Reklamplats:

Klicka på bilden för ett erbjudande från våran sponsor!
Vill DU också synas? Klicka här!
Välkommen gäst Aktiva konversationer | Logga in | Registrera dig

9 Pages«<6789>
Inkomna motioner till förbundsmötet 2010
Pär Hylander
#141 Postad : den 8 februari 2010 19:36:41(UTC)
Rank: Stabil medlem

Grupper: Medlem
Registrerade sig: 2008-12-13(UTC)
Meddelanden: 267
Område: Laholm

Was thanked: 0 time(s) in 0 post(s)
Soldier wrote:

Sen vill jag passa på att fråga hur många här som faktiskt tävlar internationellt med 32 i sportpistol ??
Det vore kul att veta, eftersom dessa internationella regler ska bestämma så mycket i hur vi ska göra i andra skyttegrenar, och andra förbund här i Sverige.

Inom t.ex. PPC så finns det skillnader mellan det internationella regelverket, men det har man eftersträvat att likställa.
Men annars är det ju bara så enkelt att man tolkar på ett sätt utomlands inom sportskyttet, och ett annat inom Svenskt nationellt skytte.
Jag ser inte riktigt vari problemet skulle ligga i det.

Speciellt inte om det handlar om ett fåtal skyttar, som tvingas hålla koll på vart dom är när dom tävlar.
Hellre det än att alla tusentals nationella skyttar ska behöva dras med detta inkonsekventa tolkningssystem, där undantag göres för EN kaliber.
Det är bara en tanke jag hade, som säkerligen lär orsaka hejdlösa känslostormar här. Angel

Jag misstänker att du har missuppfattat det här.

Skjuter man sportskytte så är det samma regler oavsett om man t.ex skjuter i Sverige eller i Tibet eller i Chile.

Det innebär om man t.ex skjuter en tävling i grovpistol på Grimsta på lördagen så tolkas det på ett sätt, men dan efter när det är en skjutning i nationella grenen Precisionskytte på samma bana med samma picka så tolkas det på ett annat sätt. Det kan ju ivf jag tycka är lite rörigt, jag ser en fördel med att regelverk harmoniseras, det blir enklare och billigare.

turebrand
#142 Postad : den 8 februari 2010 20:08:36(UTC)

Registrerade sig: 2008-12-31(UTC)
Meddelanden: 121
Område: sverige

Soldier wrote:
Sen vill jag passa på att fråga hur många här som faktiskt tävlar internationellt med 32 i sportpistol ??

Det händer att jag gör det...
Som Pär påpekar gäller ISSF:s regler i sverige likaväl som utomlands när man tävlar i sportskyttets grenar.
Det blir några fler grovpistolmatcher i sverige än utomlands för mig, ca 6-8 per år

Fler som jag vet tävlat utomlands:
"Bonscott lever"
"Grebblem" gjorde det för ett par år sen oxå

Det kan finnas fler som jag inte känner bakom deras "nick".

(ska man vara petig så är grenen "grovpistol" inom sportskytte, "sportpistol" är dam och juniorvarianten med .22:an)

Och vi slutar ju inte efter halva matchen ;-)
Soldier
#143 Postad : den 8 februari 2010 21:10:32(UTC)

Rank: Veteran

Registrerade sig: 2008-12-12(UTC)
Meddelanden: 1 244
Område: Skyttegraven

Was thanked: 4 time(s) in 2 post(s)
Pär Hylander wrote:

Det kan ju ivf jag tycka är lite rörigt, jag ser en fördel med att regelverk harmoniseras, det blir enklare och billigare.

Det håller jag med om.

Fast jag tycker att harmonisering även ska innebära att man tolkar alla kalibrar på samma sätt.
Och inte tolka upp EN kaliber till större, medans alla andra kalibrar tolkas enligt sin egen storlek.

