Välkommen gäst Aktiva Trådar | Logga in | Registrera dig

Förbud mot kortare gevär än 14"?
MathiasP
#1 Postad : den 18 juli 2012 20:24:25(UTC)
Rank: Stabil medlem

Grupper: Medlem
Registrerade sig: 2011-04-02(UTC)
Område: Göteborg

Was thanked: 53 time(s) in 35 post(s)
Är det någon som kan förklara nedanstående dokument när det gäller minsta piplängd på gevär? På sida 2 står det att man inte får tävla med kortare piplängd än 14"

Dokument

När man läser den Engelska regelboken nämns inget om detta. Är det lokalt i Sverige?

Att man inte får föreningintyg på kortare vapen är en annan sak.
loko3
#2 Postad : den 18 juli 2012 20:40:29(UTC)

Rank: Veteran

Registrerade sig: 2008-12-14(UTC)
Woman

Was thanked: 295 time(s) in 185 post(s)
MathiasP skrev:
Är det någon som kan förklara nedanstående dokument när det gäller minsta piplängd på gevär? På sida 2 står det att man inte får tävla med kortare piplängd än 14"

Dokument

När man läser den Engelska regelboken nämns inget om detta. Är det lokalt i Sverige?

Att man inte får föreningintyg på kortare vapen är en annan sak.

Du får visst tävla med kortare pipor, dock så rekommenderar förbundet inte kortare än så.
Främst för att du kommer få svårt att nå faktor med 5.56 säkerligen.
MathiasP
#3 Postad : den 18 juli 2012 20:48:47(UTC)

Men i detta dokument sår det ju på sid 2 att minimum piplängd är 14". Skrivfel eller vad?
loko3
#4 Postad : den 18 juli 2012 21:00:35(UTC)

Registrerade sig: 2008-12-14(UTC)
Woman

Was thanked: 295 time(s) in 185 post(s)
Det är inte regelboken du läser utan säkerligen ett dokument framtaget för annan användning.
Orka bry sig..
Sören Franson
#5 Postad : den 18 juli 2012 21:35:36(UTC)

Registrerade sig: 2008-12-12(UTC)
Man
Område: Malmö

Was thanked: 382 time(s) in 157 post(s)
loko3 skrev:
Det är inte regelboken du läser utan säkerligen ett dokument framtaget för annan användning.
Orka bry sig..

Mycket riktigt så är det inte regelboken Mathias hänvisar till, utan detta dokumentet (vilket torde vara ett policy-dokument för de anslutna föreningarna samt för den enskilde medlemmen i samband med licensansökan).
Jag kan dock se en viss vikt i att all dokumentation som publiceras av förbundet är likstämmiga (därför orkar jag bry mig Wink).
Mansell
#6 Postad : den 18 juli 2012 21:41:12(UTC)

Rank: Har varit med ett tag

Grupper: Medlem, Moderator
Registrerade sig: 2008-12-07(UTC)
Man
Område: Hufvudstaden

Was thanked: 141 time(s) in 47 post(s)
Nej det är inte något skrivfel. Det är faktiskt lindrigare än den tidigare sk. listan där kortaste rekommenderade piplängd var 16". Skälet till att det står en minsta längd är dels för att som loko3 säger kommer det bli allt svårare att få en kraftfaktor som är tillräckligt hög i kombination med vettig precision. Nästa skäl är att då de uppenbart kommer vara mindre lämpade som tävlingsvapen så har förbundet inget skäl att aktivt uppmuntra att folk bygger eller köper liknande gevär.

Det är alltså inget förbud, men du kommer själv få övertyga din lokala tillståndsenhet om det smarta att tävla med just din kortpipiga konfiguration. Om de frågar IPSC förbundet om vad de tycker om saken så riskerar svaret att bli att det helt enkelt inte är lämpligt för den tävlingsform som du använder som motiv.

