Reklamplats:

Klicka på bilden för ett erbjudande från våran sponsor!
Vill DU också synas? Klicka här!
Välkommen gäst Aktiva konversationer | Logga in | Registrera dig

7 Pages<1234>»
Norinco budgetbygge
Soldier
#21 Postad : den 5 februari 2010 20:13:09(UTC)

Rank: Veteran

Grupper: Medlem
Registrerade sig: 2008-12-12(UTC)
Meddelanden: 1 244
Område: Skyttegraven

Was thanked: 4 time(s) in 2 post(s)

HEJA LUPAK, HEJA HEJA !!! Applause Applause Applause

Jag håller inte på och tackar inlägg, uppskattar jag ett inlägg så kan jag faktiskt skriva det själv i tråden istället.

Roland
#22 Postad : den 5 februari 2010 20:15:26(UTC)

Rank: Har varit med ett tag

Registrerade sig: 2008-12-09(UTC)
Meddelanden: 733
Område: Finland

Was thanked: 0 time(s) in 0 post(s)
Got Torque? wrote:
OM jag hade varit du så hade jag mitt i allt slipande och blästrande svetsat över "Made by Norinco PRC". Sedan hade jag slipat det slätt och fint och stansat in "Made by Lupak, Sweden" eller något liknande.
Jag måste givetvis inflika att jag diggar bygget stenhårt även om jag får dålig smak i munnen av metall från Kina....

Är stommen rostfri? Jag bara undrar efter som du inte använder någon ytbehandling på den.

Stålet är förmodligen vanligt stål, förvisso av den väldigt höga kvalitén som norinco brukar vara gjorda av. Har inte hört om nån norinco 1911 i rostfritt ännu.
lupak
#23 Postad : den 5 februari 2010 20:59:51(UTC)

Registrerade sig: 2008-12-07(UTC)
Meddelanden: 711
Område: Halmstad

Rykten gör gällande att stålet i Norinco motsvarar AISI 5100, vad det nu innebär, men det är någon eller några grader hårdare stål än andra pistoltillverkare använder sig av.
Jag är inte orolig för rost, som jag skrev i ett tidigare inlägg så är nog nyckeln att bara se till att vapnet är väl underhållet och inoljat (CLP eller 010-olja) skulle det mot förmodan bli ett problem så får jag se till att coata eller blånera pangen.

Quote:
HEJA LUPAK, HEJA HEJA !!!

Ja, äntligen fick jag ju tummen ur att joina Norcägarsällskapet som jag lovat Dancing

Quote:
OM jag hade varit du så hade jag mitt i allt slipande och blästrande svetsat över "Made by Norinco PRC"

Nej, för bövelen, då framgår det ju inte att det är en sminkad gris utan kan vara vilken förtäckt bastard som helst..
viel glock!
oneday
#24 Postad : den 5 februari 2010 21:23:34(UTC)
Rank: Stabil medlem

Meddelanden: 293
Område: Småland

Riktigt kul att följa denna tråd undrar hur den slutar ???? Det e nog dags att sminka min gris norc med tror jag.
Per Modin
#25 Postad : den 5 februari 2010 22:39:43(UTC)

Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 2009-01-26(UTC)
Meddelanden: 88
Område: Skåne

Ber att få uttrycka min beundran och respekt för ditt "bygge" och denna mycket intressanta tråd!
När forumet är som bäst enligt min enkla mening!
Har inte någon 1911 själv men man blir ju lite sugen faktiskt.
Lycka till i fortsättningen!
Modde Boo hoo!
Pangen
#26 Postad : den 6 februari 2010 23:52:03(UTC)
Rank: Member

Registrerade sig: 2010-02-06(UTC)
Meddelanden: 13
Område: Nrk

Kanon bra och intressant tråd...! Fortsätt gärna. Jag står med ena foten i köp av en Norinco 1911 A1 Nickel .9 med växelsats .45 och är som en svamp ang "trim" och fix till "rincen"!
Denna tråd är mumma... Applause
Mvh Pangen
Erfarenheten är den bästa läraren, men det är en dyr skola.
Fortyfive
#27 Postad : den 7 februari 2010 10:55:36(UTC)

Registrerade sig: 2009-01-04(UTC)
Meddelanden: 616
Område: Norrland

Jo, nu kliar det intensivt i fingrarna. Ditt bygge ser verkligen bra ut -jag tror bestämt
jag måste köpa en Norca igen. Hade ju en compact i somras, fast nästa gång blir det
en Standard med fem tums pipa. Din tråd har verkligen satt fart på 1911-febern,,

Funderade lite på en Para Ordnance, men då blir det ju inget byggande, det är just
det som är så kul med Norinco. Ju.

