Reklamplats:

Klicka på bilden för ett erbjudande från våran sponsor!
Vill DU också synas? Klicka här!
Välkommen gäst Aktiva konversationer | Logga in | Registrera dig

Revolver - olika anslagsenergi på olika kamrar
loko3
#1 Postad : den 3 februari 2010 20:42:00(UTC)

Rank: Veteran

Grupper: Medlem
Registrerade sig: 2008-12-14(UTC)
Meddelanden: 1 132
Man
Område: El Stockholmo

Was thanked: 3 time(s) in 3 post(s)
Har fått in ett intressant expemplar av en smithrevolver där anslagsenergin ganska kraftigt varierar på
de olika kamrarna. Det första som slog mig är inte cylinderna inte är hundra procentigt jämnt fräst alternativt
att yoken kanske är sne vilket det inte såg ut att vara. Har bara kastat ett öga på den och inte hunnit mäta upp
något. Finns det andra teorier som ni sett?

OnE with the GuN - Gun Tuning Stockholm
S&W, Ruger, Tanfoglio, Sphinx, CZ, Glock, Pardini, HÄ mfl

ursus
#2 Postad : den 3 februari 2010 20:51:34(UTC)

Rank: Har varit med ett tag

Registrerade sig: 2008-12-08(UTC)
Meddelanden: 949
Man
Område: Västra Götaland

Was thanked: 1 time(s) in 1 post(s)
Du har troligtvis gjort en korrekt analys.
kan ju också bero på hylorna om du har mix av olika fabrikat, olika många ggr laddade och sådana ammo parametrar.
Ursus

"Artibus et armis recuperatur gloria"
Rem44
#3 Postad : den 3 februari 2010 20:54:21(UTC)

Registrerade sig: 2008-12-09(UTC)
Meddelanden: 1 670
Område: Skaraborg

Was thanked: 4 time(s) in 4 post(s)
Njae är yoken skev så gör ju det inte att kammrarna hammnar olika sins i mellan, utan då kommer alla att riktas in lika fel mot pipan.
Det kan ju vara trummans centrumhål som skevar eller mest troligt att kammrarnas konor är olika i diameter eller dåligt gjorda så att kulan eve skadas innan den går in i pipan. .
Hej Hopp gummistropp! Allt under cal ,464 är klenare..
loko3
#4 Postad : den 3 februari 2010 21:33:02(UTC)

Man

tack för svar. Kan tänka mig att det är kamrarnas koner som kanske diffat något. Det handlar ju om 2-3/10 mm kanske vilket inte bör ge något större problem med precisionen. Ska mäta upp allt imorgon.

larema
#5 Postad : den 3 februari 2010 22:25:27(UTC)

Registrerade sig: 2009-05-07(UTC)
Meddelanden: 533
Område: Huddinge

loko3 wrote:
tack för svar. Kan tänka mig att det är kamrarnas koner som kanske diffat något. Det handlar ju om 2-3/10 mm kanske vilket inte bör ge något större problem med precisionen. Ska mäta upp allt imorgon.

Snarare hundradelar.

loko3
#6 Postad : den 4 februari 2010 08:05:03(UTC)

Man

Säkerligen ;)

Bull
#7 Postad : den 4 februari 2010 09:27:32(UTC)

Meddelanden: 619

Was thanked: 0 time(s) in 0 post(s)
Jag antar att du har märkt upp kamrarna så du alltid vet vilken som ger vilket värde. Är det SSR'n?

/Bull
loko3
#8 Postad : den 4 februari 2010 14:41:23(UTC)

Man

Bull wrote:
Jag antar att du har märkt upp kamrarna så du alltid vet vilken som ger vilket värde. Är det SSR'n?
/Bull

Ja då. De kamrarna som ger sämra anslag är märkta på trumman. Det är inte SSRn utan en annan.

Got Torque?
#9 Postad : den 4 februari 2010 16:09:57(UTC)
Rank: Stabil medlem

Registrerade sig: 2009-07-08(UTC)
Meddelanden: 232
Område: Sthlm

loko3 wrote:

Ja då. De kamrarna som ger sämra anslag är märkta på trumman. Det är inte SSRn utan en annan.

Hur ser hylsorna ut efter skjutning från de olika kamrarna?
Jag upplever det som att min K38 har någon eller några kammare i trumman som låter hylsorna expandera mer än de övriga och till den grad att dem blir lite buliga. Detta sker endast med den WC ammo jag kör med, men kanske skulle kunna påverka tillräckligt för att bli en negativ faktor gällande anslagsenergin? Bara en tanke....

Jag har inte forskat i varför just WC hylsorna blir buliga men det lär komma fram när vapnet lämnas iväg för service och maxpreppning!

Om en hammare är det enda verktyg man har så kommer alla problem snabbt börja likna en spik.

Whistler
#10 Postad : den 4 februari 2010 16:14:41(UTC)

Meddelanden: 1 800
Man
Område: Jönköping

Was thanked: 10 time(s) in 6 post(s)
loko3: Vad använder du för kulor? Om en kammare är tightare än pipan kommer en blykula att klämmas ihop och bli för liten, varpå den inte tätar ordentligt och krutgaser läcker vid sidan om. Kan vara en idé att slugga vapnet och se om kulan som gått igenom pipan går lika trögt genom alla kammare.
Got Torque?
#11 Postad : den 4 februari 2010 16:35:02(UTC)

Whistler wrote:
loko3: Vad använder du för kulor? Om en kammare är tightare än pipan kommer en blykula att klämmas ihop och bli för liten, varpå den inte tätar ordentligt och krutgaser läcker vid sidan om. Kan vara en idé att slugga vapnet och se om kulan som gått igenom pipan går lika trögt genom alla kammare.