Om det uppstår förvirring kring vad som gäller så har det helt enkelt kommit en uppdatering, en förenkling då alla IPSC:s tävlingsformer och förutsättningar för tävlingsvapen nu finns samlat i ett dokument. Enkelt, tydligt och bra i min mening. ThumpUp
Speed is fine but accuracy is final.
1 user thanked Mansell for this useful post.
loko3 på 2012-07-18(UTC)
Sören Franson
#7 Postad : den 18 juli 2012 21:45:41(UTC)

Man

Mansell, jag tror du missuppfattat frågan. Det Mathias undrar är om du är förbjuden att tävla med ett kortare vapen eller ej. Att du inte får ett aktivitetsintyg på en bössa kortare än 14" är solklart, men för de som redan har licens (från andra skytteformer) på kortare bössor så är det enligt detta dokument förbjudet för dem att tävla även om de uppfyller faktorn.

I övrigt håller jag med dig helt och fullt om dokumentet.
Mansell
#8 Postad : den 18 juli 2012 23:13:13(UTC)

Rank: Har varit med ett tag

Man
Område: Hufvudstaden

Was thanked: 141 time(s) in 47 post(s)
Sören Franson skrev:
Men för de som redan har licens (från andra skytteformer) på kortare bössor så är det enligt detta dokument förbjudet för dem att tävla även om de uppfyller faktorn..

Det blir lite en fråga om retorik men dokumentet gäller hanteringen av licensärenden och aktivitetsintyg. På tävling gäller regelboken IPSC Rifle rules i sin senaste version och om vi läser 2012 års utgåva står det inget om piplängdsbegränsning. Så min uppfattning är att om någon skulle dyka upp på en tävling med ett vapen som har kortare pipa än 14" men som fortfarande klarar kraftfaktorn för minor så ser jag inte med stöd av vilken regel som den tävlande skulle kunna hindras att ställa upp. Om syftet med dokumentet är att utöka begränsningarna för att även ingå som ett tillägg i regelboken skall det framgå, vilket det inte gör. Så Sören, än så länge anser jag mig ha rätt utan att ha missuppfattat frågan.
Speed is fine but accuracy is final.
Sören Franson
#9 Postad : den 18 juli 2012 23:32:02(UTC)

Man

Mansell, det är taget - och vi är ense i tolkningen av reglerna - dock besvarade du inte den delen av frågeställningen i ditt föregående svar (jag försökte alltså inte påstå att du på något sätt hade fel - endast att du inte besvarat den fråga som Mathias ställt).
MathiasP
#10 Postad : den 19 juli 2012 00:07:57(UTC)

Jag tycker ändå det känns lite knepigt att det står i ett dokument från IPSC Sverige att det inte är tillåtet tävla med <14" pipa. Att säga det inte är lämpligt är en helt annan sak. Det kan mycket väl uppfylla faktorn med rätt ammo hur korkat det än må vara.
Kontenta. Varför står det som det gör om det ändå är tillåtet?
Nu är jag absolut inte intresserad av något sånt här men har påträffat minst en skytt med kortare piplängd på tävling(Givetvis inte ipsclicens).
RogerT
#11 Postad : den 19 juli 2012 10:59:23(UTC)

Område: Växjö

Was thanked: 176 time(s) in 77 post(s)
Det finns inget i tävlingsreglerna som kräver en viss piplängd, men för att få poäng måste Minor uppfyllas.

Dokumentent är en policy för Föreningsintyg för anslutna föreningar som baseras på tävlingsreglerna, men förbundet har lagt till ett krav om minsta piplängd för föreningsintyg för att behålla grenen Gevär som en tävlingsform för gevär, inte karbiner.

Men, en viss omformulering kan var på plats, det ser jag nu när jag läser dokumentet igen. Det var glasklart när det skrevs och ingen reagerade då... Avsikten är ju att ge föreningar och polisens tillståndsenheter vägledning om vilka vapen vi accepterar föreningsintyg till.

Men om någon har en kortare pipa på tävling i Sverige så är det inget problem, tävlingsreglerna gäller.
Samuel Colt - The original inventor of the "Point-and-Click" user interface.....
2 users thanked RogerT for this useful post.
Sören Franson på 2012-07-19(UTC), MathiasP på 2012-07-19(UTC)
Användare som läser denna Tråd
Guest
Gå till  
Du kan inte skapa nya Trådar i detta forum.
Du kan inte svara på Trådar i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

YAFVision Theme by Jaben Cargman (Tiny Gecko)