Välkommen gäst Aktiva Trådar | Logga in | Registrera dig

3 Pages123>
Vapen spåras via Blocket - politiker kräver lagskärpning
KUNGSHOLMEN
#1 Postad : den 11 juni 2012 20:59:46(UTC)

Rank: Stabil medlem

Grupper: Medlem
Registrerade sig: 2008-12-09(UTC)
Område: STOCKHOLM

Was thanked: 68 time(s) in 41 post(s)
svt.se skrev:
Efter Rapports reportage om försäljning av vapen på Blocket har politiker i justitieutskottet reagerat. Nu vill flera av riksdagspartierna driva igenom en skärpning av vapen- och sekretesslagen.

http://svt.se/nyheter/sverige/vapen-kan-sparas-pa-blocket-nu-kraver-politiker-lagskarpning

H e r r e g u d !

Hur fan tror de att folk tidigare har gjort när de skulle sälja sina vapen?
Skeletor Goes To Mars
heintron
#2 Postad : den 11 juni 2012 21:10:00(UTC)

Rank: Veteran

Registrerade sig: 2009-12-03(UTC)
Man
Område: x

Was thanked: 188 time(s) in 123 post(s)
Extra kul när alla register för jägare är bara att be om för journalister etc. Ex vilka som är vargjägare.

Och vad fan menar de med:
Citat:
Jag kan tycka att det är allvarligt att Blocket inte ser allvarligare på att illegala vapen säljs där, de likställer det här med Billy bokhyllor, säger Caroline Szyber (KD) ledamot i justitieutskottet.

Cursing
WpaZ
#3 Postad : den 11 juni 2012 21:36:44(UTC)

Registrerade sig: 2008-12-08(UTC)
Man
Område: Värmland

Was thanked: 1 time(s) in 1 post(s)
Om en journalist frågar en politiker (eller för den delen en polis) vad den anser om att vapen - som kan vara illegala - säljs på blocket, vad tror ni svaret blir ?

Om frågan istället vinklas så att den avser ett möjligt tillgrepp av nämnda vapen, vad blir svarat då ?

Ärligt talat så anser jag att det alltid kommer att vara "PK" svar på denna typ av frågeställningar eftersom ingen vill framstå som likgiltig inför eventuella illegala vapen i samhället. Att det nu diskuteras legala vapen spelar ingen roll - i en artikel som de länkade så verkar dessa legala vapen på ett mystiskt och magiskt sätt bli illegala, hur de nu blir det...

Jag tyckert det liknar berättelsen om Don Quijote från 1605, i vilken Don Quijote är så förvirrad att han tycker väderkvarnar är jättar, beslutar sig för att attackera dem och misslyckas totalt. Hans motiv för anfallet är ju egentligen väldigt bra eftersom han försöker rädda världen från onda "monster", men eftersom han attackerar helt fel mål, så blir det ju pannkaka av alltihop.

Som vanligt så skjuter våra politiker och ordningsmaktens tjänstemän inte på rätt mål utan på det enklaste - laglydiga vapenägare.

/WpaZ
De frånvarande har alltid fel ...
1 user thanked WpaZ for this useful post.
SunTzu på 2012-06-12(UTC)
bjoseg
#4 Postad : den 11 juni 2012 21:55:27(UTC)
Rank: Uppvärmd

Registrerade sig: 2009-02-25(UTC)
Område: Stockholm

Was thanked: 8 time(s) in 4 post(s)
Tyvärr måste jag hålla med wpaz. Det är alltid en riskminimerande strategi att vara emot (illegala) vapen. Logik gäller inte och hur man bäst bemöter detta är en öppen fråga - speciellt med tanke på att vi inte har en stark lobbying (dvs hot). oavsett rätt eller inte så är vi måltavlor. Mer under rödgröna än alliansen med logiken är densamma.
Cum catapultae proscriptae erat, tum soli proscript catapultas habebunt.
Om katapulter blir olagliga, kommer bara de kriminella att ha katapulter.
Johnny R.
#5 Postad : den 12 juni 2012 06:31:02(UTC)
Rank: Nykomling

