Välkommen gäst Aktiva Trådar | Logga in | Registrera dig

4 Pages<1234>
Hur många använder sina IPSC Gevär till tävling?
Sören Franson
#41 Postad : den 11 juli 2012 19:55:18(UTC)

Rank: Veteran

Grupper: Medlem
Registrerade sig: 2008-12-12(UTC)
Man
Område: Malmö

Was thanked: 382 time(s) in 157 post(s)
loko3 skrev:
Sören Franson skrev:
Ok, så baserat på vilken aktivet beviljas licenserna i sådant fall? Förstår du problematiken?
Nu har ju tävlande aldrig varit ett krav för att beviljas licens för målskyttevapen enligt
gällande lagstiftning, så jag förstår inte oron. Träningsverksamhet i klubbens regi räcker.

Träningsverksamhet som bedrivs utan vapen och bana?
Björnes Magasin
#42 Postad : den 11 juli 2012 20:22:52(UTC)
Rank: Nykomling

Registrerade sig: 2012-07-10(UTC)
Område: Uppför ån

Was thanked: 0 time(s) in 0 post(s)
Sören skrev:

jag misstänker att en viktig orsak till Madsens undran är det faktum att vi på diverse forum ser bilder på bössor hemmahörandes i Mälardalen och norra Sverige (i den ordningen) men vi hör inte ett knyst om någon aktivitet. Därför är det kanske inte så konstigt om frågan ställs vilken aktivitet som verkligen bedrivs med dessa vapen?

Jahaja, jag ser nått helt annat. Den svenska avundsjukans fulatryne visar sig. Div. folk tar med självklar egen kärlek på sig expert rollen och Sager. Men om jag inte får och inte vet å jag inte e inbjuden så MÅSTE det vara nått fel! Nej. Det finns klubbar som bedriver egen verksamhet(Helt lagligt) och egen tävlan å alla ÄR inte inbjudna. Detta är inte dagis, alla får inte påse och alla ventilerar inte allt öppet på diverse forum.

Sen skrev Sören

-Träningsverksamhet som bedrivs utan vapen och bana?

Härligt, vill du att jag ska namnge källan öppet för din kunskap till detta uttalande eller ska du förklara själv var och vilka som skulle bedriva ovansagda ’’låtsas’’ skytte och ändå få ut licenser? Och inte minst, vad DU vet att dessa s.k. Klubbar bedriver för verksamhet och med vilken rätt du klassificerar den.

Detta blir mitt andra och sista inlägg på detta forum, ha så kul!
Sunseeker
#43 Postad : den 11 juli 2012 20:31:15(UTC)

Rank: Stabil medlem

Registrerade sig: 2011-06-14(UTC)
Område: Noreg

Was thanked: 30 time(s) in 23 post(s)
Jag känner till flera, fler än 6, IPSC gevärstävlingar som har hållits i Stockholmsområdet förra året och i år.
Lägg till detta när en lördagsträning körs i tävlingsform med några stationer och det blir fler än jag kan räkna.

Var de officiella? Var de stora?

Nej. Tyvärr fanns och finns inte den möjligheten pga hur banor ser ut, utan det är by invitation only.

Det tränas väldigt mycket och det åks på många olika externa tävlingar.
Vi är nära en full squad på NM som tränat 2-6 timmar per dag denna vecka...och så beskylls man
för att olla och fotografera vapen. Vi får väl se när resultatlistan presenteras vem som ollat mest :)

Totalt har vi nog köpt in mer än 50000 patroner och en del har skjutit slut och fått köpa nytt.

Vilken skytteform kommer i närheten av detta? Och så klagas det på låg aktivitet...

Önskar jag att det fanns fler tävlingar att åka på? Ja, men jag tycker Madsens inlägg är kraftigt överdrivet troligen för att provocera.

