Farb skrev:Där blev det en del skitsnack
Jag tänkte be om lite tankar om stationerna. Konstruktiv kritik då
Var där flera lösningar enligt er eller bara en solklar?
Stage 2, 3, 5 och 6 skulle ge möjligheten för skyttarna att ta stationen på längre håll eller springa närmre.
Jag har flera gånger hört klagomål från Openskyttar att det är för mycket närhåll på matcherna, där openpistolerna inte kommer till sin rätt - jag hoppas att stationerna gav Openskyttarna möjligheterna att nyttja sina fördelar
Personligen är jag inte helt nöjd med stage 6 - gluggen var för stor, det skulle varit tvingande att lägga sig ner för att kunna nyttja den... Men där var ändå några som valde att ta hela stationen "uppifrån".
Stage 1 gav möjligheten till lite för många skott från samma position - inte emot regelboken men kanske lite tråkigt?
Dock hörde jag att några hållit på att glömma de små tavlorna längst bak eller beskjuta dem två gånger - det var planen: Planering, planering, planering
Som sagt: konstruktiv kritik tack
// Håkan
Jodå, det fanns olika lösningar på många av stationerna!
Låt se nu...
1:an(min första station) var tack vare starten i mitten öppen för att springa till en ände och ta stationen "på rad" eller ta tavlorna så fort du ser dem. Precisionen kom in med de bakre minitavlorna - bra för tempokontroll!
Jag valde det senare, men ett dubbelmatningshak gjorde att jag tappade både tid och poäng - filmen visade att jag bara sköt ett skott efter haket på minitavlan längst till höger.
2:an var enligt min bedömning bara en fråga om hur långt fram man skulle gå innan man hukade sig för att ta de sista tre tavlorna. Svår att få flyt på - ingen favorit.
3:an i korthet: To run or not to run - that is the question. Jag sköt allt från de bakre tre positionerna. Missade dock ett skott i den närmaste skurna högertavlan!
4:an var en snabb liten rackare. Här kunde man gambla lite och ta vänster plåt, höger plåt, mousetrap hö och sen mousetrap vänster, men då gällde det att va' 100 på plåtarna.
Jag valde vänster plåt, tavla till vä före mousetrapen. Blev lite ställd när jag såg trapen på väg upp och sköt en miss över. Oh well...
5:an hade flest alternativ på matchen. Här krävdes större krav på precision mot minitavlorna om man ville ta allt från de bakre positionerna. Och det gjorde jag, 7C - kunde öst på lite mer...
6:an ställde frågan om man skulle springa i djupled eller i sidled. Jag tog sidled. Enkel kort station med mycket förflyttning, men kul.
7:an kunde man tjäna några meter på om man tog tavlorna i rätt ordning. Jag startade framför de 4 tavlorna till höger och började med den andra från höger, sen längst till höger och började röra mig åt vänster för att ta den vänstra och sen den kvarvarande till höger. Då var jag halvvägs till den första tavlan i vänstervallen. Resten sköts under förflyttning på väg fram med en avslutande kort rush till den skymda tavlan längst fram. Enkel och kul station som ändå krävde ganska mycket av skytten för att få till bra.
Som vanligt handlar det om att veta sin egen kapacitet och sina begränsningar. Och i Kristianstad prövades skyttarna på just detta.
I like - keep it up!
/Rob
P.S. Vi håller för närvarande på och skissar inför avslutningen i SweDen Cup som går i Växjö i slutet av september och jag kan lova att det åtminstone blir en stor station enligt mottot "run and gun" så glöm inte löpträningen nu i sommar!

D.S.