Reklamplats:

Klicka på bilden för ett erbjudande från våran sponsor!
Vill DU också synas? Klicka här!
Välkommen gäst Aktiva konversationer | Logga in | Registrera dig

Olika kvalitet på stål i K98?
Lawman
#1 Postad : den 8 februari 2010 14:49:35(UTC)

Rank: Stabil medlem

Grupper: Medlem
Registrerade sig: 2009-07-02(UTC)
Meddelanden: 199
Man
Område: Norr om Dalälven men söder om Treriksröset

Was thanked: 0 time(s) in 0 post(s)
Har för avsikt att investera i ett till järnspett. Min kära Oberndorf anno 1900 börjar känna sig ensam kring all komposit i skåpet Whistle

Denna gång ska en original Mauser K98 8x57 inhandlas. Har fått höra att det ska vara skillnad på stålet beroende på tillverkningsår. Dvs att de som är äldre än runt 1943 ska vara av bättre kvalitet än de närmare krigs slutet. Enligt uppgift smältes allt man kom över ner till nya bössor istället för tex "svenskt" stål som användes i början av kriget. Kan det ligga någon sanning i detta?
Bring out the Gimp.
But the Gimp's sleeping.
Well, I guess you're gonna have to go wake him up now, won't you?
RogerT
#2 Postad : den 8 februari 2010 15:03:31(UTC)

Rank: Veteran

Grupper: Medlem, Moderator
Registrerade sig: 2008-12-07(UTC)
Meddelanden: 1 066
Område: Växjö

Was thanked: 1 time(s) in 1 post(s)
Ja, jag tror att det stämmer.

Förkrigsproduktion brukar ha högre kvalitet genomgående, allt som framställs under själva kriget har nog lägre krav på kvalitet överhuvudtaget.... det var nog problem med ALLT under själva kriget, personal, råvara, osv.
Samuel Colt - The original inventor of the "Click-and-Point" user interface.....
Lawman
#3 Postad : den 8 februari 2010 20:51:14(UTC)

Man

Det var det jag misstänkte. Någon som har ett tips om vilken årgång som är bäst med tanke på kvalité på spettet?
Bring out the Gimp.
But the Gimp's sleeping.
larema
#4 Postad : den 8 februari 2010 20:56:51(UTC)
Rank: Har varit med ett tag

Registrerade sig: 2009-05-07(UTC)
Meddelanden: 533
Område: Huddinge

Was thanked: 1 time(s) in 1 post(s)
Lawman wrote:
Det var det jag misstänkte. Någon som har ett tips om vilken årgång som är bäst med tanke på kvalité på spettet?

I stort sett allt före 1942. 1943 vände krigslyckan och det började bli svårt med riktigt stål.
Lawman
#5 Postad : den 8 februari 2010 21:54:54(UTC)

Man

Tack för assistansen. Nu ska en K98 eller K98K införskaffas och få tidsenlig optik eftermonterad. Whistle
Bring out the Gimp.
But the Gimp's sleeping.
Ljungbackaerik
#6 Postad : den 9 februari 2010 18:06:06(UTC)

Registrerade sig: 2009-11-13(UTC)
Meddelanden: 365
Område: USA

Was thanked: 4 time(s) in 2 post(s)
RogerT wrote:
Ja, jag tror att det stämmer.

Förkrigsproduktion brukar ha högre kvalitet genomgående, allt som framställs under själva kriget har nog lägre krav på kvalitet överhuvudtaget.... det var nog problem med ALLT under själva kriget, personal, råvara, osv.

Experterna brukar ofta kunna bedoma ungefarligt tillverkningsar bara genom att studera finishen. Jag har inte kollat sa noga pa just K98, men vad det galler tyska pistoler fran WWII ar det tydligt att de hade brattom mot slutet av kriget. Under de sista aren hoppade man over poleringen helt och det ar inte ovanligt att hitta t.ex. P38or med grova bearbetningsspar pa utsidan, och helt i enlighet med amerikansk marknadsforingsteknik saljer man ibland dessa undermaliga vapen dyrt som "KZ guns", dvs man antyder att de tillverkats i koncentrationslager och att detta gor dem mer atravarda. Jag har ocksa sett vapen som enligt saljarna lamnat fabrikerna utan varken blanering eller kontrollstamplar, men man misstanker forstas att dessa aven kan vara hemmamekade hopplock. Tyska vapen i all ara, men vissa av dem kan vara rent farliga att anvanda. Samma sak galler japanska vapen, t.ex. ar de sk "last ditch"-gevaren rent ut sagt for javla grovhuggna.

Nu ar jag ingen expert pa K98, sa det har ar andrahandsuppgifter som skulle vara intressanta att fa bekraftade. K98 ar ett vanligt gevar pa surplusmarknaden har i USA, och manga konverterar dem till jaktgevar. Enligt vissa vapensmeder skiljer inte stalkvaliteten sarskilt mycket, utan de sager att den storsta skillnaden ar att en del gevar har en ythardning som far stalet att verka hardare an det egentligen ar. Pga detta ar det tydligen standard att behova anlopa punktvis om man ska borra och ganga for t.ex. kikarsikten. Ar det nagon som har mer uppgifter om detta?
Lawman
#7 Postad : den 15 februari 2010 21:06:58(UTC)

Man

Intressant läsning. Bli således att hitta en från 30-talet med andra ord för att säkerställa att spettet är av god kvalité. Någon som har en K98 eller 98K i lämpligt skick från den perioden till salu? Think
Bring out the Gimp.
But the Gimp's sleeping.
Användare som läser denna konversation
Guest
Gå till  
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

YAFVision Theme by Jaben Cargman (Tiny Gecko)