Min polare Rick är antikhandlare och tillika vapensamlare, och i går morse packade jag ner några av mina pickadoller för att arrangera vapenbilder i hans butik. Jag tog bilder på några av hans vapen medan jag höll på, och hittade då en intressant detalj som jag hoppas att våra ärade forumsmedlemmar kan identifiera.
Stahlhelm (
http://en.wikipedia.org/..._Bund_der_Frontsoldaten ) var någon slags halvmilitär missnöjesorganisation som bildades i Tyskland efter Första Världskriget, och en av Ricks pistoler är en Walther PP .22 med ett "Stahlhelm"-emblem på höstret. Om man sedan tittar på pistolen, så har den en silverplatta graverad med "Gösta Reuter, Sthlm". Rick har hittills antagit att "Sthlm" står för "Stahlhelm", men det låter som en något klumpig och krystad förkortning. Jag tror med bestämdhet att det står för "Stockholm" och att pistolen ägts av någon vid namn Gösta Reuter, bosatt just i Stockholm. Det fanns en Gösta Reuter som var skeppsredare, och under några år var han gift med Sickan Carlsson. Det känns hyfsat sannolikt att en välbeställd skeppsredare i Sverige skulle kunna ha haft en sådan här pistol, och att han monterat silverplattan för att kunna stoltsera med lite bling på skjutbanan.
Det kan fortfarande vara fråga om en okänd Stahlhelmmedlem, men Gösta är vad jag vet en svensk form av Gustav, och utan att veta helt säkert skulle jag våga påstå att namnet inte är särskilt vanligt i Tyskland. Sen händer det ju att samlarvapen eh... "förbättras" för att öka värdet på dem, så ett tänkbart scenario är att någon dragit förhastade slutsaster efter att ha sett silverplattan, och sedan klämt på ett emblem på hölstret som "ytterligare bevis" på att det är ett vapen som använts av Stahlhelm. Eller kan det vara så att skeppsredare Gösta Reuter (eller någon annan svensk med samma namn) var medlem i Stahlhelm? Det fanns ju faktiskt svenska sympatisörer som for till Tyskland under mellankrigstiden, och sagde Gösta Reuter kanske var en av dem...?
Så nu skulle det vara synnerligen intressant att höra om någon har mer information om pistolen. Om det handlar om skeppsredaren eller någon annan mer välkänd medlem av Reuterfamiljen finns det en chans att pistolen är dokumenterad på något sätt, och det är ju också möjligt att någon av hans efterlevande kan identifiera den. Ur en samlares synvinkel är det en stor grej att kunna binda ett vapen till en person, så vem nu Herr Reuter än kan ha varit skulle jag gärna vilja veta om någon sitter inne med information om denna pistol!

Mod: Flyttad från Snacklåda till Pistoler. /WhistlerIf you can't learn to do something well, learn to enjoy doing it poorly.