Välkommen gäst Aktiva Trådar | Logga in | Registrera dig

walle_308's CMMG .22lr mini-review
walle_308
#1 Postad : den 12 juli 2012 12:21:58(UTC)

Rank: Stabil medlem

Grupper: Medlem
Registrerade sig: 2010-07-10(UTC)
Område: Västerås

Was thanked: 6 time(s) in 3 post(s)
Välkommen till walle_308's mini recension av CMMG's .22 sats

Då alla banor inte är godkända ännu för gevär på klubben samt att CCI Standard oftast finns till bra pris så ökade mitt sug efter en .22lr växelsats till min JP-15.

Tittade runt lite på olika u2b-videor och den såg intressant ut.

Hade reservationer för att skjuta 22orna i en 8" twist efter man läst att plätteringen (på förkopprade) kunde slitas loss och det ena med det andra.

Det var inga problem att få inköpstillståndet, sen var det bara att bege sig till DAE för att hämta ut den.

En sak jag reagerade på direkt var att det såg ut som att hanen knappt räckte fram till slagstiftet och det visade sig ganska snabbt att vissa skott hade svaga anslag.
Efter ca 150 skott så var det mycket förre som inte tände. Detta kan ha varit för att enheten varit ny.
Tanken var att lägga en svetsloppa baktill men jag vet inte hur det skulle fungera på rostfritt stål.
Dock så har jag snabb räknat ut att det är ca 1.5% som inte tänder nu när den har gått 500skott.

En annan reflektion är att när bolten går bakåt så följer insatsen med bakåt vilket skapar ett glapp mellan styrhylsan och AR15 patronläget vilket gör att slagg kommer in emellan.
Det finns en del som jag tror löser detta problem: LÄNK

Precisionen tycker jag är helt acceptabel med tanke på priset samt att jag kan använda min vanliga upper utan att behöva byta riktmedel etc.
Nackdelen är väl om man glömmer rengöringsprylarna hemma och vill skjuta .223 direkt efter 22 skyttet, vilket man helt klart bör undvika.

Rengöringen av bolten är relativt enkel tack vare att den är i rostfritt stål.
Har man tillgång till tryckluft går rengöringen av lowern snabbt då det kommer mer smuts när man skjuter 22or.

Har ni tankar på att köpa en komplett upper men som jag inte är gjort av pengar,
så är det ett fullgott alternativ till en (1 in 16") dedikerad pipa/upper, förutsatt att du har den extra rengöringen i åtanke.

Bild 1,
25meter
20 skott CCI Standard
4x Accupoint

Bild 2,
50m
20 skott CCI Standard (stark vind)
4x Accupoin
t

Bild 3
Bolten efter 350 skott CCI Standard

3 users thanked walle_308 for this useful post.
loko3 på 2012-07-12(UTC), SunTzu på 2012-07-12(UTC), SideBurn på 2012-07-12(UTC)
SunTzu
#2 Postad : den 12 juli 2012 12:38:49(UTC)

Rank: Veteran

Registrerade sig: 2010-01-18(UTC)
Man
Område: EU

Was thanked: 252 time(s) in 177 post(s)
Tack. Själv gick jag på JPs version, men har mest fortsatt skjuta .223R av ren lathet och att jag vill undvika att flytta kikaren inför större tävlingar.

Testade en del på 85 meter och det var inga problem att träffa tavlorna :)
Everything will be alright in the end. If everything is not alright, then it is not the end.
Sören Franson
#3 Postad : den 12 juli 2012 14:59:13(UTC)

Rank: Veteran

Registrerade sig: 2008-12-12(UTC)
Man
Område: Malmö

Was thanked: 382 time(s) in 157 post(s)
Bra tråd! Jag tar mig friheten att lägga till min recension från ett annat forum; denna gång i en 20-tums Oberland:

Del 1:
Citat:
Som vi alla vet är det litet smådyrt att mängdträna med AR-15 om man inte vill köra stålhylsad amm eller kronplugg. En trevlig lösning då är en växelsats. Det finns huvudsakligen två typer av växelsatser för AR-systemet; en komplett upper med korrekt räffelstigning och rubbet, eller en lös mekanism som nyttjar den befintliga pipan.

Fördelen med den första varianten är att det går att välja mellan litet fler kalibrar (såsom .22LR, 9x19, .40S&W, eller .45ACP), samt att precisionen blir lika god som på ett vanligt gevär i den aktuella kalibern. Användaren av .22LR-varianten slipper även oroa sig för eventuella blyrester i gassystemet då dessa växelsatser normalt saknar gassystem. Nackdelen är ett betydligt högre pris, samt att man måste flytta riktmedlen från en upper till en annan - alternativt ha dubbla uppsättningar ("drabbar ingen fattig"). Ett exempel på en sådan växelsats är JP:s JPNC-22.

