Reklamplats:

Klicka på bilden för ett erbjudande från våran sponsor!
Vill DU också synas? Klicka här!
Välkommen gäst Aktiva konversationer | Logga in | Registrera dig

Slagstiftsbyte i Unique Model 17
Ljungbackaerik
#1 Postad : den 5 februari 2010 15:08:16(UTC)
Rank: Stabil medlem

Grupper: Medlem
Registrerade sig: 2009-11-13(UTC)
Meddelanden: 365
Område: USA

Was thanked: 4 time(s) in 2 post(s)
Fyndade just en sadan for $50, och behover lite rad... Det ar en nazistamplad Model 17, dvs for kalenderbitarna ar detta Uniques produktionsmodell som tyskarna anvande innan de andrade den till deras modifierade "Kriegsmodell". Vid en narmare inspektion visade det sig att slagstiftet gatt hadan, sa nu undrar jag hur tusan man far ur det. Hanen ar inbyggd och slagstiftet loper i ett hal borrat i en klack inuti manteln, och i ovansidan av manteln sitter ett stift som haller slagstiftet pa plats. Problemet ar att jag kan inte lura ut hur man knackar ur stiftet. Det verkar som att halet ar blint, vilket skulle innebara att jag behover borra ur stiftet.

Detta later helt galet sa jag undrar givetvis om jag har missat nagot, eller om detta helt enkelt ar ett exempel pa fransk ingenjorskonst? Har ar en bild pa en Model 17 (har inga bilder pa min egen annu) sa ni kan se hur den ser ut:

larema
#2 Postad : den 5 februari 2010 15:30:17(UTC)
Rank: Har varit med ett tag

Registrerade sig: 2009-05-07(UTC)
Meddelanden: 533
Område: Huddinge

Was thanked: 1 time(s) in 1 post(s)
Min gissning är att det sitter en "låsplatta" bakåt eller så får du ut slagstiftet bakåt.
Att du inte får ut slagstiftet kan också bero på en massa skit som låser slagstiftet eller så är det den avbrutna biten som åkt in och låser på något sätt.
Skulle inte förvåna mig om slagstiftet är så pass skitigt att du fått en beläggning på utsidan som gör att du inte får ut det bakåt.
Rem44
#3 Postad : den 5 februari 2010 15:31:38(UTC)

Rank: Veteran

Registrerade sig: 2008-12-09(UTC)
Meddelanden: 1 670
Område: Skaraborg

Was thanked: 4 time(s) in 4 post(s)
Hej! Kommer du inte åt sprinten som håller slagstiftet genom det hålet i manteln som utdragarens tryckfjäder sitter i när du har tagit bort dessa delar, för hålet som är till sprinten för utdragaren är väl iaf genomborrat i manteln?
Hej Hopp gummistropp! Allt under cal ,464 är klenare..
Ljungbackaerik
#4 Postad : den 5 februari 2010 16:32:47(UTC)

larema wrote:
Min gissning är att det sitter en "låsplatta" bakåt eller så får du ut slagstiftet bakåt.
Att du inte får ut slagstiftet kan också bero på en massa skit som låser slagstiftet eller så är det den avbrutna biten som åkt in och låser på något sätt.
Skulle inte förvåna mig om slagstiftet är så pass skitigt att du fått en beläggning på utsidan som gör att du inte får ut det bakåt.

Nej, det ar inte som pa t.ex. en 1911, utan slagstiftet har ett urfrast "hack" i sidan som stiftet laser i sa du kan ju gissa var det gatt av... aterigen ett tecken pa fransk ingenjorskonst, antar jag. Jag har rengjort ordentligt for att leta efter andra anden av stiftet eller nagon form av lasanordning, men ser inte nagra tecken pa att det ar annat an ett blint hal. Jag hittade en trad med en bild som visar hur stiftet ser ut: http://forums.gunboards....king-for-info-on-a-rare(-)-Unique-32-Pistol

Tyvarr beskriver dock anvandaren inte hur han tog ur stiftet. Liar A andra sidan fick jag ett utmarkt tips om hur jag kan tillverka ett nytt slagstift.

Rem44 wrote:
Hej! Kommer du inte åt sprinten som håller slagstiftet genom det hålet i manteln som utdragarens tryckfjäder sitter i när du har tagit bort dessa delar, för hålet som är till sprinten för utdragaren är väl iaf genomborrat i manteln?

