Nu är det ju inga mikromekaniska precisionsdetaljer vi pratar om precis...även ett modernt tävlingsvapen har en ganska simpel mekanik med ganska stor överkapacitet i fjädrar etc. (undantag för vapen med elektroniska trycken).
Dela vapnet i så många delar det går för en vanlig "dödlig" (utan att knacka ur sprintar och liknande i trycket) och lägg delarna i fotogen/oljebadet och låt det ligga en stund, borsta med lämpliga borstar för att få bort smutsen i "badet" och torka sedan av.
Om man vill vara lite extra petig kan man använda lite molybdendisulfidfett på upphaksytorna i trycket. Sedan lite lämplig vapenolja eller fett på glidytorna för t ex slutstycket (slagstiftet skall inte fettas/oljas in mer än den lilla mängd som blir automatiskt i "badet"!) - mycket mer än så är ren överkurs för ett normalt vapen och skapar inget "mervärde"!
Tro mig; även de minsta skrymlena i trycket blir rena om man borstar och vispar runt det i fotogenbadet - fungerar mycket bra (bättre än jag själv trodde innan jag testade!). Och det är inga kemikalier som på något sätt kan skada stålet eller andra metallar eller dess ytbehandling.
Om man har en pistol med elektroniskt trycke, bör man givetvis inte lägga det i fotogenbad!
5:56 är ingen olja i mina ögon - nästan bara lösningsmedel, som ev. kan fungera som rengöringsvätska men inte smörjmedel!
Vill man ha vapnet "kliniskt rent" kan man lägga det i en blandning av fotogen och t-sprit (ca 50/50), det gjorde vi med våra AK5:or när vi skulle göra slutvård innan muck, när jag gjorde värnplikten. Vi lät dem ligga (isärtagna) i badet någon timme och borstade lite där det var som skitigast - sedan tog vi upp dem och torkade rent. De blev rena ända in i "porerna" på metallen så att det "gnisslade" när man gjorde mantelrörelse (lät nästan som det var fint grus i mekanismen) - minen på befälen var rätt skön: såg riktigt besvikna ut vid visitationen när inte ett enda vapen hade tillstymmelse till smuts någonstans...
Däremot behövdes de oljas in ganska omgående eftersom allt fett och olja var borta - de hade säkert börjat rosta av luftfuktigheten inom ett dygn!
Mvh
Johan B