut. Skämmer bort mig här me frågor så slipper jag stå som ett fån och skämmas hos vapen handlaren.

Hej! Vanligt krut (alla krutsorter som inte är klassat svartkrut) så gäller det att du har tillstånd att antingen förvara ammo som består av dylika ingridienser eller ett skjutvapen som laddas med en ammo som består av det samma.
Så har man bara licens på en 22Lr så skulle man ju bara få köpa krut och kulor löst men inte tändhattarna om man ska vara petig! :-)
Men just när det gäller inköp och förvaring för svartkrut så gäller andra å hårdare regler!
Svartkrut är numera sen ett år tillbaka klassat detsamma som dynamex och pentylstubin så man behöver igentligen både ha ett speciellt tillstånd samt ha gått en utbildning på handhavandet av svartkrut vilket har krävts sen flera år tillbaka!
Och även om du har tagit jägarexamen och har jaktlicens så räcker det inte för att helt lagligt få köpa svartkrut för det var väldigt länge sen man fick använda svartkrut vid jakt här i Sverige!
Men det finns ersättnings krut som motsvarar svartkrut och som är för just svartkrutsvapen fast det klassas som vanligt krut!
Vanligt krut klassas som drivmedel jämfört med äkta svartkrut som är klassat som sprängmedel.
Mycket omständigt kan det bli för att få köpa en kagge svkrut och ett rör med tändhattar...
Men det brukar lösa sig efter ett tag, som han sa som sket i vasken! :-)
SIG P210-7, SIG P210-2-XH-IGB.
Wireless
#5 Postad : den 30 december 2009 09:24:00(UTC)

Vad har den nyare ersättnings svartkrutet för namn? E en hel djungel av regler och paragrafer att tänka på.
Whistler
#6 Postad : den 30 december 2009 10:12:47(UTC)

Man

Pyrodex.
Rem44
#7 Postad : den 30 december 2009 11:27:27(UTC)

Wireless skrev:
Vad har den nyare ersättnings svartkrutet för namn? E en hel djungel av regler och paragrafer att tänka på.

Hej! Jo vist som glad nybörjare är det oftast en hel del restriktioner att tugga igenom och som ska uppfyllas när det gäller inköp/förvaring av laddkomponenterna som krut och tändhattar! :-(
Men när man väl har tagit dom "svåra" stegen in i skytte världen och blivit lite varmare i kläderna så lättar det upp bla denna hantering på många sätt! :-)
Ersättning för svartkrut/ tekniskt svartkrut finns i samanhanget bara i några få olika kvallisorter men alla dessa ersätter svartkrut i volym inte i vikt när du doserar!
En länk till bild på dessa; http://www.vsvk.se/website/krut.php?select=meny4
Sen om du har behov av kultänger eller blygrytor och annat som just rör svartkruts skytte här i Sverige http://www.skytteservice.se/
Wireless
#8 Postad : den 30 december 2009 13:07:09(UTC)

Om det ersätter i volym är det tyngre än "vanligt" svartkrut? Varför e det inte lika hårda krav för pyrodex, är det stabilare att förvara på något vis? Antar ju att förvaring måste ske i ett godkännt vapenskåp, har någon tipps på vart jag kan handla billigt godkännt skåp? Något utöver skåp jag bör tänka på?
Whistler
#9 Postad : den 30 december 2009 13:13:25(UTC)

Man

Svartkrut kan orsaka stora explosioner vid förvaring där röksvagt krut bara brinner.
Röksvagt krut måste ligga i en trycktätad behållare för att kunna orsaka explosion.
Därför bedöms svartkrut vara farligare och man har inte satt några förvaringskrav på röksvagt ur explosionsrisksynpunkt. Man går istället på stöldbegärligheten.

Det finns massor av trådar på forumet om skåp. Sök på SS3492, som är den standard som krävs (samma som för vapen).
Ett skåp som det ska förvaras licenspliktiga vapen i måste väga över 150kg eller vara fastbultat i husstommen. Jag tror inte det gäller för endast krutförvaring, varpå du har större möjligheter att hitta ett billigt skåp.
Jonas A
#10 Postad : den 30 december 2009 13:19:30(UTC)

Rank: Stabil medlem

Registrerade sig: 2008-12-16(UTC)
Man
Område: "Mitt" i Skåne

Was thanked: 8 time(s) in 8 post(s)
Wireless skrev:
har någon tipps på vart jag kan handla billigt godkännt skåp?

http://www.hylte-lantman.com/shop/default.asp
och tänk på att köpa ett STORT skåp.
Rem44
#11 Postad : den 30 december 2009 13:22:11(UTC)

Wireless skrev:
Om det ersätter i volym är det tyngre än "vanligt" svartkrut? Varför e det inte lika hårda krav för pyrodex, är det stabilare att förvara på något vis? Antar ju att förvaring måste ske i ett godkännt vapenskåp, har någon tipps på vart jag kan handla billigt godkännt skåp? Något utöver skåp jag bör tänka på?

