Välkommen gäst Aktiva Trådar | Logga in | Registrera dig

78 Pages«<6667686970>»
VästraGötalands Licenshantering
Ljungman
#1341 Postad : den 10 juli 2012 14:50:12(UTC)

Rank: Uppvärmd

Grupper: Medlem
Registrerade sig: 2011-01-09(UTC)
Man
Område: DackeSkogarna

Was thanked: 4 time(s) in 4 post(s)
Spaceboy skrev:
VG-regionen verkar helt ha slutat att behandla inkomna licensansökningar.

Jag har frågat efter status på min ansökan ett flertal gånger sedan i april, varje gång har jag fått svaret att "de för tillfället arbetar med ansökningar inkomna i januari"
De har alltså inte kommit ett steg framåt på 3,5 månader?!

Har haft min ansökan inne i snart 5 månader och polisen kan inte ens förutspå när mitt ärende kommer att få en handläggare.

ThumbDown

Hade hoppats att få det klart tills tävlingssäsongen sätter igång igen efter semestrarna (i så fall ett halvårs handläggningstid), men det verkar inte så troligt längre.

...man blir trött och bitter av en sådan hantering...

Dom väntar väl på att vapenlagsutredning ska blir klar så dom kan skriva avslag. Angry

//Ljungman
loko3
#1342 Postad : den 10 juli 2012 14:51:42(UTC)

Rank: Veteran

Registrerade sig: 2008-12-14(UTC)
Woman

Was thanked: 293 time(s) in 184 post(s)
Charlie skrev:

Finns det något underlag för att skytterörelsen blev lovad att förlängningen skulle vara "Rutin"?
Mvh
C

Citat:
Det är emellertid viktigt att ytterligare skärpningar av vapenlagstiftningen
verkligen är motiverade och uppnår avsett syfte samt inte
onödigtvis försvårar vapenhanteringen för de seriösa vapeninnehavarna.

http://www.regeringen.se...1/c4/11/15/da4eb5b7.pdf (sid 34)

Resonemanget och tron som gavs till skytterörelsen när denna lag kom till var i princip att det skulle
räcka med ett intyg från föreningen att man fortfarande var en aktiv skytt för att förlänga. Att RPS valde
att inte ta fram en ny blankett utan istället valde att köra "racet" med att man måste
söka om licenserna på sina vapen precis som man gjorde första gången blev konsekvensen.

För egen del är jag inte beredd att släppa en tum mer på hårdare lagar för legala vapen. Tvärt
om borda dom bli mer liberala.

I t.ex USA och Kanada då ger man goda medborgare rätten att äga vapen medans man straffar och jagar
de illegala hårt. Något man borda ta efter i Sverige.

Hade hoppats att Social(M)oderaterna skulle vara bättre än vad de visat sig vara. Förtroendet är
numera lågt.
Anders N
#1343 Postad : den 10 juli 2012 20:25:32(UTC)
Rank: Stabil medlem

Registrerade sig: 2009-04-22(UTC)
Område: Värmland

Was thanked: 18 time(s) in 13 post(s)
Svar på min tidigare post.

Fick ett svar till slut. Tog bara dryga 6 månader.

Först ett beklagande om att det har tagit tid. Sedan svammel om att de inte får lägga sig i enskilda ärenden och att vapeninnehav regleras i vapenlagen och vapenförordningen samt att polisen har allmänna råd (dock ej bindande). Detta tog upp första sidan. Andra sidan innehöll bara ett stycke:
Citat:
En särskild utredare fick den 22 mars 2012 i uppdrag (dir. 2012:19) att analysera reglerna om förutsättningarna för enskilda att inneha målskjutningsvapen. Av utredningsdirektiven framgår att det finns skäl att tydliggöra vad som fordras för att kravet på aktivt medlemskap i en sammanslutning ska anses vara uppfyllt samt hur aktivitet och skjutskicklighet kan intygas på ett fullgott sätt. Uppdraget ska redovisas senast 31 januari 2013. Vi avvaktar för närvarande den utredningen.