Det är som finn ett fel:

Kaliber 22 = Egen tolk
Kaliber 32 = Tolkas upp till 38
Kaliber 38 = Egen tolk
Kaliber 40 = Egen tolk
Kaliber 45 = Egen tolk

Även om det kan kännas enklare att "anpassa sig" efter internationella regler, så tycker jag ändå det finns en klar poäng att göra allting konsekvent när man ändå håller på.
Bara för det är lättare så behöver det inte vara "rättare".

Jag håller inte på och tackar inlägg, uppskattar jag ett inlägg så kan jag faktiskt skriva det själv i tråden istället.

Ugluk
#144 Postad : den 8 februari 2010 21:10:43(UTC)

Registrerade sig: 2008-12-08(UTC)
Meddelanden: 305
Man
Område: norra småland

Som jag ser det finns två aspekter på tolkning värda att fundera över; den sportsliga och den praktiska.
Utgår man från att det väsentliga är kulans centrum i träffen är tolken bara ett redskap för att avgöra kulans centrum, och tavlans linjer bara en förskjuten referenspunkt. Det betyder att kaliber 40 och uppåt gynnas, eftersom rekyl inte är en faktor i banskytte. Kaliber 30-38 står på samma grund sportsligt.

Lite funderingar om alternativ till dagens regelverk:

*Utgå från en kuldiameter på 9,65 då det kan antas att internationella pistoltavlan är storleksanpassad till den kalibern. Tolka upp till allt smått till 9,65mm, och hitta ett sätt att tolka ner kaliber .40, .41, .44 och .45. till 9,65mm

*Samma som ovan, men begränsa vapnen i grupp B till kaliber 38. (Kanske kan man tänka sig att hänvisa grövre revolvrar till A med egna krav på anslagsenergi?)

*Tolka alla kulhål upp till 11,4mm

Kan man tänka sig att det är linjebrytningen som ska råda och därmed kompensera grövre kalibrars otymplighet kan man bara tolka alla kulhål kaliberspecifikt med egen tolk, och hänvisa till sportskyttet för den som föredrar.

Knepigt att få till något sportsligt rättvist som inte gör alla träffar svåravlästa.

Hallonmaskar smakar också hallon

Intresserad av ett bekvämt och snyggt handsytt axelhölster i läder till din revolver? Pm:a mig för info
Se BILD
Whistler
#145 Postad : den 8 februari 2010 21:16:22(UTC)

Registrerade sig: 2008-12-09(UTC)
Meddelanden: 1 800
Man
Område: Jönköping

Was thanked: 10 time(s) in 6 post(s)
Ugluk: Om .38Spl blir max i B, vart ska då t ex.44Spl och .45LC ta vägen i banskytte? Du kan ju inte klämma in revolvrarna i A... ;)
Jag skulle hellre se att .30-.32 läggs i Vapengrupp C, med kaliberspecifika tolkar oavsett vapen.
Ugluk
#146 Postad : den 8 februari 2010 21:27:07(UTC)

Meddelanden: 305
Man
Område: norra småland

Whistler wrote:
Ugluk: Om .38Spl blir max i B, vart ska då t ex.44Spl och .45LC ta vägen i banskytte? Du kan ju inte klämma in revolvrarna i A... ;)
Jag skulle hellre se att .30-.32 läggs i Vapengrupp C, med kaliberspecifika tolkar oavsett vapen.

Jag kan inte klämma in något nånstans, hur mycket jag än skulle vilja.. Personligen ser jag inget sportsligt problem med de grövsta revolvrarna i A, förutsatt att kolvarna följer regelverket och det finns lämpliga krav på anslagsenergi. Jag tvivlar på att en S&W29 med gamla träkolven är mer lättskjuten än en Neua i 30luger..
Det kommer ju naturligtvis inte att hända, klassindelningarna är för stela och väldigt många skulle invända.

