Välkommen gäst Aktiva Trådar | Logga in | Registrera dig

Skillnad Nojja 210-5 & 210-6
Soulminds
#1 Postad : den 1 januari 2012 21:21:54(UTC)
Rank: Uppvärmd

Grupper: Medlem
Registrerade sig: 2011-09-14(UTC)
Man
Område: Skåne

Was thanked: 1 time(s) in 1 post(s)
Hejsan

Jag funderar på att köpa en beg nojja (9 mm) och har inte hittat så mycket om vad det är för skillnader på 210-5 och 210-6 förutom längden på pipan?

Vilken av dem är att föredra vid precision och fältskytte?

Är det några speciella tillverkningsår som jag ska se upp med?

Tacksam för all ris och ros ni har om denna pistol?

Mvh Thomas

Mod: Flyttad från Pistoler till SIG. /Whistler
larsedvinsson
#2 Postad : den 1 januari 2012 21:58:05(UTC)

Registrerade sig: 2009-09-18(UTC)
Område: Pistol- och revolverskytte

Was thanked: 0 time(s) in 0 post(s)
Hej Thomas!

Jag skjuter med en Neuhausen P210-6, alltså den med kortare pipa. Fördelen med en längre pipa, säjs det, är att man får en längre visirlinje, dvs avståndet mellan sikte och korn, vilket kan skapa en stadigare siktbild när man riktar mot målet. Förespråkare för den längre pipan brukar även hävda att precisionen blir bättre med längre pipa, men det får nog anses vara marginellt eftersom både fält- och precisionsskytte är på relativt korta avstånd. Det beror nog mer på den som håller i vapnet än på en 2,5 cm längre pipa om man träffar där man siktar eller inte. Min pistol med kort pipa skjuter alldeles utmärkt, förutsatt att jag gör min del av det hela, dvs håller i vapnet på lika sätt varje skott, håller stilla och gör mjuka avfyrningar. En 9 mm pistol är, oavsett fabrikat och modell, betydligt svårare att skjuta tätt med än med en 22:a oavsett dess fabrikat och modell.

Hälsningar

Lars Edvinsson
Älvdalens Pistolklubb
TK62
#3 Postad : den 1 januari 2012 22:06:42(UTC)
Rank: Stabil medlem

Registrerade sig: 2011-09-16(UTC)
Område: Ljusdal

Was thanked: 10 time(s) in 10 post(s)
larsedvinsson skrev:
Förespråkare för den längre pipan brukar även hävda att precisionen blir bättre med längre pipa, men det får nog anses vara marginellt eftersom både fält- och precisionsskytte är på relativt korta avstånd.

Egenprecisionen på dessa vapen är absolut tillräcklig både för bana och fält. Fördelen med en längre visirlinje är ju framförallt att längden mellan sikte och korn ökar.
conta
#4 Postad : den 1 januari 2012 22:12:46(UTC)

Registrerade sig: 2008-12-09(UTC)

Was thanked: 0 time(s) in 0 post(s)
Längre pipa mer vikt positivt med en så lätt pistol
Behöver inte så mycket krut till patronera för att uppnå anslags energi kravet(ligger på max krutmängd på min p210-6)
Tyker det är lättare att skjuta bra med en 6 tumare än med 5 tumaren i fält
Spårryttaren
#5 Postad : den 2 januari 2012 00:41:31(UTC)

Rank: Har varit med ett tag

Registrerade sig: 2009-04-12(UTC)
Man
Område: Västra Götaland

Was thanked: 90 time(s) in 34 post(s)
Jag har en SIG210-5 long sport sedan många år tillbaka. Den har serienummer som ligger före 57000. Har därför varit noga med att ofta byta rekylfjäder. Numera sitter det i en dubbelfjäder som ger ännu mjukare rekyl. Använder den till precision, fält- och magnumtävlingar. Kommer aldrig att göra mig av den!

Här några länkar med lite fakta om Neuan:

http://privat.bahnhof.se...e/artikel_neuhausen.htm

http://www.gotavapen.se/...eldstripp/neuhausen.htm
Kryddan
#6 Postad : den 2 januari 2012 15:55:21(UTC)

Registrerade sig: 2008-12-09(UTC)
Man

Was thanked: 2 time(s) in 2 post(s)
Nja...

Sanningen är mer att kornet på P210-05 sitter monterad på pipan, och då siktar man dit pipan pekar. Varje gång.

På P210-06 till exempel sitter kornet på manteln och då pipan inte är placerad exakt på samma sätt, så teoretiskt så gissar man när man siktar.

Detta gäller de flesta pistoler. Det finns dock olika försök till lösningar, som pipstyrningar likt 1911-modeller, Bull-pipor, lösningar med o-ringar mm.

En elegant lösning som jag har sett, är på en Infinity-modell, där de skurit upp manteln på ovansidan och satt kornet på pipan.
Tq
#7 Postad : den 2 januari 2012 21:52:01(UTC)

Registrerade sig: 2009-09-01(UTC)
Område: Nacka/Västerås

Was thanked: 15 time(s) in 9 post(s)
Tyvärr är tipset att kolla vad som passar dig.
Vissa föredrar en längre pipa andra inte.

Jag kollade lite på noja innan jag handlade min nya 9mm, båda längderna märkte inte någon skillnad. Konstaterade dock att de med longsportpipan ofta är betydligt skitigare. Då du måste demontera kornet för att göra rent den utmanar det slöheten hos många.

Slutligen handlar längre gäller kortare pipa om vapnets balans. Bland de jag provade föredrog jag ofta 5" pipor. Har haft eller testat detta i Pardini sig sauer och slutligen i S&W 952. Vist visirlängden blir längre men ger den dig så mycket? Stora skillnaden, enligt mig, är som sagt att balansen hamnar på olika ställen.

så prova båda och se vad som känns bäst, stirra dig inte blind på längden, ger sällan så mycket.
Skulle egentligen haft användarnamnet TL men det blide inte så.
Användare som läser denna Tråd
Guest
Gå till  
Du kan inte skapa nya Trådar i detta forum.
Du kan inte svara på Trådar i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

YAFVision Theme by Jaben Cargman (Tiny Gecko)