logo
Varför ska jag registrera mig och logga in?
Welcome Guest! To enable all features please Logga in or Registrera dig.

Notification

Icon
Error

2 Pages<12
Options
View
Gå till senaste meddelandet Go to first unread
GunPowder  
#21 Postad : den 12 juli 2017 08:56:42(UTC)
GunPowder

Rank: Stabil medlem

Registrerade sig: 2010-10-03(UTC)
Meddelanden: 475
Sweden
Område: DDR / Västra Götaland

Was thanked: 186 time(s) in 96 post(s)
Originally Posted by: Bjö Go to Quoted Post

Kuriosa: I föreningen bjöd vi för ett gott tag sedan in en polis (jurist) som föreläste om nödvärn med fokus på skytte och skyttar och redogjorde för olika scenarion där användande av målskjutningsvapen för självförsvar var motiverat (även inom det egna hemmet, när vapnen borde vara inlåsta). Genomgången var upplysande och gav en god insikt i hur och vad man kan göra för att värna sig på ett juridiskt riktigt sätt.

Mvh Björn

Det där lät faktiskt både intressant & som en god idé....något jag skulle vilja se inom den egna "kretsen"....dvs samla ihop intresserade från Klubbar i Regionen....Nationella som Dynamiska skyttar....för information/föredrag gällande nödvärnsrätten.

Mycket bra initiativ ni hade där Björn !

"A well armed society is a polite society"
thanks 1 user thanked GunPowder for this useful post.
roger63 on 2017-07-17(UTC)
Skuggmagnus  
#22 Postad : den 12 juli 2017 12:18:20(UTC)
Skuggmagnus

Rank: Veteran

Registrerade sig: 2012-08-21(UTC)
Meddelanden: 1,180
Område: Stockholm

Was thanked: 92 time(s) in 86 post(s)
Björn,
vad blev Polisen/juristens svar?
Hämmerli SP 20
CZ 75 SP-01 Shadow
Sig Sauer X5, Merkle Tuning
S&W M 14, R1500 Merkle Tuning
S&W M 14-5 6", M19 4", M617-5 6"
sisus  
#23 Postad : den 15 juli 2017 16:57:36(UTC)
sisus

Rank: Uppvärmd

Registrerade sig: 2009-06-10(UTC)
Meddelanden: 26

Originally Posted by: GunPowder Go to Quoted Post
Hhhm....hur gör ni andra om/när ni åker till banan (ensam) med mer än ett skjutvapen?
Tar ni med alla skjutvapen fram till vallen när ni markerar?

Det där med att ha ett vapen hölstrat & "redo" & det andra vapnet tomt i handen.... är väl inget problem juridiskt sett....om någon/några skulle försöka sig på något dumt....

Hur många sekunder tar det för en skytt att släppa det han/hon har i händerna & dra vapnet samtidigt som ett fyllt magasin dras & förs in? Lite mer en retorisk fråga då vi vet att det går väldigt snabbt för de flesta dynamiska skyttar....

Jag har själv mer eller mindre alltid fler än ett vapen med mig & tar inte med alla vapen fram till vallen....men, ett är alltid hölstrat med magasin tillgängligt (ej infört).
Finns ju inga garantier....men jag vågar slå vad om att jag dels hinner upptäcka slöddret (aktiva kåpor blandat med smått paranoid när man är ensam på banan)innan de hunnit fram till bänken/skjuthallen.... & att jag hinner dra, föra in mag & mantla.....innan buset hinner fylla på cylinder eller mag & sedan ladda...

Ett större problem ser jag i så fall med nödvärnslagen....dvs att jag som tilltänkt offer är tvingad att fly om jag kan.....detta gäller väl oavsett om jag befinner mig i hemmet eller på banan om jag uppfattat rätt...
Helt åt helvete fel om jag får tycka till....vilket jag ju får...JAG har inte valt att bli offer....det är den med ont uppsåt som tagit beslutet att attackera mig....varför i allsin dar skall jag då vara tvingad att fly?
Hela detta tankesättet måste ju vara myntat av någon flummig dumfan som ömmar mer om brottslingens rättigheter än mina & dina.

HD har slagit fast att det aldrig ska krävas att man ska flyr från sitt hem i en nödvärns situation.

För att du ska kunna försvara dig så så är det inte bara det praktiska som är viktigt. Det gälla att man är hyfsat påläst så att man inte tvekar i en skarp situation. Det är också viktigt för att veta hur man ska formulera sig i efterspelet. Jag syftar då inte på lögner utan vad som är viktigt att ta upp. Att förlita sig på en advokat kan vara knepigt då han inte var där när det hände.

