Välkommen till walle_308's mini recension av CMMG's .22 satsDå alla banor inte är godkända ännu för gevär på klubben samt att CCI Standard oftast finns till bra pris så ökade mitt sug efter en .22lr växelsats till min JP-15.
Tittade runt lite på olika u2b-videor och den såg intressant ut.
Hade reservationer för att skjuta 22orna i en 8" twist efter man läst att plätteringen (på förkopprade) kunde slitas loss och det ena med det andra.
Det var inga problem att få inköpstillståndet, sen var det bara att bege sig till DAE för att hämta ut den.
En sak jag reagerade på direkt var att det såg ut som att hanen knappt räckte fram till slagstiftet och det visade sig ganska snabbt att vissa skott hade svaga anslag.
Efter ca 150 skott så var det mycket förre som inte tände. Detta kan ha varit för att enheten varit ny.
Tanken var att lägga en svetsloppa baktill men jag vet inte hur det skulle fungera på rostfritt stål.
Dock så har jag snabb räknat ut att det är ca 1.5% som inte tänder nu när den har gått 500skott.
En annan reflektion är att när bolten går bakåt så följer insatsen med bakåt vilket skapar ett glapp mellan styrhylsan och AR15 patronläget vilket gör att slagg kommer in emellan.
Det finns en del som jag tror löser detta problem:
LÄNKPrecisionen tycker jag är helt acceptabel med tanke på priset samt att jag kan använda min vanliga upper utan att behöva byta riktmedel etc.
Nackdelen är väl om man glömmer rengöringsprylarna hemma och vill skjuta .223 direkt efter 22 skyttet, vilket man helt klart bör undvika.
Rengöringen av bolten är relativt enkel tack vare att den är i rostfritt stål.
Har man tillgång till tryckluft går rengöringen av lowern snabbt då det kommer mer smuts när man skjuter 22or.
Har ni tankar på att köpa en komplett upper men som jag inte är gjort av pengar,
så är det ett fullgott alternativ till en (1 in 16") dedikerad pipa/upper, förutsatt att du har den extra rengöringen i åtanke.
Bild 1,
25meter
20 skott CCI Standard
4x Accupoint
Bild 2,
50m
20 skott CCI Standard (stark vind)
4x Accupoint
Bild 3
Bolten efter 350 skott CCI Standard