Du får koka ihop ditt vapen hur du vill, det är inte som "produktion" i pistol.
Du hamnar i "Semi Auto Standard" med detta vapen.
Du får inte använda bipod (men vertikalt framgrepp) och kompen får vara max 26 x 90 mm.
Jag skulle avråda dig att köpa en MR223 om det är "SAS" du ska skjuta (iofs gäller mycket om du skjuter Open också...)
Några tankar:
Heckler & Koch gör grymt bra vapen och MR223 är inget undantag...MEN:
Framgreppet är för kort och du kan (typ) inte byta. Picatinny är tacti-coolt, men inte speciellt bra när du tävlar.
Rekylen är betydligt större än ex. JP. Tror det framförallt beror på att interna delar inte är lättade.
Det du vill ha är en så lång pipa som möjligt, för att få en lång siktlinje. Det får du inte med en MR223, snarare erbjuder den nog marknadens kortaste. :)
Pipan är gängad i M15x1. Att hitta en komp är väldigt svårt.
Trycket är väldigt hårt.
http://montrala.blogspot...at-work-with-hk416.html
Du slipper köpa speciella magasin för €80 styck (iofs jäkligt bra).
Precisionen är det inget fel på, men JP är bättre. Kan iofs bero på HKns trycke, men det är ju resultatet som räknas.
Handgreppet är felvinklat, går iofs att byta.
Kolven är sådär i min mening. Vet inte om det går att byta.
Upper och lower är inte utbytbart mot andra AR-15-system (kan ev. vara ändrat på nya modellen, vet ej)
Jag jämfört framförallt med JP CTR-02 och andra JP nu.
Den stora fördelen med en MR223 är att den inte har "avgasröret i handskfacket", så skitigt blir det inte i lådan. Rätt otroligt faktiskt.
Tips:
http://www.jprifles.com/1.6.4.php
Om jag vore du skulle jag kolla på ex. en JP-15 med 20-22" pipa. Tror priset blir ungefär detsamma, men dina tävlingsresultat kommer garanterat bli minst 50% bättre.
På köpet får du Sveriges kanske bästa vapenhandlare - GP Rifle.
Börjar du modda din HK för att komma tillrätta med dess tillkortakommanden kommer det garanterat bli mycket dyrare.
Själv är jag på jakt efter ett bra trycke till min HK...en dag så...

Everything will be alright in the end. If everything is not alright, then it is not the end.