Jag var faktiskt inne pa den linjen igar kvall och stiftet for utdragaren ar mycket riktigt genomborrat, men jag har redan tagit ur stift, utdragare och fjader och stalborstat noga och hittar inget dar heller. Dessutom sitter dessa stift lite for langt isar for att detta skulle vara fallet. Jag sag dock en blankare om att stiften pa spanska Rubypistoler ar snedborrade och kommer ut pa nagot underligt stalle, och eftersom denna pistol ar ganska lik dessa kan detta mojligtvis vara fallet. Har dock letat mig tokig utan att hitta nagot, och har dessutom forgaves provat att knacka stiftet nedat for att se om det eventuellt skulle uppenbara sig pa insidan av manteln...
larema
#5 Postad : den 5 februari 2010 18:00:54(UTC)

Påminner till en del om vår gamla m/07. Dom har också en låspinne genom manteln för att låsa slagstiftet.

Prova med att lägga ut den här frågan robsoftforum också.

http://forum.robsoft.nu/index.php

Lägg den i vapensmide.
Ljungbackaerik
#6 Postad : den 5 februari 2010 18:58:01(UTC)

larema wrote:
Prova med att lägga ut den här frågan robsoftforum också.

http://forum.robsoft.nu/index.php

Lägg den i vapensmide.

Jag har forsokt att regga mig dar, men kommer inte forbi verifieringskoden. Ska man bara anvanda skrivtecknen (dvs bokstaver och siffror), eller ska allt smakrafset runomkring (_, -, : osv) med ocksa? Det gar ju fan inte att lasa vad som star... Brick wall
Ljungbackaerik
#7 Postad : den 6 februari 2010 00:59:46(UTC)

I vredesmod tog jag ett dorn och bankade till ordentligt. Fortfarande inga tecken på att något rör sig på undersidan, men däremot plattades den rundade änden av stiftet till mer än jag väntat mig. Ser vi ett fall av fransk logik här? "Mon Dieu, självklart vet vi att det ar en fittig konstruktion när man inte kan slå ut det från insidan, varför skulle vi annars tillverka stiftet i ohärdat stål?"

Jag ska sitta och dricka öl och stirra på det ikväll, och om ingen har några bättre idéer blir det pelarborren...
Rem44
#8 Postad : den 6 februari 2010 01:14:06(UTC)

Ljungbackaerik wrote:
I vredesmod tog jag ett dorn och bankade till ordentligt. Fortfarande inga tecken på att något rör sig på undersidan, men däremot plattades den rundade änden av stiftet till mer än jag väntat mig. Ser vi ett fall av fransk logik här? "Mon Dieu, självklart vet vi att det ar en fittig konstruktion när man inte kan slå ut det från insidan, varför skulle vi annars tillverka stiftet i ohärdat stål?"

Jag ska sitta och dricka öl och stirra på det ikväll, och om ingen har några bättre idéer blir det pelarborren...

Ja skit i hur tusan dom vinberusade tryffel ätarna hade tänkt att man skulle smidigt kunna byta ut ett icke längre fungerande slagstift i den pistol modellen, å borra bort stiftet ist!
Sen kan du ju vara ett snäpp högre bildad tekniker och göra ett nytt stift som då är gängat i överdelen av tex en längre mod av stoppskruv med insex fattning .
Och då sen om kanske 50 år och några hundra tusen tillverkade tomhylsor lätt å smidigt går att skruva ur för ett eve slagstift byte. :-)
Ljungbackaerik
#9 Postad : den 6 februari 2010 01:53:13(UTC)

Rem44 wrote:

Ja skit i hur tusan dom vinberusade tryffel ätarna hade tänkt att man skulle smidigt kunna byta ut ett icke längre fungerande slagstift i den pistol modellen, å borra bort stiftet ist!
Sen kan du ju vara ett snäpp högre bildad tekniker och göra ett nytt stift som då är gängat i överdelen av tex en längre mod av stoppskruv med insex fattning .
Och då sen om kanske 50 år och några hundra tusen tillverkade tomhylsor lätt å smidigt går att skruva ur för ett eve slagstift byte. :-)

Två själar, samma tanke: Jag funderade faktiskt exakt i dessa banor tidigare idag! Eftersom stiftet sitter lite åt sidan och i en rundning kommer det att se taffligt ut om man gängar från utsidan, så jag tänkte att det skulle gå att borra igenom och sedan gänga i en nersvarvad insexskruv från botten och uppåt, så spetsen av skruven ser ut som ett vanligt stift från utsidan. Eller skruva från undersidan och sedan slå i ett kort "dummystift" uppifrån, bara som dekoration.