Synd bara att fel folk kommer läsa detta och missförstå allt.
Sören Franson
#44 Postad : den 11 juli 2012 20:32:38(UTC)

Man

Ack Björne, så synd att du inte tänker göra fler inlägg för ditt senaste väcker så många frågor jag vill ha svar på. Nåväl, jag får leva i okunskapen. Crying
Sören Franson
#45 Postad : den 11 juli 2012 20:39:29(UTC)

Man

Sunseeker, för att hänvisa till tidigare inlägg som gjorts; må så vara att ni är aktiva (eller rentav högaktiva) men om aktiviteten inte rapporteras in, eller på annat sätt ges till känna - och det enda som syns är kittade bössor på bild, så blir där en dissonans.
mikebike
#46 Postad : den 11 juli 2012 20:46:38(UTC)

Registrerade sig: 2008-12-08(UTC)
Område: Solna/Stockholm

Was thanked: 85 time(s) in 52 post(s)
Sören Franson skrev:
loko3 skrev:
Sören Franson skrev:
Ok, så baserat på vilken aktivet beviljas licenserna i sådant fall? Förstår du problematiken?
Nu har ju tävlande aldrig varit ett krav för att beviljas licens för målskyttevapen enligt
gällande lagstiftning, så jag förstår inte oron. Träningsverksamhet i klubbens regi räcker.

När jag sökte licens på min Super Blackhawk med motivationen Magnumfält var jag medlem i en klubb som bara hade tillgång till en 25 meters bana. Andra har sökt (och fått) licens för magnumrevolvrar fast hemmabanan inte ens är godkänd för kraftigt laddade nior!

Man kan ju faktiskt tävla i andra skytteformer än de som kan arrangeras av/i den egna klubben.

loko3
#47 Postad : den 11 juli 2012 20:54:17(UTC)

Registrerade sig: 2008-12-14(UTC)
Woman

Was thanked: 294 time(s) in 185 post(s)
Sören Franson skrev:
...om aktiviteten inte rapporteras in, eller på annat sätt ges till känna...

Trodde jag man hade årsberättelse till? När jag satt i styrelsen för en nationell klubb skickade vi alltid
in en sådan till förbundet. Samma lika gör man i AB till aktieägare och i brf-förening.

Om du och Madsen tycker det saknas så är det ju bara motionera om det till våren på nästa årsmöte om det inte
redan är ett krav på de anslutna föreningarna.

Förstår fortfarande inte problematiken att ta upp småsaker när betydligt mörkare moln syns på horisonten för
hela skytterörelsen.

Sören Franson skrev:

Vapen kan klubben köpa in, bana kan man hyra in sig på..vad är problemet?
Lagen kräver inte tävlingar utan alla ska kunna få vara med, en grundprincip
inom svenskt föreningsliv.
3 users thanked loko3 for this useful post.
heintron på 2012-07-11(UTC), Sunseeker på 2012-07-11(UTC), Ljungman på 2012-07-11(UTC)
Sunseeker
#48 Postad : den 11 juli 2012 20:57:00(UTC)

Sören Franson skrev:
Sunseeker, för att hänvisa till tidigare inlägg som gjorts; må så vara att ni är aktiva (eller rentav högaktiva) men om aktiviteten inte rapporteras in, eller på annat sätt ges till känna - och det enda som syns är kittade bössor på bild, så blir där en dissonans.

Well, nu påstår en person en mängd saker och bara för att den personen inte har tillräckligt med fakta eller baserar sina åsikter på saker han inte vet tillräckligt om betyder inte att han har rätt.

Vi rapporterar in våra tävlingar till Tillståndsmyndigheten, vid licensansökan exempelvis.

Vi Tycker det är lämpligare än att skicka dom dit än till en brevlåda i Skåne :) men vi kan skicka kopior dit också om det skulle kännas bättre :)
Sören Franson
#49 Postad : den 11 juli 2012 20:58:59(UTC)

Man

mikebike skrev:
Man kan ju faktiskt tävla i andra skytteformer än de som kan arrangeras av/i den egna klubben.

Helt klart och jag har inte sagt något annat. Det var mer specifikt när kombinationen av att klubben saknar vapen och inte heller har någon bana att bedriva den aktuella skytteformen SAMT att ingen aktivitet rapporteras/återges som frågetecknen för oss utomstående börjar rada upp sig.

Jag har full förståelse för och beklagar att Stockholmsklubbarna lider av brist på banor och är fruktansvärt begränsade i vad de kan arrangera, men tydligen (utifrån vad som sagts i denna tråden) så sker där en hel del aktivitet som aldrig rapporteras eller kommenteras. Det låter nästan litet som att "the first rule of IPSC Rifle in Mälardalen is you don't talk about IPSC Rifle in Mälardalen".
Wink
Sunseeker
#50 Postad : den 11 juli 2012 21:10:00(UTC)

Hur många squadder med Stockholmare är det på NM i helgen?
Ser inte exakt men det måste ju vara närmare 3-4? 20-35% eller är jag fel ute?