Registrerade sig: 2009-09-02(UTC)

Was thanked: 1 time(s) in 1 post(s)
Minsann, illegala vapen på Blocket, då ska det utföras krafttag och undersökas samt beivras, jag är inte emot det men HALLÅ?? Det kanske är dags att stänga "bron" om man vill se en åtgärd som ger en snabbare respons gentemot illegala vapen samt förmodligen ger det ytterliggare effekter gällande en hel del annat som inkommer denna väg. Men, vänta......den debatten ser jag alldrig i nyheterna? Börjar bli trött och minst sagt irriterad på jakten av oss vapenägare, man är mer än laglydig för att inte generera minsta överträdelse som kan göra att någon ifrågasätter de licenser man förfogar över. Det blir nog så att min röst vid nästa val kommer tillfalla det parti som stödjer oss vapenägare och på ett sunt sätt vill beivra de som bedriver illegal införsel och nyttjande av illegala vapen. Tror nog att många partier gärna hade velat komma över en del av de 600000-700000st röster som finns bland rikets vapenägare.
thaumiel
#6 Postad : den 12 juni 2012 06:48:03(UTC)

Registrerade sig: 2009-02-19(UTC)
Man
Område: Stockholm

Was thanked: 26 time(s) in 19 post(s)
En reflektion: Det är nästan alltid bra diskussioner här på forumet och vi skyttar är ofta bra pålästa och sakliga. Men för vi ut de här synpunkterna till politikerna och/eller journalisterna? Hur kan vi annars göra det? Det räcker ju inte att sitta och diskutera hemma på kammaren, vi måste höras.
Benelli Kite, Benelli MP90 WC, CZ SP-01, CZ P-01, S&W 686, Tanfoglio Witness 1911 Custom, GSG 1911
SunTzu
#7 Postad : den 12 juni 2012 07:26:43(UTC)

Registrerade sig: 2010-01-18(UTC)
Man
Område: EU

Was thanked: 252 time(s) in 177 post(s)
Här är de "handlingskraftiga" politikerna om man önskar maila eller ringa dom och prata lite verklighet:

http://www.riksdagen.se/...Caroline-0666958447826/

http://www.riksdagen.se/...der-Johan-0324815829026/
Everything will be alright in the end. If everything is not alright, then it is not the end.
Gio
#8 Postad : den 12 juni 2012 07:31:23(UTC)

Registrerade sig: 2008-12-11(UTC)
Område: Färingsö

Was thanked: 13 time(s) in 12 post(s)
Jag mailade precis Johan Linander, som ska ta upp frågan i justitiedepartementet på onsdag.
Ska maila Caroline Szyber nu, för att försöka lugna hennes oro... d'oh!
1 user thanked Gio for this useful post.
backstedt på 2012-06-12(UTC)
Gio
#9 Postad : den 12 juni 2012 07:42:37(UTC)

Johan var väldigt snabb på att svara. Även om han fortfarande är ute på lite villospår i sitt svar.
Citat:
Hej, självklart ska vi inte ge oss på legala vapenägare. Det var en av de saker som jag betonade starkast i vår senaste debatt om illegala vapen i riksdagen. Uppgifterna om att vapenannonserna på Blocket är ett problem kommer från polisens vapengrupp här i Stockholm. Jag har ingen exakt statistik och det tror jag inte att de har heller, men när polisen ger oss en så tydlig signal så tycker jag att vi som förtroendevalda ska reagera.

Sedan är det sant att de illegalt insmugglade vapnen är många fler, men det jobbar vi också med. Det ena utesluter inte det andra.

SunTzu
#10 Postad : den 12 juni 2012 07:48:31(UTC)

Registrerade sig: 2010-01-18(UTC)
Man
Område: EU

Was thanked: 252 time(s) in 177 post(s)
Jag hade under en längre tid "vapen" som sökord på min iPad, på Blockets app. och torde således ha sett rätt så många annonser.

Jag kan inte minnas att jag någonsin såg någonting misstänkt.

