Välkommen gäst Aktiva Trådar | Logga in | Registrera dig

2 Pages12>
Hur rengör man bäst?
sestehal
#1 Postad : den 26 juni 2012 07:29:41(UTC)

Rank: Uppvärmd

Grupper: Medlem
Registrerade sig: 2011-11-28(UTC)
Man
Område: Linköping

Was thanked: 1 time(s) in 1 post(s)
Hej

Har en ny inköpt beg. pistol som jag skulle vilja rengöra på djupet hur går jag till väga? Helst skulle jag vilja slänga ner allt i en bytta med kokande vatten ;) Förslag?
Användaren avstängd till 5 juli 2013. /Whistler
Johan B
#2 Postad : den 26 juni 2012 07:57:17(UTC)
Rank: Veteran

Registrerade sig: 2008-12-31(UTC)

Was thanked: 61 time(s) in 50 post(s)
En gång om året ungefär brukar jag göra "storrengöring" och då lägger jag alla metalldelar i ett bad med fotogen och en liten skvätt tvåtaktsolja (ej till utombordsmotorer eftersom de oljorna innehåller amoniak!).

Låt delarna ligga en stund för att lösa upp allt fett/koksad olja och borsta med en mjuk borste (målarpensel går bra) och en lite styvare borste (en väl rengjord gammal tandborste fungerar bra) för att bearbeta hårt sittande smuts.
Borstviska och linnelappar i vanlig ordning i pipan och ev. brons/mässingsborste i patronläge (och i pipan om det finns tjocka avlagringar av t ex bly etc.)

Sedan tar du upp delarna och torkar av dem med t ex en gammal ren frottéhandduk - tryckluft är smidigt för att blåsa bort fotogen-/oljeblandningen i svåråtkomliga skrymslen.
Det brukar bli väldigt rent och den lilla mängden tvåtaktsolja skapar en tunn skyddande och även lätt smörjande hinna i metallens porer som räcker för t ex tryckesmekanismer.

Inoljning med lämplig vapenolja på alla rörliga delar (ej trycket) som utstår lite högre tryck, samt alla "yttre" delar och pipan, brukar jag sedan göra innan vapnet läggs i skåpet.

Har du tillgång till ultraljudsrengöring, är det ännu bättre, men ovan nämnda fotogenbad brukar fungera riktigt bra!

Ps. Du kan spara rengöringsvätskan (fotogen/olja) i en glasburk med lock - då sjunker smutsen ner till botten och det är lätt att återanvända den "rena" delen av vätskan vid nästa rengöring om man häller försiktigt.

Mvh
Johan B
Richard x-6
#3 Postad : den 26 juni 2012 08:23:25(UTC)

Rank: Stabil medlem

Registrerade sig: 2009-01-17(UTC)
Område: Sthlm

Was thanked: 5 time(s) in 5 post(s)
Vad har du för vapen?

Johan B
#4 Postad : den 26 juni 2012 09:15:32(UTC)

Tja, bland annat Morini CM22...men det spelar mindre roll - rengöringsprocessen ser ju likadan ut oavsett vapen!

Mvh
Johan B

Jon
#5 Postad : den 26 juni 2012 11:32:28(UTC)

Rank: Har varit med ett tag

Registrerade sig: 2010-07-22(UTC)
Område: UmePK

Was thanked: 40 time(s) in 26 post(s)
Hitta nån med en ultraljudstvätt, släng ner alla metalldelar, kör i ett antal sek och montera ihop igen.. Blås rent med tryckluft, presto!
http://www.umepk.nu - Sveriges mesta och bästa pistolskytteklubb!
sestehal
#6 Postad : den 26 juni 2012 15:41:55(UTC)

Registrerade sig: 2011-11-28(UTC)
Man
Område: Linköping

Funkar röd sprit/ t-sprit att lägga metall delarna i?
Användaren avstängd till 5 juli 2013. /Whistler
handladdar'n
#7 Postad : den 26 juni 2012 17:30:29(UTC)

Registrerade sig: 2008-12-07(UTC)
Man
Område: Västerås

Was thanked: 10 time(s) in 9 post(s)
Jag tycker T-röd är en ganska dålig fettlösare.