Förra året Var det 5 stockholmare på Top 20 på Remmene, rensat för icke svenskar.

Att det sen inte arrangeras några officiella tävlingar här ja det är synd, kan bara hålla med.

Men aktiviteten och användandet av vapnen (=behov) är det inget fel på.

Mina 4 jaktgevär som jag aldrig jagat med är det nog värre med.......... ;)
2 users thanked Sunseeker for this useful post.
loko3 på 2012-07-11(UTC), Aarrgghh! på 2012-07-19(UTC)
MathiasP
#51 Postad : den 11 juli 2012 21:35:27(UTC)

Registrerade sig: 2011-04-02(UTC)
Område: Göteborg

Was thanked: 53 time(s) in 35 post(s)
Sunseeker skrev:
Jag känner till flera, fler än 6, IPSC gevärstävlingar som har hållits i Stockholmsområdet förra året och i år.
Lägg till detta när en lördagsträning körs i tävlingsform med några stationer och det blir fler än jag kan räkna.

Var de officiella? Var de stora?

Nej. Tyvärr fanns och finns inte den möjligheten pga hur banor ser ut, utan det är by invitation only.

Det tränas väldigt mycket och det åks på många olika externa tävlingar.
Vi är nära en full squad på NM som tränat 2-6 timmar per dag denna vecka...och så beskylls man
för att olla och fotografera vapen. Vi får väl se när resultatlistan presenteras vem som ollat mest :)

Totalt har vi nog köpt in mer än 50000 patroner och en del har skjutit slut och fått köpa nytt.

Vilken skytteklubb kommer i närheten av detta? Och så klagas det på låg aktivitet...

Önskar jag att det fanns fler tävlingar att åka på? Ja, men jag tycker Madsens inlägg är kraftigt överdrivet troligen för att provocera.

Synd bara att fel folk kommer läsa detta och missförstå allt.

Nu är jag mest nyfiken men hur brukar era tävlingar se ut? Hur många stationer brukar nu kunna göra? Har ingen koll på hur era banor ser ut, men helt oanvändbara kan de ju inte vara.
Om man jämför med SDC tävlingarna som också är relaktivt begränsande så skrivs det väldigt mycket om de samt mängder med videoklip.
En sak att hålla slutna tävlingar, men tycker det gagnar sporten mer om vi öppet visar vad vi håller på med. Även för icke skyttar.
Sören Franson
#52 Postad : den 11 juli 2012 22:06:39(UTC)

Man

MathiasP skrev:
En sak att hålla slutna tävlingar, men tycker det gagnar sporten mer om vi öppet visar vad vi håller på med. Även för icke skyttar.

Och det är där vi finner pudelns kärna!
Loko3 tycker där är för litet bilder på bössor (och jag säger inte alls att han har fel i det Wink) men bilder på bössor är inte alls detsamma som att visa vad vi håller på med. Skulle innebandyn vara så poppis om den bara återspeglades i bilder av klubbor och bollar utan några matchreferat? Rapporter och reportage till egna klubbmedlemmar eller i samband med enskild licensansökan gagnar ju inte sporten i stort då sändningsbredden är på tok för smal (samt att en av mottagarna - *HOST* Polisen *HOST* - lider av selektiv minnesförlust).

Jag erkänner att det är mitt fel att den här diskussionen har blivit geografisk, men jag tror merparten här kan erkänna (om de lämnar egot därhän) att den skulle blivit det oavsett. Och som jag ser det så är det tyvärr resultatet av det faktum att "vi här nere i söder" (där vi är lyckligt skattade med ett jämförelsevis stort antal banor och tävlingar och där vi talar om våra lokala aktiviteter externt) hör fruktansvärt litet om vad ni gör norröver - det enda vi ser är att ni har utrustningen för att bedriva mycken verksamhet.