Att skriva en lathund i ämnet är närmast omöjlig då det är så komplicerat. Så jag rekommenderar tidigare nämnd bok samt att läsa rättsfall för att få en känsla för vad man har rätt till.
Natskytt  
#24 Postad : den 15 juli 2017 19:33:43(UTC)
Natskytt

Registrerade sig: 2012-08-05(UTC)
Meddelanden: 49
Område: Storsthlm

Was thanked: 10 time(s) in 5 post(s)
Man har ingen skyldighet att retirera/fly men det är alltid bra att ändå försöka dra sig ur en svår situation. Det visar att man försöker att lösa situationen utan att bruka våld. Vidare är det bra att faktiskt skjuta varningsskott om man anser sig hotad på riktigt. Inte heller något krav men visar återigen att man försöker lösa situationen med ett minimum av våldsanvändning. Att även använda rösten och varna vad man kommer göra förstärker ditt försök att undvika verkanseld.

Allt är givetvis avhängigt situationen och det kan mycket väl vara så att man inte hinner med vissa steg, men anser man att man har tid att göra vissa steg, ex varningsrop, varningsskott så skall man absolut göra det.

Helt enkelt göra allt man kan för att undvika verkanseld. Och måste man skjuta verkanseld så bör man eftersträva att inte orsaka mer skada än nödvändigt, dvs sikta hellre lågt än högt.

Återigen, detta är i den bästa av världar, man kanske blir tvungen att skjuta högt centralt men kan man undvika det så bör man. Helt enkelt alltid eftersträva att göra så lite skada som möjligt.
gose  
#25 Postad : den 16 juli 2017 05:06:23(UTC)
gose

Rank: Veteran

Registrerade sig: 2008-12-08(UTC)
Meddelanden: 1,934
Område: Kalifornistan

Was thanked: 177 time(s) in 120 post(s)
Originally Posted by: Natskytt Go to Quoted Post
Man har ingen skyldighet att retirera/fly men det är alltid bra att ändå försöka dra sig ur en svår situation. Det visar att man försöker att lösa situationen utan att bruka våld. Vidare är det bra att faktiskt skjuta varningsskott om man anser sig hotad på riktigt. Inte heller något krav men visar återigen att man försöker lösa situationen med ett minimum av våldsanvändning. Att även använda rösten och varna vad man kommer göra förstärker ditt försök att undvika verkanseld.
Allt är givetvis avhängigt situationen och det kan mycket väl vara så att man inte hinner med vissa steg, men anser man att man har tid att göra vissa steg, ex varningsrop, varningsskott så skall man absolut göra det.
Helt enkelt göra allt man kan för att undvika verkanseld. Och måste man skjuta verkanseld så bör man eftersträva att inte orsaka mer skada än nödvändigt, dvs sikta hellre lågt än högt.
Återigen, detta är i den bästa av världar, man kanske blir tvungen att skjuta högt centralt men kan man undvika det så bör man. Helt enkelt alltid eftersträva att göra så lite skada som möjligt.

Nu ar ju lagarna lite annorlunda har, men nar jag tog min obligatoriska kurs med sheriffen for att fa min CCW, sa de precis tvartom. Skjuta varningsskott innebar storre fara for tredje person, det kan trigga en attack samt att det kan ses som att du egentligen inte var speciellt hotad om du hade tid med varningsskott.
Om du drar ditt vapen sa ska det finnas ett reellt hot och om det finns ett reellt hot sa skjuter man tills hotet ar avvarjt, eller magasinet ar tomt.
Sjalv bar jag alltid laddat vapen nar jag ar sjalv pa skjutbanan, fast a andra sidan gor jag ju det nar jag aker o handlar eller plockar upp ungarna ocksa :)
.22, 7.65x17, 7.65x21, 9x19, .357, .40, 10mm Auto, .45 ACP
.22, 9x19, 5.45x39, .223, 6.5x55, 7.62x39, .308, 30-06
12/70, 12/76
Natskytt  
#26 Postad : den 16 juli 2017 14:23:52(UTC)
Natskytt

Registrerade sig: 2012-08-05(UTC)
Meddelanden: 49
Område: Storsthlm

Was thanked: 10 time(s) in 5 post(s)
Originally Posted by: gose Go to Quoted Post
Originally Posted by: Natskytt Go to Quoted Post

Nu ar ju lagarna lite annorlunda har, men nar jag tog min obligatoriska kurs med sheriffen for att fa min CCW, sa de precis tvartom. Skjuta varningsskott innebar storre fara for tredje person, det kan trigga en attack samt att det kan ses som att du egentligen inte var speciellt hotad om du hade tid med varningsskott.
Om du drar ditt vapen sa ska det finnas ett reellt hot och om det finns ett reellt hot sa skjuter man tills hotet ar avvarjt, eller magasinet ar tomt.
Sjalv bar jag alltid laddat vapen nar jag ar sjalv pa skjutbanan, fast a andra sidan gor jag ju det nar jag aker o handlar eller plockar upp ungarna ocksa :)

