Välkommen gäst Aktiva Trådar | Logga in | Registrera dig

Gösta Reuters Walther PP
Ljungbackaerik
#1 Postad : den 6 maj 2012 14:08:30(UTC)

Rank: Veteran

Grupper: Medlem
Registrerade sig: 2009-11-13(UTC)
Man
Område: Tennessee

Was thanked: 150 time(s) in 58 post(s)
Min polare Rick är antikhandlare och tillika vapensamlare, och i går morse packade jag ner några av mina pickadoller för att arrangera vapenbilder i hans butik. Jag tog bilder på några av hans vapen medan jag höll på, och hittade då en intressant detalj som jag hoppas att våra ärade forumsmedlemmar kan identifiera.

Stahlhelm ( http://en.wikipedia.org/..._Bund_der_Frontsoldaten ) var någon slags halvmilitär missnöjesorganisation som bildades i Tyskland efter Första Världskriget, och en av Ricks pistoler är en Walther PP .22 med ett "Stahlhelm"-emblem på höstret. Om man sedan tittar på pistolen, så har den en silverplatta graverad med "Gösta Reuter, Sthlm". Rick har hittills antagit att "Sthlm" står för "Stahlhelm", men det låter som en något klumpig och krystad förkortning. Jag tror med bestämdhet att det står för "Stockholm" och att pistolen ägts av någon vid namn Gösta Reuter, bosatt just i Stockholm. Det fanns en Gösta Reuter som var skeppsredare, och under några år var han gift med Sickan Carlsson. Det känns hyfsat sannolikt att en välbeställd skeppsredare i Sverige skulle kunna ha haft en sådan här pistol, och att han monterat silverplattan för att kunna stoltsera med lite bling på skjutbanan.

Det kan fortfarande vara fråga om en okänd Stahlhelmmedlem, men Gösta är vad jag vet en svensk form av Gustav, och utan att veta helt säkert skulle jag våga påstå att namnet inte är särskilt vanligt i Tyskland. Sen händer det ju att samlarvapen eh... "förbättras" för att öka värdet på dem, så ett tänkbart scenario är att någon dragit förhastade slutsaster efter att ha sett silverplattan, och sedan klämt på ett emblem på hölstret som "ytterligare bevis" på att det är ett vapen som använts av Stahlhelm. Eller kan det vara så att skeppsredare Gösta Reuter (eller någon annan svensk med samma namn) var medlem i Stahlhelm? Det fanns ju faktiskt svenska sympatisörer som for till Tyskland under mellankrigstiden, och sagde Gösta Reuter kanske var en av dem...?

Så nu skulle det vara synnerligen intressant att höra om någon har mer information om pistolen. Om det handlar om skeppsredaren eller någon annan mer välkänd medlem av Reuterfamiljen finns det en chans att pistolen är dokumenterad på något sätt, och det är ju också möjligt att någon av hans efterlevande kan identifiera den. Ur en samlares synvinkel är det en stor grej att kunna binda ett vapen till en person, så vem nu Herr Reuter än kan ha varit skulle jag gärna vilja veta om någon sitter inne med information om denna pistol!

Mod: Flyttad från Snacklåda till Pistoler. /Whistler
If you can't learn to do something well, learn to enjoy doing it poorly.
Mikke
#2 Postad : den 6 maj 2012 14:27:54(UTC)
Rank: Har varit med ett tag

Registrerade sig: 2008-12-08(UTC)
Man
Område: Umeå

Was thanked: 35 time(s) in 30 post(s)
Nog tror jag du har rätt i din tolkning, Sthlm = Stockholm. Och jag betvivlar starkt att en svensk skulle vara medlem i Stahlhelm, som skulle samla hemvändande frontsoldater, även om det fanns flera svenska som slogs för Tyskland under första världskriget.

Så antingen har det inte funnits något hölster till pistolen när Gösta (eller hans arvingar) gjorde sig av med den och någon tyckte ett med ett Stahlhelm-märke passade bra, eller så har märket satts på i efterhand.

Men det är kanske någon som här som faktiskt vet nåt och inte bara spekulerar?
Umeå PK, flest starter i PPC-cuppen 2009, 2010 och 2011! ;)
http://www.umepk.nu
Ljungbackaerik
#3 Postad : den 6 maj 2012 14:52:00(UTC)

Man

Mikke skrev:

Så antingen har det inte funnits något hölster till pistolen när Gösta (eller hans arvingar) gjorde sig av med den och någon tyckte ett med ett Stahlhelm-märke passade bra, eller så har märket satts på i efterhand.

Det är som sagt inte helt ovanligt att samlarvapen "fixas till" för att öka värdet. Hölster med påsatta emblem är flitigt diskuterade bland samlare, och det ser ut som att den allmänna uppfattningen är att de absolut inte monterats på verkstad, och mycket sällan av de ursprungliga användarna. Sen är det ganska tveksamt om det ens var tillåtet att dekorera sin utrustning på detta vis. Stahlhelm var tydligen en mer eller mindre privat rebellorganisation så det fanns säkert inga detaljerade regelementen för hur deras utrustning skulle se ut, men med tanke på organisationens art känns det inte direkt som att det var något man ville skylta med öppet.
Johan B
#4 Postad : den 6 maj 2012 15:14:59(UTC)

Registrerade sig: 2008-12-31(UTC)

Was thanked: 61 time(s) in 50 post(s)
Går det utifrån vapennummret göra en spårning till när den är tillverkad?