När vi nu (tillsammans med resten av skyttesverige) än en gång gör oss redo för att försvara vår hobby mot externa missriktade angrepp så vill vi ju att vi alla är lika öppna med vad vi pysslar med. Hänvisningar till laga krav i en dialog skyttar emellan sänder om något signaler om att där är saker och företeelser vissa inte vill tala högt om. Jag anser (och Björnes Magasin får gärna idiotförklara mig som han gjorde med Madsen om han inte håller med) att det är bättre att vi diskuterar detta här och nu - oavsett om vissa känner sig oskyldigt utpekade - än att sporten faller offer för att denna dialog inte fördes tidigare.
Sunseeker
#53 Postad : den 11 juli 2012 22:08:27(UTC)

Det är inte så avancerat, skytte rakt in i vallen vilket är det vi klarar av om vi ska följa SSO instruktioner och vara kvar. Banorna är hyfsade, men de har inte någon kapacitet för större evenemang. Vi kan köra 10 - 300 m i mindre grupper. 5-10 pers är lagom, sen om ni inte anser det vara en tävling är upp till er.
Någon vinner och någon kommer sist även om bara två tre tävlar.

Några filmer ligger faktiskt uppe, tror det är bara att youtuba ipsc gevär och liknande och leta. :)

Vi har inte sett det som att det vi gör är hemligt, men inget att skryta över heller. Tror det rapporteras in i årsberättelsen?
Farb
#54 Postad : den 11 juli 2012 22:17:08(UTC)

Registrerade sig: 2008-12-09(UTC)
Område: SKÅNE

Was thanked: 112 time(s) in 68 post(s)
Sunseeker skrev:
Det är inte så avancerat, skytte rakt in i vallen vilket är det vi klarar av om vi ska följa SSO instruktioner och vara kvar. Banorna är hyfsade, men de har inte någon kapacitet för större evenemang. Vi kan köra 10 - 300 m i mindre grupper. 5-10 pers är lagom, sen om ni inte anser det vara en tävling är upp till er.
Någon vinner och någon kommer sist även om bara två tre tävlar.

Skitbra!!! Applause
Skönt att någon tävlar. Även om det är en "enklare" och mindre match! ThumbsUp

Istället för att som vissa gör - gnälla över att där inte är fler stora tävlingar Brick wall

Alla matcher är bra matcher! Smile

// Håkan
Kontaktperson IPSC Kristianstad
Instruktör IPSC Pistol and Rifle
NROI CRO
www.shinko.se
2 users thanked Farb for this useful post.
Sunseeker på 2012-07-11(UTC), Sören Franson på 2012-07-11(UTC)
SvempaL
#55 Postad : den 11 juli 2012 22:27:03(UTC)

Registrerade sig: 2010-02-20(UTC)
Område: Stockholm

Was thanked: 43 time(s) in 26 post(s)
Jag ska undersöka möjligheten att genomföra något på Livgardet. Vi har ju 3 banor man skulle kunna göra något med. Bygga/Skjuta 3 stationer, bryta för lunch, bygga om skjuta 3 nya. Kanske skulle kunna bli en match, om än med med snäva vinklar och bara skytte mot en vall, för 30 - 40 pers. Så får några Mälarmänniskor skjuta lite iaf.
3 users thanked SvempaL for this useful post.
Sunseeker på 2012-07-11(UTC), Sören Franson på 2012-07-12(UTC), heintron på 2012-07-12(UTC)
gose
#56 Postad : den 12 juli 2012 00:41:17(UTC)

Registrerade sig: 2008-12-08(UTC)
Område: Kalifornistan

Was thanked: 138 time(s) in 92 post(s)
SvempaL skrev:
Jag ska undersöka möjligheten att genomföra något på Livgardet. Vi har ju 3 banor man skulle kunna göra något med. Bygga/Skjuta 3 stationer, bryta för lunch, bygga om skjuta 3 nya. Kanske skulle kunna bli en match, om än med med snäva vinklar och bara skytte mot en vall, för 30 - 40 pers. Så får några Mälarmänniskor skjuta lite iaf.