Väldigt vanskligt att jämföra två länders lagstiftning. Mitt förslag baseras på svensk lagstiftning samt hur tingsrätter och hovrätter dömt vid skjutningar. Så mitt svar är enbart giltigt för Sverige. Hur man kan eller får göra i andra länder vet jag inte.
swehab  
#27 Postad : den 17 juli 2017 07:24:44(UTC)
swehab

Registrerade sig: 2009-04-01(UTC)
Meddelanden: 110

Was thanked: 9 time(s) in 9 post(s)
Det man ska ha klart för sig att beskjuta en människa inte är så enkelt som man kan tro.
Dom flesta av oss har en narturlig broms mot att skada andra det märks till exempel om man
hänger en tröja på en tavla så ökar tiden till skott märkbart även hos vana personer.
Detta går att träna bort men kräver målveten träning helst på individ basis.
Det som är viktigt att tänka på är att när man väl drar vapnet så har man höjt
våldsnivån till kritisk nivå och då måste man vara bered på konsekvenserna.
Det bästa är att inte hamna i den situationen var helst två på banan .

ThorSven  
#28 Postad : den 18 juli 2017 20:15:26(UTC)
ThorSven

Registrerade sig: 2016-06-20(UTC)
Meddelanden: 15

OK, förebygga, vara två etc. Men om det nu blir skarpt läge. Skjuta eller inte?
Och sedan? Ofta är det två eller tre bovar. Om två överleverkommer de att vittna om en situation med totalt omotiverat dödsskjutnng.
Så, hur lägga upp detta?
GunPowder  
#29 Postad : den 18 juli 2017 22:10:46(UTC)
GunPowder

Sweden

Originally Posted by: ThorSven Go to Quoted Post
OK, förebygga, vara två etc. Men om det nu blir skarpt läge. Skjuta eller inte?
Och sedan? Ofta är det två eller tre bovar. Om två överleverkommer de att vittna om en situation med totalt omotiverat dödsskjutnng.
Så, hur lägga upp detta?

Du har ju onekligen en poäng...

Lika viktigt som det är att känna till de juridiska förutsättningarna & inte minst hur domstolsväsendet verkligen fungerar i praktiken....lika viktigt är det ju att vara förberedd på olika typer av scenarion...

Att vara två eller fler på banan kan vi ju alla hålla med om ökar oddsen.... men, även om man är två st & det kommer 2-4st "up to no good" individer... så behöver det ju inte per automatik vara så att bara för att man är två st på banan....att det fungerar tillräckligt avskräckande på individer som är vana vid att vanliga fromma laglydiga medborgare blir skrämda till underkastelse vid konfrontation/hotfull stämning...

Klart som f-n att de som blir över & inte fått blyförgiftning snyftande kommer att ta på sig både en eller två offerkoftor när de sitter i rätten & beklagande gråter krokodiltårar över sin kamrat som faktiskt var en väldigt snäll person....emellan misshandlar, bilinbrott & narkotikahandel...

Bästa hade ju varit om lagarna & förutsättningarna hade varit till skötsamma medborgares fördel..... betydligt mer distinkt än vad de är idag..... på så vis hade man kunnat sända tydliga signaler till kriminellt pack att det helt enkelt är för ohälsosamt att ens försöka sig på någonting gentemot en svensk vapenägare.

thanks 2 users thanked GunPowder for this useful post.
crko on 2017-07-19(UTC), ThorSven on 2017-07-19(UTC)
crko  
#30 Postad : den 20 juli 2017 12:46:24(UTC)
crko

Registrerade sig: 2010-08-04(UTC)
Meddelanden: 147
Område: Stockholm

Was thanked: 16 time(s) in 13 post(s)
Originally Posted by: GunPowder Go to Quoted Post

Bästa hade ju varit om lagarna & förutsättningarna hade varit till skötsamma medborgares fördel..... betydligt mer distinkt än vad de är idag..... på så vis hade man kunnat sända tydliga signaler till kriminellt pack att det helt enkelt är för ohälsosamt att ens försöka sig på någonting gentemot en svensk vapenägare.

