Hejsan! Jag skulle för enkelheten av tillgången på ett material rekomendera att du tillverkar ett nytt slagstift av en i dim passande bult antingen av stålkvalitet 8.8 vilken då du efter bearbetningen härdar upp något genom att värma den till "körsbärs" röd färg och snabbt efteråt avkyler i antingen härdolja eller en bra motorolja!
Vill du inte härda så fungerar det oxå med en bult i snäppet högre stål kvalitet 10.9- 12.9 vilka är lite mer svårbearbetade och blir inte lika långlivade men fullt användbara utan härdning!
Jaså så det var ett delat slgastift i denna? Fanns det ingen returfjäder framför spetsdelen? Är det själva sprinten som ligger längst till höger i bild?
För inte kan väl den ha suttit ihop med själva slagstiftet och varit bakdelen och som det vara tänkt ta upp kraften från hanen vidare till slagstiftets spets?
Det kan ju isf inte alls bli bra då den lär sakna all form av styrning i sidled inne i sitt säte.
Ja den där "lillplutten" är en Walther cal 25 och antingen en mod 1 eller 2 .. Förutom att rätt utdragare,rekylfjäder,slagstift/returfjäder,kolvplattor, saknas.
Så var stommen skev och pipan förstörd främst i sitt patronläge, och hanens anslagsyta var skrot. Så var manteln den som var mest förstörd av att nån har på ett brutalt sätt försökt konvertera den från central till att bli kantantänd!
Detta genom att borra sönder hela slagstifts hålet och slå in en "plugg" i detta uppförstorade hål, och sen borra ett allt annat än ett rakt fint hål i sidan om centrum för ett slagstift.. Stötbotten var förstörd genom detta och styrningarna i manteln för funktionen var borta och hela manteln var skev och sönderslagen.
Allt detta hade inte gått att få bra igen utan att istort sett svetsa igen hela mantelns inanmäte och fräsa om alla ytor för styrning och stötbotten,och göra ett helt nytt "hus" å säten för ett slagstift!
Och eftersom denna Walthern inte är min egna så avtackade jag mig detta återställande med att det hade trots "kamratlig timpeng" rusat iväg i både tid och vertygs kostnad för det hade krävts specialverktyg för att få till denna berabetning i fräsen eftersom det var så trångt för att komma åt att fräsa inne i manteln! :-(
Ska du sen låsa fast ditt slagstift med ett rörstift/fjäderstift i manteln så glöm inte att vrida slitsen i rörstiftet bort från det som styrs mot rörstiftet. :-)
Hej Hopp gummistropp! Allt under cal ,464 är klenare..