Men, men... När jag väl svurit klart över grodätarna och borrat ut stiftet kommer jag säkert att hitta någon finurlig anordning som gör det möjligt att byta slagstiftet utan att ens använda ett dorn... Whistle
Ljungbackaerik
#10 Postad : den 6 februari 2010 02:13:25(UTC)

Här har vi en annan underlighet:

Notera den ovala färgskiftningen ovanför utdragaren. Detta är änden på stiftet som håller utkastaren. Änden är inte blånerad, så på något mystiskt sätt lyckades de montera stiftet och slipa ner det jämt med en redan blånerad mantel... Eller blånerade de med slagstiftet i, och blåneringen på stiftet ramlade av med tiden? Vem vet, somliga saker på den här pistolen är outgrundliga.
larema
#11 Postad : den 6 februari 2010 07:20:28(UTC)

Ljungbackaerik wrote:

Jag har forsokt att regga mig dar, men kommer inte forbi verifieringskoden. Ska man bara anvanda skrivtecknen (dvs bokstaver och siffror), eller ska allt smakrafset runomkring (_, -, : osv) med ocksa? Det gar ju fan inte att lasa vad som star... Brick wall

Kolla vad du har valt för teckenuppsättning i din läsare.

Det finns flera på det forumet som bor i US.
Rem44
#12 Postad : den 6 februari 2010 09:40:40(UTC)

Notera den ovala färgskiftningen ovanför utdragaren. Detta är änden på stiftet som håller utkastaren. Änden är inte blånerad, så på något mystiskt sätt lyckades de montera stiftet och slipa ner det jämt med en redan blånerad mantel... Eller blånerade de med slagstiftet i, och blåneringen på stiftet ramlade av med tiden? Vem vet, somliga saker på den här pistolen är outgrundliga.

Ja det blir ju inte så tjusigt kanske om inte sprinten för slagstiftet sen inte oxå följer samma form som manteln om du gör om infästningen... :-(
Att det där stiftet som håller utdragaren inte har samma kulör som manteln kan ju även eve bero på nått så enkelt som att det består av en annan stålsort som då inte reagerar lika mycket som mantelns stål på blåneringen efteråt?
Ljungbackaerik
#13 Postad : den 6 februari 2010 22:54:48(UTC)

Rem44 wrote:
Ja det blir ju inte så tjusigt kanske om inte sprinten för slagstiftet sen inte oxå följer samma form som manteln om du gör om infästningen... :-(
Att det där stiftet som håller utdragaren inte har samma kulör som manteln kan ju även eve bero på nått så enkelt som att det består av en annan stålsort som då inte reagerar lika mycket som mantelns stål på blåneringen efteråt?

Det tokiga är att sprintarna för utdragare och slagstift sitter strax intill varandra, med den ena filad jämt med manteln, den andra har en rundad ände som på "normala" pistoler. Nåväl, jag lyckades få ut fanstyget i går kväll, och det visade sig att den var genomborrad och sedan maskinbeatbetad slät med undersidan på manteln, och följdaktligen helt osynlig. Anxious Trots att jag bankade ordentligt från ovansidan rörde den sig inte tillräckligt för att ens kunna kännas med nageln på undersidan, så jag borrade ur och bankade sedan med ett dorn tills den var ur. Jag tror att hela problemet var att den var gjord i alldeles för mjukt stål, så hela stiftet svällde och satte sig fast hårdare och hårdare ju mer jag bankade på det, och för att göra det etter värre högg sidan av stiftet tag i kanterna av borrningen för slagstiftet och fungerade i princip som en hulling. Jag misstänker att det dessutom var körnat innan maskinbearbetningen på undersidan. Fan vad det satt, rent ut sagt!

Jag kommer troligtvis att ersätta stiftet med en fjäderpinne, det känns lite lättare än att gänga och jag kommer troligtvis att behöva ta ut det nya slagstiftet (ska göra ett själv av ett 4mm borr) flera gånger om medan jag provpassar det. Om jag sedan knackar dit ett kort blindstift från ovansidan kommer det att se ut som originalet, men kommer ändå vara lätt att byta.

