Reklamplats:

Klicka på bilden för ett erbjudande från våran sponsor!
Vill DU också synas? Klicka här!
Välkommen gäst Aktiva konversationer | Logga in | Registrera dig

2 Pages12>
Ladda .32 S&W Long
Lejonkungen
#1 Postad : den 4 september 2009 11:00:16(UTC)

Rank: Stabil medlem

Grupper: Medlem
Registrerade sig: 2009-04-02(UTC)
Meddelanden: 320
Man
Område: Down Under

Was thanked: 0 time(s) in 0 post(s)
Ville inte skriva/förstöra tråden om .32 hylsor som går av, så...

När jag laddar .32:or LWC (H&N 98 grs) med Reddings verktyg (kulisättare och crimp i samma) så får jag blyflisor uppe på kulan efter crimp/kulisättning.

Har försökt öka utkragningen med powderfunneln men det hjälper inte. Är det för att kulisättning och crimp sker samtidigt? Skall jag sätta kulan djupare eller minska crimpen?

Har Reddings verktygssats utan hårdmetall.

Det strular lite när hylsorna skall kalibreras för mynningen är liten på kalibreringsverktyget. På en enpetare fungerar det säkert men på min Dillon blir det att hylsan tar i kanten på verktyget då och då när man kalibrerar.

Ska jag köpa ny verktygssats (med separat crimp och hårdmetall)?

Vilket märke i sådana fall?
"How can it be that mathematics, being after all a product of human thought which is independent of experience, is so admirably appropriate to the objects of reality? Is human reason, then, without experience, merely by taking thought, able to fathom the properties of real things."
Lejonkungen
#2 Postad : den 4 september 2009 11:05:19(UTC)

Man

Vilken av krutsliderna skall jag ha till .32 S&W Long?

Högra eller vänstra?

"How can it be that mathematics, being after all a product of human thought which is independent of experience, is so admirably appropriate to the objects of reality? Is human reason, then, without experience, merely by taking thought, able to fathom the properties of real things."
Johan B
#3 Postad : den 4 september 2009 11:09:26(UTC)
Rank: Har varit med ett tag

Registrerade sig: 2008-12-31(UTC)
Meddelanden: 608

Jag har Lyman-verktyg i min XL650 till .32S&W long.

Där hade jag också problem med smal "ingångskona" på kulisättarverktyget. Många kulor tog i kanten om de var det minsta snett i hylsan när jag laddade = kulan tippade och satte sig på tvären - tvärstopp....!

Jag slipade helt enkelt upp mynningen så den blev mer "tratt-formad" (kollade lite på hur dillons verktyg såg ut i andra kalibrar). Därefter blev det problemfritt!
Observera att du bara behöver slipa upp första halvcentimetern av verktygets ingångskona!

Det är bra att separera kulisättning och krympning.
När jag laddade med Lee-verktyg (med kombinerad kulisättning/krympning) och blykulor fick jag också blyflagor....

Enklast och billigast är väl att köpa ett separat krympverktyg och skruva ner kulisättarskruven samtidigt som du skruvar upp själva kulisättarverktyget (så att krympen inte aktiveras i det verktyget när du pressar upp hylsan).

Dock får man inte glömma att det alltid blir lite blyrester i verktygen när man laddar blykulor, oavsett fabrikat och modell! Så regelbunden rengöring av verktygen är tyvärr nödvändigt vid laddande av blykulor...

Mvh
Johan B
Johan B
#4 Postad : den 4 september 2009 11:11:12(UTC)

Registrerade sig: 2008-12-31(UTC)
Meddelanden: 608

Vänstra krutsliden på bilden är "extra small" och anpassad för t ex .32S&W long!

Beroende på laddvikt och krut, kan det kanske fungera med den andra, men då du har en XS-slid - använd den!

Mvh
Johan B
Razorback
#5 Postad : den 4 september 2009 11:12:09(UTC)

Rank: Advanced Member

Grupper: Medlem, Moderator
Registrerade sig: 2008-12-11(UTC)
Meddelanden: 39
Område: Göteborg

Lejonkungen wrote:
Vilken av krutsliderna skall jag ha till .32 S&W Long?

Högra eller vänstra?

I original skick så fungerar bara den vänstra, den högra kan inte ställas in för tillräckligt liten krutmängd. Den högra kan dock modifieras enkelt genom att slipa av lite på hörnen på blocket, och då blir den det bättre alternativet eftersom XS-sliden fungerar dåligt med "strössel" format krut.
Lejonkungen
#6 Postad : den 4 september 2009 11:48:29(UTC)

Man

Johan B wrote:
Jag har Lyman-verktyg i min XL650 till .32S&W long.

Där hade jag också problem med smal "ingångskona" på kulisättarverktyget. Många kulor tog i kanten om de var det minsta snett i hylsan när jag laddade = kulan tippade och satte sig på tvären - tvärstopp....!

Jag slipade helt enkelt upp mynningen så den blev mer "tratt-formad" (kollade lite på hur dillons verktyg såg ut i andra kalibrar). Därefter blev det problemfritt!
Observera att du bara behöver slipa upp första halvcentimetern av verktygets ingångskona!