Vet du ifall det finns nån bra hobbybläster man kan ha hemma, att blästra stomme
och andra delar med? En sån skulle ju vara hur bra som helst att ha.

*
Got Torque?
#28 Postad : den 7 februari 2010 12:28:49(UTC)

Registrerade sig: 2009-07-08(UTC)
Meddelanden: 232
Område: Sthlm

lupak wrote:
Rykten gör gällande att stålet i Norinco motsvarar AISI 5100, vad det nu innebär, men det är någon eller några grader hårdare stål än andra pistoltillverkare använder sig av.
Jag är inte orolig för rost, som jag skrev i ett tidigare inlägg så är nog nyckeln att bara se till att vapnet är väl underhållet och inoljat (CLP eller 010-olja) skulle det mot förmodan bli ett problem så får jag se till att coata eller blånera pangen.

Det enda jag fick fram var AISI 316 som har en draghållfasthet på 5100kg, och specen gäller 12mm bult gjord i rostfritt.

Nej, för bövelen, då framgår det ju inte att det är en sminkad gris utan kan vara vilken förtäckt bastard som helst..

Hahaha, jag ser problemet. Det vore ju inte kul om någon förväxlar ditt snygga hemmabygge med en SVi, eller
Om en hammare är det enda verktyg man har så kommer alla problem snabbt börja likna en spik.

lupak
#29 Postad : den 7 februari 2010 14:13:11(UTC)

Jag var ute på banan idag och rastade pangen, mest bara för att kolla att mitt filande inte försämrat funktionen och det hade det absolut inte, snarare matade den felfritt med båda originalmagasinen trots krokiga läppar, jo, att försöka få en 1911 med 16lb fjäder att mata felfritt med 5gn VV340 bakom en 230gn kula är dömt att misslyckas, när jag klev upp till 5,5gn och 6gn så var det inga problem alls som väntat.

Jänkarna brukar ju snacka om slidebite och hammerbite, idag fick jag uppleva "magbite",
jag försökte genomföra ett snabbt magbyte a´la dynamiskt, det gick bra och snabbt trots avsaknad av magbrunn men ena magasinsläppen tog en tugga ur mitt pekfinger d'oh!
viel glock!
lupak
#30 Postad : den 7 februari 2010 14:22:37(UTC)

Quote:
Funderade lite på en Para Ordnance, men då blir det ju inget byggande, det är just
det som är så kul med Norinco. Ju.

Vet du ifall det finns nån bra hobbybläster man kan ha hemma, att blästra stomme
och andra delar med? En sån skulle ju vara hur bra som helst att ha.

Jag skulle inte köpa Para utan titta på en tanfoglio witness 1911custom om jag skulle köpa något som är "färdigt", på DAE's hemsida listas den för 6900.- vilket är ruskigt bra pris på en fin 1911!

Blästerfrågan får någon annan svara på, jag har en glasbläster på jobbet som jag kört med, finishen blir toppen!
viel glock!
larema
#31 Postad : den 7 februari 2010 16:59:42(UTC)

Registrerade sig: 2009-05-07(UTC)
Meddelanden: 533
Område: Huddinge

Was thanked: 1 time(s) in 1 post(s)
lupak wrote:

Jänkarna brukar ju snacka om slidebite och hammerbite, idag fick jag uppleva "magbite",
jag försökte genomföra ett snabbt magbyte a´la dynamiskt, det gick bra och snabbt trots avsaknad av magbrunn men ena magasinsläppen tog en tugga ur mitt pekfinger d'oh!

Kastar du inte åt pangen några köttbitar då och då? Om inte, klart som f-n att den är hungrigAngel
Ljungbackaerik
#32 Postad : den 8 februari 2010 16:47:50(UTC)

Registrerade sig: 2009-11-13(UTC)
Meddelanden: 365
Område: USA

Was thanked: 4 time(s) in 2 post(s)
lupak wrote:

Jag skulle nog blanerat eller fosfaterat. Det skulle kunna bli en riktig smygare med en tillrackligt "oskyldig" ytbehandling... Angel
Roland
#33 Postad : den 8 februari 2010 17:53:31(UTC)

Genomskinligt gunkote eller duracoat kanske.
lupak
#34 Postad : den 12 februari 2010 17:39:22(UTC)

Gah! varför tar posten så lång tid på sig, jag hade sett fram emot att få fila lite i helgen men det blir inget med det Brick wall

Quote:
Genomskinligt gunkote eller duracoat kanske.