Då skulle man ju såklart ha kaliberspecifika tolkar i A, utan upptolkning.
Hallonmaskar smakar också hallon

Intresserad av ett bekvämt och snyggt handsytt axelhölster i läder till din revolver? Pm:a mig för info
Se BILD
turebrand
#147 Postad : den 8 februari 2010 21:30:45(UTC)

Soldier wrote:
Kaliber 22 = Egen tolk
Kaliber 38 = Egen tolk
Kaliber 40 = Egen tolk
Kaliber 45 = Egen tolk

För att vara petig...
Kaliber 22 = Egen tolk
Kaliber 32 = Tolkas upp till 9,65mm (verklig kal 7,9-8mm)
Kaliber 38 = Tolkas upp till 9,65mm (verklig kal 9-9,1mm)
Kaliber 40 = Egen tolk
Kaliber 45 = Egen tolk
Pär Hylander
#148 Postad : den 9 februari 2010 00:19:40(UTC)

Registrerade sig: 2008-12-13(UTC)
Meddelanden: 267
Område: Laholm

Soldier wrote:

Det är som finn ett fel:

Kaliber 22 = Egen tolk
Kaliber 38 = Egen tolk
Kaliber 40 = Egen tolk
Kaliber 45 = Egen tolk

Ja, enligt nuvarande regelverk så är det kal "38", den tolkas till 9.65 :)

Man kan oxo ställa frågan såhär. Finn felet:
om man t.ex skjuter en tävling i grovpistol på Grimsta på lördagen så tolkas det på ett sätt, men dan efter när det är en skjutning i nationella grenen Precisionskytte på samma bana med samma picka så tolkas det på ett annat sätt.

Jag börjar krokna nu , jag har nog mött min överman i grenen envishet ;)
mikebike
#149 Postad : den 9 februari 2010 07:39:12(UTC)

Meddelanden: 486
Område: Solna/Stockholm

Was thanked: 1 time(s) in 1 post(s)
Pär Hylander wrote:
om man t.ex skjuter en tävling i grovpistol på Grimsta på lördagen så tolkas det på ett sätt, men dan efter när det är en skjutning i nationella grenen Precisionskytte på samma bana med samma picka så tolkas det på ett annat sätt.

Ett alternativ är kanske att köra med samma reger i båda grenarna?
-Lämpligen då det logiska alternativet att tolka med rätt diameter.

Det spelar ju ingen roll för själva skyttet att träffar tolkas olika nationellt respektive internationellt, man skjuter knappast på olika sätt....
turebrand
#150 Postad : den 9 februari 2010 10:31:25(UTC)

mikebike wrote:
Ett alternativ är kanske att köra med samma reger i båda grenarna?
-Lämpligen då det logiska alternativet att tolka med rätt diameter.

När vi skjuter sportskyttegrenen grovpistol/"center fire pistol" i sverige är vi underställda ISSF:s regelverk, alltså tolkning till 9,65mm...
kaliber max 9,65, blykula (fettad eller plastad ej mantlad/plätterad) och nu för tiden min avtrycksvikt 1000g (fast det hängde väl SPSF med på...)

Annars är det inte grovpistol.

Rem44
#151 Postad : den 9 februari 2010 10:49:05(UTC)

Meddelanden: 1 670
Område: Skaraborg

Was thanked: 4 time(s) in 4 post(s)
turebrand wrote:

När vi skjuter sportskyttegrenen grovpistol/"center fire pistol" i sverige är vi underställda ISSF:s regelverk, alltså tolkning till 9,65mm...
kaliber max 9,65, blykula (fettad eller plastad ej mantlad/plätterad) och nu för tiden min avtrycksvikt 1000g (fast det hängde väl SPSF med på...)

Annars är det inte grovpistol.