På "Stahlhelm-märket" verkar det vara någon form av stämplar i botten - är de svenska eller tyska?

Mvh
Johan B
Gabor B
#5 Postad : den 6 maj 2012 15:43:17(UTC)
Rank: Stabil medlem

Registrerade sig: 2008-12-09(UTC)
Man
Område: Malmö

Was thanked: 10 time(s) in 7 post(s)
Jag har kanske fel men på stämpeln står det "Der Stahlhelm", det betyder "Stålhjälmen". Bara lite info.

http://sv.wikipedia.org/wiki/St...,_Bund_der_Frontsoldaten

G
Ljungbackaerik
#6 Postad : den 6 maj 2012 15:53:41(UTC)

Man

Johan B skrev:
Går det utifrån vapennummret göra en spårning till när den är tillverkad?

På "Stahlhelm-märket" verkar det vara någon form av stämplar i botten - är de svenska eller tyska?

Mvh
Johan B

Numret är 193041P, så enligt denna sida är den tillverkad 1940: http://www.tague.at/pistolen/en_index.htm

Stämpeln under Stahlhelmemblemet är: "W.D. Ges. Gesch.". Vad jag förstått är "W.D." tillverkaren och "Ges. Gesch." är en förkortning av "gesetzlich geschützt", vilket är någon form av mönsterskydd/copyright.
Kronblom
#7 Postad : den 6 maj 2012 16:46:20(UTC)

Registrerade sig: 2012-02-18(UTC)
Man
Område: Skåne

Was thanked: 27 time(s) in 23 post(s)
Ljungbackaerik skrev:
Numret är 193041P, så enligt denna sida är den tillverkad 1940: http://www.tague.at/pistolen/en_index.htm

Stämpeln under Stahlhelmemblemet är: "W.D. Ges. Gesch.". Vad jag förstått är "W.D." tillverkaren och "Ges. Gesch." är en förkortning av "gesetzlich geschützt", vilket är någon form av mönsterskydd/copyright.

Om tillverkningsåret och wikipedia-länken stämmer så fanns inte ens Stahlhelm när pistolen tillverkades. Då förefaller det än mer sannolikt att vapnet senare parats ihop med ett äldre hölster (eller att det tillhörande hölstret försetts med ett gammalt emblem).

Så Stahlhelm-kopplingen får nog betraktas som svag, men om pistolen tillhört en skeppsredare i Stockholm så är väl det mer intressant än om den tillhört någon helt okänd tysk med ett konstigt, svenskklingande namn. Det lär ju finnas betydligt mer skrivet om skeppsredaren än om den okände tysken.

Om Reuter gjorde affärer med Tyskland är det inte omöjligt att han fått eller köpt den på plats, för annars undrar jag i vilken utsträckning tyskarna hade möjlighet att exportera pistoler till Sverige. Dock kan den ju ha kommit hit senare, någon gång efter kriget, men skulle skeppsredare Reuter verkligen behöva köpa sina pistoler begagnade?

Och hur hamnade den i Tennessee? Det är väl egentligen ett större mysterium.
Johan B
#8 Postad : den 6 maj 2012 16:48:31(UTC)

Registrerade sig: 2008-12-31(UTC)

Was thanked: 61 time(s) in 50 post(s)
Ljungbackaerik, då är ju pistolen tillverkad EFTER organisationens upplösning (om man skall tro länken som Gabor B, länkade till)...

Känns väl lite märkligt!

Mvh
Johan B
kallehk
#9 Postad : den 6 maj 2012 16:56:28(UTC)

Registrerade sig: 2010-09-15(UTC)

Was thanked: 17 time(s) in 8 post(s)
Ljungbackaerik skrev:

För att citera den bok jag har om Walther-pistoler: "It is exceptionally difficult to definitely tie PP/PPK production to any particular year or year range". Den kan mycket väl vara tillverkad 1940 men den kan lika gärna vara tillverkat 1938 eller 1942. Eller något annat år.

Är den stämplad Rplt på vänstra sidan ?
Feffe79
#10 Postad : den 6 maj 2012 18:41:48(UTC)

Registrerade sig: 2010-03-30(UTC)
Område: Stockholm

Was thanked: 30 time(s) in 30 post(s)
Kan det inte hölsterblinget vara något som tillkommit under WW2? Lägga på Stalhelm märket för att impa på sina Nazipolare?
Colt Python .357Mag
Colt 1911 MkIV S80 Government 9mm
Colt 1911 MkIV S80 Officer .45ACP
Walther GSP .22lr
Ljungbackaerik
#11 Postad : den 6 maj 2012 19:15:06(UTC)

Man

Jag ifrågasätter hela Stahlhelmhistorien av flera olika anledningar. Det ser mycket riktigt ut som att hela inte stämmer rent tidsmässigt, men mina främsta invändningar är att namnet "Gösta" är ursvensk så det stänker (i min mening, i alla fall) och förkortningen "Sthlm" borde vara vedertagen och inarbetad även i sydligare länder. Med tanke på tyskarnas ordningssinne tror jag knappast att någon skulle hitta på en såpass oortodox förkortning av "Stahlhelm".

