Wireless skrev:Jo det jag grubblar över är, vad behövs för att få köpa krut å tändhattar? Har inte ens jägar examen ( men tänkt att ta den till våren) slaglås revolver e ju licens fri om den är före 1890 om jag fattat rätt. Men kan ju inte va licens fritt krut. Skämmer bort mig här me frågor så slipper jag stå som ett fån och skämmas hos vapen handlaren.
Hej! Vanligt krut (alla krutsorter som inte är klassat svartkrut) så gäller det att du har tillstånd att antingen förvara ammo som består av dylika ingridienser eller ett skjutvapen som laddas med en ammo som består av det samma.
Så har man bara licens på en 22Lr så skulle man ju bara få köpa krut och kulor löst men inte tändhattarna om man ska vara petig! :-)
Men just när det gäller inköp och förvaring för svartkrut så gäller andra å hårdare regler!
Svartkrut är numera sen ett år tillbaka klassat detsamma som dynamex och pentylstubin så man behöver igentligen både ha ett speciellt tillstånd samt ha gått en utbildning på handhavandet av svartkrut vilket har krävts sen flera år tillbaka!
Och även om du har tagit jägarexamen och har jaktlicens så räcker det inte för att helt lagligt få köpa svartkrut för det var väldigt länge sen man fick använda svartkrut vid jakt här i Sverige!
Men det finns ersättnings krut som motsvarar svartkrut och som är för just svartkrutsvapen fast det klassas som vanligt krut!
Vanligt krut klassas som drivmedel jämfört med äkta svartkrut som är klassat som sprängmedel.
Mycket omständigt kan det bli för att få köpa en kagge svkrut och ett rör med tändhattar...
Men det brukar lösa sig efter ett tag, som han sa som sket i vasken! :-)
SIG P210-7, SIG P210-2-XH-IGB.