Nej tvärs om! Det tekniska svartkrutet är lättare i volym än vanligt svartkrut!
Ja Whistler förklara detta med skåp letning! Svartkrut kräver även sen förvaring i brandbox förvarat i ett 3492 skåp och detta skåp får sen inte stå i bostaden du bor i utan minst 30 m från bostaden inlåst i sin tur! Så idiotiskt har det blivit just för att det är klassat som sprängmedel! :-(
Whistler
#12 Postad : den 30 december 2009 13:28:24(UTC)

Man

Men han ska ju köpa ett röksvagt svartkrutssubstitut, inte svartkrut. Han behöver alltså inte gå på bestämmelserna för svartkrut.
Rem44
#13 Postad : den 30 december 2009 13:41:43(UTC)

Whistler skrev:
Men han ska ju köpa ett röksvagt svartkrutssubstitut, inte svartkrut. Han behöver alltså inte gå på bestämmelserna för svartkrut.

Nehä.. Det ska han inte? Jag ser ingenstanns att han har skrivit att han inte ska köpa eller förvara svartkrut?
Och jag skrev bara ett tillägg ang förvarings reglerna ang svartkrutet inte att han måste pliktroget följa just dessa! :-)
Wireless
#14 Postad : den 30 december 2009 18:09:56(UTC)

Hehe lugn å fin nu mina mentorerPray
vet ju inte själv vad för krut jag ska ha eller vad som är bäst mm. Väger både för å nackdelar mot varandra, svartkrut vore ju helt klart de roligaste, men värka svårare att förvara. Se mig som en tomm ölburk ni fyller med info, för i detta foromet känner jag mej helt pantad. Så glad jag har er som kan ge mig lite info och rådAnxious
Wireless
#15 Postad : den 3 januari 2010 14:28:09(UTC)

Går det få licens på svkruts revolvrar utan jägar examen?
larema
#16 Postad : den 3 januari 2010 14:39:04(UTC)
Rank: Har varit med ett tag

Registrerade sig: 2009-05-07(UTC)
Område: Huddinge

Was thanked: 11 time(s) in 11 post(s)
Wireless skrev:

Varför skall du ha licens på svartkrutsrevolver? Är det en nytillverkad så måste du ha licens och det är samma regler som för pistol.
Medlem i pistolskytteklubb, medlem 6 månader för licens på .22lr ytterligare 6 månader licens på grovkalibrigt. Dit räknas även modern svartkrutsrevolver.
Däremot svartkrutsvapen tillverkade före 1860, tror jag det är. Dom är nämligen licensfria.
larema
#17 Postad : den 3 januari 2010 14:42:48(UTC)
Rank: Har varit med ett tag

Registrerade sig: 2009-05-07(UTC)
Område: Huddinge

Was thanked: 11 time(s) in 11 post(s)
Jag hade fel på årtalet det skall vara 1890 eller tidigare och inte vara enhetspatron.
Wireless
#18 Postad : den 3 januari 2010 14:51:17(UTC)

Jo den är antik och därmed befriad från licens. Men då min behöver delar för att funka typ trumma så måste jag väll ha licens på den för att få inhandla trumman är väll även licens för att handla pipan även om min revolver är befriad. Eller har jag fel?
mikebike
#19 Postad : den 3 januari 2010 15:05:17(UTC)

Registrerade sig: 2008-12-08(UTC)
Område: Solna/Stockholm

Was thanked: 83 time(s) in 52 post(s)
Wireless skrev:

Snarare så att det är omöjligt att få licens på svartkrutsvapen med hjälp av jägarexamen!
Wireless
#20 Postad : den 3 januari 2010 15:50:14(UTC)

Ja formulerade mig lite dumt. Menade att med jägar examen kanske det underlättar att få licens, måste ju ha klubbmedlemskap.
Användare som läser denna Tråd
Guest
2 Pages12>
Gå till  
Du kan inte skapa nya Trådar i detta forum.
Du kan inte svara på Trådar i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

YAFVision Theme by Jaben Cargman (Tiny Gecko)