Fördelen med den andra typen av växelsats är att användaren kan använda sin vanliga konfiguration - det är bara en annan mekanism och ett annat magasin som nyttjas, nackdelen är att precisionen på längre håll blir sämre eftersom räffelstigningen är fel (i mitt fall så är pipan räfflad i 1/8" medan en .22RL normalt mår bäst i en 1/16"), samt att där kan bli en del blyavlagringar i gasuttaget (vapenvård + läskskott = viktigt). Ett exempel på en sådan växelsats är CMMG Inc:s ARC-22. Vissa av er har kanske hört talas om Cieners växelsatser, men dessa lider ofta av driftstörningar och Ciener själv sitter inne för förskingring (efter att vägrat ersätta kunder för defekta varor etc).

Strax efter tre idag så stegade jag in på Polisen och lämnade in en ansökan om vapenpass samt en licensansökan på en CMMG-växelsats. Vapenpasset behövde kompletteras med ett foto, men licenstanten sa att jag nog hinner få det innan någon licens på växelsatsen (en osäker applåd för hennes ärlighet...)

En stund därefter kom jag ihåg att någon rapporterat att en dylik växelsats inte hade passat en bössa i Stockholm. Då jag inte kunde komma ihåg vad för bössa det var eller vem det var som berättat det, så ringde jag Håkan Spuhr, då han enligt uppgift hade en ARC-22 liggandes. Sagt och gjort, strax innan 18 så befann vi oss på en skjutbana med vapen i pluralis och ännu mer amm.

Jag hade litet problem med att låsa den bakre låssprinten på mitt underbeslag med växelsatsen i vapnet, men jag såg inte detta som ett förhinder. Växelsatsen var absolut snustorr och ville inte mata de två första patronerna manuellt. Efter att den tredje patronen kamrat så var där inga fler problem. Med litet olja så hade detta troligtvis aldrig skett.

Träffpunkten låg runt 5-10 cm lågt och spridningen var cirka 6 cm; dvs fullt tillräckligt för att öva barrikadövningar mot IPSC-amöbor på klubbens bana.

Jag är nöjd!

En liten notering; den växelsats Håkan hade var en svartoxiderad variant; den jag införskaffade är rostfri och med den senare har jag inga problem att låsa den bakre låssprinten. Del 2:
Citat:
Okej, licens beviljad och växelsats erhållen. Har inte tagit några bilder ännu, men skall fixa i afton. Var ut helt kort igår eftermiddag för att provskjuta och på 25 meter så tar SK Spezial Pistol Match 3-5 cm under träffpunkten för .223. I instruktionerna så står där att växelsatsen skall matas med High Velocity-amm för att fungera tillförlitligt, men pistolammen jag nyttjade hade inga problem med funktionen förutom matningen från första till andra patronen (vilka sköts liggande med magstöd). Efter den enda hickningen så fungerade allt som det skulle.

Kan också notera att det är svårt att inte dra på smilbanden när allt som hörs från vapnet är mekanismen som slår fram (20-tumspipa i kombination med pistolamm har ju vissa fördelar på så sätt :mrgreen: ).

Jag snackade med Gustav på GP Rifle och han har skjutit 4000 .22LR genom sin växelsats hittills. Fler mag och snabbladdare önskas... :twisted:

Del 3:
Citat:
Växelsatsen levereras i en enkel plasttub innehållandes växelsatsen och ett instruktionsblad:

Växelsatsen ovanifrån:

Närbild på "pipdelen" samt slutstycket:

Närbild på "pipdelen" - denna är alltså i formen av en .223-patron, vilken stick in i det ordinarie patronläget:

Växelsatsens bakkant samt rekylfjäder. Det är alltså den rektangulära ovankanten som låser mot underbeslaget (ovanför buffern):

Här kan vi se att brickan med styrlisterna är snedställd:

Slutstyckets undersida - vi kan se utkastaren (vilket är en fast tapp i vänster styrlist) kika fram:

Stötbotten, utdragare och utkastare:

Ett skitigt patronläge:

För att ta isär växelsatsen (vilket inte rekommenderas) så tvingas de två styrlisterna isär varpå pipdelen kan skjutas framåt. Därefter kan slutstycket med rekylfjäder föras fram och ur.

Min vård efter att skjutit med växelsatsen är identisk med min vanliga vård: två drag med en froglubad boresnake, avtorkning av lådans insida och mekanism (i detta fallet växelsatsen) medelst microfiberduk = klart.
Användare som läser denna Tråd
Guest
Gå till  
Du kan inte skapa nya Trådar i detta forum.
Du kan inte svara på Trådar i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

YAFVision Theme by Jaben Cargman (Tiny Gecko)