Det tror jag över 95% av den manliga befolkningen skriver under på!
swehab  
#31 Postad : den 20 juli 2017 15:15:47(UTC)
swehab

Registrerade sig: 2009-04-01(UTC)
Meddelanden: 110

Was thanked: 9 time(s) in 9 post(s)
Jag hanterar det genom hög uppmärksamhet, om jag är själv skjuter bara på delar av banan
som ger mig full syn 360 grader.
Är alltid beväpnad dolt bärande.
Skjuter bara precison från skjuthall om vi är fler ute.
Det gör det svårare att smyga sig på mig eller låsa in mig rörelsemässigt.
Har alltid bilen nära när jag är själv det ger en möjlighet att ta sig ur problem.
Men jag skulle inte tveka att använda vapen för att freda mig om så krävs men man ska försöka minska den risken
så mycket som möjligt.
thanks 1 user thanked swehab for this useful post.
ThorSven on 2017-07-20(UTC)
ThorSven  
#32 Postad : den 22 juli 2017 19:14:32(UTC)
ThorSven

Registrerade sig: 2016-06-20(UTC)
Meddelanden: 15

En händelse har hänt som kan öka risken för vapenrån: Ev läckage av register på alla Sveriges vapenägare.
pezon  
#33 Postad : den 17 augusti 2017 20:56:01(UTC)
pezon

Registrerade sig: 2012-11-04(UTC)
Meddelanden: 66

Was thanked: 4 time(s) in 4 post(s)
Funderade aldrig på detta närjag började skjuta, men nu har jag blivit mer eftertänksam av diverse anledningar.
Är ofta själv på banan när jag tränar av diverse anledningar, har funderat på vad sjutton jag skulle göra om det skulle hända något...?

Brukar ha vapnet i ett hölster i bältet när jag markerar, har en fylld snabbladdare eller ett påfyllt magasin lätt tillgängligt i fickan när jag går fram.

Men frågan är, hinner jag ladda och mantla om det skulle uppstå en situation?

Eller skulle man ha ett extra vapen skjutklart i ett hölster?

GunPowder  
#34 Postad : den 18 augusti 2017 07:23:05(UTC)
GunPowder

Sweden

Originally Posted by: pezon Go to Quoted Post
Funderade aldrig på detta närjag började skjuta, men nu har jag blivit mer eftertänksam av diverse anledningar.
Är ofta själv på banan när jag tränar av diverse anledningar, har funderat på vad sjutton jag skulle göra om det skulle hända något...?

Brukar ha vapnet i ett hölster i bältet när jag markerar, har en fylld snabbladdare eller ett påfyllt magasin lätt tillgängligt i fickan när jag går fram.

Men frågan är, hinner jag ladda och mantla om det skulle uppstå en situation?

Eller skulle man ha ett extra vapen skjutklart i ett hölster?

Visst vore det trevligt om vi levde i en värld där allt var frid, gulligull & maskrosor överallt....men så är det ju inte.

Många av oss reagerar säkert olika men en del har säkert under livets gång råkat ut för/befunnit oss i situationer där adrenalinet sprutar, pulsen skenar pga en hotsituation.... & när man i efterhand analyserar effekten detta hade just då både mentalt & fysiskt... så är min erfarenhet;

tunnelseende & att fingrarna drar ihop sig.....dvs det är en sak att stå i garaget med vilopuls & torrträna på drag, magbyte osv osv.... en helt annan sak att göra detta lika effektivt under de förutsättningar som råder med fullt adrenalinpåslag...

Hhm...jag tror ändå på lite av Militärens motto....arbeta in det hela till ett muskelminne så att momentet sker per automatik så ökar oddsen att klara av det under press.

Skulle jag själv vilja ha ett vapen hölstrat med mag infört? Skulle vilja det men skulle inte välja att ha det så....
Jag vill kunna visa på en stege....när/om jag sitter i rätten...dvs dra, föra in magasin & sedan mantla & om möjligt hänvisa till verbalt högljudd varning samt varningsskott.... innan verkanseld.

I de bästa av scenarion & det mest ultimata för den enskilde vapenägaren är ju trots allt att hoppas på att en hotfull situation kan hävas/hejdas genom att endast dra, föra in magasin & mantla & att buset avviker.

Huntsman  
#35 Postad : den 18 augusti 2017 18:05:58(UTC)
Huntsman

Registrerade sig: 2011-05-16(UTC)
Meddelanden: 227
Område: Norrland

Was thanked: 62 time(s) in 39 post(s)
Jepp, skjuter aldrig bort all ammo när man är på banan, som man gjorde på 90-talet.

Nya tider, nya tankebanor...

I dessa tider så bör man ha i åtanke att det kan finnas terroristaspiranter bland oss, de skulle nog gärna kombinera sina lastbilar, knivar & fejkade bombbälten med ett av våra skyttevapen.

Så... det finns även ett samhällsansvar i att se till att inte någon obehörig kommer åt vapen.

Själv har jag, som Gunpowder, en plan hur jag ska agera.

Hur bra den funkar vill jag dock inte ta reda på, men den finns ändå där, i bakhuvudet...
thanks 1 user thanked Huntsman for this useful post.
GunPowder on 2017-08-19(UTC)
Användare som läser denna konversation
Tobias645, Guest (22)
2 Pages<12
Gå till  
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.