Rem44
#14 Postad : den 6 februari 2010 23:31:48(UTC)

Gott att det löste sig relativt enkelt ändå med demonteringen av det "makalösa" stiftet! :-)

Slagstift av snabbstål? Tja det funkar kanske, men det är ju trots allt ett rätt hårt å sprött stål så risken att det går av eller spricker sen torde ju vara högre än om man tillverkar det av ett mera seghärdat stål och eve härdar upp bara själva spetsen på slagstiftet ist.
Här så ser du en "lillplutt" som tyvärr nån mindre förståndig person har förstört till den milda grad att det nu efteråt blev ett alltför för stort jobb med att återställa den till sin ursprungliga funktion! :-(
Ljungbackaerik
#15 Postad : den 7 februari 2010 06:27:38(UTC)

Rem44 wrote:
Gott att det löste sig relativt enkelt ändå med demonteringen av det "makalösa" stiftet! :-)

Slagstift av snabbstål? Tja det funkar kanske, men det är ju trots allt ett rätt hårt å sprött stål så risken att det går av eller spricker sen torde ju vara högre än om man tillverkar det av ett mera seghärdat stål och eve härdar upp bara själva spetsen på slagstiftet ist.
Här så ser du en "lillplutt" som tyvärr nån mindre förståndig person har förstört till den milda grad att det nu efteråt blev ett alltför för stort jobb med att återställa den till sin ursprungliga funktion! :-(

Jag tänkte göra det enkelt för mig och använda något som har rätt dimension från början, men du har nog helt rätt: Snabbstål är sprött, och dessutom jävligt att bearbeta. Jag kan iofs svarva ner något annat och få det att passa, så vad är lämpligt som ämne? Jag har rotat lite i "bra att ha"-samlingarna, och funderade på om ett kasserat verktyg (t.ex. ett dorn) skulle kunna funka. Jag tror inte det finns något behov av ythärdning, eftersom slagstiftet visade sig bestå av två delar:

Stiftet självt är alltså intakt, det är den andra pillemojen som gått av. Det är denna som behöver tillverkas så jag sätter min tillit till de franska ingenjörernas talanger i produktionsanpassning, och antar att pillemojen varit symmetrisk (dvs gjord så det kvittar om arbetarna har en dålig dag och vänder det bakfram).

Den där fickpistolen ser ut som ett riktigt projekt, ungefär i stil med de vrak jag brukar ge mig på... Anxious Vad lyckades den tidigare "vapensmeden" ställa till med? Jag brukar (ofta felaktigt) anta att allt går att reparera med lite tålamod, så nog ska det väl gå att få ihop den? Vad är det för pistol, mer exakt? Ser ut som en Walther Model 2, och är det en sån gammal goding hade nog i alla fall jag försökt att fixa den.
Rem44
#16 Postad : den 7 februari 2010 10:54:33(UTC)

Hejsan! Jag skulle för enkelheten av tillgången på ett material rekomendera att du tillverkar ett nytt slagstift av en i dim passande bult antingen av stålkvalitet 8.8 vilken då du efter bearbetningen härdar upp något genom att värma den till "körsbärs" röd färg och snabbt efteråt avkyler i antingen härdolja eller en bra motorolja!
Vill du inte härda så fungerar det oxå med en bult i snäppet högre stål kvalitet 10.9- 12.9 vilka är lite mer svårbearbetade och blir inte lika långlivade men fullt användbara utan härdning!
Jaså så det var ett delat slgastift i denna? Fanns det ingen returfjäder framför spetsdelen? Är det själva sprinten som ligger längst till höger i bild?
För inte kan väl den ha suttit ihop med själva slagstiftet och varit bakdelen och som det vara tänkt ta upp kraften från hanen vidare till slagstiftets spets?
Det kan ju isf inte alls bli bra då den lär sakna all form av styrning i sidled inne i sitt säte.
Ja den där "lillplutten" är en Walther cal 25 och antingen en mod 1 eller 2 .. Förutom att rätt utdragare,rekylfjäder,slagstift/returfjäder,kolvplattor, saknas.
Så var stommen skev och pipan förstörd främst i sitt patronläge, och hanens anslagsyta var skrot. Så var manteln den som var mest förstörd av att nån har på ett brutalt sätt försökt konvertera den från central till att bli kantantänd!
Detta genom att borra sönder hela slagstifts hålet och slå in en "plugg" i detta uppförstorade hål, och sen borra ett allt annat än ett rakt fint hål i sidan om centrum för ett slagstift.. Stötbotten var förstörd genom detta och styrningarna i manteln för funktionen var borta och hela manteln var skev och sönderslagen.
Allt detta hade inte gått att få bra igen utan att istort sett svetsa igen hela mantelns inanmäte och fräsa om alla ytor för styrning och stötbotten,och göra ett helt nytt "hus" å säten för ett slagstift!
Och eftersom denna Walthern inte är min egna så avtackade jag mig detta återställande med att det hade trots "kamratlig timpeng" rusat iväg i både tid och vertygs kostnad för det hade krävts specialverktyg för att få till denna berabetning i fräsen eftersom det var så trångt för att komma åt att fräsa inne i manteln! :-(
Ska du sen låsa fast ditt slagstift med ett rörstift/fjäderstift i manteln så glöm inte att vrida slitsen i rörstiftet bort från det som styrs mot rörstiftet. :-)