Jaha.. Men vist är det ändå rätt knepigt att det enligt dessa regler nu bara finns en Max kaliber ist för en Min kaliber för att kalibern/vapnet ska klassas in i grovpistol?
Det logiska hade ju varit att ha just en Minst tillåtna kaliber för att vapnet ska anses vara = grovt! :-)
Hej Hopp gummistropp! Allt under cal ,464 är klenare..
Got Torque?
#152 Postad : den 9 februari 2010 11:45:45(UTC)

Registrerade sig: 2009-07-08(UTC)
Meddelanden: 232
Område: Sthlm

rollo wrote:

Ah, då kanske man ska låta bli att tolka upp rundnoshål till wadcutter-storlek också!
Man får ta för och nackdelen med kultypen! Whistle

Varför i hela friden skulle man tolka kulor av samma kaliber som potentiellt kommer från samma vapen med olika tolkar för att dem lämnar hål som presenterar sig olika i tavlan????? Jag har inte nämnt ett ord som skulle föreslå detta!
Med det resonemanget skulle man ju få ha en tolk till RN, LRN, TC, SMTC, SWC, SJHP och alla andra möjliga och omöjliga kultyper.
Det är verkligen inget jag stöder eller hittar någon som helst form av logik i.

Försök komma med lite men kreativa svar med egna åsikter istället för att, genom dåligt försök, försöka rasera mina resonemang
med felaktiga antaganden som du gjort.

Om en hammare är det enda verktyg man har så kommer alla problem snabbt börja likna en spik.

Mkg
#153 Postad : den 9 februari 2010 12:09:52(UTC)

Registrerade sig: 2008-12-07(UTC)

Rem44 wrote:

Jaha.. Men vist är det ändå rätt knepigt att det enligt dessa regler nu bara finns en Max kaliber ist för en Min kaliber för att kalibern/vapnet ska klassas in i grovpistol?
Det logiska hade ju varit att ha just en Minst tillåtna kaliber för att vapnet ska anses vara = grovt! :-)

Titta gärna i regelverken så blir diskusitionen lite mer än personliga tyckanden.

ISSF:s regler för 25 m Grovpistol

8.4.2.4 25 m Grovpistol
Varje typ av kaliber 7.62mm till 9.65mm (.30”-.38”) pistol för
centralantänd ammunition är tillåten som uppfyller pistolspecifikationen
8.9, förutom enskottspistoler.

Är det fler än jag som tycker att vi gått lite väl många varv i denna fråga nu. Tråden avser motioner till årsmötet. När det gäller motionen om tolkning finns uppenbarligen olika åsikter och båda parter anser sig ha stöd för sin idé. Förslaget innebär en ändring av reglementet. Det skall bli spännande och se vad klubbarna anser och vad som blir resultatet av förslaget.
svenskmastare
#154 Postad : den 9 februari 2010 13:09:36(UTC)

Rank: Har varit med ett tag

Meddelanden: 576
Man
Område: Örebro

Mkg wrote:

Titta gärna i regelverken så blir diskusitionen lite mer än personliga tyckanden.

ISSF:s regler för 25 m Grovpistol

8.4.2.4 25 m Grovpistol
Varje typ av kaliber 7.62mm till 9.65mm (.30”-.38”) pistol för
centralantänd ammunition är tillåten som uppfyller pistolspecifikationen
8.9, förutom enskottspistoler.

Är det fler än jag som tycker att vi gått lite väl många varv i denna fråga nu. Tråden avser motioner till årsmötet. När det gäller motionen om tolkning finns uppenbarligen olika åsikter och båda parter anser sig ha stöd för sin idé. Förslaget innebär en ändring av reglementet. Det skall bli spännande och se vad klubbarna anser och vad som blir resultatet av förslaget.

Visst är det så! Och precis som du säger så kommer det ju att bli kretsarnas svar till förbundet och årsmötet som avgör denna fråga.
Istället för att hacka på varandra här så är det viktigare att våra synpunkter kommer fram till klubb/krets i demokratisk ordning.
Sen tycker man ju olika, vilket ju framgår klart och tydligt här....
Vapengrupp B, pistolskyttets formel1 !
Soldier
#155 Postad : den 9 februari 2010 13:39:07(UTC)

svenskmastare wrote:

Visst är det så! Och precis som du säger så kommer det ju att bli kretsarnas svar till förbundet och årsmötet som avgör denna fråga.
Istället för att hacka på varandra här så är det viktigare att våra synpunkter kommer fram till klubb/krets i demokratisk ordning.
Sen tycker man ju olika, vilket ju framgår klart och tydligt här....