Mvh
Ann-Sofie Bodin

Mitt svar på detta blev:
Citat:
Hej

Tack för svaret. Jag trodde inte att jag skulle få något.

Dock var det inte mycket till svar :-/

Eftersom mitt klagomål till justitieministern gällde Polismyndigheten i Västra Götalands läns arbetssätt rörande vapenfrågor, att de frångår lag och rätt för att ställa krav enligt eget tycke till skillnad från de andra polismyndigheterna i landet samt att ärendetiden drar iväg för att passera mer än ett halvår för ett enkelt förnyelseärende av ett enhandsvapen. Polismyndigheten i Västra Götalands län kan inte ens svara på när ett ärende inlämnat i januari kan få en handläggare (http://skytteforum.com/default.aspx?g=posts&m=247856#post247856). Dessutom har Polismyndigheten i Västra Götalands län gått ut med att de ska prioritera jaktvapen från vapenhandlare (http://www.pistolskytteforbundet.se/download.do?ug=Administrator&f=Skrivelse_Polismyndigheten_i_Vastra_Gotaland.pdf).

I Regeringens proposition 1999/2000:27 (http://www.regeringen.se/content/1/c4/11/15/da4eb5b7.pdf) så står det "Det är emellertid viktigt att ytterligare skärpningar av vapenlagstiftningen verkligen är motiverade och uppnår avsett syfte samt inte onödigtvis försvårar vapenhanteringen för de seriösa vapeninnehavarna."

Det är detta som är kärnan. Här försvårar en enskild polismyndighet sedan flera år vapenhanteringen för de seriösa skyttarna. Vad gör Justitiedepartementet som är högst i rang? Ingenting. På en direkt fråga så får jag svaret att ni avvaktar en utredning?!?
Skämtar ni? Ska inte lagen tillämpas på samma sätt i hela landet? Skyttarna i Västra Götaland tror att vi är utsatta för någon form av försök från lagens sida.

Jag förväntar mig inte att ni går in i enskilda ärenden.
Jag förväntar mig att ni ser till att lagen tillämpas på samma sätt i hela landet. Detta utan att vänta på en utredning om vad som KANSKE kommer.

OM justitiedepartementet inte kan se till att lagen tillämpas likadant över landet så har kanske justitiedepartementet spelat ut sin roll.
Kan ni påverka eller inte? (Utan att gå in i enskilda ärenden)

Mvh Anders N

Vi får väl se om säpo gör besök hos mig Sad

Gör som jag, skriv och klaga!
Gnälla här är vi duktiga på. Är vi lika duktiga att gnälla till de som det ska gnällas på? Kanske men vi kan bli bättre!

Gnälliga hälsningar Anders
Mina tillfälliga lånevapen är:
Walther GSP .32 + .22 - förnyade utan problem.
Colt Python .357
STI TargetMaster 9mm
loko3
#1344 Postad : den 10 juli 2012 20:44:19(UTC)

Woman

Anders N skrev:

Vi får väl se om säpo gör besök hos mig Sad

Du kan vara helt lugn på den punkten, så länge du inte ägnat dig åt helt andra hyss Wink

Citat:

En särskild utredare fick den 22 mars 2012 i uppdrag (dir. 2012:19) att analysera reglerna om förutsättningarna för enskilda att inneha målskjutningsvapen. Av utredningsdirektiven framgår att det finns skäl att tydliggöra vad som fordras för att kravet på aktivt medlemskap i en sammanslutning ska anses vara uppfyllt samt hur aktivitet och skjutskicklighet kan intygas på ett fullgott sätt. Uppdraget ska redovisas senast 31 januari 2013. Vi avvaktar för närvarande den utredningen.