Det är bra att separera kulisättning och krympning.
När jag laddade med Lee-verktyg (med kombinerad kulisättning/krympning) och blykulor fick jag också blyflagor....

Enklast och billigast är väl att köpa ett separat krympverktyg och skruva ner kulisättarskruven samtidigt som du skruvar upp själva kulisättarverktyget (så att krympen inte aktiveras i det verktyget när du pressar upp hylsan).

Dock får man inte glömma att det alltid blir lite blyrester i verktygen när man laddar blykulor, oavsett fabrikat och modell! Så regelbunden rengöring av verktygen är tyvärr nödvändigt vid laddande av blykulor...

Mvh
Johan B

Hm. Då borde det funka med två kulisättarverktyg som har crimp i samma. Man har första verktyget utskruvat så den inte crimpar bara sätter i kulan och den andra med kulisättarskruven helt utskruvad men satt så den ger crimp.
aw93
#7 Postad : den 4 september 2009 12:22:52(UTC)

Registrerade sig: 2008-12-16(UTC)
Meddelanden: 557
Man
Område: grottskogen

Jag använder Redding hårdmetall, och jag har gjort en längre "trattare" som jag använder när jag laddar wadcutter.
Viktigt som johan b påpekar att sätta kulan först och sen använda en krimp. wadcutter av bly brukar gilla en tapperkrimp.
men det beror också lite på hur din revolver beter sig så testa med både roller, tapper och även profilkrimp.
gorillamekaniker, allt fixas med en lagom slägga, om inte, hitta en större
Lejonkungen
#8 Postad : den 4 september 2009 12:30:24(UTC)

Man

aw93 wrote:
Jag använder Redding hårdmetall, och jag har gjort en längre "trattare" som jag använder när jag laddar wadcutter.
Viktigt som johan b påpekar att sätta kulan först och sen använda en krimp. wadcutter av bly brukar gilla en tapperkrimp.
men det beror också lite på hur din revolver beter sig så testa med både roller, tapper och även profilkrimp.

Största problemet med smal mynning är i kalibreringsverktyget.

När jag laddar 9 mm blir det en längre crimp. Antar att det är tapercrimp. Med Reddings för cal .32 ser det ut mer som en rollcrimp.

Hur ser profilcrimp ut?

Leesatsen i hårdmetall som fanns till salu här var tyvärr såld. Hade tänkt köpa den och använda (min nuvarande Redding plus Leesatsens) båda kulisättar-/crimverktygen men ena för kulisättning och den andra för crimp.

Om man köper ny sats, vad rekommenderar ni (märke)? Livet är för kort för att strula och bli arg.
Rem44
#9 Postad : den 4 september 2009 12:39:44(UTC)

Rank: Veteran

Registrerade sig: 2008-12-09(UTC)
Meddelanden: 1 670
Område: Skaraborg

Was thanked: 4 time(s) in 4 post(s)
Hornadys kulisättare med den speciella styrningen är väldigt bra särskilt för blykulor tycker jag! Använder den utan att crimpa och sen gör en tapercrimp i Lyman verktyget.
Laddar inte 32 or men väl 38 spl med blykulor och till detta så funka det ypperligt! :)
Hej Hopp gummistropp! Allt under cal ,464 är klenare..
Lejonkungen
#10 Postad : den 4 september 2009 12:51:12(UTC)

Man

Johan B wrote:
...Dillon: Mycket bra verktyg, dock lite oprecis justering av kulisättardjupet då man måste skruva ner/upp hela verktyget vid justering, mycket smidigt att kunna ta isär verktygen för rengöring utan att förlora inställningarna. Kort sagt bra verktyg men lite dyrare än LEE.

Redding: Har bara provat "Pro series dies" som har separata kulisättar- och krympverktyg och är avsedda för användning i progressiva pressar. De verktyg som känns mest gedigna av de jag testat! Mycket bra känsla och precision vid justeringar. Mjukaste känslan vid kalibrering av skjuten hylsa (Redding påstår att deras titankarbid-hårdmetall är slätare än andra tillverkares tungstenkarbid-hårdmetall, därav mjukare och mindre effektkrävande kalibrering av hylsorna - verkar stämma i verkligheten!) Krångligt att göra rent kulisättarverktyget - man förlorar inställningen! (går dock att fixera inställningen med en extra låsskruv om det finns tillräckligt mycket gänga kvar när man skruvat ner själva kulisättaren till inställt djup - vilket inte är fallet när jag laddar -38spcl med 357/38-verktyg)
Dyra...

Skulle jag personligen välja verktyg till en ny kaliber idag, hade det blivit Dillon eller Redding!

Personligen anser jag att det är värt några kronor mer för den ökade kvaliteten och förbättrade jämnheten i laddningarna.