Sen finns det givetvis en mängd osäkra faktorer som spelar in. Stahlhelm verkar ha varit lite av en herrklubb sammansatt av veteraner från "det gamla gardet", och det finns ju en möjlighet att de fortsatte att bära märket som någon form av igenkänningsgrej, tillsammans med hemliga handslag och sådant. Å andra sidan ser det ut som att Stahlhelm införlivades med SA under ganska tumultartade former och sedan i princip upplöstes, så med tanke på hur situationen var under denna tid undrar man ju om någon ens skulle våga bära detta märke efter 1934.

Jag har sett en hel del liknande "historieförbättringar" och rena förfalskningar, så jag är alltid misstänksam. I det här fallet finns det definitivt fler frågor än svar, så jag tror mest på min egen teori om skeppsredaren Gösta Reuter plus ett hölster som dekorerats i efterhand. Det skulle ju eventuellt vara möjligt att hitta några efterlevande som kommer ihåg "Farfars pistol", men tyvärr har jag inte hittat någon information ens om Herr skeppsredaren själv.
SAA
#12 Postad : den 7 maj 2012 08:58:56(UTC)

Rank: Har varit med ett tag

Registrerade sig: 2008-12-07(UTC)
Område: Umeå

Was thanked: 7 time(s) in 6 post(s)
Ljungbackaerik skrev:

Om det kan vara till någon hjälp så ser min PP 7,65 ut så här, nr. 165199P också tillverkad 1940 enligt samma sida. Min har inga extra stämplar varken polis el. militär så den verkar vara "civil". Jag har också ett magasin av samma typ med förlängd botten till min.

Sitter det någon ring för "lanyard" under kolven på den? Min har det och är förmodligen en av de som gjordes för export till Sverige.
maglin
#13 Postad : den 7 maj 2012 15:57:05(UTC)
Rank: Uppvärmd

Registrerade sig: 2009-05-11(UTC)
Område: VG

Was thanked: 0 time(s) in 0 post(s)
Ljungbackaerik skrev:
Det skulle ju eventuellt vara möjligt att hitta några efterlevande som kommer ihåg "Farfars pistol", men tyvärr har jag inte hittat någon information ens om Herr skeppsredaren själv.

Han verkar fem barn från flera äktenskap.
Kanske kan hitta dem och fråga precis som du var inne på.

Hittade denna info.

Spännande.

Mvh Magnus
bjoseg
#14 Postad : den 7 maj 2012 17:57:53(UTC)
Rank: Uppvärmd

Registrerade sig: 2009-02-25(UTC)
Område: Stockholm

Was thanked: 8 time(s) in 4 post(s)
Jag tror på enkla förklaringar. Stalltips: hölster och pistol hör inte ihop. Om jag ska spekulera känns det inte osannolikt att någon gammal frontsoldat satt dit ett märke på hölstret för att vinna status i det militära (ej .22) eller i den civila skytteföreningen. Stora delar av tysklands män var inkallade någon gång och det är inte egendomligt om någon gjort detta - kanske senare under kriget då även äldre åldersklasser inkallades. Men att ett sådant hölster varit avsett för en .22 har jag lite svårt att tro. Syftar inte märket till att indikera någon form av manlighet? Varför då en .22 och inte en 7,65 eller rent av en hederlig gammal 08?
Cum catapultae proscriptae erat, tum soli proscript catapultas habebunt.
Om katapulter blir olagliga, kommer bara de kriminella att ha katapulter.
Ljungbackaerik
#15 Postad : den 8 maj 2012 16:45:59(UTC)

Man

maglin skrev:
Ljungbackaerik skrev:
Det skulle ju eventuellt vara möjligt att hitta några efterlevande som kommer ihåg "Farfars pistol", men tyvärr har jag inte hittat någon information ens om Herr skeppsredaren själv.

Han verkar fem barn från flera äktenskap.
Kanske kan hitta dem och fråga precis som du var inne på.

Hittade denna info.

Spännande.

Mvh Magnus

Toppen, det verkar vara just denne man jag letar efter. ThumpUp

Ar det mojligtvis nagon i Stockholmstrakten som ar bekant med familjen Reuter, eller kan bista med kontaktinformation? En e-mailadress hade ju varit toppen!
Användare som läser denna Tråd
Guest
Gå till  
Du kan inte skapa nya Trådar i detta forum.
Du kan inte svara på Trådar i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

YAFVision Theme by Jaben Cargman (Tiny Gecko)