Nä, gör jag något så är det nog en rejäl blånering som gäller..
viel glock!
Roland
#35 Postad : den 13 februari 2010 10:13:48(UTC)

Själv ska min fosfateras nån gång, då jag orkar, den är helt utan finish nu. Sen blir det förmodligen duracoat ovanpå.
lupak
#36 Postad : den 15 februari 2010 21:28:32(UTC)

Nu har pickan legat nån vecka i väntan på delar, idag kom det en hammare och en trigger som monterades, det tog en drygt en timme inklusive blöjbyte på den lilla, det går fort när man har roligt Dancing

Apropå finishen som varit på tapeten innan, stommen är fortfarande blästrad, jag var ute i snön och sköt härom veckan och som ett test (inte för att jag var lat..) så la jag bara in den ovårdad i vapenskåpet, jag tog fram den nu och synade, inte ett spår av rost så här långt.

Jag rev isär pistolen igen och skulle till att montera hammaren, först fick jag slå ut sprinten och flytta över den gamla "strutten" (den bananformade pinnen som hämtar kraft från fjädern i "mainspringhousingen" för att slå fram hammaren) -skit att det inte finns några vettiga svenska ord för delarna!)
Håll sprinten på plats med ett dornslag (eller gammalt utjänt spetsigt borr) för att pinnen inte skall röra sig och kanske skrapa mot stommen när hanen slår fram.

det var inga problem att flytta över struten men nåt stämde inte med sprinten och stommen, jag filade upp hålet i hammaren en aning så att den löpte lätt över pinnen och då kilade den inte fast mot stommen längre, perfekt!

Det som är kvar att göra med hammaren är att bryna till ytan mot searen för ett bra avtryck, det är ett senare projekt, nu fortsätter jag med avtryckaren...

viel glock!
lupak
#37 Postad : den 15 februari 2010 21:38:37(UTC)

Avtryckaren är inte nödvändigtvis så lätt att montera, man kan göra mycket fel här, en bra sak är att skruva in eventuell triggerstopskruv innan man monterar triggern, det är lättast att skruva in den bakifrån på avtryckaren.

Börja först med att kolla formen på triggerloopen genom att trä den över ett magasin, den skall inte kärva någonstans utan löpa helt fritt över magget, min avtryckare nöp fast som synes...bruka inte våld utan indentifiera var nånstans det klämmer åt och dra försiktigt isär bågen med fingertopparna, det räcker, dra inte för mycket för då nyper den fast inuti stommen istället.
Att räta ut en misshandlad krokig båge är nog omöjligt!

Stoppa in triggern försiktigt och se var det kärvar mot stommen nånstans, i mitt fall tog det stopp rätt tidigt, det var som tur inget problem i spåren för triggerloopen, det är svårt att komma åt med filen där..

Min trigger var lite bredare än originalet så den tog i lite på sidorna, jag valde att inte fila på triggern utan att ta bort "frässkägget" som fanns på sidorna i triggerhålet, en magnetfil visade sig vara perfekt för ändamålet.

Syna de utfrästa spåren noggrant, rengör lika noggrant när du filat färdigt.

(Riktigt hardcore är ju att bryna utsidan på triggerloopen för bättre glid, i de ruskigt grovt bearbetade spåren i en Norinco spelar det dock förmodligen ingen roll..)
viel glock!
lupak
#38 Postad : den 15 februari 2010 21:53:16(UTC)

Lite CLP i spåren...

Sen är det dags att kolla om triggern löper fritt, håll som bilden visar och håll upp triggern med ett finger

Släpp triggern och den skall ramla ner utan märkbart hinder, upprepa samma sak med ett magasin i, funkar det lika bra så har du lyckats! Dancing

Man inser rätt tidigt i ett sånt här projekt att det är en jäkla massa verktyg man skulle behöva, tyvärr har man väl inte råd med allt men man kommer väldigt långt med enkla grejer såsom Dremel, några nålfilar, tillgång till en bläster och så vidare...
viel glock!
SAA
#39 Postad : den 15 februari 2010 22:12:01(UTC)

Meddelanden: 570
Område: Umeå

Was thanked: 2 time(s) in 1 post(s)
Skitbra! Enkelt och tydligt beskrivet med bra bilder, du är en riktig pedagog du.Applause
Fortyfive
#40 Postad : den 15 februari 2010 23:12:59(UTC)

Registrerade sig: 2009-01-04(UTC)
Meddelanden: 616
Område: Norrland

Vråldiggar din fantastiska tråd, den är så pedagogisk och fin :)
Sjukt bra bilder by the way

Smittsamt är det att se ditt projekt växa. Väldigt kul, jag måste
bestämt göra om den där resan med en Norinco igen, fast nästa
gång ska jag inte sälja,,

vill se mer mer mer... :)

*
Användare som läser denna konversation
Guest
7 Pages<1234>»
Gå till  
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

YAFVision Theme by Jaben Cargman (Tiny Gecko)