Det är Fiocchi köpe-ammo jag använder för stunden. Precisionen är det inget fel på konstigt nog. Deras 110gr FMJ bular inte hylsorna heller av någon anledning. Du kanske har rätt i att det blir för trångt med wc kulorna och att det skapar fenomenet!

Nåväl. Hur sluggar jag pipan då utan att vara raketforskare? Micrometer och digitalskjutmått finns till hands, men skruvstäd och faktiskt verkstad står jag för närvarande utan. Om någon månad eller två då jag flyttat så kanske jag börjar kunna göra arbeten av denna typ hemma igen.

Kontentan är att du inte tror dig ha samma bekymmer som jag då i alla fall. Tur är väl det, men det var det enda jag kunde komma på utöver det som redan skrivits.
Om en hammare är det enda verktyg man har så kommer alla problem snabbt börja likna en spik.

Whistler
#12 Postad : den 4 februari 2010 17:36:23(UTC)

Man

S&W-pipor har fem räfflor. Det gör att du inte kan mäta med skjutmått eller mikrometer, eftersom du kommer mäta räffla i ena ändan och bom i andra.
Det du kan göra utan triangulerande mätinstrument är att banka igenom en mjuk blykula (använd en gummihammare och trästav, INTE metall!) genom pipan och sedan köra den genom kammarna också. Går det trögare i vissa kammare vet du att de är tightare, och då kan det vara värt att lämna in trumman för brotschning om du ska skjuta bly i den.
Got Torque?
#13 Postad : den 4 februari 2010 19:50:48(UTC)

Whistler wrote:
S&W-pipor har fem räfflor. Det gör att du inte kan mäta med skjutmått eller mikrometer, eftersom du kommer mäta räffla i ena ändan och bom i andra.
Det du kan göra utan triangulerande mätinstrument är att banka igenom en mjuk blykula (använd en gummihammare och trästav, INTE metall!) genom pipan och sedan köra den genom kammarna också. Går det trögare i vissa kammare vet du att de är tightare, och då kan det vara värt att lämna in trumman för brotschning om du ska skjuta bly i den.

Det känns som att jag highjackade tråden lite, men jag tackar så mycket för infon och hoppas Ni alla kan ha överseende med en
nydanad revolverälskare!
Ett styck .38special blykula skall skramlas fram snarast!

Whistler
#14 Postad : den 4 februari 2010 19:57:46(UTC)

Man

Se till att det är en mjuk kula, inte stilmetall eller hjulviktslegering! Annars får du banka dig blå innan du får igenom den... Smörj pipan och kulan med olja (t ex BreakFree) så underlättar det.
larema
#15 Postad : den 4 februari 2010 22:29:52(UTC)

Registrerade sig: 2009-05-07(UTC)
Meddelanden: 533
Område: Huddinge

Got Torque? wrote:

Hur ser hylsorna ut efter skjutning från de olika kamrarna?
Jag upplever det som att min K38 har någon eller några kammare i trumman som låter hylsorna expandera mer än de övriga och till den grad att dem blir lite buliga. Detta sker endast med den WC ammo jag kör med, men kanske skulle kunna påverka tillräckligt för att bli en negativ faktor gällande anslagsenergin? Bara en tanke....

Jag har inte forskat i varför just WC hylsorna blir buliga men det lär komma fram när vapnet lämnas iväg för service och maxpreppning!

Med all säkerhet har någon tidigare ägare laddat lite väl hårt.

Detta medför att matrialet i trumman sträcker sig lite och kammaren blir lite större.
Rem44
#16 Postad : den 5 februari 2010 01:01:35(UTC)

Meddelanden: 1 670
Område: Skaraborg

Was thanked: 4 time(s) in 4 post(s)
Whistler wrote:

Att S&W har 5 räfflor i alla sina pipor kan väl inte vara en standard i alla mod ? För loppet i min S&W har iaf 6 räfflor! :-)
Hej Hopp gummistropp! Allt under cal ,464 är klenare..
Bull
#17 Postad : den 5 februari 2010 07:59:05(UTC)

Meddelanden: 619

En del har 5, men det går ofta att mäta ändå om man är lite klurig :). Jag vill minnas att det inte var så stora problem med min gamla K38, trots att den hade 5 bommar....

/Bullen
Whistler
#18 Postad : den 5 februari 2010 09:39:54(UTC)

Man

Rem44 wrote:
Att S&W har 5 räfflor i alla sina pipor kan väl inte vara en standard i alla mod ? För loppet i min S&W har iaf 6 räfflor! :-)

Det är säkert något generationsskifte, kan inte svara säkert på när de gick över till 5. :)
Got Torque?
#19 Postad : den 11 februari 2010 11:17:49(UTC)

larema wrote:

Med all säkerhet har någon tidigare ägare laddat lite väl hårt.

Detta medför att matrialet i trumman sträcker sig lite och kammaren blir lite större.

Kan mycket väl vara så, men förklarar ju då inte varför hårdladdade 110gr FMJ patroner inte bular sig alls.
Behövs det en ny trumma så får det bli en helt enkelt.

Användare som läser denna konversation
Guest
Gå till  
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

YAFVision Theme by Jaben Cargman (Tiny Gecko)