Däremot vet jag att Blocket tidigare förbjudit order som "Ruger", "Mini 14" osv.
Everything will be alright in the end. If everything is not alright, then it is not the end.
Roland
#11 Postad : den 12 juni 2012 07:59:02(UTC)

Registrerade sig: 2008-12-09(UTC)
Område: Finland

Was thanked: 171 time(s) in 94 post(s)
Jag ser inte vad detta skulle göra för nytta. Icke problem och det finns inget dom kan göra åt det förutom ett förbud av att sälja vapen online. Vilket inte verkar klokt.

Skulle väl hjälpa mer om dom inte släppte ut drägget på gatorna fastän dom fångats i akten av vapenbrott och dylikt. Jag vet inte varför det är såhär, är kriminella en stor väljargrupp?
Korsholmsnejdens Reservister: http://www.kore.fi
Extremo
#12 Postad : den 12 juni 2012 08:07:34(UTC)

Registrerade sig: 2008-12-08(UTC)
Man
Område: Över hela södern

Was thanked: 15 time(s) in 13 post(s)
Roland skrev:
...är kriminella en stor väljargrupp?

För Ilmar i Malmö är det antagligen det.
Monkey say, monkey do
2 users thanked Extremo for this useful post.
SunTzu på 2012-06-12(UTC), Mr_Swift på 2012-06-19(UTC)
Gio
#13 Postad : den 12 juni 2012 08:08:59(UTC)

Johan Pehrson (FP) vill lagstifta kring försäljning av legala vapen, inom ramen av den utredning kring skärpning av vapenlagstiftningen som sker. Så jag mailade och frågade hur han menar att det skulle minska antalet illegala vapen i samhället, fast i lite längre ordalag än så... Får se om han är lika snabb att svara som Johan.
Plinker
#14 Postad : den 12 juni 2012 08:25:54(UTC)

Registrerade sig: 2011-09-18(UTC)
Man
Område: Uppland

Was thanked: 18 time(s) in 14 post(s)
Ett ovanligt uselt reportage, t.o.m. för att vara på Rapport.

- De påstår att det säljs "illegala vapen" på Blocket (och visar utan sammanhang bilder på några automatvapen). Jag har aldrig sett några misstänkta vapenannonser där, bara vad som tycks vara seriösa annonser för lagligt ägda jakt- och tävlingsvapen. Det förefaller osannolikt att kriminella skulle lägga ut sina senast insmugglade AK-47:er från Balkan på blocket...
- De börjar sedan prata om att det egentligen handlar om att man kan spåra vapenägare (underförstått, lagliga sådana, men det sägs aldrig uttryckligen) via annonser på Blocket (och visar bilder på typiska tävlingsvapen)
- Politiker klipps in som yrar om illegal vapenhandel
- Blocket ställs till svars för att folk är korkade när de lägger upp annonser. Sist jag kollade gick det utmärkt att "anonymisera" en annons, man behöver varken ha namn, adress, karta, eller eget telefonnummer där om man inte vill. Detta ignoreras helt i reportaget.

Överlag ett osammanhängande, vilseledande, osakligt, och "sensationaliserande" inslag, som borde anmälas till P.O.
Instabilt som fan
jake
#15 Postad : den 12 juni 2012 08:31:01(UTC)

Rank: Har varit med ett tag

Registrerade sig: 2009-06-24(UTC)
Område: i närheten

Was thanked: 44 time(s) in 28 post(s)
Men nu är det ju mest artikeln som blandar ihop saker..

Först pratar dom om att man kan få reda på var vapenägare bor via blocket annonser. No shit? Det kan man på många sätt.
Men sen börjar dom helt plötsligt prata om illegala vapen, som inte hade något med saken att göra.
Det kom från ingenstans och då rasar allt ihop till en soppa som inte ens går att diskutera.

Think outside the box - go Open
Gio
#16 Postad : den 12 juni 2012 08:31:35(UTC)

Hoppas att hon hade bråttom när hon svarade...