Jag håller inte med om det alls.

Det är bara bra att sakerna diskuteras ordentligt INNAN man skriver och röstar igenom motioner.
Anledningen till att många motioner får avslag är just det att man inte kollat vad folk faktiskt tycker.
Och detta är ju ett alldeles utmärkt exempel, där denna motion fått ett 100%-igt stöd från sin krets, medans här på forumet protesteras det hejvilt.

Så jag tycker absolut INTE att man ska låta bli att "hacka på varandra" här, utan tvärtom så är det JUST det vi ska göra.
För att på så sätt har ordentligt på fötterna när motionerna sen ska upp till omröstning.
Och hellre att vi diskuterar ordentligt här innan, än klaga på besluten efteråt för att dom inte tänkt igenom saken ordentligt.

Hade vi t.ex. haft sådana här diskussioner FÖRE man ändrade så VÄ fick använda stödhand även utanför veteranklass, så hade kanske inte den motionen röstats igenom, och orsakat så livliga diskussioner med krav på ändring nu.
Att fatta beslut utan att "tjafsa" innan, är som att försöka slå in en spik genom att slå med hammaren först, och sen försöka sätta dit spiken efteråt; Det brukar fästa ganska dåligt, och bara orsaka ÄNNU mer tjafs efteråt istället. Brick wall

Jag håller inte på och tackar inlägg, uppskattar jag ett inlägg så kan jag faktiskt skriva det själv i tråden istället.

Farb
#156 Postad : den 9 februari 2010 13:44:00(UTC)

Meddelanden: 911
Område: SKÅNE

Soldier wrote:

Att fatta beslut utan att "tjafsa" innan, är som att försöka slå in en spik genom att slå med hammaren först, och sen försöka sätta dit spiken efteråt; Det brukar fästa ganska dåligt, och bara orsaka ÄNNU mer tjafs efteråt istället. Brick wall

Kanske det bästa/roligaste jag läst i år! Applause

Håller med. En diskussion bör / måste föregå alla stora beslut.

// Håkan
Kontaktperson IPSC Kristianstad
IPSC samordnare Kristianstads PK
av IPSC Sverige utsedd Instruktör (Pistol)
NROI Range Officer
Instruktör för bästa Lady Prod. Div. IPSC SM 2009 och RPM IPSC
svenskmastare
#157 Postad : den 9 februari 2010 16:11:02(UTC)

Man

Soldier wrote:

Det är bara bra att sakerna diskuteras ordentligt INNAN man skriver och röstar igenom motioner.
Anledningen till att många motioner får avslag är just det att man inte kollat vad folk faktiskt tycker.
Och detta är ju ett alldeles utmärkt exempel, där denna motion fått ett 100%-igt stöd från sin krets, medans här på forumet protesteras det hejvilt.

Så jag tycker absolut INTE att man ska låta bli att "hacka på varandra" här, utan tvärtom så är det JUST det vi ska göra.
För att på så sätt har ordentligt på fötterna när motionerna sen ska upp till omröstning.
Och hellre att vi diskuterar ordentligt här innan, än klaga på besluten efteråt för att dom inte tänkt igenom saken ordentligt.

Hade vi t.ex. haft sådana här diskussioner FÖRE man ändrade så VÄ fick använda stödhand även utanför veteranklass, så hade kanske inte den motionen röstats igenom, och orsakat så livliga diskussioner med krav på ändring nu.