Ljungbackaerik
#17 Postad : den 7 februari 2010 16:59:55(UTC)

Rem44 wrote:
Hejsan! Jag skulle för enkelheten av tillgången på ett material rekomendera att du tillverkar ett nytt slagstift av en i dim passande bult antingen av stålkvalitet 8.8 vilken då du efter bearbetningen härdar upp något genom att värma den till "körsbärs" röd färg och snabbt efteråt avkyler i antingen härdolja eller en bra motorolja! Vill du inte härda så fungerar det oxå med en bult i snäppet högre stål kvalitet 10.9- 12.9 vilka är lite mer svårbearbetade och blir inte lika långlivade men fullt användbara utan härdning!

En bult hade ju varit en enkel lösning, då slipper jag t.o.m. att svarva. Jag har för mig att "Grade 8" ungefär motsvarar 8.8 i materialsammansätting, och att hitta en M4 ska inte vara några problem.

Rem44 wrote:
Jaså så det var ett delat slgastift i denna? Fanns det ingen returfjäder framför spetsdelen? Är det själva sprinten som ligger längst till höger i bild?
För inte kan väl den ha suttit ihop med själva slagstiftet och varit bakdelen och som det vara tänkt ta upp kraften från hanen vidare till slagstiftets spets?
Det kan ju isf inte alls bli bra då den lär sakna all form av styrning i sidled inne i sitt säte.

Jo, som du så riktigt säger satt det en returfjäder framför spetsen, sen hölls hela paketet på plats genom att det stiftats i den nerslipade sektionen på den bakre delen. Jag ser inga tecken på att det har varit en del, och när jag tog ur dem ut manteln låg de i den ordning och riktning som visas på bilden. Jag har kollat med förstoringsglas, men vad jag kan se är de tillverkade som två separata delar, och delen som gått av finns inte med på bild. Styrningen sker genom att den vidare bakdelen löper i det borrade hålet i manteln, och den tunna stiftdelen löper i det mindre hålet i stötbotten. Slagstiftet behöver ju inte röra sig särskilt långt, och det är därför det hela fungerar. Om jag orkar kommer jag eventuellt att försöka ett slagstift i en del, men till att börja med och medan jag verifierar längd och funktion är det enklare att jobba med en separat bakdel (slipa ur spåret och kapa till rätt längd, så är saken biff).

Rem44 wrote:
Ja den där "lillplutten" är en Walther cal 25 och antingen en mod 1 eller 2 .. Förutom att rätt utdragare,rekylfjäder,slagstift/returfjäder,kolvplattor, saknas.
Så var stommen skev och pipan förstörd främst i sitt patronläge, och hanens anslagsyta var skrot. Så var manteln den som var mest förstörd av att nån har på ett brutalt sätt försökt konvertera den från central till att bli kantantänd!
Detta genom att borra sönder hela slagstifts hålet och slå in en "plugg" i detta uppförstorade hål, och sen borra ett allt annat än ett rakt fint hål i sidan om centrum för ett slagstift.. Stötbotten var förstörd genom detta och styrningarna i manteln för funktionen var borta och hela manteln var skev och sönderslagen.
Allt detta hade inte gått att få bra igen utan att istort sett svetsa igen hela mantelns inanmäte och fräsa om alla ytor för styrning och stötbotten,och göra ett helt nytt "hus" å säten för ett slagstift!
Och eftersom denna Walthern inte är min egna så avtackade jag mig detta återställande med att det hade trots "kamratlig timpeng" rusat iväg i både tid och vertygs kostnad för det hade krävts specialverktyg för att få till denna berabetning i fräsen eftersom det var så trångt för att komma åt att fräsa inne i manteln! :-(