"Vanlig" fotogen har jag aldrig sett säljas någonstans. Lysfotogen, däremot finns att köpa. Så jag antar att det är vad Johan B menar?
Brukar rekommenderas till fotogenkaminer och lyktor. Jag tror att bla. Jula säljer det. Samt vissa mackar.

Statoil hade, åtminstone förr i världen, sin Statoil Blå lysfotogen. Forskar man lite om denna lysfotogen kan man finna att det tycks vara samma sak som Beckers Alifatnafta, som säljes i färgaffärerna. Dvs de har samma CAS-nummer.

Alifatnafta är ungefär lacknafta där man tagit bort de flesta skadliga och illaluktande aromaterna (de aromater som samtidigt löser skit bäst). Används att späda färg och tvätta penslar.
colt45acp
#8 Postad : den 26 juni 2012 18:23:36(UTC)

Registrerade sig: 2010-11-14(UTC)
Område: sweden

En sak som jag tycker fungerar bra att lösa upp fett o smuts prova biltemas bromsrengöring kanska hårt tryck i sprayen blåser bort skiten bra. finns även andra märken som är dyrare tex CTC. mm. mvh colt 45 acp
polaris
#9 Postad : den 26 juni 2012 19:15:58(UTC)

Registrerade sig: 2010-11-01(UTC)
Område: polarisen

Was thanked: 9 time(s) in 9 post(s)
Som rengöringsmedel betraktat finns det mycket få produkter som slår bensin på fingrarna när det kommer an på literpris kontra effekt. Fotogen är bara löjligt i jämförelse och det går inte att återanvända i gräsklipparen. Diesel är billigare än fotogen och ungefär lika uselt.
Richard x-6
#10 Postad : den 26 juni 2012 19:21:06(UTC)

Registrerade sig: 2009-01-17(UTC)
Område: Sthlm

Was thanked: 5 time(s) in 5 post(s)
Johan B skrev:
Tja, bland annat Morini CM22...men det spelar mindre roll - rengöringsprocessen ser ju likadan ut oavsett vapen!

Mvh
Johan B

Beror om du ska rengöra grundligt...
Då behövs total ner plockning och rätt olja/fett på rätt ställe ev byta sprintar mm.

Du kan ju inte bara släppa ner en pistol i avfettning och sedan spruta på 5-56.

polaris
#11 Postad : den 26 juni 2012 19:25:52(UTC)

Registrerade sig: 2010-11-01(UTC)
Område: polarisen

Was thanked: 9 time(s) in 9 post(s)
?
Johan B
#12 Postad : den 26 juni 2012 20:31:02(UTC)

Nu är det ju inga mikromekaniska precisionsdetaljer vi pratar om precis...även ett modernt tävlingsvapen har en ganska simpel mekanik med ganska stor överkapacitet i fjädrar etc. (undantag för vapen med elektroniska trycken).

Dela vapnet i så många delar det går för en vanlig "dödlig" (utan att knacka ur sprintar och liknande i trycket) och lägg delarna i fotogen/oljebadet och låt det ligga en stund, borsta med lämpliga borstar för att få bort smutsen i "badet" och torka sedan av.

Om man vill vara lite extra petig kan man använda lite molybdendisulfidfett på upphaksytorna i trycket. Sedan lite lämplig vapenolja eller fett på glidytorna för t ex slutstycket (slagstiftet skall inte fettas/oljas in mer än den lilla mängd som blir automatiskt i "badet"!) - mycket mer än så är ren överkurs för ett normalt vapen och skapar inget "mervärde"!

Tro mig; även de minsta skrymlena i trycket blir rena om man borstar och vispar runt det i fotogenbadet - fungerar mycket bra (bättre än jag själv trodde innan jag testade!). Och det är inga kemikalier som på något sätt kan skada stålet eller andra metallar eller dess ytbehandling.