Hur många av våra diskussioner här på forumet resulterar i en motion/regeländring?
I denna diskussion var vi många som skulle motionera: http://skytteforum.com/d...sts&t=15363&p=9
Ser inte att nån gjorde det, nu finns ju som väl är de bordlagda frågorna kvar.... Dancing
Det jag menar är att alla vi forumiter är duktiga på att tycka, men inte alltid får fram vårt budskap på rätt ställe.
haklin
#158 Postad : den 9 februari 2010 17:06:46(UTC)

Meddelanden: 525
Område: Umea

Ska motionerna ventileras skulle vi nog delat upp tråden i var motion! Blir knepigt att hålla isär dom till slut annars.
Sedan har svensk mästare helt rätt i att skrivs det inte en motion så får vi surra hur mycket vi vill utan att det kan hända något konkret.
Vilket är synd då jag upplever att många har kloka åsikter trots allt.
Mvh Håkan
Soldier
#159 Postad : den 9 februari 2010 17:14:53(UTC)

svenskmastare wrote:

Hur många av våra diskussioner här på forumet resulterar i en motion/regeländring?
I denna diskussion var vi många som skulle motionera: http://skytteforum.com/d...sts&t=15363&p=9
Ser inte att nån gjorde det, nu finns ju som väl är de bordlagda frågorna kvar.... Dancing
Det jag menar är att alla vi forumiter är duktiga på att tycka, men inte alltid får fram vårt budskap på rätt ställe.

Kanske just för att man HAR diskuterat saken här, så såg man saken i ett annat ljus efteråt, när man fått lite perspektiv på saker och ting ?
Eller så kanske t.o.m. diskussionerna gjorde att man inte fick det stöd från den egna klubben/kretsen, för att dom andra hört andra sidan av argumenten.

Men jag känner iallafall igen flera motioner från våra tidigare forumdiskussioner.

Det är iallafall bättre att pejla av med så många som möjligt, t.ex. här på forumet, innan man beslutar om saker som rör hela skyttesverige.
Klart bättre än att bara sitta insnöad i diverse styrelser och "tycka" vad som är bäst för alla.

Se bara på den här tråden, som har över 4000 läsningar, tror du verkligen att denna diskussion inte finns i bakhuvudet för dom som röstar om motionerna?
Eller är du helt övertygad om att ingen skytt läser på detta forum?

Det är INGEN som sagt att man ska diskutera här UTAN att skriva/rösta på motioner.
Men jag fattar inte vad som skulle vara positivt med att INTE diskutera sakerna ordentligt innan man röstar.
Som jag ser det är diskussionsforum ett alldeles ypperligt tillfälle att kolla vilka för och nackdelar motionerna kan ha.

Sen vill jag påminna om att dom allra flesta "forumiter" faktiskt är skyttar också, och därmed hör till den grupp som berörs av besluten.
Bara för att man "tycker" och skriver på forum så utesluter inte det att man faktiskt har en rösträtt också, eller hur ?

haklin wrote:

Som sagt, då har ju ändå dessa diskusioner gett något trots allt. Angel
Och det borgar ju för att de röster som läggs på motionerna har bättre grund att stå på, oavsett hur man sen röstar.

svenskmastare
#160 Postad : den 9 februari 2010 19:02:14(UTC)

Man

haklin wrote:
Ska motionerna ventileras skulle vi nog delat upp tråden i var motion! Blir knepigt att hålla isär dom till slut annars.
Sedan har svensk mästare helt rätt i att skrivs det inte en motion så får vi surra hur mycket vi vill utan att det kan hända något konkret.
Mvh Håkan

Ja det blir lite rörigt i en sådan här tråd, ett himla rabalder om en stackars tolk...
Visst finns det absolut många kloka åsikter som borde komma fram till rätt ställe. Eh?
Alla tycker inte likadant. Inget konstigt med det.
Användare som läser denna konversation
Guest
9 Pages«<6789>
Gå till  
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

YAFVision Theme by Jaben Cargman (Tiny Gecko)