Mvh
Ann-Sofie Bodin

En utredning är inte lika med ny lag. Tidigast en ny lag kan träda i kraft är enligt min egen erfarenhet den 1 Juli 2013,
dvs om nästa 1 år. Svaren du har fått är bara för att förhala processen. Man vill från RPS sida inte vidta några
åtgärder och hoppas säkert att utredningen kommer föreslå höjda krav samt att man i riksdagen röstar igenom den med
hull och hår. Bara beklaga för er som bor i VG. Flytta är mitt tips.

Ps. Du kan ju upplysa RPS om att dina email är en inkommen handling som ska besvaras skyndsamt !
6 månader är inte skyndsamt, 6 timmar är det.
KiM
#1345 Postad : den 10 juli 2012 21:30:40(UTC)

Registrerade sig: 2009-03-24(UTC)

Was thanked: 0 time(s) in 0 post(s)
att de prioriterar jaktvapen från handlare är intressant , är snart inne på 8:e veckan från ansökningsdatumet för första jaktvapnet men innehar målskyttevapen innan ... lite irriterad men inte lika förbannade som målskytteansökarna lär vara .
Ljungman
#1346 Postad : den 10 juli 2012 23:28:18(UTC)

Registrerade sig: 2011-01-09(UTC)
Man
Område: DackeSkogarna

Was thanked: 4 time(s) in 4 post(s)
Citat:

Mvh
Ann-Sofie Bodin

Notera att det står senast 31 januari 2013 skulle lika gärna kunna vara färdigt i höst och vara verkställt 1 januari 2013.

Sök på era vapen ni vill ha redan nu för under 2013 så är det bara cylinderstudsare som går och får licens på om ens det.

//Ljungman
loko3
#1347 Postad : den 11 juli 2012 06:04:59(UTC)

Woman

Ljungman: Det har du rätt i. Tveksamt dock om det hinns med. Skulle i så fall vara en högt prioriterad fråga
från regeringens håll. Nog troligt att det kommer bli en remiss-runda av det hela också vilket kommer ta
tid.
Pro_Monkey
#1348 Postad : den 11 juli 2012 13:33:21(UTC)

Registrerade sig: 2011-09-12(UTC)
Man
Område: Borås

Kan bidra med lite mer väntetids information;

Det är idag 9veckor sedan jag lämnade in min licensansökan, komplett med serienummer på en bokad pistol, mitt första, eller ja blivande A-vapen.

Här i Borås jobbade det fram tills i midsommar två damer med licenshantering, varvid den ena gick i pension.
Om jag ringer in, presenterar mig artigt med förnamn och frågar om väntetiden så får jag inte ens ett svar.
Damen är inte intresserad av varken personnummer eller av mitt fullständiga namn.

Lite inside information; alla beslag av vapen samt dödsbon prioriteras först av allt, sedan kommer jakt och målskyttevapen.
I våras fanns det ute två annonser för att förstärka denna tjänst, personer som har skickat in sina ansökningar om de två utlovade tjänsterna har inte fått bekräftelser på sina ansökningar ens.

Jag vettifasiken, det verkar som att ju längre man kommer från huvudstaden desto längre tid, en kompis fick en 38. chief special med 2" pipa godkänd på under två veckor och han bor i Stockholm.
En sådan revolver är inte direkt något tävlingsvapen så jag förstår inte hur myndigheterna tänker?

Någon som kan hjälpa mig med idéer eller ska jag fortsätta att gnaga på handlederna och vänta?Brick wall
Feffe79
#1349 Postad : den 11 juli 2012 15:43:56(UTC)

Registrerade sig: 2010-03-30(UTC)
Område: Stockholm

Was thanked: 30 time(s) in 30 post(s)
2v? Måste ha varit fullmåne eller något. Här är det fasiken 6-8v väntan sen i våras då de började kräva in tävlingsresultat, nya tolkningen etc. Sthlm börjar barka å VG hållet. Mer administration, längre väntan.
Colt Python .357Mag
Colt 1911 MkIV S80 Government 9mm
Colt 1911 MkIV S80 Officer .45ACP
Walther GSP .22lr
Joakim C
#1350 Postad : den 13 juli 2012 10:48:15(UTC)
Rank: Nykomling

Registrerade sig: 2012-07-13(UTC)
Område: Skövde

Fick idag avslag på min förnyelseansökan av min .22 och 9mm med motiveringen.

