Whistler skrev:Tittat halvvägs igenom Serie 3 nu och det är ju riktigt roligt!
Skräms dock lite över att alla har fingret på avtryckaren när de släpper fram slutstycket vid laddning.
Japp
Det som anses vara skitfarligt i en skyttegren är normalprocedur i en annan. Tror dom flesta faktiskt gör så snabbpistol och kanske även i de flesta sportskyttegrenar. Trots det kan jag inte erindra mig ett enda vådaskott vid laddning, men jag har å andra sidan endast 21 år erfarenhet av sportskytte. I färdigställning (45°) är det normalt att ha fingern i varbygeln, fingret på avtryckaren, och dessutom att ha dragit in till tryckpunkten.... I o m detta så händer dock att en och annan sk "sork" skjuts, det är dock inte mer dramatiskt mer än att det blir bom. Ganska många år sedan jag gjorde det själv, vilket ju betyder att jag inte ligger på tillräckligt aggressivt innan lyftet. Dock hör man det åtminstone hända ngn gång per säsong för ngn annan, och det är alltid lika utmanande för koncentreationen då det brukar tendera att utlösa ett fnitterattack.
Detta som är en smärre dödsynd i andra skyttegrenar... Världen är inte helt uniform. Ev diskussion om vilket skytteform som har bäst säkerhetsprocedurer kan ju lämpligen tas i en annan tråd.