Oj... Ja, då är det nog bara att låta den vila i frid. Boo hoo! Synd på en så gullig picka.

Rem44 wrote:
Ska du sen låsa fast ditt slagstift med ett rörstift/fjäderstift i manteln så glöm inte att vrida slitsen i rörstiftet bort från det som styrs mot rörstiftet. :-)

Jo, det var så jag tänkte, och jag koppas att en fjäderpinne är stark nog. Men med tanke på hur mjukt originalet var kan det knappast bli sämre... Angel

Rem44
#18 Postad : den 7 februari 2010 22:20:18(UTC)

Ljungbackaerik wrote:

Jo, det var så jag tänkte, och jag koppas att en fjäderpinne är stark nog. Men med tanke på hur mjukt originalet var kan det knappast bli sämre... Angel

Ja ska du bara tillverka den delen som nu är trasig så lär en bit av en 8.8 eller motsvarande klassning klara detta bra som den är utan eve upphärdning!
Det är ju själva spetsen på slagstiftet som med sin lilla yta som isf bör vara hårdare för längre livslängd.
Ett bra rörstift är ju tillverkat av fjäderstål så ett sånt blir ju betydligt sltstarkare så sett än om det som satt var i relativt mjukt
matrial!
Och rörstift sitter ju lagom fast utan extra låsmedel/nitning, och kräver heller inte så små eller exakta toleranser som ett stålstift.
Jo den där lillplutten hade ju kanske varit ett betydligt enklare projekt för dig som bor i Usa där det är betydligt lättare att skumma av loppisar och liknade för att inhandla eve delar å kompl vapen som man kan plocka delar ifrån!
Hade bara Waltherns manteln varit i bättre skick så hade den blivit tillfixad å brukbar igen! :-)
Ljungbackaerik
#19 Postad : den 8 februari 2010 15:06:34(UTC)

Sa var "slagstiftsmojangen" tillverkad... Utgick fran en M4 i Grade 8, och lyckades fa till en fungerande del efter bara tva forsok (den var givetvis inte symmetrisk...). Jag provade att harda resterna av bulten genom att varma tills den var morkrod och doppa i motorolja, sa efter nagra drag med en fil gjorde jag den ingenjorsmassiga bedomningen att den holl ratt hardhet och hardade darefter den nytillverkade delen pa samma satt. Allvarligt talat far det bli trial and error, jag vet ju inte sadar jattemycket om hur originalstiftet har sett ut sa nar resten av pickan ar fardig far jag helt enkelt provskjuta for att se hur det hela haller, om langden blev ratt osv. Eftersom jag var tvungen att anvanda filar for att fa till hacket i stiftet fick det inte de ratta rundningarna runt botten, sa jag skulle tro att det finns fina brottsanvisningar just dar. Dessutom visade det sig att M4-bulten var 3.7mm istallet for 4mm, sa det blev lite for mycket spel for att jag ska vara helt nojd. Det hela ser dock ut att funka sa om dimensionerna val stammer, om pistolen later "pang" och inte slar igenom tandhattarna osv. kommer jag att lata en maskinverkstad gora en mer proffsig modell. Delen ar synnerligen okomplicerad sa det ska forhoppningsvis inte bli alltfor dyrt. Om jag orkar kommer jag att svarva till ett slagstift i ett stycke, och lata verkstaden frasa ett snyggt hack.

Nu aterstar den allra jobbigaste delen av projektet... Att hitta 2.5mm fjaderpinnar och M3.5 greppskruvar. Om ni tror att det ar latt att hitta delar i USA kan jag saga att det inte alltid ar pa det viset. Vad det galler metriskt ar USA ett rent U-land. Not talking
Användare som läser denna konversation
Guest
Gå till  
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

YAFVision Theme by Jaben Cargman (Tiny Gecko)