*****"Du har inkommit med en ansökan om tillstånd att inneha skjutvapen. Ansökan avser ett godtagbart ändamål och dina personliga kvalifikationer är i sig inte ifrågasatta . Av de uppgifter du skickat in har du använt dina pistoler vid 11 tillfällen åren 2008-2009. Under de tre senaste åren 2010-2011-2012 har du bara använt din pistol walther i kaliber .22 en gång. Du har inte styrkt någon annan aktivitet. Mot bakrund av vad som framkommer i ärendet anser inte polismyndigheten att du visat sådan styrkt aktivitet med sökta vapen att ett sådant behov av aktuella vapen som medför synnerligga skäl, för att bevilja din ansökan föreligger.

Din ansökan ska därför avslås"*****

Vadå använt din pistol en gång!??!!? Jag har tränat med båda vapnen i stort sett varje vecka?!

Vad ska jag göra? Är det någon vits med att överklaga?

Edit: Har nog tävlat ett par gånger till men inte hittat resultaten på nätet lite svårt att veta vilka tävlingar man sköt. Har inte kunnat tävla mer pga helgarbete och en hel del övertid på helg.
Pangaren
#1351 Postad : den 13 juli 2012 11:00:55(UTC)

Rank: Har varit med ett tag

Registrerade sig: 2012-01-06(UTC)
Man
Område: Uppsala

Was thanked: 72 time(s) in 36 post(s)
Joakim C skrev:
Vad ska jag göra? Är det någon vits med att överklaga?

Det finns ingen specifikation i lagen om hur många gånger man måste ha tävlat med ett visst vapen. Jag skulle ha kontaktat http://www.vapenagaren.se/ , om du inte är medlem än... bli medlem.

Citat från deras hemsida:

"SVF:s resurser skall stå till medlemmarnas förfogande så att medlemmar som behöver hjälp i licensärenden skall få detta. Telefonrådgivning och hjälp med skrivelser är kostnadsfri för medlemmarna."
2 users thanked Pangaren for this useful post.
Joakim C på 2012-07-13(UTC), loko3 på 2012-07-13(UTC)
Whistler
#1352 Postad : den 13 juli 2012 11:31:58(UTC)

Grupper: Moderator, Medlem
Registrerade sig: 2008-12-09(UTC)
Man
Område: Jönköping

Was thanked: 418 time(s) in 240 post(s)
Överklaga omedelbums.
IPSC Revolver - inte lika snabbt, men dubbelt så roligt!
Huntsman
#1353 Postad : den 13 juli 2012 15:24:50(UTC)

Registrerade sig: 2011-05-16(UTC)
Man
Område: Norrland

Was thanked: 17 time(s) in 13 post(s)
Som jag tidigare skrivit i denna tråd, polisen försöker få bort legala vapen genom att ta död på det civila sportskyttet.

Överklaga, gå med & ta hjälp av SVF.
eskimo1
#1354 Postad : den 13 juli 2012 16:20:33(UTC)

Registrerade sig: 2009-02-01(UTC)
Område: Luleå

Was thanked: 9 time(s) in 8 post(s)
Huntsman skrev:
Som jag tidigare skrivit i denna tråd, polisen försöker få bort legala vapen genom att ta död på det civila sportskyttet.

Överklaga, gå med & ta hjälp av SVF.