Om man har en pistol med elektroniskt trycke, bör man givetvis inte lägga det i fotogenbad!

5:56 är ingen olja i mina ögon - nästan bara lösningsmedel, som ev. kan fungera som rengöringsvätska men inte smörjmedel!

Vill man ha vapnet "kliniskt rent" kan man lägga det i en blandning av fotogen och t-sprit (ca 50/50), det gjorde vi med våra AK5:or när vi skulle göra slutvård innan muck, när jag gjorde värnplikten. Vi lät dem ligga (isärtagna) i badet någon timme och borstade lite där det var som skitigast - sedan tog vi upp dem och torkade rent. De blev rena ända in i "porerna" på metallen så att det "gnisslade" när man gjorde mantelrörelse (lät nästan som det var fint grus i mekanismen) - minen på befälen var rätt skön: såg riktigt besvikna ut vid visitationen när inte ett enda vapen hade tillstymmelse till smuts någonstans... BigGrin
Däremot behövdes de oljas in ganska omgående eftersom allt fett och olja var borta - de hade säkert börjat rosta av luftfuktigheten inom ett dygn!Think

Mvh
Johan B
Ljungbackaerik
#13 Postad : den 26 juni 2012 21:00:59(UTC)

Registrerade sig: 2009-11-13(UTC)
Man
Område: Tennessee

Was thanked: 150 time(s) in 58 post(s)
Johan B skrev:
Vill man ha vapnet "kliniskt rent" kan man lägga det i en blandning av fotogen och t-sprit (ca 50/50), det gjorde vi med våra AK5:or när vi skulle göra slutvård innan muck, när jag gjorde värnplikten. Vi lät dem ligga (isärtagna) i badet någon timme och borstade lite där det var som skitigast - sedan tog vi upp dem och torkade rent. De blev rena ända in i "porerna" på metallen så att det "gnisslade" när man gjorde mantelrörelse (lät nästan som det var fint grus i mekanismen) - minen på befälen var rätt skön: såg riktigt besvikna ut vid visitationen när inte ett enda vapen hade tillstymmelse till smuts någonstans... BigGrin
Däremot behövdes de oljas in ganska omgående eftersom allt fett och olja var borta - de hade säkert börjat rosta av luftfuktigheten inom ett dygn!Think

Jag och nagra polare hade kasernforbud (resultatet av en blot kvall plus lite lek med losplugg...) helgen innan muck, och befalen sa at oss att vara M/45B skulle vara "kliniskt rena" vid uppstallningen mandagen efter. Nagon fick den lysande iden att anvanda de rengoringmedel vi hade i stadskapet for att gora jobbet lattare, sa vi plundrade skapet pa allt vi kunde hitta, proppade igen avloppet pa handrannan och hallde i hela rasket. Sedan lat vi vapnen ligga och dra i denna soppa medan vi lag utanfor kasernen och solade. Nar vi kom tillbaka nagra timmar senare visade det sig att vapnen var sa rena att aven blaneringen var borta, sa vi skrubbade ordentligt med stalborste, torkade och smorjde in ordentligt. Det var lite svart att forklara vid uppstallningen, men var ursakt var "Men kapten sa ju att de skulle vara kliniskt rena!". Smile
If you can't learn to do something well, learn to enjoy doing it poorly.
Frater
#14 Postad : den 26 juni 2012 21:11:54(UTC)

Registrerade sig: 2010-05-20(UTC)

Was thanked: 6 time(s) in 5 post(s)
Jag har kört pickan nerplockad i atomer i ultraljudsbadet med lysfotogen något år nu och det blir löjligt rent.
Man får vara noga med att torka/blåsa torrt alla delar efteråt så att efterföljande smörjning med CLP eller liknande stannar kvar där den skall sitta.