Citat:
Hej,
Tack för mailet, både polisen men även Svt ställde frågan frågan om både
legala och illegala vapen. Förekommer båda. Vi kommer ta upp frågan om hur
vapen får säljas på nätet om information på detta sätt sprids inom ramen
för det arbete vi gör nu mot vapenbrott. Exakt vad resultatet blir är långt
ifrån klart.

Med vänlig hälsning,
Caroline
Stovepipe
#17 Postad : den 12 juni 2012 08:35:40(UTC)

Rank: Uppvärmd

Registrerade sig: 2011-04-15(UTC)
Område: Södermanland

Was thanked: 5 time(s) in 2 post(s)
Plinker skrev:
Ett ovanligt uselt reportage, t.o.m. för att vara på Rapport. De påstår att det säljs "illegala vapen" på blocket

Har sett inslaget två gånger och kan inte hitta var dom påstår att det säljs illegala vapen där. det dom menar är att kriminella kan spåra
vapnen till adresser för att sedan stjäla dom och därigenom göra dom illegala. den enda som snurrar till det rejält är Caroline Szyber
som antagligen missförstått vad inslaget gick ut på...
CZ 75B SS 9x19 | S&W 629 .44 | S&W 686 .357
orca
#18 Postad : den 12 juni 2012 08:40:55(UTC)

Registrerade sig: 2010-10-23(UTC)
Man
Område: Göteborg

Was thanked: 36 time(s) in 22 post(s)
Tycker alltid det är ganska roande när våra folkvalda går ut och "kräver" lagändringar. Har de inte fattat regeringsformen än, så kanske det är läge med ett karriärbyte.

Lagstiftningsprocessen är ganska byråkratiskt solklar, att våra politiker dessutom lyckas virra till det pga okunskap och boulevard-journalistik är ju tyvärr inget nytt.
Har helt tappat tron på VG:s tillståndshantering - förstatliga hela myndigheten NU! Det kan omöjligt bli sämre..
Johan B
#19 Postad : den 12 juni 2012 08:55:04(UTC)

Registrerade sig: 2008-12-31(UTC)

Was thanked: 61 time(s) in 50 post(s)
Personligen anser jag att det vore det absolut bästa om buset la upp sina illegala vapen för försäljning via blocket.se, för då skulle ju polisen bara kunna titta på annonsens telefonnummer och karta och sedan hämta både buset och vapnet...snacka om att effektivisera polisens arbete!

Som redan tidigare nämnts: Uselt populistiskt reportage utan relevant fakta/kunskap i kombination med okunniga och mediakåta (läs desperata) politiker från främst små skitpartier som är nära att halka ut pga 4%-spärren nästa val, skapar "en soppa som kanske smakar hyffsat i munnen men som ger matförgiftning efter ett tag" (läs: låter bra för den som inte är insatt eller har förmåga att tänka kritiskt själv, men som inte löser några reella problem med illegala vapen utan bara skapar nya för de redan laglydiga vapenägarna"...

Mvh
Johan B
Gio
#20 Postad : den 12 juni 2012 09:06:41(UTC)

Fast snart blir det förbjudet att sälja illegala vapen på blocket.
Även om lagstiftningen inte bara kommer att gälla illegala vapen.... Tror hon missade min ironi när jag skrev att jag antog att de inte tänker sig att lagstifta kring försäljning av illegala vapen. Just den försäljningen är nog svår att reglera, även om det säkert skulle vara mycket säkrare för säljaren om han var tvingad enligt lag att vara anonym. d'oh!

Citat:
Som jag skrev så är det för tidigt att säga exakt hur det ska regleras och
blir nog inte enbart illegala vapen utan även andra men det finns ett skäl
att polisens vapenregister är sekretessbelagt och då bör det gälla även på
andra ställen.

Med vänlig hälsning,
Caroline

Sänt från mobiltelefon genom riksdagens mobila e-posttjänst
Användare som läser denna Tråd
Guest
3 Pages123>
Gå till  
Du kan inte skapa nya Trådar i detta forum.
Du kan inte svara på Trådar i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

YAFVision Theme by Jaben Cargman (Tiny Gecko)