ThumpUp
.22, 7.65, 9x19, .357, .40, 10mm Auto, .45 ACP
.22, 5.45x39, .223, 6.5x55, 7.62x39, .308, 30-06
12/70, 12/76
Roland
#57 Postad : den 12 juli 2012 04:41:14(UTC)

Registrerade sig: 2008-12-09(UTC)
Område: Finland

Was thanked: 171 time(s) in 94 post(s)
Hela den här tråden ger mig lite DDR vibbar egentligen, fan vad det ska synas i sömmarna och hållas koll här då. Och den svenska polisen sitter visst och kollar på nätet om IPSC är tillräckligt aktiv? Då undrar man får dom inte aktivitetsintyg vid licensansökningar, eller kommer dom att behöva komplementeras med ett sorts vagt "overall internet impression" i framtiden? Det leder mig också till att fundera om polisen inte har några riktiga brott att hanteras med, så kanske ni kan skära ner poliskåren ändå med gott samvete?
Korsholmsnejdens Reservister: http://www.kore.fi
3 users thanked Roland for this useful post.
Sunseeker på 2012-07-12(UTC), heintron på 2012-07-12(UTC), Errol på 2012-07-14(UTC)
RogerT
#58 Postad : den 12 juli 2012 07:07:06(UTC)

Grupper: Medlem, Moderator
Registrerade sig: 2008-12-07(UTC)
Område: Växjö

Was thanked: 176 time(s) in 77 post(s)
Sunseeker skrev:
Vi rapporterar in våra tävlingar till Tillståndsmyndigheten, vid licensansökan exempelvis.

Vi Tycker det är lämpligare än att skicka dom dit än till en brevlåda i Skåne :) men vi kan skicka kopior dit också om det skulle kännas bättre :)

Bra att ni har rapporter, men ännu bättre om de skickas till förbundet som organiserar verksamheten..... Whistle
Samuel Colt - The original inventor of the "Point-and-Click" user interface.....
4 users thanked RogerT for this useful post.
Sören Franson på 2012-07-12(UTC), Mattias Gustafsson på 2012-07-12(UTC), Farb på 2012-07-12(UTC), 454Casull på 2012-07-12(UTC)
heintron
#59 Postad : den 12 juli 2012 11:10:42(UTC)

Registrerade sig: 2009-12-03(UTC)
Man
Område: x

Was thanked: 188 time(s) in 123 post(s)
Roland skrev:
Hela den här tråden ger mig lite DDR vibbar egentligen, fan vad det ska synas i sömmarna och hållas koll här då. Och den svenska polisen sitter visst och kollar på nätet om IPSC är tillräckligt aktiv? Då undrar man får dom inte aktivitetsintyg vid licensansökningar, eller kommer dom att behöva komplementeras med ett sorts vagt "overall internet impression" i framtiden? Det leder mig också till att fundera om polisen inte har några riktiga brott att hanteras med, så kanske ni kan skära ner poliskåren ändå med gott samvete?

Det har med hur hela det Svenska "systemet" är uppbyggt där man måste i praktiken hålla sig på god fot med rätt personer för att kunna utöva sin hobby. Det är ögontjäneri inskrivet i lag i praktiken. Det har gått så långt i Sverige så ingen här ser det sjuka i vårt system.

Istället för att uppmuntra alla varianter av vår sport skall det misstänkliggöras och snackas skit för att vadå? Plocka poäng hos vilka? Hoplofoberna på RPS kan man glömma att smöra för. Tongue
1 user thanked heintron for this useful post.
Errol på 2012-07-14(UTC)
glader
#60 Postad : den 12 juli 2012 18:43:40(UTC)

Registrerade sig: 2009-10-27(UTC)
Man
Område: Stockholm

Was thanked: 31 time(s) in 15 post(s)
Jag kan instämma att det känns märkigt att nästan inga rifletävlingar utannonseras på IPSC:s hemsida men att det verkar arrangeras många småtävlingar " invitation only". Det ger ju en lie skev bild av skyttet. Det vore kul om de som arrangerar dessa småtävlingar kunde knäppa några bilder och skriva några rader och sedan få det publicerat på IPSC Sveriges hemsida. Det behöver inte vara några jättereportage bara att man hållit en liten tävling.

Jag har full förståelse att det kan vara svårt att arrangera en "publik" tävling men med dessa reportage om småtävlingar så ser man iaf att det pågår en tävlingsverksamhet. Annars blir det ju mest en subkultur för de närmast sörjande som inte attraherar några nya skyttar eftersom man inte vet om att skyttet "finns".
2 users thanked glader for this useful post.
Sören Franson på 2012-07-12(UTC), Aarrgghh! på 2012-07-19(UTC)
Användare som läser denna Tråd
Guest
4 Pages<1234>
Gå till  
Du kan inte skapa nya Trådar i detta forum.
Du kan inte svara på Trådar i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

YAFVision Theme by Jaben Cargman (Tiny Gecko)