Däremot så är jag rätt trött på stanken från lysfotogenet och de uttorkade händerna man får.
Har någon testat lampolja? Det skall ju vara endast luktfria paraffiner i det.
Fredrik Pettersson
#15 Postad : den 26 juni 2012 22:14:08(UTC)

Registrerade sig: 2011-03-13(UTC)
Man
Område: Södermanland

Was thanked: 5 time(s) in 4 post(s)
Frater skrev:
Jag har kört pickan nerplockad i atomer i ultraljudsbadet med lysfotogen något år nu och det blir löjligt rent.
Man får vara noga med att torka/blåsa torrt alla delar efteråt så att efterföljande smörjning med CLP eller liknande stannar kvar där den skall sitta.

Däremot så är jag rätt trött på stanken från lysfotogenet och de uttorkade händerna man får.
Har någon testat lampolja? Det skall ju vara endast luktfria paraffiner i det.

Lampolja funkar mkt bra. Blöt skräpet och borsta med tex en tandborste eller liknande. ( men huden mår kass )

Personligen har jag gått ifrån dom där kemikalierna nu. Aqua Gun cleaner från Shooters Shoice är guld.
Luktar inget, inte skadligt för huden, vattenlösligt. Spraya på, borsta, skölj under kranen hemma. ( nej, vatten är inte farligt om du blåser torrt! ) Blås rent med tryckluft. Alt. blås på med bromsrengörning om du vill vara säker på att allt vatten är borta.

Olja, fetta.... klart!
Pangaren
#16 Postad : den 27 juni 2012 06:27:35(UTC)

Rank: Har varit med ett tag

Registrerade sig: 2012-01-06(UTC)
Man
Område: Uppsala

Was thanked: 78 time(s) in 37 post(s)
Froglube verkar riktigt bra tycker jag. Har kört med det ett tag nu och tycker det är busenkelt att rengöra pangen när den är grodsmörjd.
Luktar inget (eller gott om man nu ska klassa lukten), inte skadligt för hud eller snok, rengör smörjer och skyddar.ThumpUp
Whistler
#17 Postad : den 27 juni 2012 07:32:10(UTC)

Grupper: Moderator, Medlem
Registrerade sig: 2008-12-09(UTC)
Man
Område: Jönköping

Was thanked: 427 time(s) in 246 post(s)
Medhåll om Froglube, det är det enda jag använder sedan dag 1 med det.
IPSC Revolver - inte lika snabbt, men dubbelt så roligt!
enum
#18 Postad : den 27 juni 2012 21:20:27(UTC)

Registrerade sig: 2009-10-30(UTC)
Område: Stockholm

Was thanked: 6 time(s) in 5 post(s)
Kör också bara froglube! Vapenvården känns faktiskt riktigt trevlig numer BigGrin

/enum
port513
#19 Postad : den 8 juli 2012 16:01:40(UTC)

Registrerade sig: 2010-11-10(UTC)
Man
Område: Staffanstorp

Was thanked: 9 time(s) in 7 post(s)
Jag kör med nylonborste, CLP och SMX till samtliga mina vapen.
Aldrig annan olja än det och inga vapen har någonsin klagat på att de inte fungerar eller att de ger dålig precision.

Antar att det finns precis lika många sätt att rengöra som det finns skyttar ;)

/Henke
loko3
#20 Postad : den 8 juli 2012 16:15:28(UTC)

Registrerade sig: 2008-12-14(UTC)
Woman

Was thanked: 295 time(s) in 185 post(s)
Dyna Bore Coat är bra grejer det med. Speciellt i kulgevär, svartkrut och hagelvapen.

http://www.brownells.com...duct/DYNA-BORE-COAT-KIT

Fungerar helt OK i pistoler också. Minskar avsevärt krut, bly och koppar-rester.

Ps. Tror inte det går att få tag i, i Sverige (än).
Användare som läser denna Tråd
Guest
2 Pages12>
Gå till  
Du kan inte skapa nya Trådar i detta forum.
Du kan inte svara på Trådar i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

YAFVision Theme by Jaben Cargman (Tiny Gecko)