Välkommen gäst Aktiva Trådar | Logga in | Registrera dig

In the future...
TK
#1 Postad : den 20 juli 2012 23:05:07(UTC)
Rank: Stabil medlem

Grupper: Medlem
Registrerade sig: 2009-08-18(UTC)
Område: Västmanland

Was thanked: 7 time(s) in 7 post(s)
Det talas mycket om bristen på "tävlingsplatser" bland de jag träffar och att man inte "hinner" anmäla sig till dessa...

Finns det en strategi hos förbundet eller arrangerande klubbar för hur vi "vanliga" IPSC Skyttar ska kunna få vara med o "tävla" i framtiden?

Eller kommer det att bli deltagande på klubbtävlingar / cuper som gäller? Inget fel i det.
Har varit på ett par stycken i år ( en till nu på Söndag ) och det har bara varit trevligt...

Vi växer ju så det "knakar" varje år med fler o fler deltagare / skyttar...

Orkar klubbarna med att arrangera fler tävlingar?

TK
Pär Hylander
#2 Postad : den 21 juli 2012 08:08:38(UTC)
Rank: Har varit med ett tag

Registrerade sig: 2008-12-13(UTC)
Område: Laholm

Was thanked: 31 time(s) in 23 post(s)
Jamen frågan är ju delvis felställd.

Frågan borde ju istället vara, är jag skytt och medlem beredd att hugga i så att min klubb kan arrangera en tävling? Är jag skytt och medlem beredd att jobba för att min klubb ska ha en plats där tävling kan arrangeras?

En del i din fråga tycker jag är riktigt intressant, den delen hur vår ledning (förbundstyrelse enligt min synvinkel) jobbar strategiskt med dessa frågeställningar.
RogerT
#3 Postad : den 21 juli 2012 09:55:19(UTC)

Rank: Veteran

Grupper: Medlem, Moderator
Registrerade sig: 2008-12-07(UTC)
Område: Växjö

Was thanked: 176 time(s) in 77 post(s)
Mina egna funderingar kring detta "problem" har utmynnat i att jag vill prova skapa "distriktsråd" i vårt land, uppdelat grovt i fem? delar, med examinatorerna som drivande personer och de ska få en budget för att bidra till utveckling av klubbar i sitt distrikt.

Det kan vara utbildningar eller andra aktiviteter som hjälper klubbarna att utvecklas och växa. Det är på lokalplanet som detta ska ske och förbundsstyrelsen har inte kunskap om de olika landsdelarnas behov, däremot finns det medel i vår utvecklingsfond (vår gamla "stridskassa"). Examinatorerna har den lokala förankringen och kännedom om vad klubbarna i distrikten behöver för stöd och är bäst lämpade för att styra verksamhetens inriktning.

Idag består förbundets stöd till klubbar endast av olika bidrag, utbildningsbidrag, aktivitetsbidrag samt bidrag till mästerskapstävlingar, men det hjälper inte klubbar som varken kan arrangera en tävling eller på egen hand ordna utbildningar, och det är där insatsen behövs.

Vidare jobbar förbundet med att försöka anpassa bestämmelser för användning av skjutbanor så det passar vår verksamhet på befintliga skjutbanor bättre, det är inte alla klubbar förunnat att kunna bygga skjutbanor och kulfång anpassade för dynamiskt skytte och vi måste hitta en väg som tillåter oss bättre utnyttjande av befintliga skjutbanor.
Samuel Colt - The original inventor of the "Point-and-Click" user interface.....
3 users thanked RogerT for this useful post.
polarbear på 2012-07-21(UTC), Sören Franson på 2012-07-21(UTC), Rookie på 2012-07-21(UTC)
glader
#4 Postad : den 21 juli 2012 13:18:01(UTC)
Rank: Stabil medlem

Registrerade sig: 2009-10-27(UTC)
Man
Område: Stockholm

Was thanked: 31 time(s) in 15 post(s)
Det jag tror skulle behövas är någon form av stöd åt klubbar som vill arrangera tävlingar, klassa om skjutbanor mm. Då menar jag inte i form av bidrag utan mer i form av kunskap eller blanketter/kontakter.

I varje klubb finns det kanske 3-4 eldsjälar, resten betalar bara sin medlemsavgift men bidrar inte mer. Dessa personer är för få för att kunna uppnå så mycket. Dels har de säkert redan fullt upp och dels så kanske de inte vet eller kan et som måste göras. De får helt enkelt lägga ned oproportionerligt mycket tid på att återuppfinna hjulet.

Tanken på någon form av lite större distrikt tycker jag verkar bra. Då kan kanske fler klubbars eldsjälar jobba tillsammans och uppnå mer eftersom de passerat punkten för "kritiskt massa", dvs antalet personer som behövs för att nå framåt utan att enskilda sliter ut sig/bränner ut sig.

Mitt resonemang är att 10 personer som arbetar tillsammans är starkare än 50 som jobbar enskilt.

Här kanske styrelsen kan försöka få igång/ leda någon form av struktur eller liknande hur detta kan förverkligas?

En möjlig tanke. Två klubbar i Sthlmsområdet, var och en för små för att kunna organisera en tävling, dessutom med för små skjutbanor. Men tillsammans kanske tävlingen kan se ut så här: förmiddag, skytter på bana A, tre stationer, sen under lunch hoppar folk in i sina bilar åker till bana B och skjutet stationer där. Lite krångligt? Absolut men kanske genomförbart. Dvs två små föreningar ordnar tillsammans en ok tävling.

I IPSC Sverige är det medlemmar och föreningar som måste göra jobbet, men styrelsen som kanske kan se till att leda och fördela arbetet?

Så någon form av strategi/långsiktig plan från styrelsen, hur de vill att skyttet skall se ut i framtiden och va de kan göra för att stödja tror jag vore jättebra. Då finns det ett uttalat gemensamt mål för alla individuella eldsjälar att jobba mot samt ett ställe att vända sig till för lite hjälp och stöd.
Användare som läser denna Tråd
Guest
Gå till  
Du kan inte skapa nya Trådar i detta forum.
Du kan inte svara på Trådar i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

YAFVision Theme by Jaben Cargman (Tiny Gecko)