Läser man på tex Robsoft så är det ju lika med att sälja sin själ till djävulen men vad har man för val, egentligen. Funderar starkt på att gå med själv. Om inte annat visar ju ett stort medlemsantal ett missnöje.
loko3
#1355 Postad : den 13 juli 2012 17:19:05(UTC)

Woman

SvF är folk från sportskytte-rörelsen till största del. När de väl börjar jävlas med jägarna kommer ni säkert få
höra andra tongångar därifrån. Med tanke på hur lama jägarföbundet är så kommer det inte bli mycket till strid när
RPS och politikerna är klara med oss och redo för nästa steg.
eskimo1
#1356 Postad : den 13 juli 2012 18:46:02(UTC)

Registrerade sig: 2009-02-01(UTC)
Område: Luleå

Was thanked: 9 time(s) in 8 post(s)
Jag är även jägare och ger inte mycket för jägarförbundets "experter". Svårt se jag kommer bli medlem där igen. Håller förövrigt med i ditt resonemang.
mikebike
#1357 Postad : den 13 juli 2012 20:35:23(UTC)

Registrerade sig: 2008-12-08(UTC)
Område: Solna/Stockholm

Was thanked: 84 time(s) in 52 post(s)
Joakim C skrev:
Edit: Har nog tävlat ett par gånger till men inte hittat resultaten på nätet lite svårt att veta vilka tävlingar man sköt. Har inte kunnat tävla mer pga helgarbete och en hel del övertid på helg.

Det finns inget krav på tävlingsresultat, och i vettiga polisdistrikt kräver de inte heller tävlingsresultat.
Din klubb har förhoppningsvis skrivit ett föreningsintyg, det räcker för att "styrka din aktivitet".
Pangaren
#1358 Postad : den 13 juli 2012 20:45:50(UTC)

Rank: Har varit med ett tag

Registrerade sig: 2012-01-06(UTC)
Man
Område: Uppsala

Was thanked: 72 time(s) in 36 post(s)
Lite OT: Tänk vad skönt det ändå är med den nya informationsteknologin. Om det här hade hänt för femton år sedan hade nog bra många skyttar varit bra mycket "lättare måltavlor" för crap-distriken som vill förbjuda skytte. Nu är det lekande lätt att få hjälp, råd, hitta andra i samma situation och få hjälp av föreningar som SVF (som är lätta att hitta både kontaktinfo och allmän info om, tack vare internet).

Det är inte så lätt att stå helt ensam när en myndighet försöker köra över en. Vi behöver hjälpas åt, vi behöver solidaritet. Och vi behöver poliser/handläggare som följer lagen. Det är helt sjukt som de håller på.Cursing
Bluehaze
#1359 Postad : den 16 juli 2012 09:34:04(UTC)

Registrerade sig: 2012-03-18(UTC)

Was thanked: 1 time(s) in 1 post(s)
Ringde vapenexpeditionen i Västra Götaland. Vecka 9 (på godkända jaktvapen inköpta från handlare, som är "prioriterade") har fortfarande inte fått någon handläggare. Jägare som funderar på att skaffa nytt eller uppgradera bössan med nya pipset inför säsongen bör alltså söka vapen minst 6 månader till 1 år innan man avser att jaga - Nej jag raljerar inte, jag är helt seriös.

//B
razer
#1360 Postad : den 14 augusti 2012 08:59:10(UTC)

Registrerade sig: 2009-12-29(UTC)
Område: Gbg

Was thanked: 2 time(s) in 2 post(s)
Nu får de fan hända nåt snart. Ringde i fredags (10/8) till avslagsenheten i GBG för att fråga om mitt ärende som lämnades in i slutet av mars. Svaret jag fick är att dom fortfarande behandlar ansökningar från runt årsskiftet, vilket dom gjort i snart 2 månader .
Var då tvungen att fråga hur de var med skrivelsen dom gick ut med i våras om att ärenden inte skulle ta mer än 30 dagar. Svaret: De var ju bara en målsättning, och den ligger vi långt ifrån.
"Jag delar inte din åsikt, men jag är bered att dö för din rätt att uttrycka den"
Användare som läser denna Tråd
Guest (2)
78 Pages«<6667686970>»
Gå till  
Du kan inte skapa nya Trådar i detta forum.
Du kan inte svara på Trådar i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

YAFVision Theme by Jaben Cargman (Tiny Gecko)