Mvh
Johan B

Har Dillon till 9 mm och det funkar bra men kanske man borde prova Redding Pro series
aw93
#11 Postad : den 4 september 2009 14:36:40(UTC)

Registrerade sig: 2008-12-16(UTC)
Meddelanden: 557
Man
Område: grottskogen

jag använder numera uteslutande Redding när jag laddar till pistol/revolver.
gorillamekaniker, allt fixas med en lagom slägga, om inte, hitta en större
Rem44
#12 Postad : den 4 september 2009 16:34:33(UTC)

Sker detta strul med avskavt bly från kulorna även när du har gradat hylsmynningen invändigt ordentligt?
JRS
#13 Postad : den 5 september 2009 13:57:13(UTC)

Registrerade sig: 2008-12-08(UTC)
Meddelanden: 35

Jag laddar med en dillon 650 och använder Dillons
verktyg och har aldrig upplevt några bekymmer
vid laddnng med blykulor. Jag tycker Dillons verktyg
är riktigt bra.
Martin
#14 Postad : den 5 september 2009 17:23:18(UTC)

Meddelanden: 174

Av vilken anledning krymper du hylsan ?
Jag märkte ingen skillnad med eller utan i skottstol med revolvern och laddar därför både revolver och pistolammon utan krymp .
Runes wc 1,3 ba10 i sp20:n & runes wc 1,5 ba10 till revolvern

Martin
- Svensk mästare 2007 , 2008 , 2009 , 2010
- Pistolskyttets formel 1 vpgr C , B , R !
- Innehavare av Sveriges finaste fältskyttepris , Nordenborgs Kanon
Lejonkungen
#15 Postad : den 5 september 2009 18:18:54(UTC)

Man

Rem44 wrote:
Sker detta strul med avskavt bly från kulorna även när du har gradat hylsmynningen invändigt ordentligt?

Har inte brukat brotscha hylsor när jag inte använder hylstrimmer.
Rem44
#16 Postad : den 6 september 2009 16:23:24(UTC)

Lejonkungen wrote:

Har inte brukat brotscha hylsor när jag inte använder hylstrimmer.

Hejsan! Okej!
Men när hylsan är rollcrimpad från fabrik så brukar/kan det även efter kalibreringen bli en liten kant som är instukad och denna hyvlar lätt av lite bly av kulan sen vid isättningen.
Prova att grada dina hylsor lite invändigt innan momentet då du stöter ut hatten och kalibrerar !
Lejonkungen
#17 Postad : den 7 september 2009 06:47:48(UTC)

Man

Ska prova att grada av hylsorna till nästa laddning.

De patroner som jag hade laddat (100 grs LWC, Federal 100, 1,6 grs VV N310) gjorde att hylsorna gick lite tungt ut ur trumman. Jag hade inte helkalibrerat dem utan hade kalibreringsverktyget någon mm ovanför hylshållaren för att spara hylsorna.

Runda och fina hål i tavlan annars. Inte mer rekyl än .22:an.
Lejonkungen
#18 Postad : den 9 september 2009 07:08:49(UTC)

Man

aw93 wrote:
jag använder numera uteslutande Redding när jag laddar till pistol/revolver.

Kollade priser i USA för Redding Pro Series...

RR89162 32 S&W LONG/32 MAG PRO T/C DIE SET $70.00

Pro Series Die Sets
In Titanium Carbide

The “Pro Series” is a specially prepared three (3) die set for use in progressive reloading machines. Since the most popular machines do not make use of an expander die, it has been eliminated in the new “Pro Series” sets. The sizing die is the extraordinary Redding Titanium Carbide, complete with a decapping unit. A superior crimp can be accomplished if it is done in a separate operation from the bullet seating. For this reason the “Pro Series” bullet seating die is designed for bullet seating only, with no crimping feature. Our Profile Crimp die is supplied for the final crimping. For cartridges that headspace on the case mouth, a Taper Crimp die is substituted. All dies in the set have a special large radius at the mouth for easy case entry, a necessary feature for progressive machines. Refer to the die chart below for ordering numbers . . .

Manufacturer: Redding
Stock Number: RR89162
Inventory Status: IN STOCK
Price: $70.00 each

Runt en femhundring kostar det där hos de flesta (Widener's, Midway m fl).
En tredjedel av vad det kostar i Sverige men har inte hittat någon som exporterar. Någon som vet någon webshop i USA som exporterar Reddings verktyg?
svenskmastare
#19 Postad : den 9 september 2009 11:27:52(UTC)

Meddelanden: 576
Man
Område: Örebro

Razorback wrote:

I original skick så fungerar bara den vänstra, den högra kan inte ställas in för tillräckligt liten krutmängd. Den högra kan dock modifieras enkelt genom att slipa av lite på hörnen på blocket, och då blir den det bättre alternativet eftersom XS-sliden fungerar dåligt med "strössel" format krut.

Så har jag gjort på min, slipat av alltså.
Men jag hade ju ingen annan...
Vapengrupp B, pistolskyttets formel1 !
piece
#20 Postad : den 9 september 2009 13:11:21(UTC)

Meddelanden: 78

Lejonkungen wrote:

Någon som vet någon webshop i USA som exporterar Reddings verktyg?

Lock, stock http://www.lockstock.com/ skickar till Sverige.
Användare som läser denna konversation
Guest
2 Pages12>
Gå till  
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

YAFVision Theme by Jaben Cargman (Tiny Gecko)